Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskettuun aikaan kuukausi, vieläkö voin lähetä Tukholmaan viikonlopuksi?

Vierailija
19.01.2015 |

Kaverit keksi, että lähdetäänkin viikonloppuna Tukholmaan. Ensin olin, että jei, mennään vaan. Mutta ensi viikonloppuna laskettuun aikaan on kolme viikkoa. Nyt aloin miettiä, uskaltaako lähteä. No, syntyyhän niitä vauvoja varmaan Ruotsissakin, mutta entä jos synnytys alkaakin laivalla?

Olen voinut raskauden ajan tosi hyvin eikä mulla siinä mielessä olisi mitään estettä lähteä. Ihan pystyn kävelemään ja istumaan kuten tavallisestikin. Tai no, kävely on ehkä mun aiempaan vauhtityyliin verrattuna hiukan verkkaisempaa, mutta ihan hyvin voin kävellä pitkiäkin matkoja. EI väsytä eikä mitään. Sikäli en näe, miksen voisi lähteä.

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

K

Vierailija
42/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on aika heikoilla jos laivalla sattuu hätätilanne...

"Pohjanmaalainen 22-vuotias nainen kuoli ruotsinlaivalla myöhään torstai-iltana, kun kurkkuun tarttunut pihvin pala pala salpasi hänen hengityksensä.

Kanssamatkustajat järkyttänyt tapaus sattui Viking Linen m/s Isabellalla puoli tuntia Turusta lähdön jälkeen.

Ruotsiin häihin matkalla ollut nainen illasti perheensä kanssa laivan Barbecue House -ravintolassa, kun häränlihapihvin palanen juuttui hänen kurkkuunsa.

Paikalle hälytettiin lääkäri ja muuta apua, mutta syvälle juuttunutta lihanpalaa ei saatu henkitorvesta pois.

Alukselle lähetettiin myös ambulanssihelikopteri Turusta. Kopterin tulo kesti kuitenkin niin kauan, ettei naisen pelastamiseksi ollut mitään tehtävissä."

Vierailija
44/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"]

Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa.

[/quote]

Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten.

Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan.
[/quote]

Tietysti on riski! Mutta ei semmoinen, jota Suomen synnytyssairaalat eivät osaisi hoitaa. Esimerkiksi kudokset joustaa huonommin, kuin nuorella, mutta kyllä kätilöt ommella osaa.

Vierailija
45/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ehkä siitä synnytyksestä niin huolissani olisi, aika harva kait ekaansa syöksysynnyttää. Mutta mitä jos tuleekin jotain muuta häikkää, liikkeet katoavat tms.? Minne sitten pääsee nopeasti tarkistamaan onko kaikki kunnossa? Itse en uskaltaisi lähteä.

Vierailija
46/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"]

Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa.

[/quote]

Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten.

Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan.
[/quote]
Jännä juttu kun jokaisessa synnytyksestä kertovassa tekstissä on maininta siitä että 40 ikävuotta on yksi suurimmista riskisynnytyksen tekijöistä :)
Mutta tosiaan itsehän sinä sen päätöksen asiasta teet.

Vierailija
47/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"]

[/quote]

[/quote]

Tietysti on riski! Mutta ei semmoinen, jota Suomen synnytyssairaalat eivät osaisi hoitaa. Esimerkiksi kudokset joustaa huonommin, kuin nuorella, mutta kyllä kätilöt ommella osaa.
[/quote]

Osaakohan laivan sairaanhoitaja ommella repeämän?

Vierailija
48/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:00"]

Mä postasin täsmälleen saman kysymyksen joku kuukausi sitten, eli olin rv36 ja aikeissa lähteä risteilylle. En sitten kuitenkaan lähtenyt ja suurin syy päätöksen takana oli se, että joku vastasi, että laivan tärinä voi edesauttaa synnytyksen käynnistymistä ja siellä ei tosiaan ole mitään kätilöitä tarjolla. Ja mitäs jos tulee komplikaatiota ja esim. hätäsektion tarve?

[/quote]

Ei ne laivat minusta erityisemmin tärrää. Hytti yläkansilta, eikä mistään autokannen alta, niin ei ne tärise. Viking Grace ei tärise senkään vertaa, koska siinä ei ole dieselkoneita. Ja tietenkään en lähtisi, jos olisi luvattu viikonlopuksi myrskyä. Jos tulee joku hätä, eikö voi jäädä pois Maarianhaminassa?

Vierailija
49/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:00"]

Laiva tärisee koko ajan. Siitä syystä mm. laivan henkilökunta ei ole mitenkään viikoille viikoille asti töissä. Monella on harhaluulo, että jos synnytys käynnistyy laivalla, tulee helikopteri automaattisesti noutamaan. Ehei. Sinut joko jätetään Maarianhaminassa tai synnytät laivalla. En lähtisi. Kyllä sä sinne laivalle ehdit vielä.

[/quote]

Mutta vauvahan voi syntyä vaikka kaksi viikkoa lasketun ajan JÄLKEEN. Eli pitäisi odotella vielä kuusi viikkoa. Ja kauemmin, koska en kai mä nyt vastasyntyneen kanssa lähtisi Tukholmaan tallaamaan. AIkaisintaan sit keväällä voisin mennä. Liian pitkä aika.

Vierailija
50/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kiva synnyttää ilman buranaa kummempaa kivunlievitystä? Tai jos vedet menee? Oletko testauttanut streptokokin?

Vierailija
51/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lahtisi.Esikoista oottaessa olin laivalla ja kivuliaat supistukset kavi todella tukaliksi.Poika syntyi 6pvn paasta vkolla 38+0.Anteeksi a kirjain ei nakojaan toimi.Mys toinen poika syntyi vkolla 38+1 joten tuota laskettua aikaa ei kannata tuijotella!

Vierailija
52/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes kysyt asiaa täällä kun et kerran ota eriäviä mielipiteitä kuuloosikaan?

Vierailija
53/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:12"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:00"]

Laiva tärisee koko ajan. Siitä syystä mm. laivan henkilökunta ei ole mitenkään viikoille viikoille asti töissä. Monella on harhaluulo, että jos synnytys käynnistyy laivalla, tulee helikopteri automaattisesti noutamaan. Ehei. Sinut joko jätetään Maarianhaminassa tai synnytät laivalla. En lähtisi. Kyllä sä sinne laivalle ehdit vielä.

[/quote]

Mutta vauvahan voi syntyä vaikka kaksi viikkoa lasketun ajan JÄLKEEN. Eli pitäisi odotella vielä kuusi viikkoa. Ja kauemmin, koska en kai mä nyt vastasyntyneen kanssa lähtisi Tukholmaan tallaamaan. AIkaisintaan sit keväällä voisin mennä. Liian pitkä aika.
[/quote]
No herranjumala mene sitten! Mitä ihmettä sinä nyt täällä vingut.

Vierailija
54/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:05"]

"Pohjanmaalainen 22-vuotias nainen kuoli ruotsinlaivalla myöhään torstai-iltana, kun kurkkuun tarttunut pihvin pala pala salpasi hänen hengityksensä.

Kanssamatkustajat järkyttänyt tapaus sattui Viking Linen m/s Isabellalla puoli tuntia Turusta lähdön jälkeen.

Ruotsiin häihin matkalla ollut nainen illasti perheensä kanssa laivan Barbecue House -ravintolassa, kun häränlihapihvin palanen juuttui hänen kurkkuunsa.

Paikalle hälytettiin lääkäri ja muuta apua, mutta syvälle juuttunutta lihanpalaa ei saatu henkitorvesta pois.

Alukselle lähetettiin myös ambulanssihelikopteri Turusta. Kopterin tulo kesti kuitenkin niin kauan, ettei naisen pelastamiseksi ollut mitään tehtävissä."

[/quote]

No jos tuollaisia alkaa pelätä, niin paras kun tekee telttaleirin jonkun yliopistollisen keskussairaalan aulaan eikä lähde sieltä ikinä pois....

Meidän kesämökki esim. on kahden tunnin laivamatkan päässä maista. Eli kauempana kuin tuo laiva oli. Voisi sielläkin mennä pihvinpala kurkkuun eikä ehtisi mitkään Medihelit apuun. Eli tuon sun jutun perusteella ei uskaltaisi ikinä mennä edes mökille. Koska. Voi juuttua vaikka grillipihvi kurkkuun. Nih.

Vierailija
55/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"] Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa. [/quote]   Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten. Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan. [/quote] Jännä juttu kun jokaisessa synnytyksestä kertovassa tekstissä on maininta siitä että 40 ikävuotta on yksi suurimmista riskisynnytyksen tekijöistä :) Mutta tosiaan itsehän sinä sen päätöksen asiasta teet.

[/quote]

No jännä juttu, että meidän neuvolassa tämä sitten halutaan pimittää. Kysyin, että olenko riskisynnyttäjä, koska olen täyttänyt 40v. Ja sanottiin, että et ole. Eli valehteliko Suomen neuvolalaitos nyt mulle?

Vierailija
56/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kunhan muistat ryypätä maltillisesti.

Vierailija
57/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Osaakohan laivan sairaanhoitaja ommella repeämän?
[/quote]

Ei välttämättä osaa, ei välttämättä ole välineitä, eikä tuon ikäisen kudoksilla kyse monesti ole "pikku repeämästä".

Mutta, ap, mene Tukholmaan. Mene toki. Ja mene heti nyt pakkaamaan reissua varten, niin voit lopettaa tämän älyttömyyden. Miksi ihmeessä kysyt täällä, jos väität sitten vastaan, kun saat vastauksia, joista et tykkää? Päätä itse ja elä päätöksesi kanssa itse.

Vierailija
58/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:18"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"] Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa. [/quote]   Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten. Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan. [/quote] Jännä juttu kun jokaisessa synnytyksestä kertovassa tekstissä on maininta siitä että 40 ikävuotta on yksi suurimmista riskisynnytyksen tekijöistä :) Mutta tosiaan itsehän sinä sen päätöksen asiasta teet.

[/quote]

No jännä juttu, että meidän neuvolassa tämä sitten halutaan pimittää. Kysyin, että olenko riskisynnyttäjä, koska olen täyttänyt 40v. Ja sanottiin, että et ole. Eli valehteliko Suomen neuvolalaitos nyt mulle?

[/quote]

Luulenpa, että tuo on kiinni niin ihmisestä. Jonkun kohdalla se 40 ikävuoden täyttäminen voi olla riskitekijä, jonkun toisen kohdalla taas ei lainkaan.

Vastahan valmistui tutkimus, jonka mukaan naiset, jotka saavat lapsia 40 vuotta täytettyään, ovat geneettisesti "parempia" kuin ne, jotka eivät tuon ikäisinä lapsia enää saa. Heillä on geenit sellaiset, että ovat nuorekkaampia ja elävät todennäköisesti n. 20 vuotta pidempään kuin ne, jotka eivät tuon ikäisenä lapsia enää saa.

Vierailija
59/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:19"]

Joo, kunhan muistat ryypätä maltillisesti.

[/quote]

Muistan, koska olen absolutisti.

Vierailija
60/84 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:05"]

[/quote]

No jos tuollaisia alkaa pelätä, niin paras kun tekee telttaleirin jonkun yliopistollisen keskussairaalan aulaan eikä lähde sieltä ikinä pois....

Meidän kesämökki esim. on kahden tunnin laivamatkan päässä maista. Eli kauempana kuin tuo laiva oli. Voisi sielläkin mennä pihvinpala kurkkuun eikä ehtisi mitkään Medihelit apuun. Eli tuon sun jutun perusteella ei uskaltaisi ikinä mennä edes mökille. Koska. Voi juuttua vaikka grillipihvi kurkkuun. Nih.

[/quote]

Nyt olikin kyse viimeisillään raskaana olevasta, joka luulee että laivalla on apu lähellä jos tarvitsee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä