Laskettuun aikaan kuukausi, vieläkö voin lähetä Tukholmaan viikonlopuksi?
Kaverit keksi, että lähdetäänkin viikonloppuna Tukholmaan. Ensin olin, että jei, mennään vaan. Mutta ensi viikonloppuna laskettuun aikaan on kolme viikkoa. Nyt aloin miettiä, uskaltaako lähteä. No, syntyyhän niitä vauvoja varmaan Ruotsissakin, mutta entä jos synnytys alkaakin laivalla?
Olen voinut raskauden ajan tosi hyvin eikä mulla siinä mielessä olisi mitään estettä lähteä. Ihan pystyn kävelemään ja istumaan kuten tavallisestikin. Tai no, kävely on ehkä mun aiempaan vauhtityyliin verrattuna hiukan verkkaisempaa, mutta ihan hyvin voin kävellä pitkiäkin matkoja. EI väsytä eikä mitään. Sikäli en näe, miksen voisi lähteä.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"] Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa. [/quote] Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten. Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan. [/quote] Tietysti on riski! Mutta ei semmoinen, jota Suomen synnytyssairaalat eivät osaisi hoitaa. Esimerkiksi kudokset joustaa huonommin, kuin nuorella, mutta kyllä kätilöt ommella osaa. [/quote] Osaakohan laivan sairaanhoitaja ommella repeämän? [/quote] Ei välttämättä osaa, ei välttämättä ole välineitä, eikä tuon ikäisen kudoksilla kyse monesti ole "pikku repeämästä". Mutta, ap, mene Tukholmaan. Mene toki. Ja mene heti nyt pakkaamaan reissua varten, niin voit lopettaa tämän älyttömyyden. Miksi ihmeessä kysyt täällä, jos väität sitten vastaan, kun saat vastauksia, joista et tykkää? Päätä itse ja elä päätöksesi kanssa itse.
[/quote]
Mä en kyllä hahmota, miksi 40-vuotiaan kudokset olisi jotenkin ratkaisevasti erilaiset kuin vaikka 35-vuotiaan kudokset.... Geeneistähän tuo on kiinni. Ystäväni sai ekan lapsen 28-vuotiaana ja sai hyvin pahat repeämät. Eipä siinä nuorella iällä ollut mitään tekemistä. Ennemminkin varmaan vauvan koolla (4,5 kg), sillä, että synnytys eteni hyvin nopeasti siksi, että se oli jouduttu käynnistämään, jne.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:23"]
40 v on AINA riskisynnyttäjä.
[/quote]
Edelleen ihmettelen, että miksi neuvolassa sitten sanottiin, että en ole riskisynnyttäjä. Ja tätä nimenomaan kysyin.
Sairaanhoitaja ja lääkäri varmasti löytyy laivalta mutta ei ne synnytykset aina ole niin yksinkertaisia ja rv 37+ riskit synnytyksen käynnistymiseen on jo ihan potentiaaliset. En todellakaan itse uskaltaisi lähteä. Terveisin kiireellinen sektio kesken synnytyksen :)
Hei, antakaa jo olla. Suksi, ap, Tukholmaan. Me, jotka halutaan luuhata jonku ihme sikiön takia kuus viikkoa, ja sen jälkeen vauvan takia vielä lisää, kotona, niin luuhataan.
En menisi. Laivalla on kyllä yleensä lääkäreitä matkustajina, mutta eivät hekään voi paljoa tehdä, jos vauva on jumissa synnytyskanavassa, eikä tule kiskomallakaan ulos. Siinä sitten kärsii hapenpuutteesta ja pahimmassa tapauksessa vammautuu tai kuolee. Synnytyksessä voi myös menettää paljon verta, eikä laivalla ole mitään verensiirtomahdollisuuksia. Miksi ottaa turhaan riskejä, kun voit hyvin odottaa sen kuukauden tai kaksi siihen asti, että vauva on syntynyt? Kyllä sille löytyy ihan hybä syy, miksi ihmiset nykyään synnyttävät sairaaloissa, eikä siellä saunan lauteilla. Valmius yllättäviä tilanteita varten on aivan eri luokkaa. Itse en voisi antaa itselleni anteeksi, jos lähtisin laivalle viimeisilläni raskaana ja vauvalle sattuisi tämän takia jotain.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:10"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"] Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa. [/quote] Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten. Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan. [/quote] Tietysti on riski! Mutta ei semmoinen, jota Suomen synnytyssairaalat eivät osaisi hoitaa. Esimerkiksi kudokset joustaa huonommin, kuin nuorella, mutta kyllä kätilöt ommella osaa. [/quote] Osaakohan laivan sairaanhoitaja ommella repeämän? [/quote] Ei välttämättä osaa, ei välttämättä ole välineitä, eikä tuon ikäisen kudoksilla kyse monesti ole "pikku repeämästä". Mutta, ap, mene Tukholmaan. Mene toki. Ja mene heti nyt pakkaamaan reissua varten, niin voit lopettaa tämän älyttömyyden. Miksi ihmeessä kysyt täällä, jos väität sitten vastaan, kun saat vastauksia, joista et tykkää? Päätä itse ja elä päätöksesi kanssa itse.
[/quote]
Mä en kyllä hahmota, miksi 40-vuotiaan kudokset olisi jotenkin ratkaisevasti erilaiset kuin vaikka 35-vuotiaan kudokset.... Geeneistähän tuo on kiinni. Ystäväni sai ekan lapsen 28-vuotiaana ja sai hyvin pahat repeämät. Eipä siinä nuorella iällä ollut mitään tekemistä. Ennemminkin varmaan vauvan koolla (4,5 kg), sillä, että synnytys eteni hyvin nopeasti siksi, että se oli jouduttu käynnistämään, jne.
[/quote]
Ystäväsi olisi todennäköisesti revennyt 12 vuoden päästä vielä pahemmin samassa tilanteessa, sillä solut ja kudokset vanhenevat ja esim. menettävät siksi kimmoisuuttaan ja palautumiskykyään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:23"]
[/quote]
Edelleen ihmettelen, että miksi neuvolassa sitten sanottiin, että en ole riskisynnyttäjä. Ja tätä nimenomaan kysyin.
[/quote]
Ihme jankutusta. Iästäkö se laivalle lähtö nyt sitten onkin kiinni? Kyllä 40-vuotias on riskiryhmään kuuluva. Ehdit laivalle vielä kymmeniä kertoja mutta jos väkisin haluat ottaa riskin omasta ja vauvan hyvinvoinnista niin lähde ihmeessä. Joku viime hetken vapaudenkaipuukriisi selvästi meneillään.
Jos lapis syntyy Ruotsissa, ap voi saada yli kymmenentuhannen euron laskun ruotsalaisesta synnytyssairaalasta. Jos nimittäin on matkalla noin myöhäisessä vaiheessa raskautta, tilanne tulkitaan suunnitelmalliseksi synnytysturismiksi, jota ei välttämättä korvata. Ruotsin kansalaisuuttakaan sillä ei saa.
No et lähde! Normaali raskaus kestää 38-42 viikkoa, liian lähelle menee. Mulla 3 kaveria synnyttäny esikoisensa viikkoja ennen laskettua aikaa ilman mitään oireita. Synnytys alkoi ns.puskista. Kyllä sinne Tukholmaan tässä elämässä vielä kerkiää, nyt ei ole sen aika :)
Alkoko tämäkin raskaus siellä ruotsin laivan "lauteilla"? Ja nyt yritetään kattoa jos se isä olis taas samoilla laineilla
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"] Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa. [/quote] Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten. Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan. [/quote] Jännä juttu kun jokaisessa synnytyksestä kertovassa tekstissä on maininta siitä että 40 ikävuotta on yksi suurimmista riskisynnytyksen tekijöistä :) Mutta tosiaan itsehän sinä sen päätöksen asiasta teet.
[/quote]
No jännä juttu, että meidän neuvolassa tämä sitten halutaan pimittää. Kysyin, että olenko riskisynnyttäjä, koska olen täyttänyt 40v. Ja sanottiin, että et ole. Eli valehteliko Suomen neuvolalaitos nyt mulle?
[/quote]
No jos olet niin varma, että et ole riskisynnyttäjä, niin miksi jaksat välittää, mitä täällä kirjoitetaan?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:19"]
[/quote]
[/quote]
Kappas, samassa tilanteessa itse repesin olemattoman vähän. Johtuisikohan siitä, että tämä kudosten joustavuus on myös yksilökohtainen ominaisuus, joka kuitenkin jokaisella ikääntymisen myötä heikkenee. Mutta jos joustaa lähtökohtaisesti vähän niin joustaa kakskasina vähän ja nelikymppisenä vielä vähemmän.
Lisäksi:
1. Vauvan päänympärysmitta vaikuttaa kudosten joustotarpeeseen enemmän kuin paino.
2. Luonnollisesti käynnistynyt ja käynnistetty synnytys voivat edetä tai olla etenemättä yhtä nopeasti. Oletko kuullut yksilöllisyydestä tässäkin asiassa?
3. Avautumisvaiheen kesto ja etenemisen nopeus ei vaikuta repeämiseen, vaan ponnistusvaiheen kesto. Jos ponnaa liian nopeasti, kudokset eivät ehdi mukaan. Kannattaa siis ponnata varovaisemmin, jos vauvalla ei ole hätää.
