Kun jotkut ihmiset harventaa hiusten pesukin väliä, niin mitä hyötyä siitä on?
Olen kuullut jopa kehuja, ettei tarvitse pestä kun kahdesti viikossa. Miksei?
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan ennen hiukset rasvoittuivat paljon nopeammin. Nyt voin helposti olla niin että pesen vain kahdesti viikossa, sekin vaikuttaa, että vaihdevuosien takia on hormonitoiminta laantunut.
Käyn kyllä suihkussa päivittäin.
Niin että peset ihon päivittäin muualta muttet päänahasta? Tiesit varmaan, että päänahka on myös ihoa? Itse asiassa se altistuu enemmän esim. pienhiukkasille kuin muut alueet ihosta. Päänahka hikoilee kuten varpaat, nivuset tai kainalot, koska siinä on paljon hikirauhasia.
Mitä se sun perssettä kaivelee jos pesen hiukset kahdesti viikossa. Eivät silti ole rasvaiset. Ei kaikki vaa kuten sä.
Päänahka ei kestä liian tiheää pesua kemikaaleilla, ja jokaikisellä vaikuttaa olevan siihen neuvo valmiina että näin minä teen ja tulee hyvä, että mistäköhän se sitten kiikastaa loppujen lopuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihon ja hiuspohjan rasvoittuminen on geeneistä kiinni. Ei naamaakaan yleensä kehoteta jättämään pesemättä, jotta se ei rasvoittuisi. Sopivilla tuotteilla voit peseytyä joka päivä, päästä varpaisiin.
Ei ole sellaisia tuotteita tullut vastaan, että voisin kuivan päänahan tai kiharat houkset pestä päivittäin.
Pesua välttelevien logiikalla kannattaisi vaan pestä useammin, niin päänahka alkaisi puskea rasvaa. Vai eikö tää sitten toimikaan noin päin?
Ps. Bruns-sarjan tuotteilla onnistuu pesu päivittäin
Pesen joka päivä. Jos jostain syystä en pääse pesemään hiuksia esim. kolmeen päivään, niin päänahka muuttuu kutiavaksi ja kipeäksi rasvaläjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Päänahka ei kestä liian tiheää pesua kemikaaleilla, ja jokaikisellä vaikuttaa olevan siihen neuvo valmiina että näin minä teen ja tulee hyvä, että mistäköhän se sitten kiikastaa loppujen lopuksi.
No mistähän kiikaistaisi. Päänahka kestää pesua ja sitä pitää pestä. Voit valita myös hellävaraisen tuotteen, jossa on vähän kemikaaleja ja jonka ph-arvo on lähellä ihon omaa PH-arvoa. Se vaan että ne ei yleensä ruusuilta tuoksu. Mitä hellävaraisempi tuote, sitä vähemmän yleensä on hajusteitakaan. Joidenkin mielestä ei ole riittävän tehokas, jos ei pese rutikuivaksi päänahkaa. Linnashampoot yms. saa unohtaa, koska ne on rajuja päänahalle.
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen urbaanilegenda kiersi aiemmin, että päänahka kuivuu, jos sitä pesee liian usein. Minä pesen pelkällä vedellä joka aamu ja pari kertaa viikossa shampoolla. Ei ole vielä päänahka kuivunut. En käytä hiuksiin muotoilutuotteita, joten vedellä huuhtaisten lähtee hiki.
Ei ole minun kohdallani urbaanilegenda, sillä olen atoopikko. Varsinkin talvisin päänahka kuivuu, jos pesen hiukset joka päivä.
Kokeilin joskus harventaa pesuväliä, koska kärsin päänahan rasvaisista näppylöistä. Pesemättömyys pahensi ongelmaa. Nyt pesen vähintään joka toinen päivä ja päänahkani ja hiukset ovat hyvässä kunnossa. En keksi yhtään syytä, miksi pitäisi luopua juuri shampoosta. Pesenhän itseni muutenkin. Eiköhän se ole yksilöllistä, mikä kenellekin sopii.
Oli pakko harventaa pesuväliä kun päänahka ei rasvoitu eikä se silloin pidä siitä että sitä hinkkaa jollain pesuaineilla jatkuvasti, hiuksetkin muuttuu kuivaksi harakanpesäksi jos liian usein käytän pesuaineita. Aivan sama vaikka kuinka etsisi hellävaraista pesuainetta, ei kestä hiukset eikä päänahka.
