Vesilasku 65e/kk yhdeltä henkilöltä???
Asun yksin. Juuri tuli vuokranantajalta vesimaksun tasauslasku 650e vuoden ajalta. Sen mukaan olisin käyttänyt lämmintä vettä 58 ja kylmää 41. Eli lämmintä vettä reilusti enemmän kuin kylmää, eikö se yleensä ole toisin päin? Kylmä vesi maksaa 3,9e ja lämmin vesi 12e. Voiko tämä pitää paikkansa? Aikaisemmissa asunnoissa vesilasku ollut noin 20e/kk. Mielestäni veden käyttöni on aika normaalia. Iltaisin käyn lämpimässä suihkussa 10 min, mutta ei se ole aiemminkaan tällä tavalla vesilaskussa näkynyt.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee minä, puoliso ja 1v taapero sekä kaksi koiraa vettä noin 4 kuutiota kuussa, eli keskimäärin 150L päivässä. Ap:n kulutus on hurja yksin asuvalle, joten jos suihku tosiaan Maks 10min niin sitten vuoto.
Teillä taas on mittari epäkunnossa. Tuo on yhden ihmisen kulutus päivässä. Pelkkä vessanvetäminen vie 5 litraa päivässä.
Ei ole epäkunnossa, meillä vok vesi ja mittarikin juuri vaihdettu. Meillä tosin ei ole suihkua, mutta saunallekin tulee pesvedet saman mittarin takaa. Meillä ei lotrata vettä, mutta ei sitä säästetäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vesi maksaa. Kysy saatko sieltä isännöitsijäntoimistolta raportin paljonko vettä menee päiväkohtaisesti. Voit vaikka testata laskemalla sitä viikon ajan pelkästään ämpäriin, siis käyttövesi. Ämpäri vetää sen 10 - 15 litraa. Laitat ylös kylmän ja kuuman veden ja sekaveden erikseen ja vertaat sitten siihen raporttiin minkä saat. Jos on isoja heittoja niin ilmoitat isännöitsijälle.
Vesimittarin jälkikäynti kannattaa testata. Vettä ämpäriin nopeasti pari litraa, ja nopea hanan sulkeminen. Muutaman sekunnin päästä sama, ja tätä toistaen niin kauan, että 10 litran ämpäri täynnä. Jos mittarissa on jälkikäyntiä, se saattaa näyttää 10 litran jälkeen vaikka 20 litran lukemaa. Oikein toimiva mittari pysähtyy saman tien kun hana lyö kiinni.
Näyttääkö mittari veden käytön litroiss
No missä sitten, kilometreissä vai ehkä minuuteissa? Tietysti se näyttää litroissa, joista ne kulutetut kuutiolitrat muodostuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahdella aikuisella omakotitalossa vesilasku n. 700 euroa vuodessa ja hulevesimaksu n. 70 euroa vuodessa.
Miten laskit veden lämmityksen?
Sehän näkyy sähkölaskussa eikä vesilaskussa.
Riippuu lämmitystavasta, netistä löytää ohjeen miten lämmityksen osuus lasketaan.
Eiköhän sulla vaan vuoda joku jossain. Tyyliin vessanpönttö jää lorisemaan, tai hanat tiputtaa kokoajan, tai sitten pahempi, että jossain syvemmällä putkistossa vuoto.
Meillä vuotokohta löytyi jopa ns. ulkoa, että pihaa piti kaivaa auki putken korjaamista varten. Mutta katso nyt ensin noi näkyvät osat itse (vessanpönttö, hanat).
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän sulla vaan vuoda joku jossain. Tyyliin vessanpönttö jää lorisemaan, tai hanat tiputtaa kokoajan, tai sitten pahempi, että jossain syvemmällä putkistossa vuoto.
Meillä vuotokohta löytyi jopa ns. ulkoa, että pihaa piti kaivaa auki putken korjaamista varten. Mutta katso nyt ensin noi näkyvät osat itse (vessanpönttö, hanat).
Jos vuoto ulkona ennen vesimittaria, niin sehän on vesilaitoksen ongelma.
Itellä vesiennakko 35e/kk. Tuli tasauslasku 180e. Eli maksan minäkin vedestä 50e/kk. Tämä 10 min suihkuilla päivässä, olen tämän mitannut. Nyt piti saada joku tolkku tähän niin supistin suihkut 3min kestoon. Ei turhaa läträämistä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, meillä ei ollut asuntokohtaista vesimittaria. Mutta pointti nyt oli se, että jossain vuotaa, ja pitää selvittää.
Meillä vuoti 100 litraa päivässä lämminvesivaraaja. Vesimittari pyöri kuin karuselli ja siitä hoksattiin.
Vierailija kirjoitti:
Itellä vesiennakko 35e/kk. Tuli tasauslasku 180e. Eli maksan minäkin vedestä 50e/kk. Tämä 10 min suihkuilla päivässä, olen tämän mitannut. Nyt piti saada joku tolkku tähän niin supistin suihkut 3min kestoon. Ei turhaa läträämistä enää.
Osta 3 ämpäriä. Laske niihin lämmintä vettä ja opettele peseytymään sillä vesimäärällä. Ei tarvi mennä kovinkaan kauas ajassa taakse päin niin tämä oli ihan yleinen peseytymistapa. Tuo vesimäärä tulee suihkusta ulos alle 3 minuutin juoksutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka käyttää 10 minuuttia suihkussa? Homman pystyy hoitamaan alle minuutissa :D
10 minuutin suihku on kauan. Paitsi heillä jotka ei maksa vesiään itse.
Taloyhtiö maksaa. Osakasasukkaana maksan yhtiökokouksessa päättämämme vesimaksun nuppia ja kuukautta kohti.
Näin meillä myös. Tiedän ihmisiä jotka ei missään nimessä muuta asuntoon jossa on huoneistokahtainen vesimittari. Onneksi pikkuhiljaa muuttuu kun rempoissa tulee mittarit joka huoneistoon.
No AP ei varmaan enää näitä neuvoja kaipaa, mutta.
Jos kerta näkee itse ne vesimittarit, niin silloin voi katsoa, kuluuko vettä jos mikään hana ei ole auki. Jos mittari ei pyöri, asia on sen suhteen ok.
Jos taas epäilee, että mittari näyttää väärin, voi täyttää täysin kuumalla ja täysin kylmällä vedellä jonkun tietyn kokoisen astian. Toki jollain 10l kanisterilla on vähän vaikeaa huomata jos mittari mittaa vaikka 5% väärin, mutta AP:n tapauksessa lämpimän veden kulutus oli hämmentävän suurta ja kyllä sellaisen usean kymmenen prosentin heiton pystyy toteamaan.
Ja vielä siihen lämpimän veden kulutukseen. Mikäli joku hana on sellainen, että joutuu laskemaan kauan saadakseen lämmintä vettä, niin sen lämpimän veden kulutus alkaa kuitenkin (luonnollisesti) hei kun hanan avaa, ei vasta sitten kun sieltä tulee lämmintä. Sama myös kylmän kanssa. Jos tällaista hanaa käyttää useasti käsienpesuun ja saippuoi kätensä hana isolla niin äkkiä lämmintä kuluu paljon. Samoin vanhan malliset vettä säästämättömät suihkut saattavat kuluttaa moninkertaisen määrän vettä samassa ajassa, kuin vedensäästösuihku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä näy vesimittarilla mitenkään.
Siis joka ilta 10min lämpimässä suihkussa. No se selittää kaiken. Varsinkin jos olet nainen ja pilluun pitää saada orgasmi. Se 10min on oikeasti 15 tai 20min.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta 3 ämpäriä. Laske niihin lämmintä vettä ja opettele peseytymään sillä vesimäärällä. Ei tarvi mennä kovinkaan kauas ajassa taakse päin niin tämä oli ihan yleinen peseytymistapa. Tuo vesimäärä tulee suihkusta ulos alle 3 minuutin juoksutuksella.
Meillä on mökillä saunassa ämpäri pesuvesi. Hyvin riittää reilu ämpärillinen vettä aikuisen ihmisen peseytymiseen,eli reilu 10 litraa. Tosin vaatii kauhan jolla sitä vettä kauhoo. Vettä olisi kyllä järvi täynnä mutta ei viitsi kantaa.
Minä käyn tosi lyhyitä suihkuja, mies lyhempiä. Meillä on suora kylmän veden vesilasku vesiyhtiölle noin 22e/kk/henk. Veden lämmitys tapahtuu lämminvesivaraajassa ja menee omassa sähkölaskussa. Lyhyellä suihkulla tarkoitan alle 3 min pesu, hiusten pesuun menee n. 10min josta ainakin 5min suihku on pois päältä itse pesemisen ajan.
Eli jos maksat lämpimästä vedestä kuutiohintaa ja lotraat yhtään, niin ihan oikein laskettu.
Opettele olemaan lotraamatta.
Soluasunnossa asuin opiskelijana. Yks kämppä kaveri emäntä otti aamuin illloin pitkät puolen tunnin suihkut. En saaatana tajunuut pitääkö sen sitä persereeikäänsä pestä puoli tuntia 2 kertaa päivässä. Ongelma oli myös siinä, että vessa ja suihku samassa tilassa. Aamulla ei päässyt käymään toisinaan edes pissalla, kun yks matami pesee emätintään koko aamun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökillä saunassa ämpäri pesuvesi. Hyvin riittää reilu ämpärillinen vettä aikuisen ihmisen peseytymiseen,eli reilu 10 litraa. Tosin vaatii kauhan jolla sitä vettä kauhoo. Vettä olisi kyllä järvi täynnä mutta ei viitsi kantaa.
Pieni sähköpumppu ja rulla letkua ei paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on hämärtynyt kuinka paljon vettä kuluu suihkussa. Kun sen kauhoo itse sankosta, niin huomaa että 30-50l on ihan tarpeeksi pesuun (pl pitkät hiukset), mutta 3-5min juoksevan veden alla ei muka riitä.
Minä otan kesäaikana sadevettä talteen useamman kuution. Siitä ohjaan pytyn säiliöön vedet. Eli kesäkeleillä pytyn käyttäminen ei maksa mitään. Ei mikään iso säästö, mutta säästö kuitenkin. Sitä vettä kerään joka tapauksessa pihan kasteluunkin.
Kyllä hommien hoito siellä suihkussa vie aika paljon kauemmin!