Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän näitä mene töihin-kommentoijia vähän yksinkertaisina

Vierailija
19.01.2015 |

Jos nyt puhutaan työttömästä joka kertoo miten työttömyys vaikuttaa hänen elämään, oli se sitten positiivista tai negatiivista, niin aina löytyy se tyyppi joka huutelee mene töihin tai hanki töitä tai vastaavaa.

Ihanko tosissaan ne huutelijat kuvittelee, että se työtön on omasta tahdostaan siellä kotona päivät? Jotkut varmaan onkin, mutta veikkaan että aika hemmetin pieni prosentti ja useimmiten aloittajan tekstista ymmärtää onko työttömyys itse aiheutettu, vai pakotettu siihen.

Onko nämä pätevät huutelijat kuunnelleet tai lukeneet uutisia viimeiseen vuoteen? Ymmärtääkö ne, että ei sinne töihin nykyään niin vaan mennä? 

Minä taatusti kävelisin heti huomen aamulla ihan minkä tahansa firman ovesta sisään, jos tietäisin että siellä on palkallista työtä minulle.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MENKÄÄ TÖIHIN!

Vierailija
22/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:00"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:50"]

Työpaikkani on samassa talossa kuin TE-toimisto. Ala-aulassa kuulee turhankin usein elämäntapatyöttömien kommentteja siitä, miten virkailijat ihan kiusallaan on vaatineet tulemaan sinne paikan päälle, miten on kehdattu tarjota töitä, vaikka työtön on sanonut miettivänsä yrityksen perustamista ja miten osa ottaa mukaan lapsilaumansa vain siksi, että virkailijan työ vaikeutuu, kun on kiljuvat kakarat mukana. Ihan pienellä lounasaikaotannalla väitän, että iso osa työttömistä ei oikeasti halua töitä, vaikka niitä kultalautasella tultaisiin kotiin tarjoamaan. Viereisen korttelin sossusta saa rahaa paljon helpommalla.

[/quote]

Missä kaupungissa on tuollaista?

Olen itse töissä työhönvalmentajana ja työskentelen nuorten työllistymisen parissa nimenomaan TE-toimiston aulassa. Kaiken lisäksi kyseessä on suuri kaupunki ja avokonttorimallinen toimipisteeni sijaitsee kohdassa, josta monet asiakkaat eivät edes ensin huomaa että on ihminen töissä, kuulen sieltä yhden jos toisenkin keskustelun. Vanhempiensa mukana saapuvia pikkulapsia näkee TE-toimiston sisätiloissa erittäin, erittäin harvoin.

Minulla on täysin toisenlainen kokemus työnhakijoista. Suurin osa ei keskustele keskenään yhtään mitään, eikä edes pyri tekemään toisten asiakkaiden kanssa mitään tuttavuutta, vaan tulevat odottamaan asiointia virkailijan luona. Työttömän ei ole enää välttämätöntä tavata virkailijaa kasvotusten, joten se marginaali joka käyttää aikansa lorvimiseen, ei oikeasti enää näy ja kuulu TE-toimistossa, kuin silloin jolloin on PAKKO siellä asioida.

On järjetöntä väittää, että iso osa työttömistä ei edes halua töitä, kun suurin osa työttömistä kärsii työttömän statuksestaan, eikä vähiten näiden törkeiden 'kaikki työttömät ovat työttömiä omaa syytään' -leimaamisprovojen vuoksi.

[/quote]

Juuri näin ja lisäisin tohon, että virkailijat eivät enää vaadi ketään tulemaan paikan päälle. Kaikki työttömyyteen liittyvät asiat saa nykyisin päivitettyä netissä, työttömyysajan ilmoituksesta (myös tarkistukset) sovitaan puhelimitse ja paperitkin voi lähettää postitse. TE-toimistossa näkyy nykyään eniten niitä työttömiä, jotka etsivät palkkatuki-, tai työkokeilupaikkaa, tai työvoimatoimiston järjestämää koulutusta, tai ovat sopimassa esim. opiskelun ja työttömyyden yhdistämiseen, tai osa-aikatyöhön liittyvistä asioista. 

Aivan eniten tällä hetkellä työttömisssä on keski-ikäisiä 40-50-vuotiaita, pitkäaikaisesta työpaikasta irtisanottuja, joilla on palava halu päästä takaisin työelämään. Teidän provoilijoiden olisi syytä googletella uutisia liittyen keski-ikäisten irtisanottujen uudelleentyöllistymisongelmiin, joita heillä on työnantajien keskuudessa yleistyneen ikärasismin vuoksi.

t. työvoimaneuvoja

[/quote]

Muuten ihan kivasti keksitty, mutta työvoimaneuvojia ei ole ollut enää pariin vuoteen. Ja jos katsoisit ensin oman työkkärisi tilastoista, niin paljonko niitä asiakkaita onkaan kolmoslinjalla? Tai miten monelle on koodattu linjaksi 4 tai 5 eli työvoiman ulkopuolella tai uuden typpipalvelun asiakkaaksi menossa.

Ministeriön ohjeen mukaan työttömiä edelleen vaaditaan tulemaan TE-toimistoon ihan karenssin uhalla.
[/quote]
Eipä mua ole vaadittu menemään koko sinä aikana jonka olen työttömänä ollut. Eikä vaadittu miestäkään kun oli hetken työttömänä juuri vähän aikaa sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 17:58"]

Huvittavinta on, että mussutetaan siitä, että pitäisi muuttaa peräkylistä pääkaupunkiseudulle missä niitä töitä on, mutta asuinkustannusten noustessa huomattavasti taas vikistään, että onko pakko asua pk-seudulla eikä jossain halvemmassa kolkassa. Yleensä näitä työttömille vittuilijoita yhdistää yksi asia ja se on se, että he eivät itse ole kokeneet päivääkään työttömyyttä, millä jaksavatkin kovaan ääneen kerskailla. CV on yleensä sellainen, että samassa duunissa on oltu parikymppisestä asti ja ne nuoruuden kesätyöpaikatkin saatu joko suhteilla tai vanhoina parempina aikoina, jolloin tuo "hattu kourassa kauppiaalle"-taktiikka jopa toimi. Luultavasti mikäli joutuisivat nyt yllättäen työttömäksi eikä verkostosta löydy avoinna olevaa suojatyöpaikkaa, saattaisi elämä mennä raiteiltaan kun pettymyksiä ei ole opittu kohtaamaan ja kuva työmarkkinoista on vääristynyt.

[/quote]

No minä tiedän tällaisia tyyppejä, jotka ovat nyt jääneet työttömäksi. Aika katkeraa tilitystä facebookissa on. Yksikin vain oletti, että totta kai hän pääsee töihin ja odotti kiltisti yt-neuvottelut loppuun. Ei alunperin uskonut tulevansa irtisanotuksi, koska on mielestään niin tarpeellinen. Ei se CV kovin kummoiselta näytä, kun on yksi tutkinto 80-luvulta ja taustalla kaksi työpaikkaa, eikä mitään muuta koulutusta lisänä. Itse on siis sanonut, että näin on. Kun menin iltakouluun, kehitteli tekosyitä, miksei itse voi mennä. 

Vierailija
24/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puolet väestöstä ei ole käynyt edes lukion pakollista yhteiskuntaoppia. 

-Mies 29v-

Vierailija
25/116 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:25"]

MENKÄÄ TÖIHIN!

[/quote]

Menisin kun joku ottaisi! Vuoden olen hakenut duunia, tuloksetta. Ei ole helppoa. Jokaiseen paikkaan viisikymmentä - sata hakijaa. Erotu nyt siinä sitten.

Vierailija
26/116 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:48"]No miks ei muka voisi mennä suoraan työpaikalle kysymään töitä? Niin minun miehenikin teki ja ollut kohta kaksi vuotta samassa firmassa.
[/quote]

Siinähän se ensimmäinen "mikset vaan mee töihin" -vatipää tulikin :(

Kai näitä kommentteja heittävät vähän yksinkertaiset, mutta onnekkaat. Osa voi olla myös sellaisia joita työttömyys salaa pelottaa ja tähän reagoidaan peittämällä silmät todellisuudelta ja yrittämällä pitää työttömiä itsensä alapuolerlla olevina.

Vierailija
27/116 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "mene töihin" hokijat ovat joko suhteilla töihin päässeitä tai sitten näitä tosi onnekkaita joiden kannattaisi panna lotto vetämään eli heillä ei ole mitään käsitystä mitä se työttömän duunarin työnhaku on.
Minulla on tällainen ystävä joka ei voi käsittää ettei niitä töitä vain ole vaan luulee ettei niitä oikeasti edes haeta, hänellä kun on vakityö isänsä firmassa ja töiden hausta ei hajuakaan.

Vierailija
28/116 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä on taatusti tarjolla muilla paikkakunnilla. Mutta ei, halutaan jäädä siihen turvalliseen lämpimään paskaan sosiaaliturvalla.

Vierailija
29/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina saanut jotakin työtä, vaikka opiskelen koko ajan. Olen ollut valmis lähes millaiseen työhön vain ja lähipaikkakunnilta. Avoimmuutta ja työintoa pitää olla niin löytyy paikka. Kaikki työpaikkani olen saanut joko soittamalla, katsomalla mollin sivuilta tai käymällä ihan paikanpäällä. Se paikanpäällä käynti tai soittaminen vaan antaa susta hyvän kuvan työnantajalle, jäät mieleen ja erotut muista hakijoista.

Vierailija
30/116 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:49"]Töitä on taatusti tarjolla muilla paikkakunnilla. Mutta ei, halutaan jäädä siihen turvalliseen lämpimään paskaan sosiaaliturvalla.
[/quote]
Voishan sitä tietenkin muuttaa joo työn perässä. Vaan kun miehellä sentään on töitä tällä paikkakunnalla. Siihen vaaditaan sitten taas puolet enemmän että molemmat muualta sen duunin löytää.

Vierailija
31/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei huutelija! Sano missä oot duunissa, tuun sinne huomenna niin voit antaa töitä - jos se niin helppoa on.

Vierailija
32/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä menisin vaikka Siwan kassalle, mutta kun mua ei oteta sinne. Ilmeisesti kannattaisi ennemmin valehdella poteneensa psykoosia viimeiset viisi vuotta kuin tunnustaa valmistuneensa maisteriksi, kun ne maisterithan on sellaisia ylpeitä ja hankalia ihmisiä. Ja muuten, mulla on ainakin 5 v. kassa-/kaupan alan kokemusta, että ei ole siitä kiinni.

Vierailija
33/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joka helvetin päivä katson mol.fi sivut ainakin kahteen kertaan läpi josko sinne olisi ilmaantunut itselle sopivia ja kiinnostavia työtehtäviä, hakemuksia laitan, työpaikoista joko ei koskaan kuulu mitään tai tulee viesti "Kiitos hakemuksestasi, valintamme ei kuitenkaan tällä kertaa kohdistunut sinuun"

Yksi ongelma on, että lähes kaikkiin työpaikkoihin (ei puhelinmyyntiin) vaaditaan vähintään yhtä vuotta työkokemusta, mutta mistä sitä työkokemusta saa jos ei koskaan oteta töihin??!
Niinpä.

Vierailija
34/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä... ei niihin töihin vaan mennä... :/ no ei tämä mtn on iha jees chillailla ja tehä omia juttuja työttömänä. Mutta kaipaan myös töihin mut ei tärppää... :( itsetunto laskee ku usein tulee takaisin viestiä että en päässyt edes työhaastatteluun. :( en tiedä... ei oteta minnekkää ja sit valitetaa et ei oo työkokemusta... no ei kai vittu oo ku minnekkää ei ees pääse ! Tai sitten olen vastenmielisen näköinen ? En tiedä.

Vierailija
35/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä olen ihan tyytyväinen että tulin teininä äidiksi mikä johti opiskelun keskeytymiseen. Töitä piti kuitenkin hakea ja ilman tutkintoa sai vain ns. Paskaduunia mutta niillä paskaduuneilla olen elättänyt itseni ja lapsen.

Vierailija
36/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä "mene töihin!" huutelijat voisivat myös joskus itse ilmoittaa, missä ovat töissä, niin voisin tulla seuraavana aamuna klo 8.00 aloittamaan heillä työt. Tai jos en ole esim. koulutukseni tai muun pätevyyteni perusteella sopiva kyseiseen paikkaan, niin joku muu tätä palstaa lukeva varmasti on. Mutta jos näin ei voi tehdä, niin silloin tuollainen huvikseen räksyttäminen on pelkkä tyhjänpäiväistä länkytystä.

Vierailija
37/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole vuosiin käynyt töitä kyselemässä kukaan paitsi muutama venäläinen täysin kielitaidoton.

Firmoihin voi myös soittaa ja tiedustella työmahdollisuuksia. Usein näissä keskusteluissa lähdetään siitä että työntekijällä on järkyttävästi vaatimuksia työajan, palkan,tehtävien yms suhteen. Mistään ei saa esimerkiksi osa-aikaista työntekijää, kukaan ei lähde kun korvaukset menee eikä palkka riitä elämiseen. Avustavia toimistotöitä ei tee kukaan vaikka siitä maksettaisiin 3000 eur kuukaudessa. Suomalaisen ylpeys ei kestä.Lisäksi mistään ei saa työntekijää joka olisi valmis vaikkapa työaikana siivoamaan toimitilat muiden töiden ohella. Siivoustyö ja toimistotyö kun pitää laissa erotella eri töikseen. Nykyään joutuu muutaman roskiksen tyhjentämisestä ja haisevan rätin vetämisestä pitkin lattiaa maksamaan 3000 euroa. Kuka tahansa pystyisi tällaiseen suoritukseen mutta kukaan ei suostu.

En puhuisi siis tyättömyydestä ennen kun kaikkiin avoimiin tehtäviin oikeasti on hakijoita ja myös tekijöitä.

Vierailija
38/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 03:18"]Meillä ei ole vuosiin käynyt töitä kyselemässä kukaan paitsi muutama venäläinen täysin kielitaidoton.

Firmoihin voi myös soittaa ja tiedustella työmahdollisuuksia. Usein näissä keskusteluissa lähdetään siitä että työntekijällä on järkyttävästi vaatimuksia työajan, palkan,tehtävien yms suhteen. Mistään ei saa esimerkiksi osa-aikaista työntekijää, kukaan ei lähde kun korvaukset menee eikä palkka riitä elämiseen. Avustavia toimistotöitä ei tee kukaan vaikka siitä maksettaisiin 3000 eur kuukaudessa. Suomalaisen ylpeys ei kestä.Lisäksi mistään ei saa työntekijää joka olisi valmis vaikkapa työaikana siivoamaan toimitilat muiden töiden ohella. Siivoustyö ja toimistotyö kun pitää laissa erotella eri töikseen. Nykyään joutuu muutaman roskiksen tyhjentämisestä ja haisevan rätin vetämisestä pitkin lattiaa maksamaan 3000 euroa. Kuka tahansa pystyisi tällaiseen suoritukseen mutta kukaan ei suostu.

En puhuisi siis tyättömyydestä ennen kun kaikkiin avoimiin tehtäviin oikeasti on hakijoita ja myös tekijöitä.
[/quote]
kolmesta tonnista tekisin mitä vain :)

Vierailija
39/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:49"]Töitä on taatusti tarjolla muilla paikkakunnilla. Mutta ei, halutaan jäädä siihen turvalliseen lämpimään paskaan sosiaaliturvalla.
[/quote]

Sinä siis kehotat hajottamaan perheitä VAIN sen takia, että molemmat vsnhemmat pääsis töihin?! Sairasta, mutta mitäpä kaltaiseltasi vajukilta voikaan odottaa?

Vierailija
40/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan ollut työttömänä. Aina on työtä löytynyt. Kyllä tekevälle hommia löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän