Voi helvetti mikä tilanne bussissa!
Onko tämä teidän mielestä normaalia? Teinkö teidän mielestä jotain väärin..?
Äsken matkustin bussissa ja en istunut siinä ikkunapaikalla, koska mulle tulee siinä matkustamisesta jostain syystä huono olo. Olin laittanut mun painavan laukun sitten siihen ikkunapaikalle, en sen takia että halusin tarkotuksella ja tahallani varata sillä paikkaa vaan en jaksanut sylissäkään pitää kun se oli painava ja lattiallekaan bussissa en viitsinyt laittaa koska lattiat on aika likaset.
Kohta siihen mun viereen tulee yks mummo ja alkaa valittamaan siitä että VARAAN TAHALLANI SAATANA PAIKKAA! Vastapäätä oli samanlaista istumatilaa, mutta eipä kelvannut mummon istua siihen. Sanoin sille että Joo kyllä tähän saa istua, kun vain kysyy/pyytää. Kohta takapenkillä joku 40-50vuotias lehmä rupeaa valittamaan että "luulis käytöstapoja löytyvän kun tampataan koulun penkillä vielä parikymmentä vuotta!!!" mitä helvettiä? Tuli kyllä tämä koko tilanne niin puun takaa yhtäkkiä kun olla ja voi..
On multa ennenkin kysytty bussissa että pääseekö tähän sinun viereen istumaan? Ja oon sanonu ystävällisesti että Joo tottakai! Ja siirtänyt mun laukun syrjään. Mun mielestä on normaalia kysyä bussissa tuossa tilanteessa jos haluaa johonkin istumaan, että pääseekö tähän istumaan ja kohteliaat ihmiset antaa tilaa tottakai. Mutta mummon mielestä kuulemma tuollasta ei tarvii ees kysyä! :D
Nyt mä olen sitten röyhkeä, parikymppinen, nainen... :)
Kommentit (167)
U-linjoissa (pitkän matkan bussit) ensimmäiseksi menen takapenkille ja istun keskelle, jos penkkirivi on vapaa. Varan siis viittä paikkaa. :D Toisen penkin varaan sitten repulle ja käsilaukulle. Koska käytän läppäriä niin on helpompi istua näin. lisäksi jään ensimmäisenä pois. jos takaistuin ei ole vapaa niin istun kahden istuttaviin ja niissäkin siis varaan kahta penkkiä. Pakko istua joissakin busseissa sivuttain kun kone ei mahdu yksinkertaisesti syliin.
Yleensä saa istua aika rauhassa koska kukaan ei kehtaa tulla istumaan jos mualla on tyhjiä paikkoja. :D Oikeasti kuljen aika harvoin julkisilla. HSl:n busseissa ei viitsi konetta aukaita kun on paljon porukkaa.
mun mielesta se on vaan kohteliasta kysya saako viereen tulla istumaan
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:26"]
Jos penkillä on jonkun tavarakassi niin mä yleensä istun pokkana sen laukun päälle sanomatta mítään. Jotain ne pussillaan penkin varanneet ämmät aina urputtaa sen jälkeen....
[/quote]
sitä varten istun käytävän puolella. :)
Jos penkillä on jonkun tavarakassi niin mä yleensä istun pokkana sen laukun päälle sanomatta mítään. Jotain ne pussillaan penkin varanneet ämmät aina urputtaa sen jälkeen....
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:27"]
No, on se aika rumaa varata se viereinen penkki sillä kassillaan. Ja vaatia muilta että heidän pitää pyytää lupaa istua sille. Miksi sulta pitäis kysyä lupa sen penkin käyttämiseen? Ei se sinun penkkisi ole etkä sä ole sen käytöstä maksanut. Se on vapaasti muiden käytettävissä ihan ilman sinun lupiasi.
[/quote] Kun en edelleenkään varannut sillä laukulla sitä paikkaa kenellekkään! :D
[/quote]
Jos mietit tilannetta niin että menet autoon jossa joku muu istuu kuten sinä istuit niin miltä se sinusta vaikuttaa? Ei varaa paikkaa?
Vaikka sinä sanot ettet varannut paikkaa niin kummasti koko bussi täyttyy ja joku mummo joutuu erikseen pyytää paikkaa. Miksi et tarjonnut istuinta?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 22:08"]
Entäpä sitten ne matkustajat, jotka pääkaupunkiseudulla tulevat lentokentältä bussilla?
Kerran olin nousemassa Vantaan puolella Helsinkiin menevään bussiin, nimenomaan tällaiseen, joka menee Helsingin ja lentokentän väliä. Tällaisissa busseissa on usein matkalaukkuteline, ja niin oli tässäkin. Sääli vain, että kukaan ei raaskinut sitä käyttää, melkein joka toisella matkustajalla laukku viereisellä penkillä. Minäkään en sitten voinut matkalaukkutelineessä istua, joten seisoin koko matkan -- onneksi olen nuori ja hyväjalkainen.
[/quote]
Nuori, hyväjalkainen ja puhekyvytön...
Mä pidin penkillä, kun en pystynyt raskauden lopussa mitään hirveesti nostelemaan/pitämään sylissä.. mutta mun mielestä tökeröä oli se, kun ahtauduin täpötäyteen bussiin +25 astetta lämmintä (täydessä bussissa varmaan +10000) jättimäisen mahan kanssa, eikä kukaan?! Tehnyt tilaa tai antanut vapautunutta penkkiä vaikka tukala oloni näkyi varmasti kilometrien päähän :( olin vielä matkalla sairaalaan vaikean raskauden takia.....
Vaikka kaikille ensisijaisesti on se yksi (1) paikka varattuna sieltä bussista niin SILTI mielestäni on epäkohteliasta vain lässähtää toisen viereen istumaan. On kivaa kun otetaan kontaktia ja kysytään "voiko tähän istua?" ja toinen vastaa "kyllä". Eihän sitä pakko ole sanoa. Niinkuin kaupassakaan ei ole pakko tervehtiä kassaa. Tai sanoa huomenta naapurille rappukäytävässä. Tai kiittää jos joku pitää sinulle ovea auki. Mitään ei ole pakko. Minusta se kertoo vain veemäisestä asenteesta elämää kohtaan. MINUN ei tarvitse mitään sanoa koska MINÄ ja kuinka sinä julkeat MINUA vaivata liipalääpälaapa.
Ap:n tapaus ? Mummu olisi voinut kysyä voiko istua viereen. Ap olisi voinut pitää kassia jo valmiiksi lattialla. Täällä maailmassa soditaan siksi, kun ei voida nähdä omaa napaansa pidemmälle.
Vaikutat aika nirppanokalle? Ehkä julkinen liikenne sun juttu. Siirry polkupyörään.
Perus suomalaiset kun se on maailman isoin asia avata se suu ja pyytää siirtämään laukkua :) huhheijjaa
Musta on edelleen epäselvää kun ap on sanonut vain "bussi ei ollut täynnä". Oliko ne ainoat lähellä olevat paikat vaan ne vastapäiset?
Itse pidän kyllä laukkuani viereisellä penkillä kun ei ole ruuhkaa, mutta nyrkkisääntöhän on että se otetaan syliin kun parillisia paikkoja ei ole enää jäljellä.
T. Toinen parikymppinen nainen joka antaa paikkansa mielellään vanhukselle, raskaanaolevalle tai vanhemmalle ja lapselle parillisen paikan.
Kuulostat ap kieltämättä vähän huonoasenteiselta. Tuskin sieltä takapenkiltä aletaan ilman syytä avautumaan.
Et tarkoituksella kassillasi varannut toista penkkiä? no mistä ne muut sen tietävät onko tarkoituksella vai ei? onko se muiden kulkijoiden tehtävä selvittää, mitä Sinä ajattelet tai tarkoitat?...ihmiset osaavat olla niin itsekkäitä.
Ratikassa kerran istuin käytävän puoleisella paikalla koska viereiselle paikalle oli kaatunut kahvit tms ja penkki oli kastunut. Ratikassa oli monta paikkaa vapaana mutta siltikin jostakin syystä eräs nainen tiuskaisi että mitä oikein varailet siinä kahta paikkaa! Totesin vaan että jos haluat tuohon märälle paikalle istua niin senkus istut. Voipi olla että tässäkin tilanteessa oli vähän samankaltainen tiuskija asialla..
Mut mites sitten jos "kasseja" ei saa pitää penkillä, ja minä kuljen satunnaisesti paikallisbussilla kahden kissan kanssa, joilla molemmilla oma koppa. Joskus kun avopuolison kanssa lähdetty reissuun kissojen kanssa, niin ollaan ryövätty sellainen kokonainen neljän paikan loossi, kun on kaksi ihmistä ja kaksi kissaa ja molemmilla reput matkatavaroille ja sitten vielä kangaskassi kissojen matkan aikana tarvitsemille kamoille. Näin ei saa toimia? Pitäiskö pinota kissat ja kassit syliin? Vai mennä kissojen kanssa seisomaan ja yrittää pitää sekä kissojen kopat että kassit niin ettei lähde mutkassa lentoon?
Ihmisiltä puuttuu ihan täysin tilannetaju ja se suun avaamiskyky. On ihan ymmärrettävää, että valtavan ja painavan treenikassin kanssa matkustava ei pidä sitä kassia sylissä tai viereisellä penkillä. Jos bussi on täynnä niin treenikassillinen voi seisoa tai sitten joku tilannetajuinen vähämatkatavarainen voi tarjota omaa paikkaansa täydessä bussissa vanhukselle ja ottaa näin huomioon myös painavien tavaroiden kanssa matkaava, jonka olisi varmaan melko epämukavaa matkustaa seisten.
Miksei ihmiset voi pitää silmiään auki ja seurata tilanteita ja toimia sen mukaan muita ajatellen? Suunsa voi avata, paikkaa voi pyytää, paikkaa voi tarjota. Ei kaiken pidä toimia niin, että ei vain kellekään tarvisi puhua tai mitään. Mitä jos hankitaan kaikki oma henkilöauto, niin ei tarvi vaan koskaan kohdata toista ihmistä ja vaikka herran jumala sanoa jotain ääneen tai pyytää? Kyllä minäkin sen kissa- ja tavaravuoreni kanssa siirryn ilomielin jos paikalle sattuu huonokuntoinen vanhus, eikä kukaan muu halua paikastaan luopua. Ihmisten pitäis vaan oppia keskustelemaan toistensa kanssa ja pitämään silmät ja korvat auki.
Kerran bussipysäkillä yksi vähän eksyneen oloinen mummo odotteli bussia ja aina kun jokin bussi tuli pysäkille niin kysyi joltain, että meneekö tämä "tähän kaupunginosaan" ja vastaaja totesi yleensä vain yhdellä sanalla, että ei mene ja lähti pois. Minä huomasin ja kävin kysymässä mummolta, että mihin oli menossa ja sitten kerroin hänelle ne bussin numerot, joilla hän pääsee siltä pysäkiltä sinne minne on menossa ja että oli menossa juuri sellaiseen bussiin, jolla ei pääse ko. paikkaan. Mummo oli ilahtunut avusta ja itseltä meni ehkä 30 sekuntia ja toiselta säästyi aikaa ja vaivaa ja väärään suuntaan matkustaminen, kun pidin vain silmät ja korvat auki ja huomasin jonkun tarvitsevan apua. Että samaa taktiikkaa voisi yksi sun toinen käyttää myös siellä bussissa.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:23"]
Itse en kyllä täydessä bussissa kehtaisi romppeitani alkaa penkillä pitämään.
[/quote] Tiedätkö mä en ees ajatellu tekeväni tahallani tollasta, kun en tee. Ja bussi ei muuten edes ollut täysi, siinä vastapäätä olisi ollut tilaa kyllä.
[/quote]
Vastapäätä, eli olisi pitänyt matkustaa selkä menosuuntaan, koska laukkusi tarvitsi oman penkin? En ymmärrä sitä, että varataan paikkaa tuolla tavalla, vaikka olisikin valmis kysyttäessä antamaan tilaa.
Ap. Minä en ikinä kehtaisi alkaa läksyttää ketään bussissa, mutta kieltämättä joskus on tehnyt hiukan mieli.
1) kenenkään ei pitäisi tarvita alkaa anella istumapaikkaa. Niitä on varattu yksi per matkustaja, ei kahta.
2) paikat täytetään muiluiten järjestylsessä niin, ettei tyhjiä paikkoja jätetä ikkunan puolelle ja pakoteta muita joko loikkimaan sinun ylitsesi tai pyytelemään pääsyä istumaan. Jos et halua tai voi istua ikkunapaikalla, istu jonkun muun matkustajan viereen käytäväpaikalle.
Tietysti voi lähteä siitä asenteesta, että "pyytäkööt, jos haluavat istumaan", ja on se niinkin, että suomalaiset arastelevat vieraille puhumista turhaan. Mutta niin se vaan on, meissä on monenlaisia ja vaikka sinulta ja minult jutustelu ja istumaan pääsyn anelu sujuukin, joku toinen ei ehkä osaa kieltä tai kokee sellaisen vähän nöyryyttäväksi.
Sujuvinta ja kohteliainta on kumminkin pitää kassit pois penkiltä ja täyttää istumapaikat järjestyksessä.
Ja meiltä nuoremmilta kusytään eikö meillä ole käytöstapoja??? Kyllä se on niin että sillä vanhemmalla rouvalla ei ole käytöstapoja. Miksi täytyy alkaa huutamaan ja sättimään. Minulle kävi kerran ratikassa kun istuin takana kolmen penkillä oli paljon tyhjiä paikkoja ja oma iso kassini oli viereisellä penkillä. Katselin puhelinta ja seuraavalta pysäkiltä pamahti iso ryhmä ihmisiä jotka täyttivät ratikan. Kirjotin juuri viestiä ja en sillä samalla sekunnilla juuri kerinnyt ottamaan laukkua pois penkiltä niin eikös siellä jo joku vanhempi roiva puhu miehelleen kovaan ääneen kuinka minulla ei ole käytöstapoja. Tokaisin vain että rouva on hyvä ja tulee istumaan tänne! Rouvahan tuli ja ei tietenkään malttanut olla hiljaa vaan jatkoi sättimistäni. Lopulta en jaksanut enää kuunnella huusin hänelle että jos tämä on sinun suurin ongelma elämässä ole kuule onnellinen.
Tänään lähes tyhjässä bussissa mummeli istui käytäväpaikalla iso ostoskassi keskellä käytävää niin että siitä ei millään päässyt ohi. Ihan sama miten röyhkeenä mua pidätte mutta potkasin siinä ohimennen "vahingossa" sen kassin kumoon. Sen kassin ois voinu laittaa siihen jalkojen väliin tai viereiselle TYHJÄLLE paikalle. Siitäs sai sekin vanha aateliskurppa, toivottavasti oppi jotain.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:35"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 15:27"]
No, on se aika rumaa varata se viereinen penkki sillä kassillaan. Ja vaatia muilta että heidän pitää pyytää lupaa istua sille. Miksi sulta pitäis kysyä lupa sen penkin käyttämiseen? Ei se sinun penkkisi ole etkä sä ole sen käytöstä maksanut. Se on vapaasti muiden käytettävissä ihan ilman sinun lupiasi.
[/quote] Kun en edelleenkään varannut sillä laukulla sitä paikkaa kenellekkään! :D
[/quote]
Mutta odotat kuitenkin meidän muiden kysyvän sulta lupaa, että saadaanhan istahtaa viereesi autossa, jossa sinäkin olet vain matkustaja.