Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen huollosta (isän suusta)

Vierailija
19.01.2015 |

Moro, vauva-ihmiset. 

Olen 6-vuotiaan tytön isä. Olen pienessä pulassa, kun minulta loppuu käytännössä toimivalta lapseni suhteen. Olemme eronneet lapsen äidin kanssa, mutta minä olen lähivanhempi. En ole mikään super-isä, mutta avulla, jonka saan, pyrin parantamaan taitojani ja kotini tilaa.

Ongelmaksi muodostuu tällä hetkellä lapsen äidin luona vallitsevat olot. Lapsen suusta kuulin, että hän nukkuu "koiranpedissä" eli siis sohvalla, jossa koira nukkuu. Ei välttämättä mikään vaarallinen asia, kunnes kuulin, että lakanoita ei ole vaihdettu hänen mielestään koskaan. Lapsella on huoli siitä, että "koirankarvat menevät pimppiin ja pyllyyn". Sohva on kuulemma takkien ja laukkujen säilytyspaikka lapsen ollessa siitä pois.

Oltuani sosiaalipäivystykseen yhteydessä, epäsin äidiltä lapsen tapaamisen, sillä hän ei päästänyt minua tarkistamaan nukkumaoloja asunnossaan. Sosiaalityöntekijä ei perjantai-iltana suostunut lähtemään tarkistamaan niin triviaalia asiaa kuin sänky.

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun lapsen äiti valinpitämättömyydellä aiheuttaa lapselle mielipahaa tai riskejä. Joulun alla lapsen pitkät hiukset jouduttiin leikkaamaan, koska hiukset olivat olleet viikon sairaalla lapsella harjaamatta. Leikkasin siis äitini kanssa lapselle polkkatukan.

Lapsi palautetaan viikonloppuvuoroilta pienissä, likaisissa vaatteissa, samoissa pikkuhousuissa, käymättömänä suihkussa. Minun hoitotaidoissani on paljon vikaa, josta syystä hain lastensuojelusta asiakkuutta, jotta saisin perhetyöntekijän ja/tai sosiaalineuvojan palveluksia. Minulla on myös hankaluuksia hoitaa kaikkia asioita täydellisesti. Yritän kuitenkin parantaa tapojani ja olla yhteydessä sekä päiväkotiin että sosiaalityöntekijöihin.

Miten siis voin varmistaa, että lapselle taataan turvallinen, hygieninen koti äitinsä luona? Omalta osaltani pyrin takaamaan sitä apujoukkojen muodossa sekä elämäni uudelleenpriorisoinnissa. Välimme äidin kanssa ovat niin tulehtuneet, että keskustelumme taso on lähempänä kolmasluokkalaista kuin lapsen vanhempaa.

T: "iskä"

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
42/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:09"]

Ei ole lastensuojeluasia missä lapsi nukkuu sen pari päivää kunhan pehmeä alunen on, ja käykö suihkussa. Tai miten lakanoita vaihdetaan. Ei ole oikeastaan edes normaalia käydä suihkussa joka päivä.

Eikä sinulla ole mitään oikeuksia mennä tarkistamaan mitään eikä evätä tapaamisia, hulluko sä olet? Sossu ei lähtenyt koska se ei ole tarpeen lähteä perjantai-iltana tarkistelemaan tuollaisia. Ei kai ne ostamasi vaatteet pienene siellä äidillä? Kahdessa päivässä ei vaatteita tarvitse vaihtaa, eikä etän tarvitse niitä ostaa.

Lopeta se kiusanteko ja ala käyttäytyä. En ihmettele miksi välit ovat tulehtuneet.

[/quote]

Täysin samaa mieltä. Ylireagoit rankasti. Sama meininki meillä kun lapset isällä tai isän äidillä. Tukat takussa eikä suihkussa ole käyty lähes koskaan parin päivän vierailulla. Ei se maailma siihen kaadu. Tärkeämpää kuin suihkuvälit tai nukkumapaikka on että vanhemmilla on hyvät välit keskenään. Lapsi kärsii sun kiusanteosta. Vaikutat valtavan nipolta ja ihan väärissä asioissa. Priorisoit ylihygieenisyyden lapsen ja äidin suhteen edelle? Kiellät tapaamiset (sullahan ei ole edes oikeutta tehdä sitä) kun et pääse tarkistamaan exäsi asuntoa? Huh, tästä nyt saa jo jonkinlaista osviittaa siitä miksi miksi vaimo lähti. Ihan oikeasti anna äidin olla äiti lapselleen. Jos ei paskassa siellä kahlaa, juo, pahoinpitele tai ole muita oikeita ongelmia ja rauhotu ja toimi lapsesi parhaaksi. Ja lapsen paras on saada olla kummankin vanhemman kanssa eikä aikuisten riitakapulana. Sun toimintasi on väkivaltaa lasta kohtaan, viet oikeuden tavata äitiä koirankarvoihin vedoten? Nyt alat käyttäytyä kuin aikuiset ihmiset ja lopetat tuon lapsen välityksellä kostamisen. Hyvä että lastensuojelu on mukana, sanovat sulle ihan saman kuin minäkin että lapsella on oikeus tavata äitiään, olet sinä mitä mieltä hänestä tahansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ton alotuksen ja toivon että tää on trolli..

Vierailija
44/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 23:51"]

monta outoutta sun tarinassa. Äiti on siis etä, jolla lapsi joka toinen vkl. Kuitenkin lapsi sairasti viikon juuri äidin luoda (tukka harjaamatta) missä sä silloin olit?

Miksi lapsella on tukka polviin asti? Sinänsä ihan sama, mutta tosi epäkäytännöllistä enkä omalle tytölleni suosisi noin pitkää tukkaa.

Nukkuu sohvalla juu, mutta pääkysymys on miksi? Eikö ole sänkyjä talossa?  Mulla oli lapsena vuodesohva sänkynä, olin sen ite valinnut, jotta yökylä-kaverit mahtuu nukkumaan kans)... joten en näe sohvalla nukkumisessa mitään erityistä. koiran karvat toki voivat ärsyttää, ja tästä voisi mainita, että puhtaat lakanat pitää olla. 

Miksi lapsella on erikseen jotkut liian pienet äidin luona - vaatteet? miksei hän käytä omia normi vaatteitaan myös äidillä?

Ja jos 6-vuotias lapsi haluaa peseytyä, eikö hän voi mennä pesulle? Kieltääkö äiti? Meillä ainakin lapset iltaisin (jollen joku ilta pyydä saunaan/pesulle) itse kysyvät "eikö tänään mennä suihkuun. Mä haluun suihkuun..." (iät 5,7)

Mutta onneksi olet huolehtivainen isä. Sitä ei kuitenkaan tarvitse olla mustamaalaamalla toista vanhempaa, olet riittävän hyvä ilmankin, että haukut äitiä. 

[/quote]

Joululoman oli äidillänsä, joten siitä se viikko. Joulupäivänä lapsi tuotiin minulle ja vietimme loppujoulun oman sukuni luona. Äidillä on sänky, joka on hänen ja hänen nykyisen käytössä. Sohva on lapsen sänky. Otin puheeksi hänelle puhtaat lakanat, mutta kuten kuvasin aiemmin, hänen vastauksensa oli jotakuinkin lapsellinen.

Syy lapsen pieniin vaatteisiin on aiemmin ollut se, että minä en ole valvonut pakkaamista tarpeeksi hyvin tai olen itse laittanut mukaan liian pieniä vaatteita. Kuten mainitsin, tämän asian hoitaminen kuntoon itselläni on työn alla. Vaatteiden pienuus ei ole ongelmista suurin - olenkin nyt hävittänyt lapsen vaatekaapista kaikki alle 130cm vaatteet. Omat vaatteet siellä on mukana (yhdet joka päivälle) mutta lapsi palautetaan takaisin joko samoissa vaatteissa tai tahraisissa, koirankarvaisissa vaatteissa.

Lapsi haluaa peseytyä, kyllä. Ongelmaksi on muodostunut se, että heillä on niin "kiire" viikonloppujen aikana, että he eivät ehdi käydä suihkussa. kotona on jokatoinen päivä vähintään suihku, riippuen päivän hikoilusta ja muusta ryönän tasosta. Tämä on kuitenkin viimeisten kuulumisien mukaan parantunut huimasti äidillä, eli ilmeisesti jatkuva huomauttaminen tuottaa jokseenkin tulosta. En vaan halua enää yllättyä jostakin vastaavasta perusasian puuttellisesta hoitamisesta.

T: iskä

Vierailija
45/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska huomaan, että lukijat ovat kovin närkästyneitä siihen, että olen huolissani lapsen nukkumatiloista, asetan kysymyksen heille:

Minkä ikäisenä lapsi ei enää tarvitse sänkyä ja puhtaita lakanoita, vaan voidaan nukuttaa sohvalla lakanoissa, jossa koira nukkuu? Jos kyseessä olisi vastasyntynyt, niin olisiko tilanne toinen? Jos kyseessä olisi vaippaikäinen, olisiko tilanne toinen?

Tiedän, että puhutaan kourallisesta määristä öistä kuukaudessa, mutta lapselle se on 100% kaikista äidillä vietetyistä öistä. Kuinka moni moderni aikuinen on joutunut nukkumaan kaikki yönsä vanhemmillaan sohvalla likaisissa lakanoissa? Jos sellaisia on, kuinka moni on halunnut palata niihin aikoihin ja vetää sitä vanhempaa turpaan?

Kuitenkin, lastensuojelu otti ilmoituksen vastaan tästä asiasta. Lastensuojelu sanoi, että he eivät tee viikonloppuisin kotikäyntejä ellei lapsen huoltajan huoltokyky ole merkittävästi madaltunut (huumeet, alkoholi, etc.), jolloin kyseessä on poliisin avustama kiireellinen huostaanotto. Kehottivat minua keskustelemaan äidin kanssa ja tarkistamaan paikan. En saanut lupaa äidiltä.

T: iskä

Vierailija
46/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:56"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"] Eh... mä en nyt hiffaa miksi se tukka piti leikata? Leikkaatteko te aina hiukset sairaalta ja miten se harjaamattomuus niihin liittyy. Et taida käydä ihan täysillä sinäkään. [/quote] Sulla ei taida olla paljon kokemusta pitkätukkaisista lapsista? Jos pitkä tukka on kokonaan harjaamatta päiväkausia ja lapsi makaa vielä tämän ajan sairaana sängyssä niin siitä tukasta tulee sellaista rastatakkua, jota ei hevillä selvitetä.  [/quote] Mun tytöllä yltää hiukset polviin, eli kyllä on. Kun se on kipeä niin ei niitä välillä harjata päiviin kun tyttö ei jaksa. Silti niitä ei tarvi leikata, vaan ne takut saa auki reilulla määrällä hoitoainetta ja harjaamalla nätisti ja vähän kerrallaan. Eikä niitä juurikaan edes tule, kun se pidetään letillä jos lapsi on niin kipeä ettei saada harjattua. -10

[/quote]

Hiuslaatuja on hyvin erilaisia, toisilla takkuuntuu helpommin kuin toisilla. 

[/quote]näin on! Mulla luonnonkihara ja se on takussa joka ulkoilun jälkeen. 

Vierailija
47/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:49"]

Ap, itse olen ollut lähivanhempi ja kun lapset selkeästi ilmoittivat etteiuvät isän luo menneet niin eivät sitten menneet. Eli voisitko vaan pitää tytön sinun luona etenkin jos EI halua äidin luo? Ilmoita sinne lastensuojeluun että tyttö ei halua mennä (siis jos asia niin on). Miten teillä muuten? Siis sopiiko kysyä, ootko minkä ikäinen? Oletko töissä? Miten pärjäätte rahallisesti? Missäpäin asu (jos voit sanoa). Ajattelin vain että jos ehkä voisin ees vähän auttaa. Minusta kuulosta ihan järkevältä, joskin nuorelta. Hyvää on sem, että et edes kuvittele tietäväsi kaikkea kaikesta vaabn sinulle kelpaa apu. Toivon sinulle ja tytöllesi KAIKKEA HYVÄÄ!

[/quote]

Lähivanhemman tehtävä on tukea lapsen ja etävanhemman suhdetta eikä vieraannuttaa tästä. Oletteko te av-mammat jumankauta tulleet kaikki ihan hulluiksi?

[/quote]  Vanhemman tehtävä on kuunnella LASTA ja pitää huolta LAPSEN hyvinvoinnista. Jos toinen vanhempi ei pidä lapsesta huolta eikä lapsesta välitä niin miksi lapsi pitäisi PAKOTTAA menemään sellaisen ihmisen luokse. Pakotatko sinä lapsesi esim yökylään sellaiseen paikkaan jota lapsi inhoaa? Mietippä KUKA tässä on se "vähemmän järkevä"!

[/quote] Se lapsi hyvin helposti "inhoaa" jo pelkkää paikanvaihdosta jatkuvasti, saati sitä että etällä on usein huonosti tilaa eikä siellä välttämättä ole kaikkia harrastus- ja viihdevälineitä joita ei voi matkassa kuljettaa tietenkään kaikkea. Elämä on, ja lapsellekin on hyvä tajuta että elintasoja on erilaisia, ja siihen on nyt sopeuduttava. Ei etällä ole mahdollisten elareiden jälkeen, ja kun tukia ei asumiseen saa, usein muuta mahdollisuutta kuin laittaa lapselle nukkumapaikka sohvalle tai lattialle.

Myös voi olla että kasvatustavat ovat erilaiset, lapsi helposti kieltäytyy menemästä sille vanhemmalle jolla on rajat, jos lähin kanssa voi elää pellossa. 

Jos on käymässä vanhemmalla joka toinen viikonloppu pari päivää tai harvemmin, se on se ja sama vaikka sen ajan on telttaretkellä ja nukkuu jollain retkipatjan tapaisella, kunhan olisi kesä.

Vieraannuttajamammat täällä komppaa yhtä kiusaa tekevää isää. Perjantai-iltana hoksataan että lapsen mielestä sohvalla on aina sama lakana ja sossu ei tee mitään... Ja että ihan oikeen 2 päivää käymättä suihkussa ja vaihtamatta vaatteita...

Sossu mielellään puuttuu liikaan hygieniaan ennemmin.

[/quote]Mitä v**ua? Ne elarit ovat yleensä aika pienet ja todellakin vain murto-osa niistä menoista joita LÄHIVANHEMMALLA lapsesta on. Ruoka, asuminen, vaatteet, lääkkeet, harrastukset, päivähoito, iltapäivähoito, tarvikkeet (reput, askarteluvälineet, tietokone ja kaikki muu), huonekalut, mahd. silmälasit, kaikki kavereihin liittyvä (synttärit, ulkona syöminen), matkakortit, ....siis helpollahan ETÄ pääsee kun siirtää sen tietyn summan tilille kuukausittain (tai aina ei edes siirrä vaan Kela maksaa). Lähivanhemman on maksettava kaikki ja ruokaa oltava pöydässä riippumatta siitä onko ne elarit edes  tulleet. Jos ETÄllä ei ole varaa sänkyyn niin asiallinen, siisti ja pedattu sohva tai patja on ok mutta näinhän tässä ap:n tapauksessa ei ole vaan lapsi nukkuu koirankarvojen keskellä. 

Ja kyllä, suihku ja vaatteiden vaihtaminen päivittäin kuuluu normaaliin elämään. Tai edes alapesu ja pikkareiden vaihtaminen. Missä pellossa tuon kommentin kirjoittaja itse asuu? "Sossu mielellään puuttuu liikaan hygieniaan ennemmin." 

Ihan taatusti joo....

Vierailija
48/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/51 |
20.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etävanhempi kohtelee lastaan huonommin kuin koiraa ei ole lähivanhemman tehtävä tukea paskan vanhemman käyttäytymistä. Mikä ihmeen oletusarvo että lähivanhemman pitää tehdä etänkin työt? Ihan roskaa. Kyllä ne huonot vanhemmat ihan itse vieraannuttavat itsensä lapsesta ja sitä sanotaan välinpitämättömyydeksi. Se on vain teidän etäisten keino haukkua sitä joka lapselle on oikeasti läsnä ja huolehtiva. Viikonloppuvanhemmuus muutenkin joskus ja jouluna on aika tyhjän kanssa.

