Pidän näitä mene töihin-kommentoijia vähän yksinkertaisina
Jos nyt puhutaan työttömästä joka kertoo miten työttömyys vaikuttaa hänen elämään, oli se sitten positiivista tai negatiivista, niin aina löytyy se tyyppi joka huutelee mene töihin tai hanki töitä tai vastaavaa.
Ihanko tosissaan ne huutelijat kuvittelee, että se työtön on omasta tahdostaan siellä kotona päivät? Jotkut varmaan onkin, mutta veikkaan että aika hemmetin pieni prosentti ja useimmiten aloittajan tekstista ymmärtää onko työttömyys itse aiheutettu, vai pakotettu siihen.
Onko nämä pätevät huutelijat kuunnelleet tai lukeneet uutisia viimeiseen vuoteen? Ymmärtääkö ne, että ei sinne töihin nykyään niin vaan mennä?
Minä taatusti kävelisin heti huomen aamulla ihan minkä tahansa firman ovesta sisään, jos tietäisin että siellä on palkallista työtä minulle.
Kommentit (116)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:48"]
No miks ei muka voisi mennä suoraan työpaikalle kysymään töitä? Niin minun miehenikin teki ja ollut kohta kaksi vuotta samassa firmassa.
[/quote]
Kai ymmärrrät, että miehesi on hyvin onnekas?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:50"]
No miks ei muka voisi mennä suoraan työpaikalle kysymään töitä? Niin minun miehenikin teki ja ollut kohta kaksi vuotta samassa firmassa.
[/quote]
[/quote]
Hänen mies oli oma-aloitteinen ei vaan onnekas. Ei maannut sohvan pohjalla ja odottanut, että työkkäristä soitetaan vaan teki jotain asian hyväksi mitä moni ei tee.
Miksi töiden hakeminen on APlle mörkö?
[/quote]
Kuten alapeukuista näet täällä ei haeta töitä. Täällä odotetaan, että työnantaja hakee kotoa töihin.
En mä voi mennä minnekään huutelemaan, että tulisin töihi. Menisin johonkin firmaan ja kysyisin pomolta, että sopisko hänen suksia vittuun kun minä tahtoisin hänen työpaikkansa?
Ja sitten, jos saan ansiosidonnaista ainakin tuplasti enemmän kuin mitä esim. siivooja saa työstään, luuletteko että mulla on siihen työhön mitään motivaatiota? Luuletteko te, että mut edes otetaan siihen hommaan, jos selviää mitä olen aiemmin tehnyt?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:01"]En mä voi mennä minnekään huutelemaan, että tulisin töihi. Menisin johonkin firmaan ja kysyisin pomolta, että sopisko hänen suksia vittuun kun minä tahtoisin hänen työpaikkansa?
Ja sitten, jos saan ansiosidonnaista ainakin tuplasti enemmän kuin mitä esim. siivooja saa työstään, luuletteko että mulla on siihen työhön mitään motivaatiota? Luuletteko te, että mut edes otetaan siihen hommaan, jos selviää mitä olen aiemmin tehnyt?
[/quote]
Tuskin. Eikä otettu muakaan, kun sattui koulutus puuttumaan.
Kyllä tosiaan alapeukuista huomaa, että työtä vieroksuvat luuserit täällä pyörii. Joku hakee oma-aloitteisesti työtä niin siitä alapeukutetaan.
Useimmat firmat lähettävät nykyään tekemään kotiin nettihakemuksen. Moneen ei edes pääse sisälle, jos ei ole ennalta ilmoittautunut. Esim. edellisessä työpaikassani kun kävi haastettelussa teollisuusalueella, piti ilmoittautua vartijoille ja näyttä henkkarit. Heillä oli lista, mistä tarkistivat, että olen kutsuttu. Sisälle käveleminen toimii käytännössä vain harvassa firmassa. Meille pääsee sisälle, mutta pomo on paikalla 40 % työajasta, eikä kyllä yhtään tykkää yllätysvieraista silloinkaan. Mulla on vakityö, jonka sain siten, että kutsuttiin töihin. Työnsaanti on pitkälle kiinni tuurista, suhteista ja sattumista. Mulla on työ tuurin ja sattumien kautta saatu.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:02"]Kyllä tosiaan alapeukuista huomaa, että työtä vieroksuvat luuserit täällä pyörii. Joku hakee oma-aloitteisesti työtä niin siitä alapeukutetaan.
[/quote]
Niin ja sitten täällä on meitä jotka hakee, hakee, hakee. Ja aina vastaus on eioo. Jos on, niin kas kun ei kelpaa kun ei ole koulutusta tai kokemusta alalta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:09"]
Esim. edellisessä työpaikassani kun kävi haastettelussa teollisuusalueella, piti ilmoittautua vartijoille ja näyttä henkkarit. Heillä oli lista, mistä tarkistivat, että olen kutsuttu. Sisälle käveleminen toimii käytännössä vain harvassa firmassa.
[/quote]
Teollisuusalueella näin, mutta ainakaan täällä ei ole porttien ja vartijan takana kun hyvin harva firma. Toki jossain päin voi olla.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 17:07"]
Tämä ei onnistu kuin isoissa yritykisssä. Kuinkahan moni tähänkin ketjuun on kommentoinut työpaikaltaan käsin? Tekosyitä kyllä löytyy heiltäkin.
[/quote]
Tässä on tekosyy. On töitä jossa vain istutaan valvomossa eli valvotaan prosessia. Jos kaikki pelaa niin mitään ei tarvitse tehdä, tälläisen ihmisen netissä surffailua en pidä edes pahana. Itsellä ei ole tälläistä työtä, mutta olen ollut vuonna peruna paperikoneella (märkäpäässä) kesätyössä ja se oli juuri tätä. Paikalla pitää olla jos jotain tapahtuu, eli ei siitä omatoimisesti voi lähteä vaikka lumitöihin, vaikka olisi kuinka duunarin verta suonissa. Todellä pitkäveteinen työ, mutta palkka oli kohdillaan.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:02"]Kyllä tosiaan alapeukuista huomaa, että työtä vieroksuvat luuserit täällä pyörii. Joku hakee oma-aloitteisesti työtä niin siitä alapeukutetaan. [/quote] Niin ja sitten täällä on meitä jotka hakee, hakee, hakee. Ja aina vastaus on eioo. Jos on, niin kas kun ei kelpaa kun ei ole koulutusta tai kokemusta alalta.
[/quote]
No eihän sellaiset jotka hakee hakee ja hakee alapeukuta. Vai alapeukuttaako ne vain siksi, että joku on päässyt töihin ja he itse ei. Jos he alapeukuttavat sitä, että joku on hakenut töitä, niin he siis alapeukuttavat sitä mitä he itse tekevät.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:09"]
Esim. edellisessä työpaikassani kun kävi haastettelussa teollisuusalueella, piti ilmoittautua vartijoille ja näyttä henkkarit. Heillä oli lista, mistä tarkistivat, että olen kutsuttu. Sisälle käveleminen toimii käytännössä vain harvassa firmassa.
[/quote]
Teollisuusalueella näin, mutta ainakaan täällä ei ole porttien ja vartijan takana kun hyvin harva firma. Toki jossain päin voi olla.
[/quote]
Mutta lähinnä 100 % paikalla olevia ovat jotkut palvelualan yksinyrittäjät, joilla ei ole aikomustakaan palkata työvoimaa. Itse olin valtion virastossa postituksessa aikoinaan, aika kauan sitten, työllistämistuella ja huvitti, kun monet olivat keksineet tulla tuomaan hakemuksen paikan päälle. Siinä ne pokkuroivat ja koettivat tehdä hyvän vaikutuksen minuun, joka olin hakenut samoja paikkoja itsekin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:20"]
Olen samaa mieltä joidenkin kanssa, kannattaa mennä suoraan kysymään. Ottamaan suoraan yhteyttä, täyttämään avoin hakemus.
Meille haettiin kuntayhtymään toimistohommiin sijaista joku aika sitten. Saimme työkkäristä 2 ehdokasta. Kumpikaan ei halunnut tulla. Toinen ilmoitti, että kun hänellä on 3-vuotias lapsi kotona, ei ole mitään järkeä hänellä lähteä töihin ja matkaakin on 20 km - älkää vaan ottako häntä. Toinen (n. 22-25 v) oli alkuun tulossa mutta ilmoitti sitten saaneensa vakituisen työpaikan lähikauppansa kassalta, tietysti osa-aikaisen. Hän oli tradenomi. Ja kun meillä ei ollut tietoa sijaisuuden jatkosta.
Heitimme haastattelussa ajatuksen kyllä ilmaan mahdollisesta jatkosta koska pakko on tännekin palkata kohta vakituista väkeä, yli 10 vuoteen ei ole lähtijän tilalle palkattu ketään ja väki alkaa vanheta. Ja jos hän olisi tullut ja hyväksi havaittu, vahva veikkaus että olisimme työllistäneet hänet vakituiseksi.
Itse käyn töissä 75 km suuntaansa ja tiedän monia samalla junalla kulkevia, jotka matkustavat lähes 200 km työmatkan yhteen suuntaan. Aikaisemmin työmatkani oli 400 m (8 minuuttia kävelin) mutta muutin toiseen kaupunkiin, työpaikkaa en vaihtanut, koska pidän työstäni eikä matka ole minusta mikään mahdoton.
Ohjeeksi sanon siis, että laajentakaa hakualuetta. Vaikka työpaikka olisi kauempaakin, ei siellä tarvitse lopun ikää olla, samalla voi etsiä töitä lähempää kotia. Työssä oleva saa aina helpommin töitä kuin työtön. Lisäksi madaltakaa vaatimuksia. Kunhan jalan saa ovenrakoon ja pääsee töihin ja näyttää osaamisensa, voi alkaa vaatia lisää.
[/quote]
Olitte siis hakemassa jotain ilmaista työkkärin orjaa - eikun siis "työharjoittelijaa"? Totta helkkarissa minäkin olisin ottanut mielummin vakituisen työn kuin "saattaa olla jatkoa tai sitten ei saata"-tapauksen.
[/quote]
Miten ois vaikka työkkärin paikkaan osoittama työtarjous josta molemmat tässä kieltäytyivät?
Suurinosa ihmisistä on hirveän yksinkertaisia ja tyhmiä, ihan vituttaa tehdä niiden kanssa töitä.
Työelämässähän nyt on kuitenkin, yhtään edes liioittelematta, satojatuhansia, jotka ovat joskus elämänsä vaiheessa olleet työttömänä. Tuossa äsken mietin tällaisia ja mieleen tuli yli 20 nimeä ihan lyhyessä hetkessä itseni lisäksi, entisiä opiskelu-, työ- tai kurssikavereita tai muuten vain tuttuja tai naapureita. Uskon pääseväni sataan kymmenen minuutin mietinnän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 18:02"][quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 09:20"] Olen samaa mieltä joidenkin kanssa, kannattaa mennä suoraan kysymään. Ottamaan suoraan yhteyttä, täyttämään avoin hakemus. Meille haettiin kuntayhtymään toimistohommiin sijaista joku aika sitten. Saimme työkkäristä 2 ehdokasta. Kumpikaan ei halunnut tulla. Toinen ilmoitti, että kun hänellä on 3-vuotias lapsi kotona, ei ole mitään järkeä hänellä lähteä töihin ja matkaakin on 20 km - älkää vaan ottako häntä. Toinen (n. 22-25 v) oli alkuun tulossa mutta ilmoitti sitten saaneensa vakituisen työpaikan lähikauppansa kassalta, tietysti osa-aikaisen. Hän oli tradenomi. Ja kun meillä ei ollut tietoa sijaisuuden jatkosta. Heitimme haastattelussa ajatuksen kyllä ilmaan mahdollisesta jatkosta koska pakko on tännekin palkata kohta vakituista väkeä, yli 10 vuoteen ei ole lähtijän tilalle palkattu ketään ja väki alkaa vanheta. Ja jos hän olisi tullut ja hyväksi havaittu, vahva veikkaus että olisimme työllistäneet hänet vakituiseksi. Itse käyn töissä 75 km suuntaansa ja tiedän monia samalla junalla kulkevia, jotka matkustavat lähes 200 km työmatkan yhteen suuntaan. Aikaisemmin työmatkani oli 400 m (8 minuuttia kävelin) mutta muutin toiseen kaupunkiin, työpaikkaa en vaihtanut, koska pidän työstäni eikä matka ole minusta mikään mahdoton. Ohjeeksi sanon siis, että laajentakaa hakualuetta. Vaikka työpaikka olisi kauempaakin, ei siellä tarvitse lopun ikää olla, samalla voi etsiä töitä lähempää kotia. Työssä oleva saa aina helpommin töitä kuin työtön. Lisäksi madaltakaa vaatimuksia. Kunhan jalan saa ovenrakoon ja pääsee töihin ja näyttää osaamisensa, voi alkaa vaatia lisää. [/quote] Olitte siis hakemassa jotain ilmaista työkkärin orjaa - eikun siis "työharjoittelijaa"? Totta helkkarissa minäkin olisin ottanut mielummin vakituisen työn kuin "saattaa olla jatkoa tai sitten ei saata"-tapauksen. [/quote] Miten ois vaikka työkkärin paikkaan osoittama työtarjous josta molemmat tässä kieltäytyivät?
[/quote]
Syyllistät siitä, että otti palkallisen työn vastaan, olisi pitänyt tulla teille ilman palkkaa, koska teillä ehkä olisi ollut jatkoa? Voi elämän kevät. Ehkä siitä palkallisesta työstä sai enemmän palkkaa, ehkä sielläkin oli jatkoa, ehkä se oli parempi paikka. Kaikkea sitä kuulee, "työttömälle ei työ kelvannut, kun meni muualle töihin". On ne laiskoja nuo työttömät näköjään!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
Hänen mies oli oma-aloitteinen ei vaan onnekas. Ei maannut sohvan pohjalla ja odottanut, että työkkäristä soitetaan vaan teki jotain asian hyväksi mitä moni ei tee.
[/quote]
Joku vois tehdä tilaston, että moniko suoraan työpaikalle mennyt on saanut töitä. Veikkaan, että alle promille. Munkin työpaikalla on käynyt näitä töiden kyselijöitä vaikka kuinka monta. Kukaan heistä ei ole saanut meiltä töitä.
Tiedän myös erään yhden miehen firman, jossa kuulemma käy viikoittain työn kyselijöitä, eikä hänellä ole vara palkata ketään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minäkin olin oma-aloitteinen kun kiersin tämän paikkakunnan firmat läpi kyselemässä töitä. En saanut. Puutteellinen (siis väärä) koulutus, ei tarvetta, valmiiksi lomautettuja, siinä nyt yleisimmät vastaukset mitä sain. Enää olis toi tk kysymättä. Eivät vaan taida mua lääkärin tai hoitajan töihin ottaa joten ehkäpä jätän sen nyt väliinkin. Eli kyllä tuolla kirjoittajan miehellä on ollut myös sitä onnea, toivottavasti mullakin vielä jonain päivänä.