Pidän näitä mene töihin-kommentoijia vähän yksinkertaisina
Jos nyt puhutaan työttömästä joka kertoo miten työttömyys vaikuttaa hänen elämään, oli se sitten positiivista tai negatiivista, niin aina löytyy se tyyppi joka huutelee mene töihin tai hanki töitä tai vastaavaa.
Ihanko tosissaan ne huutelijat kuvittelee, että se työtön on omasta tahdostaan siellä kotona päivät? Jotkut varmaan onkin, mutta veikkaan että aika hemmetin pieni prosentti ja useimmiten aloittajan tekstista ymmärtää onko työttömyys itse aiheutettu, vai pakotettu siihen.
Onko nämä pätevät huutelijat kuunnelleet tai lukeneet uutisia viimeiseen vuoteen? Ymmärtääkö ne, että ei sinne töihin nykyään niin vaan mennä?
Minä taatusti kävelisin heti huomen aamulla ihan minkä tahansa firman ovesta sisään, jos tietäisin että siellä on palkallista työtä minulle.
Kommentit (116)
Minä soitin joka päivä kymmeneen firmaan. Kymmenentenä päivänä tärppäsi. Liksa 4000. Kaikki, jotka ei soita on hölmöjä.
#29 Tiivisti asian hyvin. Työttömälle suosittelen lukemaan uudestaan viestin 29.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 05:12"]
Minä soitin joka päivä kymmeneen firmaan. Kymmenentenä päivänä tärppäsi. Liksa 4000. Kaikki, jotka ei soita on hölmöjä.
[/quote]
Soittelu kannattaa. Erityisesti kannattaa soitella aamusella, sanotaan 8.00 - 9.15 välillä. Siihen aikaan johtajilla on eniten aikaa vastailla tuollaisiin kyselyihin.
Enää emme elä 50-lukua jolloin tehtaan työnjohtajan eteen saattoi marssia hattu kourassa kysymään työtä ja saada sitä. Omalle työpaikalle (eikä monelle muullekkaan) ei pääse marssimaan noin vain sisääb sopimatta aikaa, ovet ovat lukossa ja pomot ei välttämättä paikalla. Nykyisen työpaikkani sain niin että otin silloiseen päälikköömme suoraan yhteyttä, jonka jälkeen hän pyysi minua täyttämään nettilomakkeen, jonka jälkeen minut kutsuttiin haastatteluun. Tämänkin jälkeen meni vielä muutama viikko ja sain toisen väliaikaisen lyhyen työpaikan työkkärin kautta, ilmoitin ensimmäiseen etten pääsekkään, koska asia oli ollut auki. Olin ollut kolmisen viikkoa töissä, kun aiemmin hakemani paikka (nykyiseni) tuli yleiseen hakuun ja pistin hakemuksen sisään. Seuraavana päivänä pomo soitti ja sanoi että on edelleen valmis ottamaan minut töihin. Niin pääsin nykyiseen työpaikkaani. Että se siitä "menin kysymään töitä ja sain niitä samantien" .
Tiedän erään ihmisen joka on hyvin koulutettu ja pätevä tekijä, mutta kaikki epäonni tuntuu kasaantuneen hänelle eikä hän saa kuin pätkätöitä :( tiedän henkilön työkuvioistani, ei siis ole kaverini joka on vain sanonut olevansa kamalan hyvä työssään. Eikä valitettavasti ole ainut tapaus tuttavapiirissäni, aika on todella huono, ollut jo monta vuotta.
Minä käyn nykyisin töissä niin kaukana kotoa, että joudun asumaan toisaalla. Eihän tästä ihmeitä jää käteen; verovähennyksestäkin luullaan yleensä liikoja, mutta eihän se käytännössä kovin iso euromääräisesti ole ja kiristyi taas tämän vuoden alusta, omavastuu mm. asumisessa nousi. Enkä minä sitä 9*250 euron asumisvähennystä sellaisenaan saa, vaan se vähennetään verotettavasta vuositulosta. Käytännössä se on muutama kymppi. Sama kotimatkojen suhteen. Jossain pienipalkkaisessa työssä jäisin tappiolle, tai sitten olisi pitänyt tyytyä johonkin murjuasuntoon ja jättää kotona käynnit väliin kokonaan. Tästä ei olisi tullut yhtään mitään lasten ollessa pieniä, koska mieskin on paljon työmatkoilla. Tämä tilanne ei sovi kaikille. Meille sopii, mutta olen minä välillä täysin kypsä tähän ja kuluja on monesta asiasta tuplasti. Meillä on siis tavallaan kahden sinkun kulut, mutta työmatkavähennys toki kompensoi hiukan, mutta vain hiukan.
