Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesilasku 65e/kk yhdeltä henkilöltä???

Vierailija
06.11.2021 |

Asun yksin. Juuri tuli vuokranantajalta vesimaksun tasauslasku 650e vuoden ajalta. Sen mukaan olisin käyttänyt lämmintä vettä 58 ja kylmää 41. Eli lämmintä vettä reilusti enemmän kuin kylmää, eikö se yleensä ole toisin päin? Kylmä vesi maksaa 3,9e ja lämmin vesi 12e. Voiko tämä pitää paikkansa? Aikaisemmissa asunnoissa vesilasku ollut noin 20e/kk. Mielestäni veden käyttöni on aika normaalia. Iltaisin käyn lämpimässä suihkussa 10 min, mutta ei se ole aiemminkaan tällä tavalla vesilaskussa näkynyt.

Kommentit (212)

Vierailija
181/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lämmintä menee enemmän niin silloin tuskin on vuotoa missään pöntössä. Yleensä lämmintä menee enemän jos käy säännöllisesti suihkussa. Tosin ihmettelen että jos tyylisi on olla ottaa 10 minuutin suihku niin miten vesilaskusi on ollut vain 20 euroa kuukaudessa aiemmin. Ellet sitten ole ollut pidempiä aikoja pois, jolloin se luonnollisesti tasaantuu. Mutta silti. Joko siis provoat tai sitten mittari on ihan oikeasti rikki. Ottaisin isännöitsijään siis yhteyttä tuon laskun suhteen. Muistelen että jossain taloyhtiöissä on sellainen hälytin, että jos jossain nakuttaa mittari yhtä soittoa tietyn ajan niin siitä menee hälytys huoltoon.

Vierailija
182/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vähän vettä kulutat. ei tuossa ole mitään erikoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oletko 10min se lämmin suihku päällä joka ilta?

Tottakai tuo kuluttaa ihan äärettömän määrän vettä. tässä esimerkki:

"Perinteiset suihkuratkaisut kuluttavat 1518 litraa vettä minuutissa. Jos esimerkiksi käyt 10 minuutin suihkussa joka päivä, vettä kuluu 150180 litraa päivässä."

Vierailija
184/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juokseeko sulla ap hana koko ajan kun olet aamutoimilla? Tiedän tyyppejä jotka tekee näin. Samat juoksuttaa vettä myös koko ajan kun keittävät kahvia. Tyyli on se kun astun vessaan hana auki ja kun poistun hana kiinni. Kuluttaa enemmän kuin minun suihku.

Vierailija
185/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lämmintä menee enemmän niin silloin tuskin on vuotoa missään pöntössä. Yleensä lämmintä menee enemän jos käy säännöllisesti suihkussa. Tosin ihmettelen että jos tyylisi on olla ottaa 10 minuutin suihku niin miten vesilaskusi on ollut vain 20 euroa kuukaudessa aiemmin. Ellet sitten ole ollut pidempiä aikoja pois, jolloin se luonnollisesti tasaantuu. Mutta silti. Joko siis provoat tai sitten mittari on ihan oikeasti rikki. Ottaisin isännöitsijään siis yhteyttä tuon laskun suhteen. Muistelen että jossain taloyhtiöissä on sellainen hälytin, että jos jossain nakuttaa mittari yhtä soittoa tietyn ajan niin siitä menee hälytys huoltoon.

Todennäköisesti AP:n edellinen asunto on ollut sellainen, jossa vesilasku on tasan 20e eikä sitä tasata, kun taas uudessa asunnossa näin on

Vierailija
186/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itellä vesiennakko 35e/kk. Tuli tasauslasku 180e. Eli maksan minäkin vedestä 50e/kk. Tämä 10 min suihkuilla päivässä, olen tämän mitannut. Nyt piti saada joku tolkku tähän niin supistin suihkut 3min kestoon. Ei turhaa läträämistä enää.

Osta 3 ämpäriä. Laske niihin lämmintä vettä ja opettele peseytymään sillä vesimäärällä. Ei tarvi mennä kovinkaan kauas ajassa taakse päin niin tämä oli ihan yleinen peseytymistapa. Tuo vesimäärä tulee suihkusta ulos alle 3 minuutin juoksutuksella.

Meillä on mökillä saunassa ämpäri pesuvesi. Hyvin riittää reilu ämpärillinen vettä aikuisen ihmisen peseytymiseen,eli reilu 10 litraa. Tosin vaatii kauhan jolla sitä vettä kauhoo. Vettä olisi kyllä järvi täynnä mutta ei viitsi kantaa.<

Noi on kyllä hankinta listalla mutta luullen että ei se vedenkulutus paljonkaan isommaksi muuttuisi. Ne tavat ja tottumukset.

Vierailija
187/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokseeko sulla ap hana koko ajan kun olet aamutoimilla? Tiedän tyyppejä jotka tekee näin. Samat juoksuttaa vettä myös koko ajan kun keittävät kahvia. Tyyli on se kun astun vessaan hana auki ja kun poistun hana kiinni. Kuluttaa enemmän kuin minun suihku.

Raivosuttavaa, mies meillä myös hana ihan täysillä auki korottaa vettä sen aikaa kun esim. pesee hampaita. 

Vierailija
188/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Siis oletko 10min se lämmin suihku päällä joka ilta? Tottakai tuo kuluttaa ihan äärettömän määrän vettä. tässä esimerkki: "Perinteiset suihkuratkaisut kuluttavat 1518 litraa vettä minuutissa. Jos esimerkiksi käyt 10 minuutin suihkussa joka päivä, vettä kuluu 150180 litraa päivässä."

Toisaalta taas vedensäästösuihku kuluttaa alle puolet tuosta. Eli jotain 6-7l/min ja sitäkään ei ole pakko pitää täysillä auki. Eikä tietenkään perinteistäkään suihkua ole pakko täysillä huudattaa. On oikeastaan mahdotonta sanoa, paljonko vettä menee 10min suihkussa, sitä menee suihkusta ja sen asennosta riippuen jotain 40-200 litraa.

Vierailija
189/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä ei ole yhtään suhteellisuudentajua näissä vesilaskuissa. Taloyhtiöömme muutti perhe, joka oli asunut vuokralla. Heillä oli ollut kiinteä vesilasku. Meillä jokaisella on omat mittarit. Nyt kun perhe näkee, paljonko käyttävät, niin eivät suostuneet uskomaan lukemaa. Halusivat, että mittarit tarkistetaan ja varmistetaan, että onko heillä vuoto. Loppujen lopuksi kyllä vaan selvisi, että ihan itse aiheuttivat ison vesilaskunsa. Mutta kun oli totuttu siihen, että joku muu maksaa heidänkin puolestaan lotraamisen. Eivät kuitenkaan osaa pienentää vesilaskuaan.

Vierailija
190/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä ei ole yhtään suhteellisuudentajua näissä vesilaskuissa. Taloyhtiöömme muutti perhe, joka oli asunut vuokralla. Heillä oli ollut kiinteä vesilasku. Meillä jokaisella on omat mittarit. Nyt kun perhe näkee, paljonko käyttävät, niin eivät suostuneet uskomaan lukemaa. Halusivat, että mittarit tarkistetaan ja varmistetaan, että onko heillä vuoto. Loppujen lopuksi kyllä vaan selvisi, että ihan itse aiheuttivat ison vesilaskunsa. Mutta kun oli totuttu siihen, että joku muu maksaa heidänkin puolestaan lotraamisen. Eivät kuitenkaan osaa pienentää vesilaskuaan.

Tää on kyllä jännä, miten ihminen toimii näissä. Ei millään myönnettäisi, että omassa toiminnassa olisi korjattavaa, vaan halutaan, että muut todistavat, että vesimittareissa ei ole vikaa. Siis kyllähän tuo kuitenkin maksaa taloyhtiölle.

Vierailija
191/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Siis oletko 10min se lämmin suihku päällä joka ilta? Tottakai tuo kuluttaa ihan äärettömän määrän vettä. tässä esimerkki: "Perinteiset suihkuratkaisut kuluttavat 1518 litraa vettä minuutissa. Jos esimerkiksi käyt 10 minuutin suihkussa joka päivä, vettä kuluu 150180 litraa päivässä."

Toisaalta taas vedensäästösuihku kuluttaa alle puolet tuosta. Eli jotain 6-7l/min ja sitäkään ei ole pakko pitää täysillä auki. Eikä tietenkään perinteistäkään suihkua ole pakko täysillä huudattaa. On oikeastaan mahdotonta sanoa, paljonko vettä menee 10min suihkussa, sitä menee suihkusta ja sen asennosta riippuen jotain 40-200 litraa.

Vaikka olisi vedensäästösuihku niin se kuuluu laittaa pois päältä se suihku kun laittaa shamppoon ja pesee vartalon jne. Ei sitä pidä pitää koko aikaa päällä niinkuin ei pitäisi esim hampaita pestessä

Vierailija
192/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpö höpö. Tuo on palokunnan käsisuihku. Ajattele nyt itse ehtisikö lattiakaivo edes imeä 1.5 kuutiota minuutissa? -)))!  Vastaanko itse? Ei.

Vierailija
193/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja höpö höpö. Tuo on palokunnan käsisuihku. Ajattele nyt itse ehtisikö lattiakaivo edes imeä 1.5 kuutiota minuutissa? -)))!  Vastaanko itse? Ei.

Palsta ei tunnista kopioidusta tekstistä väliviivaa. Kyse tietenkin 15-18l tai 150-180l.

Vierailija
194/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tajunnut, että väliviiva puuttuu. 

Vierailija
195/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kahdella aikuisella omakotitalossa vesilasku n. 700 euroa vuodessa ja hulevesimaksu n. 70 euroa vuodessa. 

Mulla on okt:ssa jotain 200 vuodessa jos sitäkään. Siinä on vain kylmä vesi. Lisänä loka-auton käynti kerran vuoteen noin 90e. Jos käyn suihkussa, menee veden lämmittämiseen ehkä 3-5 kWh sähköä. Sähkö maksaa siirtokuluineen noin 17snt/kWh. Käyn suihkussa joka toinen tai joka kolmas päivä.

Jos lasketaan, että käyn suihkussa 170 kertaa vuodessa niin 170x0,17 =28,9  euroa suihkuvedesn lämmitykseen vuodessa.

Vierailija
196/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hauskasti niin, että vuokralaisilta tulee joka vuosi 300 - 400 euroa palautusta vesilaskusta minulle. Pidän sen, enkä hiiskahda sanaakaan siitä heille. 

Vuokrasopimus on ajalta ennen vesimittareita talossa, heillä ei siis ole edes laillisia oikeuksia vaatia vesimaksua takaisin. 

Olen miettinyt, mistä tämä johtuu, ja veikkaan, että he eivät ole hoksanneet ilmoittaa, että asunnossa asuu enää kaksi henkilöä. Aiemmin siellä asui heidän vuonna 2019 lähes jo täysi-ikäinen tyttärensä. Voihan hän tietty edelleenkin siellä asua, en minä tiedä. 

Ja siis aivan varmasti heidän pitäisi tietää, että osa vuokrasta on vesimaksua per päänuppiluku, koska ilmoitin pari vuotta sitten, että korottaisin vähän vuokraa. Sain asunnon (ja heidät) perintönä, ja mielestäni vuokra oli jäänyt laahaamaan jälkeen. Perheen isukki perusteli seikkaperäisesti, miksi ei käy ja jätin asian sitten siihen. 

Joten otan nyt iloisena ylimääräiset vesirahat itselleni, onhan sekin eräänlainen vuokrankorotus minulle :)

Vierailija
197/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hauskasti niin, että vuokralaisilta tulee joka vuosi 300 - 400 euroa palautusta vesilaskusta minulle. Pidän sen, enkä hiiskahda sanaakaan siitä heille. 

Vuokrasopimus on ajalta ennen vesimittareita talossa, heillä ei siis ole edes laillisia oikeuksia vaatia vesimaksua takaisin. 

Olen miettinyt, mistä tämä johtuu, ja veikkaan, että he eivät ole hoksanneet ilmoittaa, että asunnossa asuu enää kaksi henkilöä. Aiemmin siellä asui heidän vuonna 2019 lähes jo täysi-ikäinen tyttärensä. Voihan hän tietty edelleenkin siellä asua, en minä tiedä. 

Ja siis aivan varmasti heidän pitäisi tietää, että osa vuokrasta on vesimaksua per päänuppiluku, koska ilmoitin pari vuotta sitten, että korottaisin vähän vuokraa. Sain asunnon (ja heidät) perintönä, ja mielestäni vuokra oli jäänyt laahaamaan jälkeen. Perheen isukki perusteli seikkaperäisesti, miksi ei käy ja jätin asian sitten siihen. 

J

Ja siis tässä vuokrankorotuskirjeenvaihdossa puhuimme nimenomaan vesimaksuttomasta summasta, johon 60€ tulee päälle (20€/hlö). 

Vierailija
198/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos näet itse vesimittarin, seuraa nyt ainakin, ettei se pyöri kun et vettä käytä. Ja seuraa mittarilukemaa aina vettä käyttäessäsi. Jos vuotaa tihkuttaen ja mittari ei ole herkkä, se ei kuitenkaan välttämättä näy - ainakaan hyvin. Testaa pöntön vuotaminen laittamalla vessapaperiarkki siihen takalaitaan ja katso kastuuko vaikka yön yli.

Jos missään ei vuoda, käytät vain paljon vettä (jos aiemmin ei ollut omaa pesukonetta, se voi tehdä lisäkulutuksen). Myös vedenpaine voi vaikuttaa, jos aiemmassa asunnossa vesi tuli huonolla paineella, niin nyt sitä kuluukin enemmän samoilla käyttötottumuksilla. Mutta seuraa mittarilukemia.

Vierailija
199/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli aiemmin 20 €/kk ja seisoin kuuman suihkun alla. Uudessa asunnossa onkin vesimittari ja kyllä kirpasee, kun en voi jäädä suihkuun lämmittelemään ja rauhoittumaan. Vesi rauhoittaa minua. Saapa nähdä, millainen vesilasku aikanaan tulee. T:Vesihirmu

Vierailija
200/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palsta ei tunnista kopioidusta tekstistä väliviivaa. Kyse tietenkin 15-18l tai 150-180l.

No sitten ehtdimme -)))! Mutta silti, kukaan ei käytä tuota vesimäärää normaali elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän