Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskettuun aikaan kuukausi, vieläkö voin lähetä Tukholmaan viikonlopuksi?

Vierailija
19.01.2015 |

Kaverit keksi, että lähdetäänkin viikonloppuna Tukholmaan. Ensin olin, että jei, mennään vaan. Mutta ensi viikonloppuna laskettuun aikaan on kolme viikkoa. Nyt aloin miettiä, uskaltaako lähteä. No, syntyyhän niitä vauvoja varmaan Ruotsissakin, mutta entä jos synnytys alkaakin laivalla?

Olen voinut raskauden ajan tosi hyvin eikä mulla siinä mielessä olisi mitään estettä lähteä. Ihan pystyn kävelemään ja istumaan kuten tavallisestikin. Tai no, kävely on ehkä mun aiempaan vauhtityyliin verrattuna hiukan verkkaisempaa, mutta ihan hyvin voin kävellä pitkiäkin matkoja. EI väsytä eikä mitään. Sikäli en näe, miksen voisi lähteä.

Kommentit (84)

Vierailija
81/84 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan oikeasti ymmärrä, että mikä hinku on matkustaa viimeisillään raskaana olevana. Koko muu aika on ollut täysin turvallista matkustaa, miksi siis pitää lähteä matkaan Juuri Silloin, kun synnytys voikin hyvin jo alkaa käynnistymään?

Onhan näitä lentokoneeseenkin synnyttäneitä, kun pitänyt nytjusthetiehdottomasti saada käydä lomailemassa, vaikka laskettuun aikaan on enää vähän aikaa jäljellä.

Vierailija
82/84 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 02:55"]

Jos lapis syntyy Ruotsissa, ap voi saada yli kymmenentuhannen euron laskun ruotsalaisesta synnytyssairaalasta. Jos nimittäin on matkalla noin myöhäisessä vaiheessa raskautta, tilanne tulkitaan suunnitelmalliseksi synnytysturismiksi, jota ei välttämättä korvata. Ruotsin kansalaisuuttakaan sillä ei saa.

[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa, koska pohjoismaalaisilla on Ruotsissa sama sosiaaliturva kuin paikallisilla. Poliklinikkamaksut tietysti pitää hoitaa, ja jos jotain erotusta tulee sen hoitaa Kela.

Sitä en ymmärrä, mistä ihmiset kuvittelevat että synnyttämällä vaikka Ruotsissa lapsi saisi automaattisesti maan kansalaisuuden. Näin ei ole missään Euroopassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/84 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset voi Suomessa mennä ystäviesi kanssa kaupungille shoppailemaan ja syömään? Varatkaa vaikka vielä hotellikin, sithän se on melkein kuin risteilyllä olis. Henkilökohtaisesti en lähtisi, mun mielestä riskit on paljon suuremmat kuin hyödyt.

Vierailija
84/84 |
21.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 14:43"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 02:55"]

Jos lapis syntyy Ruotsissa, ap voi saada yli kymmenentuhannen euron laskun ruotsalaisesta synnytyssairaalasta. Jos nimittäin on matkalla noin myöhäisessä vaiheessa raskautta, tilanne tulkitaan suunnitelmalliseksi synnytysturismiksi, jota ei välttämättä korvata. Ruotsin kansalaisuuttakaan sillä ei saa.

[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa, koska pohjoismaalaisilla on Ruotsissa sama sosiaaliturva kuin paikallisilla. Poliklinikkamaksut tietysti pitää hoitaa, ja jos jotain erotusta tulee sen hoitaa Kela.

[/quote]

http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/lapset-ja-perheet-pohjoismaissa/lapset-ja-perheet-ruotsissa/suunniteltu-synnytys-toisessa-pohjoismaassa

Jos asut toisessa Pohjoismaassa ja haluat synnyttää Ruotsissa, sinun on anottava lupaa kotimaastasi. Luvan myöntää sen maan sosiaaliturvaviranomainen, jonka sosiaaliturvajärjestelmän piiriin kuulut.

Hakumenettely

Suomen tai Tanskan sosiaaliturvajärjestelmän piiriin kuuluva henkilö tarvitsee lomakkeen S2 ja Norjan tai Islannin sosiaaliturvajärjestelmän piiriin kuuluva henkilö tarvitsee lomakkeen E112 todistukseksi siitä, että henkilön asuinvaltio sitoutuu maksamaan henkilön tarvitseman ennalta suunnitellun hoidon Ruotsissa.

--

http://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti_usein-kysyttyja-kysymyksia-

Tarvitsenko eurooppalaista sairaanhoitokorttia, kun suunnittelen hakeutuvani ulkomaille hoitoon?

Eurooppalaista sairaanhoitokorttia käytetään, jos sairastuu ulkomailla yllättäen. Et voi käyttää korttia, jos hakeudut varta vasten ulkomaille saadaksesi siellä sairaanhoitoa. Ulkomaille hoitoon hakeutumisesta on omat ohjeensa. Perehdy niihin huolellisesti.

---

Selvittelin joskus tätä asiaa, ja minulle vastattiin, että synnytys ei ole eurooppalaisen sairaanhoitokortin edellyttämä yllättävä sairastuminen, vaan ulkomailla synnyttäminen on synnytysturismia, josta lasku tulee ennemmin tai myöhemmin synnyttäjälle, jos ei ole etukäteen saanut Kelalta hyväksyntää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi