Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vesilasku 65e/kk yhdeltä henkilöltä???

Vierailija
06.11.2021 |

Asun yksin. Juuri tuli vuokranantajalta vesimaksun tasauslasku 650e vuoden ajalta. Sen mukaan olisin käyttänyt lämmintä vettä 58 ja kylmää 41. Eli lämmintä vettä reilusti enemmän kuin kylmää, eikö se yleensä ole toisin päin? Kylmä vesi maksaa 3,9e ja lämmin vesi 12e. Voiko tämä pitää paikkansa? Aikaisemmissa asunnoissa vesilasku ollut noin 20e/kk. Mielestäni veden käyttöni on aika normaalia. Iltaisin käyn lämpimässä suihkussa 10 min, mutta ei se ole aiemminkaan tällä tavalla vesilaskussa näkynyt.

Kommentit (212)

Vierailija
141/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12 euroa kuutio lämmin vesi? Taloyhtiön kannattaisi miettiä halvempaa ratkaisua veden lämmittämiseen. Ilmeisesti nykyinen tapa on leirinuotiolla lämmittäminen, useamman työntekijän voimin, 20 euroa/h tuntipalkalla. Meillä lämmin vesi maksaa alle 7 euroa kuutio, ja mielestäni sekin on kallista.

12 e lämpimästä vedestä on ihan yleinen taksa. Hinnan määrää kaukolämpöyhtiö jos ollaan kaukolämmössä kuten usein kerros- ja rivitalot on.

Meillä Tampereella noin 7 euroa lämmin vesi. Jossakin syrjäseudulla voi olla kallista, kun tarvitaan kalliita laitteita muutaman asukkaan takia.

Jyväskylässä on 12 e, eikä olla muutaman asukkaan tuppukylä. Kaukolämpöyhtiö määrää hinnan.

Vierailija
142/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee minä, puoliso ja 1v taapero sekä kaksi koiraa vettä noin 4 kuutiota kuussa, eli keskimäärin 150L päivässä. Ap:n kulutus on hurja yksin asuvalle, joten jos suihku tosiaan Maks 10min niin sitten vuoto.

Keskivertokulutus yhdelle hengelle on 5 kuutiota/kuukausi.

Te käytätte siis yhteensä vähemmän kuin normaalisti yksi ihminen! Jos tuo sisältää todella kylmän ja lämpimän veden, en usko että se on totta, eli valehtelet tai et tajua mistä puhut.

Olen ei kommentoija.

Minä luen vesimittarin silloin kun huvittaa, ja ilmoitan lukeman vedenmyyjätaholle heidän nettisivulla käyttäjätunnusta käyttäen. Siellä on katsottavissa - laskuni, - vedenkulutukseni ja - sopimukseni.

Kulutuksemme taloudessamme on 4-5 kuutiota kylmää vettä kuukaudessa. Meitä on 2 asukasta.

Lämmintä vettä saamme lämmittämällä  veden itse.

Joten koita nyt tajuta, että näin vähän voi joillakin kulua vettä. Eivät kaikki kuluta saman verran kuin keskimääräinen vedenkulutus on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

* eri

Vierailija
144/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee minä, puoliso ja 1v taapero sekä kaksi koiraa vettä noin 4 kuutiota kuussa, eli keskimäärin 150L päivässä. Ap:n kulutus on hurja yksin asuvalle, joten jos suihku tosiaan Maks 10min niin sitten vuoto.

Keskivertokulutus yhdelle hengelle on 5 kuutiota/kuukausi.

Te käytätte siis yhteensä vähemmän kuin normaalisti yksi ihminen! Jos tuo sisältää todella kylmän ja lämpimän veden, en usko että se on totta, eli valehtelet tai et tajua mistä puhut.

Olen ei kommentoija.

Minä luen vesimittarin silloin kun huvittaa, ja ilmoitan lukeman vedenmyyjätaholle heidän nettisivulla käyttäjätunnusta käyttäen. Siellä on katsottavissa - laskuni, - vedenkulutukseni ja - sopimukseni.

Kulutuksemme taloudessamme on 4-5 kuutiota kylmää vettä kuukaudessa. Meitä on 2 asukasta.

Käytätte silti enemmän kuin tuo ym. koiraperhe. Te nuukailette silti, jos käyttö on vaan puolet keskiverrosta. 5 kuutiota ei ole paljoa. Sillä ei käydä suihkussa päivittäin, ei edes joka toinen päivä. Ilmeisesti käytte työpaikalla suihkussa ja vessassa.

Vierailija
145/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 100m3 vuodessa. 100€.  euron kuutio. Kaksi henkeä.

Vierailija
146/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 100m3 vuodessa. 100€.  euron kuutio. Kaksi henkeä.

Mistä teille tulee vesi?

Vierailija
147/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

58 kuutiota vuodessa on joku 160 litraa lämmintä vettä päivässä. Ehkä nahdollista, jos olet tyyliin puolesta tunnista tuntiin päivässä suihkussa, joka päivä? Muussa tapauksessa jossain falskaa tai mittari rikki.

Käyn noin 10 min suihkussa joka ilta. Vesi on kyllä kuumaa, sen myönnän. Ehkä siellä saattaa joskus vierähtää vähän kauemmin, mutta ei todellakaan puolta tuntia. Aikaisemmissa asunnoissa ei ole koskaan tullut mitään tasauslaskuja...

On suihkunpää säästösuutin vai tavallinen. Jos vesimittarissa on sellainen pyörivä pikkurulla ja se liikkuu, vaikkei vettä valuta. Jossainon vuoto. Toinen, jos on kotoa pois ja lukema liikkuu. Jos kylmää menee enemmän pönttö saattaa valuttaa. Korjataan tiivisteen vaihdolla.

Syitä tohon voi olla monta pikkujuttua tai yksi iso.

Vierailija
148/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 hengen taloudessa maksamme 280 euroa vedestä vuodessa.

Kuukaudessa 23,5 euroa 

Yhden hlön kulutus kuukaudessa maksaa 11,6 euroa

Päivässä 0,76 euroa/2 hlöä ja 

Yksi hlö 0,38 euroa/pv

Tämä kylmästä vedestä. Lämmin vesi lämmitetään itse.

Vierailija
149/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä ne suikuttelut joka ilta selittää aloittajan vesilaskun.

Jos minä kävisin joka ilta 10 min suihkussa, niin vesilasku olisi sama kuin aapeellä.

Vierailija
150/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä ne suikuttelut joka ilta selittää aloittajan vesilaskun.

Jos minä kävisin joka ilta 10 min suihkussa, niin vesilasku olisi sama kuin aapeellä.

No minulla oli vähän samankaltainen vedenkäyttö kuin ap:lla eli kävin päivittäin n. 10 minuutin suihkussa. Mutta perusmaksun eli 22 euron lisäksi tuli maksettavaa vajaa satku. Eli kyllä yli 600 euroa vaikuttaa siltä, että jossain on joku muukin vesisyöppö kuin suihku.

Vierailija
151/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää 10 minuuttia suihkussa? Homman pystyy hoitamaan alle minuutissa :D 

10 minuutin suihku on kauan. Paitsi heillä jotka ei maksa vesiään itse.

Vierailija
152/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suihkussa helposti menee kymmeniä litroja ja ap kirjoitti suihkun kestävän kymmenen minuuttia,  mutta se voipi olla paljon pitempikin aika. Kuka ottaa suihussa aikaa, ei kukaan. 

Minä otan ajan. Laitan rannekellon tasolle ennen suihkuun menemistä. Katson kellonajan ennen suihkuunmenoa ja tultuani sieltä. Tärkeää olisi myös tietää, minkä lämpöistä vettä suihkussa käyttää. Jotkut suosivat viileämpää kuin toiset. Täysin kuumaa tuskin kenenkään nahka kestää.

Vierailija
153/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astioiden pesuun voi juoksevaa vettä koko ajan käyttäen mennä yllättävän paljon vettä päivän mittaan, jos astiat pesee aina heti käytön jälkeen kuumalla vedellä ja huuhtoo vielä kuumalla vedellä.

Vierailija
154/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka käyttää 10 minuuttia suihkussa? Homman pystyy hoitamaan alle minuutissa :D 

10 minuutin suihku on kauan. Paitsi heillä jotka ei maksa vesiään itse.

Taloyhtiö maksaa. Osakasasukkaana maksan yhtiökokouksessa päättämämme vesimaksun nuppia ja kuukautta kohti.

Vierailija
155/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12 euroa kuutio lämmin vesi? Taloyhtiön kannattaisi miettiä halvempaa ratkaisua veden lämmittämiseen. Ilmeisesti nykyinen tapa on leirinuotiolla lämmittäminen, useamman työntekijän voimin, 20 euroa/h tuntipalkalla. Meillä lämmin vesi maksaa alle 7 euroa kuutio, ja mielestäni sekin on kallista.

12 e lämpimästä vedestä on ihan yleinen taksa. Hinnan määrää kaukolämpöyhtiö jos ollaan kaukolämmössä kuten usein kerros- ja rivitalot on.

Meillä Tampereella noin 7 euroa lämmin vesi. Jossakin syrjäseudulla voi olla kallista, kun tarvitaan kalliita laitteita muutaman asukkaan takia.

Jyväskylässä on 12 e, eikä olla muutaman asukkaan tuppukylä. Kaukolämpöyhtiö määrää hinnan.

Helsingissä 20 eur maalämpöpumpputalossa. Yhtiössä oli aikaisemmin kaukolämpö. Vaihdettiin se muutama vuosi sitten 12 maalämpöpumppuun.

Vierailija
156/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävää. Onneksi itsellä sähkölämmitys. Lämmin vesi maksaa nyt pörssisähköllä melkein saman mitä kylmäkin.

Vierailija
157/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa muutos aikaisempaan on viime syksynä ostettu uusi pesukone, jota käytän noin 1-2 kertaa viikossa. Voiko olla, että siinä on jokin vika? Tosiaan olen aina käynyt lämpimässä suihkussa joka ilta, eikä se ole koskaan vesilaskussa tällä tavalla näkynyt. Sekin mietityttää, että jos mittarissa on jokin vika. Tuntuu epäreilulta maksaa, jos vika onkin jossain muualla... Ap

Jos sulla kerran on asunnossasi vesimittari, niin tietysti alat seurata sitä. Siitähän sä saat jo paljon selville. Katsot lukeman aamulla ja illalla, niin näet paljonko vettä kuluu vuorokaudessa. Ja ylipäänsä siitä näet sen onko jossain vuoto (et tietenkään sitä missä se on), jos mittari pyörii silloin kun kun et vettä käytä eli sulla ei ole mikään vettä tarvitseva kone päällä. Sitten seuraat esim pesukoneen vedenkäyttöä niin, että katsot mitä mittari näyttää ennen kun laitat sen päälle ja mitä sen jälkeen kun pyykit on pesty. Ja seuraat tätä kaikilla eri pesuohjelmilla. Tärkeintä on seurata sitä suihkun vedenkulutusta. Kukaan ei normaalisti suihkuaikojaan mittaa, mutta nyt kannattaa mitata. Katsot sekä kelloa että vesimittaria suihkua ennen ja suihkun jälkeen. Joka ilta, ja myös aamuisin, jos satut silloin käymään suihkussa. Ja useamman päivän ajalta, ei yksi suihkukerta mitään kerro, varsinkin kun tunnut suihkussa suunnilleen asuvan. 

Ei se nyt mitään ydinfysiikkaa ole, miten vedenkulutusta seurataan. Toki sinulle tuntuu olevan erittäin haasteellista jos onnistut kuukaudessa kuluttamaan vettä 70,- arvosta. 

Vierailija
158/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hintaan vaikuttaa myös onko alueella paljon pohjavettä vai ei. Jos ei niin tietenkin vesi on kalliimpaa.

Vierailija
159/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

650 eur on reilu 54 eur/kk. Mutta kauhean paljon kuitenkin. 20-25 eur "normaali" jos et veden kanssa läträä.

Vesilasku 13 kuukauden ajalta oli 845e, mutta olen maksanut siitä jo ennakkoa 15e/kk. Tämä oli siis tasauslasku.

Onko sinulla alkuperäinen lasku? Voisiko laskussa olla mukana esim. vesimittarin vuokra/osamaksu, joka kuuluu vuokranantajan maksettavaksi. Jotain häikkää nyt laskussa. 

Vierailija
160/212 |
06.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydä luvut vesiyhtiöltä

Vuoto

Vesiyhtiöillä ei ole yksittäisten asuntojen mittarilukemia, ainoastaan kiinteistön päävesimittarin lukema.

😳  ajattelitko, että se noin niinku jaetaan summamutikassa asukkaiden kesken. 

En. Putkimiehenä tiedän, että vaihtoehdot on A. Jokaisessa asunnossa on vesimittarit tai B. asunnoissa ei ole vesimittaria, joten taloyhtiön vesimaksut jyvitetään yhtiöjärjestyksessä määrätyllä tavalla. Tavat voi olla joko kirjoilla olevan asukasmäärän mukaan tai suoraan asunnon pinta-alan mukaan. En usko, että sinulla on tästä aiheesta sellaista tietoa, mitä minulla ei ole. On tullut tähän ikään mennessä nähtyä talojen vesiputkia muutama tuhat kilometriä, mittareineen, ja usea

Aloittajahan kertoo, että hänellä on vesimittari asunnossaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme viisi