Entinen työkaveri pesi hiuksensa kolmen viikon välein! En tajua mitä hyötyä siitä oli?!? Viimeisen viikon kulki huivi päässä ja se haju...todella ällöttävä! Olisi luullut itsekkin haistavan sen! Hiuksia irtosi tosi paljon ja päänahka hilseili. Kummallisinta asiassa oli, että toimi vielä terveydenhoitoalalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen urbaanilegenda kiersi aiemmin, että päänahka kuivuu, jos sitä pesee liian usein. Minä pesen pelkällä vedellä joka aamu ja pari kertaa viikossa shampoolla. Ei ole vielä päänahka kuivunut. En käytä hiuksiin muotoilutuotteita, joten vedellä huuhtaisten lähtee hiki.
Ei ole minun kohdallani urbaanilegenda, sillä olen atoopikko. Varsinkin talvisin päänahka kuivuu, jos pesen hiukset joka päivä.
Sinulla voi olla eri ohjeet. Minun tyttäreni 5 v. kärsii pahasta atooppisesta ihosta. Viime talvena oltiin allergiasairaalassa Helsingissä tutkimuksissa kokonainen päivä. Ohje oli selkeä: päivittäin koko kehon huuhtelu haalealla vedellä ja sen jälkeen ceridal-öljyä ja ihotautilääkärin määräämät rasvat. On tärkeää pestä usein vedellä atoopikon ihoa ja päänahkaa, koska siihen tulee helposti tulehdustila. Jos tarvitsee myöhemmin käyttää pesunestettä, niin hapanta, hajusteetonta pesunestettä voi käyttää turvallisesti ihoon ja päänahkaan ja niitä saa apteekista.
Mulla on pitkä ja paksu tukka. Pesuun ja varsinki kuivumiseen kuluu aikaa. Hiustenkuivaaja ei tee hyvää iholle eikä hiuksille. Joten kun pesen hiukset harvemmin, säästän aikaa ja vaivaa. Päänahkakin voi paremmin kun kostea tukka ei haudo päätä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkä ja paksu tukka. Pesuun ja varsinki kuivumiseen kuluu aikaa. Hiustenkuivaaja ei tee hyvää iholle eikä hiuksille. Joten kun pesen hiukset harvemmin, säästän aikaa ja vaivaa. Päänahkakin voi paremmin kun kostea tukka ei haudo päätä joka päivä.
Hiustenkuivaaja itseasiassa kuluttaa hiusta vähemmän kuin ilmakuivatus..
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä juuri. Ei ohuthiuksiset voi ymmärtää millainen riesa todella paksujen hiusten peseminen on etenkin jos ne ovat pitkät. Ei se ole mikään parin minuutin työ.
Oma äärimmäisen kuiva ja kihara hiuslaatuni ei kestä tiheää pesua. Vain ns. eurooppalaista hiusta voi pestä päivittäin. Meidän muiden on parempi pestä mahdollisimman harvoin. Kihara hius ei rasvoitu samalla tavalla kuin suora. Toki siitäkin pitää pestä pois hoitotuotteet ja saasteet, mutta hiuspohjan takia päivittäinen pesu ei todellakaan ole tarpeen tai edes hyvästä. Itse pesen hiukset 1-2 kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ethän sinä niitä hiuksia pese vaan päänahkaa ja siihen sopii hyvin vesi. Suurimpaan osaan hiuspohjan ongelmista tehoaa vesipesujen tihentäminen. Apteekista saa hydrokortisoniliuosta, jolla voi hoitaa atooppista päänahkaa. Tärkeintä on, että päänahka huuhdellaan puhtaaksi ennen liuoksen laittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistähän kiikaistaisi. Päänahka kestää pesua ja sitä pitää pestä. Voit valita myös hellävaraisen tuotteen, jossa on vähän kemikaaleja ja jonka ph-arvo on lähellä ihon omaa PH-arvoa. Se vaan että ne ei yleensä ruusuilta tuoksu. Mitä hellävaraisempi tuote, sitä vähemmän yleensä on hajusteitakaan. Joidenkin mielestä ei ole riittävän tehokas, jos ei pese rutikuivaksi päänahkaa. Linnashampoot yms. saa unohtaa, koska ne on rajuja päänahalle.
Jos ei kestä niin ei kestä, sen kanssa on pakko vain tulla toimeen, sentään päänahka sietää vielä vettä, kasvot ei sitäkään.
Shampoo levitetään vain päänahkaan yleensä, ei koko hiuspituuteen.