Parempi kun haet yksinhuoltajuutta. Tukiverkkoa sinulla on ja lisää saa kysymällä. Ei lapsi tuollaisen äidin hoivissa saa muuta kuin ikäviä muistoja. Ei ole normaalia jos lapselle ei löydy edes kunnollista nukkumapaikkaa. Sohva ei semmoinen ole. Jos on niin vaikeaa vaihtaa lapsen vaatteet niin piittaamattomuus jo kertoo ettei etävanhemmuuskaan taida sopia kyseiselle ihmiselle. Perusasiat jotka täälläkin hälisijöiltä unohtuu: turvallisuus, perushygienia ja puhtaus.

Kolmekin päivää pesemättömänä ja siihen sairastelut päälle niin on varmasti muksulla kurja olla.

Vierailija
50/51 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:53"]

Ap, itse olen ollut lähivanhempi ja kun lapset selkeästi ilmoittivat etteiuvät isän luo menneet niin eivät sitten menneet. Eli voisitko vaan pitää tytön sinun luona etenkin jos EI halua äidin luo? Ilmoita sinne lastensuojeluun että tyttö ei halua mennä (siis jos asia niin on). Miten teillä muuten? Siis sopiiko kysyä, ootko minkä ikäinen? Oletko töissä? Miten pärjäätte rahallisesti? Missäpäin asu (jos voit sanoa). Ajattelin vain että jos ehkä voisin ees vähän auttaa. Minusta kuulosta ihan järkevältä, joskin nuorelta. Hyvää on sem, että et edes kuvittele tietäväsi kaikkea kaikesta vaabn sinulle kelpaa apu. Toivon sinulle ja tytöllesi KAIKKEA HYVÄÄ!

[/quote]

Lähivanhemman tehtävä on tukea lapsen ja etävanhemman suhdetta eikä vieraannuttaa tästä. Oletteko te av-mammat jumankauta tulleet kaikki ihan hulluiksi?

[/quote]  Vanhemman tehtävä on kuunnella LASTA ja pitää huolta LAPSEN hyvinvoinnista. Jos toinen vanhempi ei pidä lapsesta huolta eikä lapsesta välitä niin miksi lapsi pitäisi PAKOTTAA menemään sellaisen ihmisen luokse. Pakotatko sinä lapsesi esim yökylään sellaiseen paikkaan jota lapsi inhoaa? Mietippä KUKA tässä on se "vähemmän järkevä"!

[/quote] Se lapsi hyvin helposti "inhoaa" jo pelkkää paikanvaihdosta jatkuvasti, saati sitä että etällä on usein huonosti tilaa eikä siellä välttämättä ole kaikkia harrastus- ja viihdevälineitä joita ei voi matkassa kuljettaa tietenkään kaikkea. Elämä on, ja lapsellekin on hyvä tajuta että elintasoja on erilaisia, ja siihen on nyt sopeuduttava. Ei etällä ole mahdollisten elareiden jälkeen, ja kun tukia ei asumiseen saa, usein muuta mahdollisuutta kuin laittaa lapselle nukkumapaikka sohvalle tai lattialle.

Myös voi olla että kasvatustavat ovat erilaiset, lapsi helposti kieltäytyy menemästä sille vanhemmalle jolla on rajat, jos lähin kanssa voi elää pellossa. 

Jos on käymässä vanhemmalla joka toinen viikonloppu pari päivää tai harvemmin, se on se ja sama vaikka sen ajan on telttaretkellä ja nukkuu jollain retkipatjan tapaisella, kunhan olisi kesä.

Vieraannuttajamammat täällä komppaa yhtä kiusaa tekevää isää. Perjantai-iltana hoksataan että lapsen mielestä sohvalla on aina sama lakana ja sossu ei tee mitään... Ja että ihan oikeen 2 päivää käymättä suihkussa ja vaihtamatta vaatteita...

Sossu mielellään puuttuu liikaan hygieniaan ennemmin.

Vierailija
51/51 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

voi luoja näitä akkoja, kirjoitteletko vangeillekin