Lapsen huollosta (isän suusta)
Moro, vauva-ihmiset.
Olen 6-vuotiaan tytön isä. Olen pienessä pulassa, kun minulta loppuu käytännössä toimivalta lapseni suhteen. Olemme eronneet lapsen äidin kanssa, mutta minä olen lähivanhempi. En ole mikään super-isä, mutta avulla, jonka saan, pyrin parantamaan taitojani ja kotini tilaa.
Ongelmaksi muodostuu tällä hetkellä lapsen äidin luona vallitsevat olot. Lapsen suusta kuulin, että hän nukkuu "koiranpedissä" eli siis sohvalla, jossa koira nukkuu. Ei välttämättä mikään vaarallinen asia, kunnes kuulin, että lakanoita ei ole vaihdettu hänen mielestään koskaan. Lapsella on huoli siitä, että "koirankarvat menevät pimppiin ja pyllyyn". Sohva on kuulemma takkien ja laukkujen säilytyspaikka lapsen ollessa siitä pois.
Oltuani sosiaalipäivystykseen yhteydessä, epäsin äidiltä lapsen tapaamisen, sillä hän ei päästänyt minua tarkistamaan nukkumaoloja asunnossaan. Sosiaalityöntekijä ei perjantai-iltana suostunut lähtemään tarkistamaan niin triviaalia asiaa kuin sänky.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun lapsen äiti valinpitämättömyydellä aiheuttaa lapselle mielipahaa tai riskejä. Joulun alla lapsen pitkät hiukset jouduttiin leikkaamaan, koska hiukset olivat olleet viikon sairaalla lapsella harjaamatta. Leikkasin siis äitini kanssa lapselle polkkatukan.
Lapsi palautetaan viikonloppuvuoroilta pienissä, likaisissa vaatteissa, samoissa pikkuhousuissa, käymättömänä suihkussa. Minun hoitotaidoissani on paljon vikaa, josta syystä hain lastensuojelusta asiakkuutta, jotta saisin perhetyöntekijän ja/tai sosiaalineuvojan palveluksia. Minulla on myös hankaluuksia hoitaa kaikkia asioita täydellisesti. Yritän kuitenkin parantaa tapojani ja olla yhteydessä sekä päiväkotiin että sosiaalityöntekijöihin.
Miten siis voin varmistaa, että lapselle taataan turvallinen, hygieninen koti äitinsä luona? Omalta osaltani pyrin takaamaan sitä apujoukkojen muodossa sekä elämäni uudelleenpriorisoinnissa. Välimme äidin kanssa ovat niin tulehtuneet, että keskustelumme taso on lähempänä kolmasluokkalaista kuin lapsen vanhempaa.
T: "iskä"
Kommentit (51)
Heikkolahjaisia? Ehkä. Huonoja vanhempia? Kyllä. Itsekeskeisiä? Varmasti!
lastensuojeluun olen pyytänyt sekä äitiäni että naispuoleista ystävääni tekemään ilmoituksen, jonka he ovat tehneet. Sosiaali päivystys otti vastaan lastensuojeluhakemukseni, mutta ei lastensuojeluilmoitusta.
Kun lapsi on äitinsä luona, he katsovat pääosin televisiota. Olen kuullut, että he ovat ainakin muutaman kerran leiponeet puolen vuoden aikana, sekä käyneet ulkona leikkimässä. Yksi kylpyläviikonloppukin on ollut lapsenäidin uuden lapsen isän kanssa. Huom! Avioeromme ei ole vielä voimassa.
-"iskä"
No mitä se avioeron voimantulo tähän asiaan liittyy?
Yritän antaa taustaa tilanteeseen, mutta ehkä se avioero ei suoranaisesti liity tähän. "Iskä"
Ei ole oikeastaan mitään muuta tehtävissä kuin odottaa sossu käyntejä äidin luona. Jos ilmoittavat siitä etukäteen, niin voivat siivota ja tilanne näyttää ihan eriltä kuin oikeasti, joten siitä ei välttämättä ole mitään hyötyä. Haluaako äiti lapsen sinne oikeasti? Voisitte yrittää vähentää niitä käyntejä ellei äiti halua pitää tiukasti kiinni tapaamisista.
Uusia vaatteita ei kannata laittaa lapselle äidin luokse ja lapselle voisi sanoa, että pyytää päästä mennä suihkuun. Tai vain menee sinne. Ei meillä ainakaan lasten tarvtise pyytää lupaa suihkuun. Toisaalta jos hän on vielä pieni, niin se ei tietenkään onnistu, mutta toisaalta ei pienet lapset niin paljon kerkiä likastuakaan viikonlopun aikana.
Tuskin voit vaikuttaa heidän tekemisiinsä mitään. Sun täytyy vain varautua siihe, että lapsi möllöttää viikonlopun sisällä telkkaria katsoen ja hakea hänet vaikka kävellen, niin saa heti energiaansa kulutettua pois.
Osta lapselle makuupussi, jota lapsi vie äidin luokse ja tuo mukanaan palatessaan kotiin. Näin lapsi voi nukkua "turvassa" karvoilta. Anna lapselle vaihtovaatteet kolmeksi päiväksi ja käske lapsen itse vaihtaa joka päivä puhtaat vaatteet. Tarkasta aina lapsen palatessa kotiin, että kaikki viikonloppuvaatteet tulevat lapsen mukana.
Eh... mä en nyt hiffaa miksi se tukka piti leikata? Leikkaatteko te aina hiukset sairaalta ja miten se harjaamattomuus niihin liittyy. Et taida käydä ihan täysillä sinäkään.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"]
Eh... mä en nyt hiffaa miksi se tukka piti leikata? Leikkaatteko te aina hiukset sairaalta ja miten se harjaamattomuus niihin liittyy. Et taida käydä ihan täysillä sinäkään.
[/quote]
Sulla ei taida olla paljon kokemusta pitkätukkaisista lapsista? Jos pitkä tukka on kokonaan harjaamatta päiväkausia ja lapsi makaa vielä tämän ajan sairaana sängyssä niin siitä tukasta tulee sellaista rastatakkua, jota ei hevillä selvitetä.
[/quote]
Voin kuvitella, että jos on piehtaroinut sängyssä viikon ja kuume on sahannut edestakas ja päänahka ja tukka on ollut hiessä, tukassa on aikamoiset takut. Minulla oli lapsena pitkä paksu tukka usein takuilla ja niitä oli tuskallista selvitellä, jos ei ollut harjannut joka aamu ja ilta. Leteillä pidettiin tavallisesti, ettei päässyt takkuja tulemaan. Myöhemmin leikkasin lyhyemmäksi ja hoito helpottui.
[/quote] Minä taas ymmärrän hyvinkin. Joillekin vaan tulee niin tolkuttomia takkuja ettei niistä oikeasti pääse eroon muuten kuin leikkaamalla. Etenkin jos lapsi ollut kuumeessa, tukka likaisena ja hionnut niin siinä voi olla niskassa yksi iso takkumöykky. Ei oo mitenkään ainutlaatuinen tapaus!
Ap, itse olen ollut lähivanhempi ja kun lapset selkeästi ilmoittivat etteiuvät isän luo menneet niin eivät sitten menneet. Eli voisitko vaan pitää tytön sinun luona etenkin jos EI halua äidin luo? Ilmoita sinne lastensuojeluun että tyttö ei halua mennä (siis jos asia niin on). Miten teillä muuten? Siis sopiiko kysyä, ootko minkä ikäinen? Oletko töissä? Miten pärjäätte rahallisesti? Missäpäin asu (jos voit sanoa). Ajattelin vain että jos ehkä voisin ees vähän auttaa. Minusta kuulosta ihan järkevältä, joskin nuorelta. Hyvää on sem, että et edes kuvittele tietäväsi kaikkea kaikesta vaabn sinulle kelpaa apu. Toivon sinulle ja tytöllesi KAIKKEA HYVÄÄ!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"]
[/quote]
Sulla ei taida olla paljon kokemusta pitkätukkaisista lapsista? Jos pitkä tukka on kokonaan harjaamatta päiväkausia ja lapsi makaa vielä tämän ajan sairaana sängyssä niin siitä tukasta tulee sellaista rastatakkua, jota ei hevillä selvitetä.
[/quote]
Mun tytöllä yltää hiukset polviin, eli kyllä on. Kun se on kipeä niin ei niitä välillä harjata päiviin kun tyttö ei jaksa. Silti niitä ei tarvi leikata, vaan ne takut saa auki reilulla määrällä hoitoainetta ja harjaamalla nätisti ja vähän kerrallaan. Eikä niitä juurikaan edes tule, kun se pidetään letillä jos lapsi on niin kipeä ettei saada harjattua.
-10
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"] Eh... mä en nyt hiffaa miksi se tukka piti leikata? Leikkaatteko te aina hiukset sairaalta ja miten se harjaamattomuus niihin liittyy. Et taida käydä ihan täysillä sinäkään. [/quote] Sulla ei taida olla paljon kokemusta pitkätukkaisista lapsista? Jos pitkä tukka on kokonaan harjaamatta päiväkausia ja lapsi makaa vielä tämän ajan sairaana sängyssä niin siitä tukasta tulee sellaista rastatakkua, jota ei hevillä selvitetä. [/quote] Mun tytöllä yltää hiukset polviin, eli kyllä on. Kun se on kipeä niin ei niitä välillä harjata päiviin kun tyttö ei jaksa. Silti niitä ei tarvi leikata, vaan ne takut saa auki reilulla määrällä hoitoainetta ja harjaamalla nätisti ja vähän kerrallaan. Eikä niitä juurikaan edes tule, kun se pidetään letillä jos lapsi on niin kipeä ettei saada harjattua. -10
[/quote]
Hiuslaatuja on hyvin erilaisia, toisilla takkuuntuu helpommin kuin toisilla.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 16:37"] Eh... mä en nyt hiffaa miksi se tukka piti leikata? Leikkaatteko te aina hiukset sairaalta ja miten se harjaamattomuus niihin liittyy. Et taida käydä ihan täysillä sinäkään. [/quote] Sulla ei taida olla paljon kokemusta pitkätukkaisista lapsista? Jos pitkä tukka on kokonaan harjaamatta päiväkausia ja lapsi makaa vielä tämän ajan sairaana sängyssä niin siitä tukasta tulee sellaista rastatakkua, jota ei hevillä selvitetä. [/quote] Mun tytöllä yltää hiukset polviin, eli kyllä on. Kun se on kipeä niin ei niitä välillä harjata päiviin kun tyttö ei jaksa. Silti niitä ei tarvi leikata, vaan ne takut saa auki reilulla määrällä hoitoainetta ja harjaamalla nätisti ja vähän kerrallaan. Eikä niitä juurikaan edes tule, kun se pidetään letillä jos lapsi on niin kipeä ettei saada harjattua. -10
[/quote]
Hiuslaatuja on hyvin erilaisia, toisilla takkuuntuu helpommin kuin toisilla.
[/quote]
Tuolla takkuuntuu helposti ja pahasti jos on auki, mutta aina ne on auki saatu... mut joo. Ihan sama kun ei oo mun hiukset.
-10
Eli mitä haet tällä? Valvotut tapaamiset, vai varmisteletko omaa asemaasi lähivanhempana? Hyvä, että itse tunnet hygienian merkityksen. Jospa sossut kävisivät neuvomassa tätä äitiäkin sen suhteen. Ja kai avioliittonne aikana jo olit se, joka hygieniasta huolehti? Paha virhe on pitää kuulustelut tapaamisen sisällöstä ja odottaa lapselta tiettyjä vastauksia, siitä lapsi aina kärsii.
Ei ole lastensuojeluasia missä lapsi nukkuu sen pari päivää kunhan pehmeä alunen on, ja käykö suihkussa. Tai miten lakanoita vaihdetaan. Ei ole oikeastaan edes normaalia käydä suihkussa joka päivä.
Eikä sinulla ole mitään oikeuksia mennä tarkistamaan mitään eikä evätä tapaamisia, hulluko sä olet? Sossu ei lähtenyt koska se ei ole tarpeen lähteä perjantai-iltana tarkistelemaan tuollaisia. Ei kai ne ostamasi vaatteet pienene siellä äidillä? Kahdessa päivässä ei vaatteita tarvitse vaihtaa, eikä etän tarvitse niitä ostaa.
Lopeta se kiusanteko ja ala käyttäytyä. En ihmettele miksi välit ovat tulehtuneet.
Kuten yksi aikaisemmista kommentoijista sanoi, tee ls-ilmoitus. En usko, että sosiaalitoimi muussa tapauksessa tekee asialle mitään vaan kehottaa vanhempia sopimaan asia keskenään.
Luulen että pienimmän riesan tie on hoitaa nuo tapaamiset sovitusti ja muutenkin huolehtia omasta puolestaan, että lapsella on kaikki hyvin. Liiallinen pikkutarkkuus ja alushousujen haistelu ei ole hyväksi.
Hei. Sinuna ottaisin uudestaan lastensuojeluun yhteyttä, tekemällä vaikka lastensuojeluilmoituksen jos ei muu auta. Miten lapsella muuten menee äidin luona? Mitä he tekevät?