Laskettuun aikaan kuukausi, vieläkö voin lähetä Tukholmaan viikonlopuksi?
Kaverit keksi, että lähdetäänkin viikonloppuna Tukholmaan. Ensin olin, että jei, mennään vaan. Mutta ensi viikonloppuna laskettuun aikaan on kolme viikkoa. Nyt aloin miettiä, uskaltaako lähteä. No, syntyyhän niitä vauvoja varmaan Ruotsissakin, mutta entä jos synnytys alkaakin laivalla?
Olen voinut raskauden ajan tosi hyvin eikä mulla siinä mielessä olisi mitään estettä lähteä. Ihan pystyn kävelemään ja istumaan kuten tavallisestikin. Tai no, kävely on ehkä mun aiempaan vauhtityyliin verrattuna hiukan verkkaisempaa, mutta ihan hyvin voin kävellä pitkiäkin matkoja. EI väsytä eikä mitään. Sikäli en näe, miksen voisi lähteä.
Kommentit (84)
Mullakkim oli tosi hyvä ja normaali olo, mutta kas vain lapsivedet menivät 35+6 :D
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:32"]
Ikää 18v?
[/quote]
Itse asiassa 40v.
Mullakin hyvä olo ja esikoinen syntyi 36 + 5. Illalla ja yöllä vain säännöllistä, mutta kivutonta supistelua. Klo 7 lapsivesi meni ja heti alkoi järkyttävät kivut. Klo 12 jo lapsi syntyi. En todellakaan lähtisi! Ehdin olla äitiyslomalla ennen synnytystä vain 3 päivää.
Ihan ohiksena. Kyllä tämä palsta on hupaisa. Jos joku kysyy, että rajoittaako raskaana oleminen syömistä tai sitä tai tätä, niin kaikki ulvoo kuorossa, että raskaus ei ole sairaus ja vain hullu jättää syömättä raa'at kalat ja ulkomaiset tuorejuustot.
Sitten, kun joku yrittää elää normaalia elämää sillä ajatuksella, että raskaus ei ole sairaus ja syntyyhän se lapsi sitten vaikka laivalla jos on syntyäkseen. Niin aletaankin ulvoa, että et sä voi tehdä sitä taikka tätä, kun kerran olet RASKAANA.
Päättäkää jo. :)
Hm... No, jos ehdottaisin kavereille, että menemmekin vain piknikristeilylle. Sehän nyt ei kestä kuin muutaman tunnin.
Olin itse aika viime metreill risteilyllä ja voin kertoa, että ei kannata lähteä. Ei siellä mitään jaksa tehdä rv 35 jälkeen. Jää maihin vaan.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:46"]
Olin itse aika viime metreill risteilyllä ja voin kertoa, että ei kannata lähteä. Ei siellä mitään jaksa tehdä rv 35 jälkeen. Jää maihin vaan.
[/quote]
Miten niin ei mitään jaksa tehdä? Kyllä mä jaksan shoppailla, jutella kavereiden kanssa ja käydä ravintolassa syömässä täällä kotonakin. Miksen sitten jaksaisi siellä? Takoitus ei ollut hippailla missään yökerhossa.
Oletko valmis synnyttämään laivalla ilman kivunlievitystä tai hygieenisiä oloja? Siellä on korkeintaan sairaanhoitaja paikalla, ei lääkäriä, ja hänkin tottunut pikkujuttuihin, ei synnytyksiin. Turha verrata entisaikoihin, jolloin lapsi- ja äitikuolleisuus oli ihan toista luokkaa.
Helikopteri ei pysty laskeutumaan kuin tosi harvoille laivoille ja kovassa merenkäynnissä ei niillekään, joten ei kannata luottaa siihen, että pääsee sairaalaan keskeltä merta. On aika yleinen harhaluulo, että helikoptereista olisi laivoilla enemmänkin apua.
Lentokoneisiin sinua ei huolittaisi, tuskin laivoillekaan, jos raskausviikkosi tulevat laivayhtiölle ilmi.
Itse en lähtisi.
Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin.
Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:44"]
Ihan ohiksena. Kyllä tämä palsta on hupaisa. Jos joku kysyy, että rajoittaako raskaana oleminen syömistä tai sitä tai tätä, niin kaikki ulvoo kuorossa, että raskaus ei ole sairaus ja vain hullu jättää syömättä raa'at kalat ja ulkomaiset tuorejuustot.
Sitten, kun joku yrittää elää normaalia elämää sillä ajatuksella, että raskaus ei ole sairaus ja syntyyhän se lapsi sitten vaikka laivalla jos on syntyäkseen. Niin aletaankin ulvoa, että et sä voi tehdä sitä taikka tätä, kun kerran olet RASKAANA.
Päättäkää jo. :)
[/quote]
Sä olet näitä yksiä pösilöitä jotka kuvittelee että täällä on ehkä pari henkilöä ja heilläkin just samanlaiset omituiset mielipiteet joka asiasta?
Eiköhän suurin osa jätä riskiruoat syömättä ja suurin osa haluaa myös synnyttää sairaalassa eikä ruotsinlaivan hytissä...
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:51"]
Mä mietin ekan synnytyksen kohdalla sitä, että mitä jos synnytän jossain toisessa kaupungissa, ja sitten joudun synnytyksen jälkeen istumaan autossa kotimatkan toosa tohjona ja huoli vastasyntyneestä koko kotimatkan. Siksi ei huvittanut matkustaa loppuviikoilla. Sama kait se missä synnyttää, mutta kyllä se kotimatka sairaalasta kotiin oli jännittävä vaikka meidän kohdalla kestikin vain muutaman minuutin. Ja ikävä sanoa, mutta sun ikä on jo yksi riskisynnytyksen tekijä. En kyllä jättäisi mitään sattuman varaan tossa tilanteessa.
[/quote]
Aika iso osa ihmisistä Suomessa asuu yli tunnin matkan päässä synnytyssairaalasta muuten.
Kysyin, että onko mun ikä riskitekijä synnytyksen suhteen. Neuvolassa huitaisivat kädellä ja sanoivat, että ei ole. Kun raskaus on sujunut hyvin ja vauvakin on jo pää alaspäin, niin ei kuulemma ikä mitään riskisynnytyst tee. Että ihan hyvin voin mennä sinne pieneen synnytyssaitaalaan, jos haluan.
Ei tuo tyyppi ole mitenkään 40 v tai sitten aika heikkolahjainen jos ei tähän päivään mennessä ole oppinut edes sitä mikä ero on kätilöllä ja sairaanhoitajalla.
Mä postasin täsmälleen saman kysymyksen joku kuukausi sitten, eli olin rv36 ja aikeissa lähteä risteilylle. En sitten kuitenkaan lähtenyt ja suurin syy päätöksen takana oli se, että joku vastasi, että laivan tärinä voi edesauttaa synnytyksen käynnistymistä ja siellä ei tosiaan ole mitään kätilöitä tarjolla. Ja mitäs jos tulee komplikaatiota ja esim. hätäsektion tarve?
En lähtisi.. Eka lapsi syntyi rv 35 täysin yllättäen vaikka pari päivää ennen lääkärin tarkastuksessa oli kaikki ok eikä merkkiäkään lähenevästä synnytyksestä.
Laiva tärisee koko ajan. Siitä syystä mm. laivan henkilökunta ei ole mitenkään viikoille viikoille asti töissä.
Monella on harhaluulo, että jos synnytys käynnistyy laivalla, tulee helikopteri automaattisesti noutamaan. Ehei. Sinut joko jätetään Maarianhaminassa tai synnytät laivalla.
En lähtisi. Kyllä sä sinne laivalle ehdit vielä.
No mene. Ei meitä kiinnosta. Miksi kysyt täällä, jos väität vastaan, kun ihmiset kertoo mielipiteensä? "Hassua."
Onko tosiaan olemassa joku 40-vuotias, joka ei tiedä sairaanhoitajan ja kätilön eroa?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:20"]
Mieti nyt oikeasti haluatko synnyttää laivassa jossa ei välttämättä ole yhtään asiantunetaa henkilöä auttamassa. Ei ne helikopteritkaan sinne hetkessä ehdi.
[/quote]
Mun mummo on synnyttänyt ekat lapset saunassa eikä sielläkään mitään naapurin emäntää kummoisempaa asiantuntijaa ollut paikalla.
[/quote]
Niin munkin, eikä ennen käytetty sähköä tai lääkkeitä ja hyvin osa selvis hengissä.
Halooo??
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 21:20"]On eka lapsi. Paikoista en tiedä mitään, kukaan ei ole katsonut. Mitään kivuliaita supistuksia ei ole ollut. Mua ei oikeastaan edes ahdista ajatus, että vauva alkaisi syntyä laivalla. Tuskin se sieltä niin äkkiä tulee, koska välissähän on Maarianhamina ja synnytetäänhän sielläkin, joten sinne nyt varmaan ehtisi sitten synnyttämään. Ja joku sairaanhoitaja niillä laivalla kai on, sairaanhoitajathan ne sairaalassakin synnytykset hoitaa. Osaan ruotsia ihan hyvin, joten en jotenkin osaa edes stressata vaikka lapsi syntyisi Tukholmassa. Toisaalta en jaksa uskoa, että hän nyt ensi viikonloppuna syntyy kuitenkaan. Tuskin ne alkaa laivaterminaalissa tentata, että kuinka pitkällä mun raskaus on. :) Mulla ei edes ole mikään kovin iso massu. Mutta silti mietin, onko tämä nyt ihan järkevää kuitenkaan... Hassua, ensin en nähnyt retkelle mitään estettä. [/quote] Okei, ehkä laivalla synnyttäminen ei ahdista nyt. Mutta mieti, olette juuri vaikka aavalla merellä, ja synnytys alkaa. Nojoo, totta onhan sielläkin lääkäreitä ym, mutta esim lapsen isä? Tai jos synnytys on tavallista vaikeampi? Mieti riskejä nyt :)
[/quote]
Lapsen isä ei halua edes tulla synnytykseen mukaan. Neuvolassa sanoivat, että mikään ei viittaa siihen, että synnytys olisi jotenkin epätavallinen. Kaikki ok. Kysyin tätä, kun ajattelin mennä yhteen pienempään sairaalaan synnyttämään, jonne on meiltä n. tunti matkaa enkä mennä yliopistolliseen.