Kun jotkut ihmiset harventaa hiusten pesukin väliä, niin mitä hyötyä siitä on?
Olen kuullut jopa kehuja, ettei tarvitse pestä kun kahdesti viikossa. Miksei?
Kommentit (60)
Käyn joka päivä suihkussa. Työskentelen ambulanssissa. Ei varmaan kukaan potilas haluaisi, että kuljetan iholla ja hiuksissa sairaiden ihmisten mikrobeja toisten potilaiden riesaksi. Vaikka hiukset on ponnarilla, kyllä ne osuu samoihin pintoihin, jotka ovat olleet potilaaseen kontaktissa, joskus jopa suoraan potilaan ihoon.
Vesilasku nousee . Vesimaksu kerrostalossa osakkeissa ja vuokra osakkeissa on 20€ kk jos menee yli nousee myös maksu . Vuokriin on laskettu vedenkulutus . Sitten on se että hiukset kuivuu niillä joilla jo on kuiva hiuslaatu . Monelle sopii siksi hoito öljyt . Hilse voi olla hiustuotteista tullut tai täi tartunta ehkä ihottuma . Ihosairaudet allergiat hiivatulehdukset ja jotkut lääkkeet aiheuttaa kuivuutta ja hilsettä . Kannattaa öljytä ja juoda sekä kokeilla täi shampoota . Ihon hoitoon saa kaupasta puhdistavia voiteita ja kasvovettä sekä kuorinta aineita myös meikin poisto aineita . Kasvot pitää puhdistaa . Vartalon kuorinta aineita on myös . Jos vedessä on paljon klooria sekin kuivattaa päänahkaa. Voi olla niin paljon kalkkia klooria että jää pintoihin valkoista .
Ihmiset on hölmöjä, siksi ne ei ymmärrä pestä päätään tarpeeksi usein. Olipa kyse ylä- tai alapäästä. Mä synnyin veden äärellä ja 18 ekaa ikävuotta kävin uimassa toukokuusta lokakuulle joka ikinen päivä. Meillä ei ollut sisäsuihkua, joten rantasauna lämmitettiin lähes joka ilta. Siitä pulahdettiin uimaan. Jos ei ollut sauna lämpimänä, uitiin muuten vaan. Ei ollut mitään ongelmia päänahan kanssa tai alapään. Ekan kerran törmäsin pesemättömyyteen lukion jälkeen, kun ensimmäinen kunnon poikakaveri kävi suihkussa vain pari kertaa viikossa. Sillä oli hilsettä ja päänahka punaisena, minulla ei.
Minulle pesukertojen vähentämisestä ei ole mitään hyötyä vaan enemmänkin haittaa.
Jos en pese usein päänahka alkaa kutista, nostaa ihottumaa ja halkeaa haavoille joita saa sitten parannella päiväkausia. Taustaksi voin kertoa että olen atoopikko ja muukin iho reagoi samoin jos en käy pesemässä päivän aikana kertyvää likaa pois.
Pullovesi ja keitetty kirjoitti:
Vesilasku nousee . Vesimaksu kerrostalossa osakkeissa ja vuokra osakkeissa on 20€ kk jos menee yli nousee myös maksu . Vuokriin on laskettu vedenkulutus . Sitten on se että hiukset kuivuu niillä joilla jo on kuiva hiuslaatu . Monelle sopii siksi hoito öljyt . Hilse voi olla hiustuotteista tullut tai täi tartunta ehkä ihottuma . Ihosairaudet allergiat hiivatulehdukset ja jotkut lääkkeet aiheuttaa kuivuutta ja hilsettä . Kannattaa öljytä ja juoda sekä kokeilla täi shampoota . Ihon hoitoon saa kaupasta puhdistavia voiteita ja kasvovettä sekä kuorinta aineita myös meikin poisto aineita . Kasvot pitää puhdistaa . Vartalon kuorinta aineita on myös . Jos vedessä on paljon klooria sekin kuivattaa päänahkaa. Voi olla niin paljon kalkkia klooria että jää pintoihin valkoista .
Älä juo niin paljon, jos vesimaksu nousee. Kuten joku ketjussa mainitsi, joka vetäisyllä vedät vettä pöntöstä alas. Hiusten peseminen: kastele hiukset ja päänahka, sulje vesihana, levitä shampoo tai pesuneste päänahkaan ja huuhtele suihkulla puoli minuuttia.
Hiivatulehdus päänahassa: pese useammin päänahkaa. Hiivat leviävät rasvaisessa päänahassa ja aiheuttavat tulehduksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkä ja paksu tukka. Pesuun ja varsinki kuivumiseen kuluu aikaa. Hiustenkuivaaja ei tee hyvää iholle eikä hiuksille. Joten kun pesen hiukset harvemmin, säästän aikaa ja vaivaa. Päänahkakin voi paremmin kun kostea tukka ei haudo päätä joka päivä.
Hiustenkuivaaja itseasiassa kuluttaa hiusta vähemmän kuin ilmakuivatus..
Ihmiset alapeukuttaa, mutta tämä on aivan totta. Hius on vahingoittuvimmillaan märkänä ja mitä nopeammin se kuivuu, sitä parempana se pysyy. Nykyaikaiset hiustenkuivaajat ovat niin hellävaraisia että vahinkoa ei synny.
Minulla on paksut ja pitkät hiukset ja pesen ne joka tai joka toinen päivä. Eivät ne siitä vahingoitu mitenkään. Ja toimitukseen kuluva aika ei haittaa kun tiedän olevani puhdas ja hiusteni olevan upeat.
Minä yritin harventaa pesuvälejä. Jouduin kuitenkin käyttämään kuivashampoota, eikä se ole päänahalle hyväksi. Minulla on vaaleat hiukset, joissa rasvoittuminen näkyy nopeasti. Palasin pian jokapäiväiseen pesuun, koska siitä oli loppujen lopuksi vähiten vaivaa.
Pullovesi ja keitetty kirjoitti:
Kloorivesi ei ole haitallista. Muutenhan kukaan ei voisi uida uimahallissa, jossa on noin 1000-kertainen pitoisuus klooria vedessä verrattuna vesijohtoverkostoon. Peseytyminen on aina parempi tapa hillitä ihon ja hiuspohjan ongelmia kuin ostaa kalliita öljyjä ja kuorintavoiteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen urbaanilegenda kiersi aiemmin, että päänahka kuivuu, jos sitä pesee liian usein. Minä pesen pelkällä vedellä joka aamu ja pari kertaa viikossa shampoolla. Ei ole vielä päänahka kuivunut. En käytä hiuksiin muotoilutuotteita, joten vedellä huuhtaisten lähtee hiki.
Ei ole minun kohdallani urbaanilegenda, sillä olen atoopikko. Varsinkin talvisin päänahka kuivuu, jos pesen hiukset joka päivä.
Ethän sinä niitä hiuksia pese vaan päänahkaa ja siihen sopii hyvin vesi. Suurimpaan osaan hiuspohjan ongelmista tehoaa vesipesujen tihentäminen. Apteekista saa hydrokortisoniliuosta, jolla voi hoitaa atooppista päänahkaa. Tärkeintä on, että päänahka huuhdellaan puhtaaksi ennen liuoksen laittoa.
Ei voi kun ihailla palstalaisten kemian osaamista. Vesi ei liuota rasvaa. Voit kokeilla kaatamalla öljyä ja vettä lasiin. Hiuspohjaa ei siis voi huuhdella puhtaaksi, sillä vesi ei irrota likaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkä ja paksu tukka. Pesuun ja varsinki kuivumiseen kuluu aikaa. Hiustenkuivaaja ei tee hyvää iholle eikä hiuksille. Joten kun pesen hiukset harvemmin, säästän aikaa ja vaivaa. Päänahkakin voi paremmin kun kostea tukka ei haudo päätä joka päivä.
Juu mut ei nämä liiruhäntä suomalaiset sellaista tajua, heillä kun hiukset kuivuu nopeasti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu mut ei nämä liiruhäntä suomalaiset sellaista tajua, heillä kun hiukset kuivuu nopeasti .
"Hius on vahingoittuvimmillaan märkänä ja mitä nopeammin se kuivuu, sitä parempana se pysyy. Nykyaikaiset hiustenkuivaajat ovat niin hellävaraisia että vahinkoa ei synny."
Opetelkaa käyttämään hiustenkuivaajaa.
Million te taukit ymmärrätte että ihmisillä on erilaiset hiukset ja ihotyypit? Aivan sama vaikka naapurin Riitta pesee ohutta kanapersettään joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ihon ja hiuspohjan rasvoittuminen on geeneistä kiinni. Ei naamaakaan yleensä kehoteta jättämään pesemättä, jotta se ei rasvoittuisi. Sopivilla tuotteilla voit peseytyä joka päivä, päästä varpaisiin.
Sanot, että ihon kunto ja rasvoittuminen on geeneistä kiinni? Ei todellakaan. Viime kesä oli kuuma ja hiki alkoi virrata heti suihkun jälkeen. Jätin ihon rasvaamatta (olen rasvannut n.30 vuotta aina pesun jälkeen) ja kas, nyt talvellakaan ei tarvitse. Geenit määrää? Varmaan hormonitoiminta yms vaikuttaa, mutta kyllä sekin mihin ihon totuttaa. Ja kyllä iho kuivaa enemmän jos sitä oikein kunnon puhdistavilla pesee vs. vesipesu (itsekin mainitsit "oikeat tuotteet"), ei silläkään ole geenien kanssa mitään tekemistä. Ilman kosteus, hikoilu, sisäinen kosteutus (mitä syöt tai juot vaikuttaa vahvasti), jne.
Nyt oli ihan pakko tulla katsomaan, mitä höpöjä tänne taas kirjoitellaan. Silloin kun valmistuin parturi-kampaajaksi 22 v. sitten, oli vallalla käsitys, että ei kannata pestä liian usein. Nolona myönnän itsekin antaneeni niitä ohjeita asiakkaille, jotka tosiaan kärsivät hiuspohjan ongelmista ja sitten niitä hiuspohjia pestiin vahvoilla aineilla. Kävin hyvässä täydennyskoulutuksessa, jossa aihetta lähestyttiin terveysongelmana. Jos meille tulee sormeen haava, eihän me sitä haavaakaan jätetä pesemättä puhtaaksi päiväkausiksi. Hiuspohjan kirvely on merkki siitä, että iho ei ole ehjä, eli tavallaan sielläkin on niitä pieniä haavaumia, vaikkei ne vuotaisi verta. Minulla käy viikoittain asiakkaita hakemassa apua hiuspohjan ongelmiin: kuivumiseen, tulehduksiin, näppylöihin, talitöhnään, hilseilyyn, psoriasiksen aiheuttamiin ongelmiin. Siitä me ensin lähdetään, mikä on aiheuttaja. Jos ei tihennetty pesuväli oikeilla pesuaineilla auta, kokeillaan hoitoöljyjä ja kortisonia tulehdukseen. Jotkut ei voi käyttää muotoilutuotteita enää ollenkaan, joten hiusmalliakin suositellaan mietittäväksi niin, että päivittäinen pesu on mahdollinen eikä ole pakko käyttää vaahtoja, geelejä, lakkoja, suihkeita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päänahka tottuu ja rasvoittuu hitaammin
Ei, vaan sinä totut niihin likaisempiin hiuksiin ;)
Miksi kysyt, jos alat vänkäämään? Sama se on minulle, en sitten kerro enempää.
En ole ap, miksi luulet etteivät ketjuun voi muut vastata? En vänkää enkä kiellä kokemustasi, mutta tieteellistä pohjaa sille ei ole. Eikä mitään erityistä syytä olla pesemättä silloin kun hiuspohja pesua vaatii.
Aivan, ja hiuspohjanntalineritys vähenee, kun sitä ei kuivateta tiheillä sampoopesuilla. Kuten jo ketjun alussa sanottiin.
Kerran tai kaksi pesua viikossa riittää hyvin, kun tasapaino on löytynyt. Tämä koskee niitä, jotka eivät kuorruta hiuksiaan (ja päänahkaa) kaikenmaailman tukkatököteillä: vaahdot, vahat, lakat, puuterit, kuivasampoot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihon ja hiuspohjan rasvoittuminen on geeneistä kiinni. Ei naamaakaan yleensä kehoteta jättämään pesemättä, jotta se ei rasvoittuisi. Sopivilla tuotteilla voit peseytyä joka päivä, päästä varpaisiin.
Sanot, että ihon kunto ja rasvoittuminen on geeneistä kiinni? Ei todellakaan. Viime kesä oli kuuma ja hiki alkoi virrata heti suihkun jälkeen. Jätin ihon rasvaamatta (olen rasvannut n.30 vuotta aina pesun jälkeen) ja kas, nyt talvellakaan ei tarvitse. Geenit määrää? Varmaan hormonitoiminta yms vaikuttaa, mutta kyllä sekin mihin ihon totuttaa. Ja kyllä iho kuivaa enemmän jos sitä oikein kunnon puhdistavilla pesee vs. vesipesu (itsekin mainitsit "oikeat tuotteet"), ei silläkään ole geenien kanssa mitään tekemistä. Ilman kosteus, hikoilu, sisäinen kosteutus (mitä syöt tai juot vaikuttaa vahvasti), jne.
Geeneillä on iso merkitys sille, kuinka paksu iho on ja onko se rasvoittuvaa tyyppiä vai ei. Atoopikkoja löytyy suvuittain. Jos vanhemmilla on esiintynyt atooppista ihottumaa, sitä jossain elämän vaiheessa yleensä esiintyy lapsillakin. Akne on myös jossain määrin perinnöllinen. Jos vanhemmilla on ollut akne nuorena, monesti teini-iässä se puhkeaa lapsillekin, riippuen siitä, onko vain toisella vanhemmista vai molemmilla ja kumman puolelta on peritty taipumus. Akne on todella haasteellinen päänahan alueella, koska käytännössä ei suositella mitään hiusmuotoilutuotteita kosketuksissa päänahkaan. Päänahka myös yleisesti saattaa rasvoittua hyvin nopeasti, tulehdusta on jatkuvasti ja joillakin tulee hajuhaittaa. Minulla käy teinipoikia, jotka hoitavat hyvin naaman ihoa lääkärin ohjeiden mukaan, mutta hiuksia pestään vain pari kertaa viikossa. Siihen rutiiniin muutos vähentää yleensä näppylöitä, mutta pelkkä pesumäärien lisääminen ei poista aknetaipumusta. Monet tarvitsevat lääkkeet myös suun kautta, jolloin hiuspohjan ongelmiin perehtynyt parturi ja lääkäri yhdessä saavat muutosta tulehdustilaan.
Yksi asia hiuspohjassa on myös se, että suomalaiset pesevät itseään enemmän kesällä kuin talvella. Siksi hilseongelmia ja talin määrä hiustyvessä voi olla pienempi kesällä kuin talvella. Monet asiakkaat luulevat, että talvella iho kuivuu, jos käy suihkussa päivittäin tai lähes päivittäin, vaikkei suihkulla ole sen asian kanssa tekemistä, jos käytetään mietoja tuotteita. Silikoni on yksi pahis. Sillä saa kiiltoa hiuksiin, mutta se tukkii helposti päänahkaakin. Välttäkää runsaasti silikonia sisältäviä shampoita ja hoitoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päänahka tottuu ja rasvoittuu hitaammin
Ei, vaan sinä totut niihin likaisempiin hiuksiin ;)
Miksi kysyt, jos alat vänkäämään? Sama se on minulle, en sitten kerro enempää.
En ole ap, miksi luulet etteivät ketjuun voi muut vastata? En vänkää enkä kiellä kokemustasi, mutta tieteellistä pohjaa sille ei ole. Eikä mitään erityistä syytä olla pesemättä silloin kun hiuspohja pesua vaatii.
Aivan, ja hiuspohjanntalineritys vähenee, kun sitä ei kuivateta tiheillä sampoopesuilla. Kuten jo ketjun alussa sanottiin.
Kerran tai kaksi pesua viikossa riittää hyvin, kun tasapaino on löytynyt. Tämä koskee niitä, jotka eivät kuorruta hiuksiaan (ja päänahkaa) kaikenmaailman tukkatököteillä: vaahdot, vahat, lakat, puuterit, kuivasampoot jne.
Kerran viikossa pesu ei riitä kenellekään. Joillakin voi riittää 3 päivän välein peseminen. Me pesemme päänahkaa, joka on ihoa, kuten esim. kasvot. On väärä termi puhua hiusten pesemisestä. Hius itsessään voi kestää pesuvälinä viikon, mutta se päänahka ei kestä, koska se alkaa voida huonosti, jos sitä ei puhdisteta.
Pesen kerran viikossa.
Hiukset ei rasvoitu ja päänahka voi hyvin. Kampaajan mukaan hiukset ja päänahka on hyvässä kunnossa. Aina suosittelee vain perustuotteita eli ei ole ongelmia.
En käytä mitään muotoilutuotteita. Pääosin ostan shampoot ja hoitoaineet marketista ja aina jotain tarjouksessa olevaa.
Mulla on paksut, pitkät hiukset.
Tuotteen nimi on vesi.