Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen osaa huolehtia syömisestään itse?

Vierailija
06.11.2021 |

Minkä ikäisen lapsen voi olettaa huolehtivan päivän syömisistään itse? Siis olettaen että jääkaapissa on ruokaa jota pitää vaan lämmittää.

Enkä nyt tarkoita Nico-Jannicaa joka on erityinen vaan tarkoitan ikätasoista kehitystä: että ylipäätään muistaa syödä, ja että osaa valita jääkaapista sopivaa lounasta ja välipalaa.

Kokemuksia?

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet ei osaa koko ikänään. Mutta siis koululainen osaa ottaa välipaloja ja lämmittää ruokaa, jos on opetettu.

Vierailija
2/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 12-vuotiaan pitäisi jo osata, mutta riippuu miten on ohjattu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti?!🤣

Vierailija
4/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalaisen eli kun tämä alkaa olemaan aamut ja iltapäivät yksin kotona.

Vierailija
5/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kehopositiivinen ei vielä 30-vuotiaanakaan osaa huolehtia syömisestään itse, vaan luisuu mässäilyn puolelle.... ahmii suklaalevyjä ruskea kuola pitkin suupieliä valuen... Tarvitsisi jonkun kontrolloimaan tiukasti syömisiään. Ja kehopositiiviset selittelee, että "mä vaan lihon, vaikka syön terveellisesti ja liikun". Miten muuten muka nuo roskaruoat hakeutuu kehopositiivisen lautaselle? Itse se moskansa hankkii.

Vierailija
6/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 3-vuotiaskin osaa kuoria banaanin ja voidella leivän.

Vierailija
7/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten palstalta voi lukea, joskus ei aikuistakaan. Syövät kaiken, mitä talosta löytyy.

Vierailija
8/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 3-vuotiaskin osaa kuoria banaanin ja voidella leivän.

Että selviää yksinään muutaman viikon ilman aikuista.

Vierailija
9/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa 4-vuotiaat kuorii jo perunoita. Kyllä eskarilaisen viimeistään pitää osata valmis ruoka lämmittää mikrossa.

Sinä joka väläytit 12-vuotiasta niin anna mä veikkaan: olet äiti joka paapoo poikaansa.

Vierailija
10/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni kehopositiivinen ei vielä 30-vuotiaanakaan osaa huolehtia syömisestään itse, vaan luisuu mässäilyn puolelle.... ahmii suklaalevyjä ruskea kuola pitkin suupieliä valuen... Tarvitsisi jonkun kontrolloimaan tiukasti syömisiään. Ja kehopositiiviset selittelee, että "mä vaan lihon, vaikka syön terveellisesti ja liikun". Miten muuten muka nuo roskaruoat hakeutuu kehopositiivisen lautaselle? Itse se moskansa hankkii.

Se on sama kun jotkut inhottavat persoonallisuushäiriöiset ihmiset ei ymmärrä mennä hoitoon vaikka sen tarve on kaikille muille ilmiselvää. Hiki munassa kirjoittavat solvausta nettiin raukkamaisesti anonyymiyden takaa.

Vierailija
11/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

av mamma osaa jo 3-kymppisenä huolehtia saavansa vähintään riittävästi sipsejä ja siideriä

Vierailija
12/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokkalainen ehkä osaa ottaa voikkarin jääkaapista tutltuaan koulusta, jos pöydällä on muistutuslappu. mutta 7v tuskin muistais tai malttais jättää leikit kesken jos pitäisi vaikka lounasta syödä klo 11-12 välillä, eikä kukaan ole vieressä sanomassa että on ruoka-aika.

Vierailija
13/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sekä osaa että muistaa - siinä 10 v.

Vierailija
14/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodissa 4-vuotiaat kuorii jo perunoita. Kyllä eskarilaisen viimeistään pitää osata valmis ruoka lämmittää mikrossa.

Sinä joka väläytit 12-vuotiasta niin anna mä veikkaan: olet äiti joka paapoo poikaansa.

Tarkoitin juuri sitä että sen ikäisen pitäisi jo selviytyä jos joutuu olemaan yksinään ja muutoin on turvallinen ympäristö. Alle 10-vuotiasta ei pitäisi jättää vaille silmälläpitoa, saattavat tehdä älyttömyyksiä.

Vierailija
15/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan pitäisi tarkentaa, kysytäänkö nyt minkä ikäinen osaa huolehtia omista aamu- ja välipaloistaan ja mahdollisesti joskus lämmittää itselleen ruoan. Vai tarkoitetaanko, minkä ikäinen osaa huolehtia ruoistaan kokonaisia päiviä itsenäisesti.

Vierailija
16/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v osaa ottaa lusikan käteen ja syödä sen mikä eteen annetaan

3-5v osaa voidella leivän, kiivetä hedelmäkulholle tai kaataa itselleen muroja ym.

6-12v osaa lämmittää itselleen ruokaa mikrossa

12-16v osaa kokata ruokaa kaappien antimista

Yli 16v ymmärtää ruokaympyrän merkityksen (ei tietty kaikki, kun kaikki aikuisetkaan ei ymmärrä)

Itsenäisesti muuttavilla nuorilla iskee takapakki kun saa itse päättää mihin rahansa käyttää. Silloin tulee pari vuorta kestävä herkutteluvaihe (toisilla tämä jää päälle)

Noin 25v ymmärtää taas terveellisemmän ruuan merkityksen.

Vierailija
17/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tulee olemaan tämä tilanne kuukauden päästä kun joudun sairaalaan (olen yh). Saan hoitajan niille päiville kun olen pois kotoa, mutta toipilasaikana kotona en ehkä pysty huolehtimaan lapsen syömisestä. Teen etukäteen ruokaa jääkaappiin josta voi sitten lämmittää. Aamut meillä sujuu jo ja mikron käyttö onnistuu, mutta juuri tuo muistaminen on haaste. Taidan laittaa sille puhelimeen ruoka-ajasta muistuttajan joka päiväksi. Poika on 8v.

Vierailija
18/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin sitä, että esim. viikonloppuna saa itselleen aamupalan ja lounaan, jos jostain syystä vanhempi ei ole osan päivästä kotona.

AP

Vierailija
19/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v osaa tehdä itse nuudeleita ( emme anna käyttää hellaa mutta vedenkeitimellä) ja leipää osaa voidella sekä ottaa hedelmiä. Nämä oppi joskus 5 vuotiaana kun alkoi heräilemään aikasemmin ku vanhemmant

Vierailija
20/36 |
06.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sama kun jotkut inhottavat persoonallisuushäiriöiset ihmiset ei ymmärrä mennä hoitoon vaikka sen tarve on kaikille muille ilmiselvää. Hiki munassa kirjoittavat solvausta nettiin raukkamaisesti anonyymiyden takaa.

No minun kohdalla kuvaisi varmaan paremmin "hiki munasarjoissa", mutta en hikoile, koska en ole kehopositiivinen, vaan normaali ei hikoiluta.