4. Joissakin ponnistusasennoissa kätilö ei pääse tukemaan välilihaa yhtä hyvin kuin toisissa, joten repeämiseen on, etenkin isojen vauvojen ja joustamattomien kudosten kohdalla, suurempi riski joissakin asennoissa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"] Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa. [/quote] Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten. Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan. [/quote] Jännä juttu kun jokaisessa synnytyksestä kertovassa tekstissä on maininta siitä että 40 ikävuotta on yksi suurimmista riskisynnytyksen tekijöistä :) Mutta tosiaan itsehän sinä sen päätöksen asiasta teet.
[/quote]
No jännä juttu, että meidän neuvolassa tämä sitten halutaan pimittää. Kysyin, että olenko riskisynnyttäjä, koska olen täyttänyt 40v. Ja sanottiin, että et ole. Eli valehteliko Suomen neuvolalaitos nyt mulle?
[/quote]
Luulenpa, että tuo on kiinni niin ihmisestä. Jonkun kohdalla se 40 ikävuoden täyttäminen voi olla riskitekijä, jonkun toisen kohdalla taas ei lainkaan.
Vastahan valmistui tutkimus, jonka mukaan naiset, jotka saavat lapsia 40 vuotta täytettyään, ovat geneettisesti "parempia" kuin ne, jotka eivät tuon ikäisinä lapsia enää saa. Heillä on geenit sellaiset, että ovat nuorekkaampia ja elävät todennäköisesti n. 20 vuotta pidempään kuin ne, jotka eivät tuon ikäisenä lapsia enää saa.
[/quote]
Kaikki ei yritäkään enää vääntää lapsia tuossa iässä, joten mistähän se nyt on päätelty, että kuka saisi, jos haluaisi. Säännöllinen kuukautiskierto kun ei tätä takaa. Vai oletettiinko vain, että 90-vuotiaana kuollut nainen olis varmasti saanu lapsen vielä 40-vuotiaana, mutta 70-vuotiaana kuollu ei.
Oiskos ehkä kannattanut ottaa lähde ylös, jos haluaa olla vakuuttava.
Täytyy myös muistaa, että nykyisin tuohon fertiliteettiin puututaan aika paljon. Ts jos tulee keinohedelmöityksellä raskaaksi kypsemmällä iällä, ei tuo sinun tutkimuksesi nyt varmaan ole ihan validi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2015 klo 02:55"]Jos lapis syntyy Ruotsissa, ap voi saada yli kymmenentuhannen euron laskun ruotsalaisesta synnytyssairaalasta. Jos nimittäin on matkalla noin myöhäisessä vaiheessa raskautta, tilanne tulkitaan suunnitelmalliseksi synnytysturismiksi, jota ei välttämättä korvata. Ruotsin kansalaisuuttakaan sillä ei saa.
[/quote]
Tätä toivon! Ois ap:n inttämisen jälkeen niin hupaisaa kohtalon ivaa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:26"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:23"]
[/quote]
[/quote]
Neuvolassa halutaan rauhotella äitejä. "Korvike on ihan yhtä hyvä kuin rintamaito", "ei pieni tupakointi raskauden aikana haittaa" jne. Sinä kysyit neuvolassa, estääkö ikäsi pikkusairaalassa synnyttämisen ja he vastasivat siihen. Nyt sovellat vastausta ilman lääkäriä tai ammattitaitoista sairaanhoitohenkilökuntaa synnyttämiseen, ilman mitään apuvälineitä tai lääkitystä.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:32"]
Ikää 18v?
[/quote]
Itse asiassa 40v.
[/quote]
Noniiin, vielä suurempi riski "vanhana" synnyttää jossain laivalla
Mun esikoinen olisi vammautunut hapenpuutteen seurauksena jos leikkaussali ei olisi ollut. Synnytys ei ole leikinasia.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:20"]
Ja joku sairaanhoitaja niillä laivalla kai on, sairaanhoitajathan ne sairaalassakin synnytykset hoitaa.
[/quote]
jaa, tais olla provo...
[/quote]
No ei ole. EIkö laivalla muka ole sairaanhoitajaa? Ystäväni sai vauvan kaksi viikkoa sitten ja kuulemma lääkäri kävi vaan kerran vilkaisemassa, muuten paikalla oli vain kätilöitä. Eikö kätilöllä ole sairaanhoitajan koulutus.
Se on muuten kumma. Kirjoitti tänne IHAN mitä tahansa, kyllä jostain löytyy se provon huutaja.
[/quote]
Kätilöllä on ihan oma koulutuksensa.
En lähtisi matkalle. Laivamatka on pitkä, jos tarvitsee apua. Kannattaa pysytellä lähempänä sairaalaa raskauden loppuvaiheessa.
Jos lapsi syntyisi Ruotsissa, ja jostain syystä joutuisitte jäämään pitemmäksi aikaa sairaalaan, niin siellä sitten olisitte. Perheellä tms. olisi pitkä matka teitä katsomaan.