Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän näitä mene töihin-kommentoijia vähän yksinkertaisina

Vierailija
19.01.2015 |

Jos nyt puhutaan työttömästä joka kertoo miten työttömyys vaikuttaa hänen elämään, oli se sitten positiivista tai negatiivista, niin aina löytyy se tyyppi joka huutelee mene töihin tai hanki töitä tai vastaavaa.

Ihanko tosissaan ne huutelijat kuvittelee, että se työtön on omasta tahdostaan siellä kotona päivät? Jotkut varmaan onkin, mutta veikkaan että aika hemmetin pieni prosentti ja useimmiten aloittajan tekstista ymmärtää onko työttömyys itse aiheutettu, vai pakotettu siihen.

Onko nämä pätevät huutelijat kuunnelleet tai lukeneet uutisia viimeiseen vuoteen? Ymmärtääkö ne, että ei sinne töihin nykyään niin vaan mennä? 

Minä taatusti kävelisin heti huomen aamulla ihan minkä tahansa firman ovesta sisään, jos tietäisin että siellä on palkallista työtä minulle.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:20"]

Olen samaa mieltä joidenkin kanssa, kannattaa mennä suoraan kysymään. Ottamaan suoraan yhteyttä, täyttämään avoin hakemus.

Meille haettiin kuntayhtymään toimistohommiin sijaista joku aika sitten. Saimme työkkäristä 2 ehdokasta. Kumpikaan ei halunnut tulla. Toinen ilmoitti, että kun hänellä on 3-vuotias lapsi kotona, ei ole mitään järkeä hänellä lähteä töihin ja matkaakin on 20 km - älkää vaan ottako häntä. Toinen (n. 22-25 v) oli alkuun tulossa mutta ilmoitti sitten saaneensa vakituisen työpaikan lähikauppansa kassalta, tietysti osa-aikaisen. Hän oli tradenomi. Ja kun meillä ei ollut tietoa sijaisuuden jatkosta.

Heitimme haastattelussa ajatuksen kyllä ilmaan mahdollisesta jatkosta koska pakko on tännekin palkata kohta vakituista väkeä, yli 10 vuoteen ei ole lähtijän tilalle palkattu ketään ja väki alkaa vanheta. Ja jos hän olisi tullut ja hyväksi havaittu, vahva veikkaus että olisimme työllistäneet hänet vakituiseksi.

Itse käyn töissä 75 km suuntaansa ja tiedän monia samalla junalla kulkevia, jotka matkustavat lähes 200 km työmatkan yhteen suuntaan. Aikaisemmin työmatkani oli 400 m (8 minuuttia kävelin) mutta muutin toiseen kaupunkiin, työpaikkaa en vaihtanut, koska pidän työstäni eikä matka ole minusta mikään mahdoton.

Ohjeeksi sanon siis, että laajentakaa hakualuetta. Vaikka työpaikka olisi kauempaakin, ei siellä tarvitse lopun ikää olla, samalla voi etsiä töitä lähempää kotia. Työssä oleva saa aina helpommin töitä kuin työtön. Lisäksi madaltakaa vaatimuksia. Kunhan jalan saa ovenrakoon ja pääsee töihin ja näyttää osaamisensa, voi alkaa vaatia lisää.

[/quote]

Miten noi pitkät etäisyydet sopii niille, joiden on pakko hakea lapsi päiväkodista tiettyyn aikaan?

Mietin et jos omassa tilanteessani jäisin työttömäksi, niin aika heikosti kävisi noiden pitkien työmatkojen suhteen. Mies tekee vuorotyötä ja itse haen lapset pk:sta joka iltapäivä ja vien sinne aamuisin. Jos työmatka olisi 200 km suunta, niin mahdottomaksihan tuo järjestely muuttuisi. 

Miten niin muuttuisi? On olemassa vuoropäiväkoteja ja miehellä todennäköisesti viikollakin vapaata, joten mitä ihmettä iniset?

Vierailija
102/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:42"]

Itse olen työpaikassa, jonne viime vuonna palkattiin yksi ja nyt on haku päällä seuraavan palkkaamiseksi. Paikka ei ole auki, mutta jos joku tietää sopivan tai tällainen ottaa itse yhteyttä, niin tervetuloa töihin.

[/quote]

Jonkin verran ihmettelen miksi paikka ei ole auki, jos työntekijän haku on kuitenkin päällä. Kerro toki syyt, jos maltat. :)

[/quote]

Paikka ei ole auki, koska työt pystytään tällä hetkellä tekemään siten, että omistaja joustaa omissa työajoissaan. Ei kannata palkata jotain työtöntä, joka tulee te-toimiston pakottamana vaan etsitään  motivoitunutta tekijää. Sellaista, jota joku tuttu uskaltaa suositella tai sellaista, joka uskaltaa itse kysyä töitä. Työttömyys ei ole este palkkaamiselle mutta se on, että hakija ei ilman te-toimiston patistelua suostu töitä hakemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa huutelijoista voi olla  päihteidenkäyttäjiä joilla ei enää aivojen käyttö onnistu. Kokemusta on tämmösestä tapauksesta. Talousasioissa elää jossain ysärin puolessavälissä. Esim eurot menee yli ymmärryksen.

Vierailija
104/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kikkailen niin, että en ota maisterin papereita ulos, ennen kuin minulla on kunnon työpaikka. Tällä hetkellä olen vain duunarihommissa, joten näyttäisi CV:n kannalta huonolta ottaa paperit ulos ja olla duunarimaisteri.

Vierailija
105/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:09"]

Esim. edellisessä työpaikassani kun kävi  haastettelussa teollisuusalueella, piti ilmoittautua vartijoille ja näyttä henkkarit. Heillä oli lista, mistä tarkistivat, että olen kutsuttu. Sisälle käveleminen toimii käytännössä vain harvassa firmassa.

[/quote]

Noihin firmoihin soitetaan etukäteen ja sovitaan tapaamisaika henkilöstöpäällikön kanssa. Melkein kaikissa isoissa firmoissa on aina jotain työtä, joku on jäämässä pois tai pitkälle sairauslomalle tai laajennetaan tms. ja on jo puhuttu, että ruvetaan etsimään työntekijää, ja on kyselty, tunteeko joku jotain sopivaa jne. Ei ne paikat aina edes ehdi tulla yleiseen hakuun, kun joku on jo ennättänyt ihan omin avuin käydä kysymässä työtä ja saanut sen.

Vierailija
106/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:42"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:24"]

Jos nyt puhutaan työttömästä joka kertoo miten työttömyys vaikuttaa hänen elämään, oli se sitten positiivista tai negatiivista, niin aina löytyy se tyyppi joka huutelee mene töihin tai hanki töitä tai vastaavaa.

Ihanko tosissaan ne huutelijat kuvittelee, että se työtön on omasta tahdostaan siellä kotona päivät? Jotkut varmaan onkin, mutta veikkaan että aika hemmetin pieni prosentti ja useimmiten aloittajan tekstista ymmärtää onko työttömyys itse aiheutettu, vai pakotettu siihen.

Onko nämä pätevät huutelijat kuunnelleet tai lukeneet uutisia viimeiseen vuoteen? Ymmärtääkö ne, että ei sinne töihin nykyään niin vaan mennä? 

Minä taatusti kävelisin heti huomen aamulla ihan minkä tahansa firman ovesta sisään, jos tietäisin että siellä on palkallista työtä minulle.

[/quote]

Kyllä se työttömyys on ihan omaa syytä. 

[/quote]

Millä tavalla työttömyys on niiden syytä, jotka irtisanotaan pelkästään yleisten säästötoimenpiteiden / vähennyspaineiden vuoksi, ei ilman omaa syytään?

[/quote]

Pointti onkin siinä, että ei USKALLETA etsiä muualta töitä ja OTTAA sitä vastaan kun ei ole MUNAA. Saatanan runkkuperseet.

[/quote]

No toi sun kiroilu ja huonot käytöstavat eivät ainakaan edistä sun työllistymistä. Sääli jos olet työelämässä..

Vierailija
107/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiessani näitä kommentteja totesin että töitä on mutta ei juuri sellaista kuin mitä haluttaisiin. Sellaiset kommentit, että teen mitä työtä vaan, ovat aika kummallisia. Kukaan ei voi tehdä mitä työtä vaan, mihin aikaan vaan ja millä paikkakunnalla vaan.

Suomesta puuttuu sopivat työt ja niihin sopivat palkat. Jos vakinaista työntekijää etsitään työkkärin kautta toimistotyöhön joka ei vaadi koulutusta juurikaan ja palkkaa saisi yli 3000 eur kuukaudessa olisi hakijoita pilvin pimein.

Minun työpaikassa on ollut parin vuoden sisään kolmet yt:t. Niistä irtisanotut ovat saaneet jotkut heti töitä. Töitä saaneet ovat menneet heti johonkin pienemmällä palkalla että saavat "jalan ovenrakoon". Sitten voi edetä taas omien kykyjen mukaan vaativampiinkin tehtäviin. Niinhän heille kävi meilläkin. Jotkut ovat lähteneet itse ja saaneet todella hyviä töitä. 

Samassa talossa toimii pari uutta firmaa jotka ovat vuoden sisään palkanneet yhteensä 10 henkilöä. Eivät ole hakeneet työkkäristä ketään vaan juuri näin tuttujen kautta.Joten toivoa on löytää työtä. Palkka voi nykyisin olla hieman vaatimattomampi kuin 3000 eur.

Vierailija
108/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:55"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:47"]

Molissa on tällä hetkellä 11262 avointa työpaikkaa ja työttömiä noin 500 000, eli eiköhän kaikki vaan mennä töihin!! 

[/quote]

TE-palvelut. fi -sivuilla on vain pieni osa avoimista työpaikoista. Ja noista 500 000 työttömästä 1/3 on sossun sinne pakottamaa väkeä, joka ei saa sossusta rahaa, jos ei esitä työtöntä.

[/quote]

Okei, sori Suomessa on ehkä noin 30 000 avointa työpaikkaa, ei riitä siltikään. 

Vierailija
109/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:09"]

Esim. edellisessä työpaikassani kun kävi  haastettelussa teollisuusalueella, piti ilmoittautua vartijoille ja näyttä henkkarit. Heillä oli lista, mistä tarkistivat, että olen kutsuttu. Sisälle käveleminen toimii käytännössä vain harvassa firmassa.

[/quote]

Noihin firmoihin soitetaan etukäteen ja sovitaan tapaamisaika henkilöstöpäällikön kanssa. Melkein kaikissa isoissa firmoissa on aina jotain työtä, joku on jäämässä pois tai pitkälle sairauslomalle tai laajennetaan tms. ja on jo puhuttu, että ruvetaan etsimään työntekijää, ja on kyselty, tunteeko joku jotain sopivaa jne. Ei ne paikat aina edes ehdi tulla yleiseen hakuun, kun joku on jo ennättänyt ihan omin avuin käydä kysymässä työtä ja saanut sen.

[/quote]

Nyt vain on se tilanne, että melko moni iso firma pistää niitä entisiäkin pihalle eikä eläkkeelle jäävien tilallle esim. oteta ketään. Tuuriahan siinä tarvitaan, että sattuu juuri sellaiseen firmaan, mihin on tarve lisätyövoimalle eikä sellaiseen, mistä pistetään väkeä pois. Kukaan ei ehdi käydä kaikkia firmoja läpi, ei siinä enää ole skarppina jos alkaa 10 tuntia päivässä hakea töitä. Itse ainakin koin työnhaun aikoinaan rankempana kuin itse työnteon. Itselläkin valmistumisen jälkeen kävi niin, että hain lukemattomista yrityksistä töitä. Lopuksi syksyllä otettiin yhteyttä siitä paikasta, mikä oli ensimmäisten hakemieni joukossa ja sain homman. Heilläkin oli ollut yt-neuvottelut ja kortilla, voidaanko uutta palkata, mutta lopulta ketään ei tarvittu irtisanoa ja sitten sain minäkin homman. Siitäkin firmasta on kuulemma nykyään 50 % väkeä sen aikaisesta työntekijämäärästä jäljellä.

Itse olen nyt töissä paikassa, johon "tultiin kotoa hakemaan". On väärin sanottu, ettei kotoa koskaan haeta, minua on pyydetty useampaankin hommaan, jopa työttömänä ollessani. Joskus voi siis niinkin käydä. Sitten kun sain töitä, alettiin jopa repiä. Niin paljon helpompaa se on töissä ollessa töitä saada. 

Vierailija
110/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:41"]

Miksi huvitti toisten hätä?

[/quote]

Sitä yhtä postissa työllistämistuella ollutta siis.

[/quote]

Minä täällä taas, olin päivän töissä. Siinä firmassa postitus oli mielestäni väärässä paikassa, mutta monesti on, että samat ihmiset hoitavat postin ja infon. Ei se hätä huvittanut, vaan se pokkurointi, mikä oli ihan turhaa. 

Työttömyys on nyt korkeimmillaan tällä vuosituhannella ja työttömäksi jäi viime vuonna ihmisiä, joilla oli sitä ennen takana jopa vuosikymmenien putki ilman työttömyyttä. Tunnen itse useita. Työttömänän on myös monta sellaista jotka ovat aiemmin lausuneet suureen ääneen "kyllä tekevälle töitä löytyy". Mieheni työpaikalta sai pari tällaista tyypiä kenkää joulun alla. Aika katkeria ovat nyt, kun ei heitä muualle otetakaan noita vaan. 

Vierailija
111/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni "unohtaa" että työelämässäkin on laiskoja ihmisiä, jotka saavat palkkansa siitä, että ottavat muiden työt omikseen tai menevät toisten siivellä. Tämä ei onnistu kuin isoissa yritykisssä. Kuinkahan moni tähänkin ketjuun on kommentoinut työpaikaltaan käsin? Tekosyitä kyllä löytyy heiltäkin. 

Vierailija
112/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin tiedän ihmisiä, jotka eivät vain halua mennä töihin. Kaikki nämä tosin ovat myös pitkän historian mielenterveysongelmaisia ja heillä on vahvat lääkitykset paniikkihäiriöihin, ahdistukseen, terapiat vakaviin persoonallisuushäiriöihin sun muuhun. Heiltä ei voi oikeastaan odottaa normaalia elämäntyyliä ennen kuin kuntoutus on tepsinyt.

Mutta ne mieleltään terveet työnhakijat taas ovat ihan normaaleja ihmisiä, jotka hakevat työtä koko ajan. Ja tuo "hattu kourassa kauppiaalle juttelemaan"-sössötys nyt on ihan todellisuudesta irtautunutta, korkeakoulututkinnollako Siwan kassalle/siivousfirmaan tekemään 15-20h/viikko-vuoroja ja sillä pitäisi pystyä elämään kunnes löytyy oman alan töitä? Nuo siivous- kassa- ja pikaruokalatyöt ovat tarkoitettu nuorille jotka asuvat kotona tai haluavat lisätienestiä opiskelijoiden ohelle, niissä ei nimittäin saa kokopäivätöihin verrattavissa olevia tuntimääriä kuin yksikön päällikkö. Ja vaikka olisikin täysin hypoteettinen mahdollisuus saada, ei niillä palkoilla makseta kuin juuri parikymppisen sinkkuopiskelijan kulut. Omakohtaista kokemusta löytyy kaupan kassalta, vuoroja ei todellakaan saanut niin paljon kuin rahatarve olisi edellyttänyt, ja pitkilläkin vuoroilla tili jäi kaikesta huolimatta niin pieneksi, että sillä maksoi nippa nappa vuokran ja voin leivän päälle. 

Huvittavinta on, että mussutetaan siitä, että pitäisi muuttaa peräkylistä pääkaupunkiseudulle missä niitä töitä on, mutta asuinkustannusten noustessa huomattavasti taas vikistään, että onko pakko asua pk-seudulla eikä jossain halvemmassa kolkassa. Yleensä näitä työttömille vittuilijoita yhdistää yksi asia ja se on se, että he eivät itse ole kokeneet päivääkään työttömyyttä, millä jaksavatkin kovaan ääneen kerskailla. CV on yleensä sellainen, että samassa duunissa on oltu parikymppisestä asti ja ne nuoruuden kesätyöpaikatkin saatu joko suhteilla tai vanhoina parempina aikoina, jolloin tuo "hattu kourassa kauppiaalle"-taktiikka jopa toimi. Luultavasti mikäli joutuisivat nyt yllättäen työttömäksi eikä verkostosta löydy avoinna olevaa suojatyöpaikkaa, saattaisi elämä mennä raiteiltaan kun pettymyksiä ei ole opittu kohtaamaan ja kuva työmarkkinoista on vääristynyt.

Itse naiivina nuorena kuuntelin juuri näitä "soita itse ja ole oma-alotteinen"-puheita ja otin ne tosissani, tuloksena vastauksia jotka tiivistettynä olivat että "meillä on netissä rekrytointilomake, laita sinne niin katsotaan onko paikkoja". Perään soitellessa tuli lähinnä kyllästynyttä huokailua, että "valitettavasti ei nyt..".  Työpaikat olen saanut aina hakemalla vain ilmoitettua paikkaa, tekemällä vakuuttavan hakemuksen ja olemalla onnekas. Itselläni on hyvä asema siitä, että alallani riittää töitä paljon, mutta muistan oikein hyvin ne opiskeluajan kesätöiden perässä juoksun ja sen ahdistuksen ja pettymyksen, kun niitä ei herunutkaan. Saatika kouluttamattomalle nuorelle lukion jälkeisenä välivuonna, edes sieltä paljonpuhutulta mäkkärin kassaltakaan ei herunut. 

Valitettavasti jokaista paikkaa hakee aina vähintään 10 ihmistä, pahimmassa tapauksessa yli 100,  heistäkin vain muutama pääsee haastatteluun asti ja heistä vain yksi valitaan. Ei sinne töihin vain marssita. Nykypäivänä melkein jokaisella alle kolmekymppisellä on työsopimus määräaikaisena ja joka alalla käytävissä YT-neuvotteluissa usein nuorille näytetään ovea melkein saman tien. Ei ole enää missään todellisuudessa mahdollista olla valmistujaisjuhlista eläkkeelle asti samassa työpaikassa. 

Vierailija
113/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:20"]

Olen samaa mieltä joidenkin kanssa, kannattaa mennä suoraan kysymään. Ottamaan suoraan yhteyttä, täyttämään avoin hakemus.

Meille haettiin kuntayhtymään toimistohommiin sijaista joku aika sitten. Saimme työkkäristä 2 ehdokasta. Kumpikaan ei halunnut tulla. Toinen ilmoitti, että kun hänellä on 3-vuotias lapsi kotona, ei ole mitään järkeä hänellä lähteä töihin ja matkaakin on 20 km - älkää vaan ottako häntä. Toinen (n. 22-25 v) oli alkuun tulossa mutta ilmoitti sitten saaneensa vakituisen työpaikan lähikauppansa kassalta, tietysti osa-aikaisen. Hän oli tradenomi. Ja kun meillä ei ollut tietoa sijaisuuden jatkosta.

Heitimme haastattelussa ajatuksen kyllä ilmaan mahdollisesta jatkosta koska pakko on tännekin palkata kohta vakituista väkeä, yli 10 vuoteen ei ole lähtijän tilalle palkattu ketään ja väki alkaa vanheta. Ja jos hän olisi tullut ja hyväksi havaittu, vahva veikkaus että olisimme työllistäneet hänet vakituiseksi.

Itse käyn töissä 75 km suuntaansa ja tiedän monia samalla junalla kulkevia, jotka matkustavat lähes 200 km työmatkan yhteen suuntaan. Aikaisemmin työmatkani oli 400 m (8 minuuttia kävelin) mutta muutin toiseen kaupunkiin, työpaikkaa en vaihtanut, koska pidän työstäni eikä matka ole minusta mikään mahdoton.

Ohjeeksi sanon siis, että laajentakaa hakualuetta. Vaikka työpaikka olisi kauempaakin, ei siellä tarvitse lopun ikää olla, samalla voi etsiä töitä lähempää kotia. Työssä oleva saa aina helpommin töitä kuin työtön. Lisäksi madaltakaa vaatimuksia. Kunhan jalan saa ovenrakoon ja pääsee töihin ja näyttää osaamisensa, voi alkaa vaatia lisää.

[/quote]

Olitte siis hakemassa jotain ilmaista työkkärin orjaa - eikun siis "työharjoittelijaa"? Totta helkkarissa minäkin olisin ottanut mielummin vakituisen työn kuin "saattaa olla jatkoa tai sitten ei saata"-tapauksen. 

Vierailija
114/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:02"]Kyllä tosiaan alapeukuista huomaa, että työtä vieroksuvat luuserit täällä pyörii. Joku hakee oma-aloitteisesti työtä niin siitä alapeukutetaan. [/quote] Niin ja sitten täällä on meitä jotka hakee, hakee, hakee. Ja aina vastaus on eioo. Jos on, niin kas kun ei kelpaa kun ei ole koulutusta tai kokemusta alalta.

[/quote]

Onko tullut mieleen, että haet vääriin paikkoihin tai hakemuksessasi, cv:ssä tai tavassasi vastata kysymyksiin voisi olla parannettavaa?

Vierailija
115/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen molemmantyyppisiä ihmisiä - työnvieroksujia ja töitä haluavia työttöviä. Kyllä niitä ensin mainittujakin on oikeasti olemassa mutta ei todellakaan kaikki työttömät kuulu siihen porukkaan. 

Mutta antaa haukkujien huudella. Kyllä ne huomaa nykytilanteen sitten jos itse jäävät työttömäksi yllättäen. Miksi välittää heidän kommenteistaan? Kyllä ahkerat työttömät itse tietää miten vaikea tilanne on ja eikö se riitä?

Vierailija
116/116 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 08:02"]

Joku sanoi osuvasti, että nämä "miksette mene töihin"-tyypit ovat edelliseltä vuosituhannelta. Näinhän se on. Nykyään lähes jokaiseen työhön vaaditaan koulutus, työkokemusta, kielitaitoa, it-osaamista. Jokaisesta työpaikasta taistelee iso joukko ihmisiä, jotka arvioidaan em. ominaisuuksien perusteella. Heidät laitetaan työnantajan tai rekrytoijan toimesta paremmuusjärjestykseen. Ei siis ole kysymys pelkästään siitä, että menemällä fyysisesti työpaikalle kysymään paikkaa, työ irtoaisi tuosta noin vaan.

[/quote]

Koulutusta, työkokemusta, kielitaitoa, it-osaamista - kaikkia näitä on, työpaikkaa vain ei löydy!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä