Minkä ikäinen osaa huolehtia syömisestään itse?
Minkä ikäisen lapsen voi olettaa huolehtivan päivän syömisistään itse? Siis olettaen että jääkaapissa on ruokaa jota pitää vaan lämmittää.
Enkä nyt tarkoita Nico-Jannicaa joka on erityinen vaan tarkoitan ikätasoista kehitystä: että ylipäätään muistaa syödä, ja että osaa valita jääkaapista sopivaa lounasta ja välipalaa.
Kokemuksia?
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Moni kehopositiivinen ei vielä 30-vuotiaanakaan osaa huolehtia syömisestään itse, vaan luisuu mässäilyn puolelle.... ahmii suklaalevyjä ruskea kuola pitkin suupieliä valuen... Tarvitsisi jonkun kontrolloimaan tiukasti syömisiään. Ja kehopositiiviset selittelee, että "mä vaan lihon, vaikka syön terveellisesti ja liikun". Miten muuten muka nuo roskaruoat hakeutuu kehopositiivisen lautaselle? Itse se moskansa hankkii.
Oi, siinä meillä on oikein itsensä muiden yläpuolelle nostaja. Nolo.
minä huolehin 7v jo itestäni ja kolmesta nuoremmasta sisaruksesta ja käytännössä siis myös iso veljestä ja vanhemmistaki kai jonki verran, ainaki että syödä saivat. keitin riisin, potut, pastan, paistoin kanan tai possusta läski soossin, jauhe lihan tai muuta. kun oli pakko. huusin iso veljenkin syömään. ja ensin käsi pesulle. uuni kiusauksen tein ja kerran iso veljen avulla lasangnen. isoveli 8v vanhempi mutta masentunut ja elämän haluton, itki usein huoneessaan, en osannut lohduttaa vaikka paha mieli oli veljen vuoksi. tykkäsi kyllä minusta ja sisaruksista, oli meille kiltti ja ystävällinen mutta ei vaan jaksanut, kehui että ihanaa kun jaksan pitää huolta. monesti halasi. sitten löysi tyttö ystävän ja jaksoi sitten taas, sitten hän selvästi ryhdistäytyi kun elämän ilo ja elämän halu palasivat ja otti vastuun ruokan tekemisestä meillä. vanhempia kiinnosti alkoholi vain. ei tätä nyky päivän penskat tee mutta ite tein. kun oli pakko. eikä nyky ajan ihmiset ymmärrä. kohtalon toverit vainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni kehopositiivinen ei vielä 30-vuotiaanakaan osaa huolehtia syömisestään itse, vaan luisuu mässäilyn puolelle.... ahmii suklaalevyjä ruskea kuola pitkin suupieliä valuen... Tarvitsisi jonkun kontrolloimaan tiukasti syömisiään. Ja kehopositiiviset selittelee, että "mä vaan lihon, vaikka syön terveellisesti ja liikun". Miten muuten muka nuo roskaruoat hakeutuu kehopositiivisen lautaselle? Itse se moskansa hankkii.
Oi, siinä meillä on oikein itsensä muiden yläpuolelle nostaja. Nolo.
Lihavuuden ongelmista pitäisi siis vain olla hiljaa? Ihan kuin mitään ongelmia ei olisi? Kuvankäsittelyllä vaan läskit ämmät laihoiksi ja suomalaisten kansanterveys paranee noin vain, hokkuspokkus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 12-vuotiaan pitäisi jo osata, mutta riippuu miten on ohjattu.
Mun 3-vuotiaskin osaa kuoria banaanin ja voidella leivän.
Että selviää yksinään muutaman viikon ilman aikuista.
Kukaan ei puhunut viikkojen yksin selviämisestä mitään, vaan syömisestä.
No olen nyt 28 ja välillä osaan, stressitilanteissa taito tuppaa katoamaan. Ehkä sitten 30 taito on täysin hallinnassa!
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen ehkä osaa ottaa voikkarin jääkaapista tutltuaan koulusta, jos pöydällä on muistutuslappu. mutta 7v tuskin muistais tai malttais jättää leikit kesken jos pitäisi vaikka lounasta syödä klo 11-12 välillä, eikä kukaan ole vieressä sanomassa että on ruoka-aika.
Toisaalta lapsi ei siihen kuole, vaikka jättäisi lounaan kokonaan syömättä. En itsekään koskaan lapsena syönyt lounasta kotona.
Meillä 6 - 7-vuotiaana, itse aloin huolehtia jo hiukan nuorempana - olisiko ehkä 5-v. - omasta aamu- ja välipalasta. Laitoin tuolloin myös ns. ruuan alulle eli pesin perunat, laitoin ne kattilaan ja muut jutut valmiiksi, että päästiin laittamaan ruokaa vanhempien kotiuduttua töistä. Elämä oli 1960-luvulla ja 1990-luvulla huomattavan erilaista! Meillä oli puu- ja kaasuhella ja sitä oli opeteltava käyttämään, oli vaarallista tahi ei! Ei siinä ikää katsottu vaan järkeä. Nykyään lapsia suojellaan ja paapotaan aivan liikaa. Oma-aloitteisuun ei tässäkään ole pahaksi.