Edellisen työpaikkani, määräaikaisen, sain täyttämällä nettilomakkeen, täsmähaku ko. paikkaan. Nykyisen sain siten, että mulla itselläni oli avoin hakemus netissä ja työnantaja otti yhteyttä. Te, jotka ette ole hakeneet tai saaneet töitä viimeisen tämän vuosituhannen aikana, älkää neuvoko työnhaussa muita. Netin kautta töiden saaminen alkaa olla se yleisin tapa; te, jotka teilaatte tämän tavan, olette ainakin aloittajan mainitsemia tyhmiä ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:48"]No miks ei muka voisi mennä suoraan työpaikalle kysymään töitä? Niin minun miehenikin teki ja ollut kohta kaksi vuotta samassa firmassa.
[/quote]
Joo voihan sitä juu marssia, vaikka johonkin Pekkalan ala-asteelle ja sanomaan rehtorille, että haen opettajan paikkaa. Asia on vain niin, että sinne Pekkalan ala-asteelle voi marssia joo noin vain ja kysyä, mutta ainakin 60% työpaikoista on sellaisia mihin ei niin vaan marssita. Sen estävät vartijat, lukossaolevat ovet ja portit. Koitapa vaikka marsia teollisuusalueelle.
Myöskin äärettömän typerä kommentti taas. Toivottavasti edes miehesi tajuaa, miten onnekas oli ja sinä tajuat, että vain kaksi vuotta sitten oli paljon paremmin asiat työttömyyden suhteen kuin nyt. Tälläiset huutelijat eivät tiedä tämän hetkisestä suomen työllisyys tilanteesta yhtään mitään oikeasti. Ainoa mitä he ajattelevat on, että kyllä sunki nyt pitäis ku Pirkko-Taavettikin onnistu näin 10 vuotta sitten.
Voin kertoa sitten taas jos lähdetään tähän Pirkko-Taavetti linjalle, että tuttavani on juuri sellaisella alalla minkä työpaikoille ei noin vaan kävellä. Tuttavani ei myöskään makaa pers homeessa kotona ja odota, että työkkäri tekee jotain. Vaan herää aamulla klo 08:00, keittää kupin kahvia ja alkaa lähettelemään työhakemuksia joka päivä.
Minä kyllä tiedän useitakin tyyppejä, jotka ovat olleet joskus pari vuotta sitten haukkumassa työttömiä etulinjassa ja nyt eivät työllisty. He eivät vaan osaa nykyajan työnhakua. 39.
"Mene töihin" on vähän samanlainen tokaisu kuin "Heitä homo voltti" tai "Painu huora vittuun". Ei kukaan sitä oikeasti kirjaimellisesti tarkoita. Tarkoitus on vain tylyttää toista. Kiusaamisella Suomi nousuun!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:09"]
Esim. edellisessä työpaikassani kun kävi haastettelussa teollisuusalueella, piti ilmoittautua vartijoille ja näyttä henkkarit. Heillä oli lista, mistä tarkistivat, että olen kutsuttu. Sisälle käveleminen toimii käytännössä vain harvassa firmassa.
[/quote]
Teollisuusalueella näin, mutta ainakaan täällä ei ole porttien ja vartijan takana kun hyvin harva firma. Toki jossain päin voi olla.
[/quote]
Mutta lähinnä 100 % paikalla olevia ovat jotkut palvelualan yksinyrittäjät, joilla ei ole aikomustakaan palkata työvoimaa. Itse olin valtion virastossa postituksessa aikoinaan, aika kauan sitten, työllistämistuella ja huvitti, kun monet olivat keksineet tulla tuomaan hakemuksen paikan päälle. Siinä ne pokkuroivat ja koettivat tehdä hyvän vaikutuksen minuun, joka olin hakenut samoja paikkoja itsekin.
[/quote]
Aika outo virasto, jos postitukseen noin vain käveltiin paperien kanssa. Normaalisti postitus on kaukana asiakaspalvelusta
1/3 työkkärin asiakkaista on täysin työkyvyttömiä sossu- ja mielenterveystapauksia, joita ei voi ottaa töihin. 1/3 on niitä, jotka saavat kunnon ansiopäivärahaa ja olettavat sen jatkuvan ikuisesti. Heitä kiinnostaa työ vasta 2 v työttömyyden jälkeen ja silloin he alkavat olla epäkuranttia tavaraa, vaikka miten olisi hoidettu lapsia kotona. Vain 1/3 etsii oikeasti töitä ja kas kummaa, heistä iso osa myös työllistyy. Todella harva töihin haluava ei lopulta niitä saa. Ei tosin naapurikorttelista eikä toivotulta alalta, mutta töitä kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:02"]
1/3 työkkärin asiakkaista on täysin työkyvyttömiä sossu- ja mielenterveystapauksia, joita ei voi ottaa töihin. 1/3 on niitä, jotka saavat kunnon ansiopäivärahaa ja olettavat sen jatkuvan ikuisesti. Heitä kiinnostaa työ vasta 2 v työttömyyden jälkeen ja silloin he alkavat olla epäkuranttia tavaraa, vaikka miten olisi hoidettu lapsia kotona. Vain 1/3 etsii oikeasti töitä ja kas kummaa, heistä iso osa myös työllistyy. Todella harva töihin haluava ei lopulta niitä saa. Ei tosin naapurikorttelista eikä toivotulta alalta, mutta töitä kuitenkin.
[/quote]
Pitkäaikaistyöttömiä työttömistä on noin neljännes, ja osa heistäkin ihan työkykyisiä. Noita, jotka eivät halua töihin, on 5 % kaikista työttömistä. Tämän perustan siihen, että olen ollut työkkärissä töissä, joskin aika kauan sitten, sekä siihen, että olen työttömyysaikanani käynyt paljon tvp-kursseja. Joka kurssilla oli yksi lusmu, mutta ei koskaan yhtään sen enempää. Suurin ongelma työttömien työllistymisessä on asenneongelmat; ajatellaan juuri noin kuin sinä, ja siksi tavallinen työhön haluava työtön ei pääse töihin, koska leimataan mielenterveysongelmaiseksi juopoksi, vaikka olisi täysraitis.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:24"]
Minä taatusti kävelisin heti huomen aamulla ihan minkä tahansa firman ovesta sisään, jos tietäisin että siellä on palkallista työtä minulle.
[/quote]
Muista pitää sanasi, kun marjametsät kypsyvät kesällä kaikkien kerättäväksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 07:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:24"]
[/quote]
Muista pitää sanasi, kun marjametsät kypsyvät kesällä kaikkien kerättäväksi.
[/quote]
Metsämarjojen poiminta ei ole palkkatyötä vaan pikemminkin yritystoimintaa. Itse on löydettävä marjoille ostaja ennen kuin ne muuttuvat rahaksi. Ei ole myöskään kenenkään kanssa työsopimusta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:48"]
Minä en ole koskaan ollut työttömänä. Aina on työtä löytynyt. Kyllä tekevälle hommia löytyy.
[/quote]
Juu, en minäkään. Mutta pidän sitä enemmän tuurina kuin omana ansionani. Jos nyt jäisin työttömäksi, niin en ole varma löytäisinkö enää töitä.
Joku sanoi osuvasti, että nämä "miksette mene töihin"-tyypit ovat edelliseltä vuosituhannelta. Näinhän se on. Nykyään lähes jokaiseen työhön vaaditaan koulutus, työkokemusta, kielitaitoa, it-osaamista. Jokaisesta työpaikasta taistelee iso joukko ihmisiä, jotka arvioidaan em. ominaisuuksien perusteella. Heidät laitetaan työnantajan tai rekrytoijan toimesta paremmuusjärjestykseen. Ei siis ole kysymys pelkästään siitä, että menemällä fyysisesti työpaikalle kysymään paikkaa, työ irtoaisi tuosta noin vaan.
Ehkä on olemassa jotain hanttihommaa - lumenluontia, siistimistä ym. johon ehkä kausiluontoisesti ja väliaikaisesti saatetaan ottaa ihminen "tuosta noin vaan" töihin. Silloinkin jonossa on yleensä liuta firman/yrityksen työntekijöiden omia teinejä tai muita "suhteilla" työllistettäviä näihin hommiin.
Kokemuksella voin sanoa että 3000 tai edes 10 000 euroa kuukaudessa ei riitä. Suomalaisen ylpeys ei anna myöten tehdä muuta kuin jotain ihan täsmää. Juttu menee niin että ensin pari viikkoa tehdään mitä vaan.Sitten aletaan jättämään tehtäviä väliin eikä työntekijää saa millään ilveelläkään tekemään näitä avustavia tehtäviä. Hän alkaa sensijaan "auttamaan" muita ja haalimaan jos jonkinlaista hommaa itselleen. Kun nämä kieltää tulee valitus liittoon tai saikutus mt-syistä kun duuni on niin ahistavaa tai sitten henkilö ei tee mitään eli notkuu netissä ja käy tupakalla. Tästä seuraa irtisanominen ja 9 kuukauden karenssi työnantajalle. Kokeiltu on. Paskaduunia ei tehdä. Yrittäjät tekevät nykyisin itse kaiken paskaduunin omien töittensä ja firman pyörittämisen ohessa.