Minä keitin perunat ihan itse (halusin itse) 7v iässä. Kun tulin koulusta, isi oli tehnyt kastikkeen, mutta perunat keitin itse. 8-vuoden-iässä isi alkoi jo opettaa kastikkeiden tekoa, jauhelihakastike, kanakastike, vihanneskastike. 9-vuotiaana isi neuvoi ja katseli vain vierestä kun minä kokkasin, koska halusin niin. Koskaan isi ei pakoittanut vaan minä sanoin että isi nyt mennään ja tehdään. Joskus annoin isin tehdä salaatin :D
Meillä 8v ja 9v ottaa aamulla itse aamupalan ja koulun jälkeen välipalan. Mikroa osaa käyttää, mutta en mielellään anna käyttää. Mikro on niin korkealla ja muuta paikkaa sille ei ole. Joten etenkin jonkun keiton saattaisi saada päällensä, kun liian korkealle joutuu kurottamaan. En itsekään mielellään tee mikropuuroa, kun en yletä näkemään milloin alkaa tulemaan yli. Toki korokkeet on keksitty, mutta ei ole tarvetta ollut lasten itse lämmittää, kun syövät koulussa ja iltapäivällä sitten minä teen ruuan. Mutta keskenään kulkevat kouluun ja ovat kotona pari tuntia.
Vanhempani olivat paljon töissä, enkä enää tokalla luokalla päässyt iltapäiväkerhoonkaan, joten heti ekan luokan päätyttyä kesälomalla oli osattava (eli 7v). Eikä se kovin vaikeaa ollut kun oli opetettu, että koulun jälkeen jääkaapista välipala ja kello 16 lämmitä joko valmis ruoka tai tee itse joku helppo lämmin ruoka, joita minulle oli muutamia opetettu ja kaapissa pidettiin ains tarvikkeita. Jos iltapala-aikaan kukaan ei ole kotona, tee iltapala.
Nykypäivänä tällä menolla lasten sanottaisiin olevan heitteillä, mutta samalla tavalla olen pyrkinyt pian kouluun menevää esikoistani opettamaan, että silloin TARVITTESSA osaa itse ja tietää, koska ruoka-ajat on ja minkä tyyppinen ateria milloinkin syödään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tulee olemaan tämä tilanne kuukauden päästä kun joudun sairaalaan (olen yh). Saan hoitajan niille päiville kun olen pois kotoa, mutta toipilasaikana kotona en ehkä pysty huolehtimaan lapsen syömisestä. Teen etukäteen ruokaa jääkaappiin josta voi sitten lämmittää. Aamut meillä sujuu jo ja mikron käyttö onnistuu, mutta juuri tuo muistaminen on haaste. Taidan laittaa sille puhelimeen ruoka-ajasta muistuttajan joka päiväksi. Poika on 8v.
Missä kunnossa sä tulet kotiin jos et edes muistuttamaan pysty vaan pitää puhelimeen laittaa? Tajuttomana? 8v on käytännössä heitteillä tuon ajan. Ei tuon ikäisen vanhempana vaan voi todeta, että en pysty, olen yh. Jos et itse pysty niin järjestät hänelle hoitajan! Kyse ei ole pelkästään saako valmiin aterian mikroon.
Vierailija kirjoitti:
Kuten palstalta voi lukea, joskus ei aikuistakaan. Syövät kaiken, mitä talosta löytyy.
Tai vaihtoehtoisesti eivät syö riittävästi, jos sairastavat anoreksiaa tai ortoreksiaa.
Mutta jos nyt puhutaan terveistä ihmisistä, niin kouluikäinen varmaan osaa lämmittää itselleen ruokaa jos sitä on jääkaapissa valmiina.
Naapurissa asuu 73-vuotias, joka menee siskolleen syömään, koska muuten ilmeisesti kuolisi nälkään.
Ei varmaan tarvi mainita sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suunnilleen 12-vuotiaan pitäisi jo osata, mutta riippuu miten on ohjattu.
Mun 3-vuotiaskin osaa kuoria banaanin ja voidella leivän.
Mutta osaako tämä 3-vuotias ottaa jääkaapista makkarasoppaa ja lämmittää sen itselleen kattilassa?
Vierailija kirjoitti:
10 v osaa tehdä itse nuudeleita ( emme anna käyttää hellaa mutta vedenkeitimellä) ja leipää osaa voidella sekä ottaa hedelmiä. Nämä oppi joskus 5 vuotiaana kun alkoi heräilemään aikasemmin ku vanhemmant
Kyllä meillä joku heräsi 5-vuotiaalle aamupalaa laittamaan, ei puhettakaan, että sen ikäinen olisi keittänyt kiehuvaa vettä vedenkeittimellä ja vielä kaatanut sen nuudeleihinsa.
Jos on ruokaa valmiina kaapissa niin kyllä 7-vuotias osaa itselleen mikrossa ruokaa lämmittää ja tehdä leivät yms. Toki kaikki eivät osaa jos ei ole koskaan joutunut tekemään niin tai on jotain ongelmia.