Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi isoa perhettä ei pidetä rikkautena?

Vierailija
19.01.2015 |

Miksi isoja, väh. 4 lapsen perheitä ei arvosteta eikä tavoitella? Iso perhe on rikkaus monelta kantilta. Suvut pienenee, perheet pienenee. Materiaa on enemmän, mutta ei korvaa tukea ja turvaa mitä isosta perheestä saa. Miksi ihmiset ei halua isoa perhettä?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
03.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 02:59"][quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:51"]Minä olen parikymppinen vela, mutta tiedän jos haluaisin lapsia, haluaisin niitä paljon, en osaa edes sanoa, miksi. Olen hyvin äidillinen, minulla on synnyttäjän lantio ja kärsivällisyyttä "sietää" useampaakin lasta, ja jotenkin sellainen läheisyys, värikkyys, isot perhejuhlat, rakkaus ja tapahtumarikkaus kuulostavat ihanilta asioilta. Ikävä kyllä se ei oikeasti mene näin ja suurperheet monesti joutuvat tappelemaan rahan, mielenterveyden, tilan, fyysisen terveyden, paineiden ja levottomuuden kanssa. Joka hetki tapahtuu jotakin, ikinä ei saa rauhassa omaa aikaa, aina on rahat loppu ja teini tarvitsee rahaa farkkuihin, kuusivuotiaalle pitää ostaa sukset, kuopus paskoi lattialle ja koira myös, anoppi antaa kasvatusohjeita, leikkausarpi mahassa kutittaa, seitsemänvuotiaalla on uhma ja 11-vuotiaalla myös, mies vain pelaa pleikkaa jne. jne.

Juu ei sittenkään. Kauniilta ajatukselta se kuulostaa, mutta kun tarkemmin miettii niin kylmät väreet menevät selkää pitkin. Sitä paitsi maailma on super ylikansoittunut joten tuntisin aina syyllisyyttä siitä jos hankkisin enemmän lapsia kuin kolme.
[/quote]

Vai että synnyttäjän lantio.....
[/quote] Niin? Minullakin on sellainen ja siitä on ihan hyötyäkin.

Vierailija
42/88 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai en mä tienny että ihmiset on noin inhottavia, vaikka oon sitä joskus epäilly.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri eilen vaimo ihmetteli "miten jollain on varaa/energiaa hankkia enemmän kuin kaksi lasta". Ja me emme todellakaan ole huonotuloisia ja elämme kohtuu pihisti, mutta nyt vasta alkanut jäämään kunnolla säästöön (~800-1000 euroa/kk), vielä muutama kuukausi sitten menot olivat kädestä suuhun.

Kun nyt nuo pari lainaa on napsahtanut pois ja olisi taloudellista voimaa hankkia pari lasta lisää, emme todellakaan halua enää. Koska se ei ole biologisesti enää järkevää (kumpikin 40+) ja olemme niin mukavuudenhaluisia ettei enää lähdettäisi siihen rumbaan mikä on jo kahdesti koettu lasten myötä...

Vierailija
44/88 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. Nämä kolme pystyn hoitamaan, kaikille riittää aikaa. Neljäs lapsi käväisi joskus mielessä, mutta järki voitti.
Ensinnäkään en jaksa enää vauvaa. Toiseksi joutuisi esim. etsimään isomman asunnon. Ja haluan, että lapset saa harrastaa, neljän lapsen harrastuksiin ei välttämättä olisi varaa.
Kyllä arvostan suuriakin perheitä, mutta kyllä minäkin olen nähnyt paljon tätä isommat hoitaa pienemmät kuviota. Ei sen niin pitäisi mennä.

45/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten määrä maapallolla on kasvanut niin että ihmisiä on jo vaivaksi asti

Vierailija
46/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:42"]

Miksi isoja, väh. 4 lapsen perheitä ei arvosteta eikä tavoitella? Iso perhe on rikkaus monelta kantilta. Suvut pienenee, perheet pienenee. Materiaa on enemmän, mutta ei korvaa tukea ja turvaa mitä isosta perheestä saa. Miksi ihmiset ei halua isoa perhettä?

[/quote]

Kun ei ole sellaiseen varaa. Molemmat käymme töissä, olemme kseki-ikäisiä silti nettotulomme ovat vähän alle 3000€/kk. Ei sillä elätetä kuin tuo meidän yksi lapsemme.

Vierailija
47/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta on maksimi. Ei riittäisi aika useampaan.

Vierailija
48/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nykyään kallista ja aliarvostettua. Perhettä ja lapsia ei arvosteta nyky-Suomessa. Äidin kotona tehtävää työtäkään ei arvosteta. Vaikeaa olisi ylläpitää suurta perhettä jos molemmat vanhemmat olisivat kokoaikaisesti myös työttä.

Vierailija
49/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka saa tukea ja turvaa? Isojen perheiden lapset elää usein vailla riittävää huomiota. Sekin jo kertoo jotain että mielenterveyden riskit korreloi sisarusten määrään, esim. sitä todennäköisemmin esiintyy masennusta mitä suuremmasta perheestä on lähtöisin.

Vierailija
50/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:56"]Kuka saa tukea ja turvaa? Isojen perheiden lapset elää usein vailla riittävää huomiota. Sekin jo kertoo jotain että mielenterveyden riskit korreloi sisarusten määrään, esim. sitä todennäköisemmin esiintyy masennusta mitä suuremmasta perheestä on lähtöisin.
[/quote]

Vaikuttaisikohan tähän jotenkin uskovaisten suurperheet? Varmaan onkin noin, jos lapsia on perheessä 8 eikä omia tunteitaan saa näyttää ja joka päivä on pakko rukoilla, kenen tahansa mielenterveys murenee siitä.

Vierailija
51/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla isolla perheellä on varaa ruokkia ja vaatettaa se surperhe itse. Sitten pistetään muut maksumieheksi kun on pitänyt niitä haaroja levitellä

Vierailija
52/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen niin epäsosiaalinen, että en tykkäisi että on paljon melua ja ihmisiä jatkuvasti.

Vierailija
53/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin arvostan isoja perheitä ja kotiäitejä. Uskon että moni muukin.

Vierailija
54/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihannoin isoja perheitä kunnes muutin suurperhealueelle. Joo, kyllähän ne lapset turvaa saa - toisistaan. En ole missään muualla nähnyt niin huonosti valvottuja lapsia, pienet taaperotkin ulkoilevat keskenään, tai parhaimmillaan heillä on siellä "lapsenvahtina" vain pari vuotta vanhempi isosisarus. Jos keskellä ajotietä seisoo joku vaippasillaan, voi olla varma että se on näistä suurperheistä, eikä kukaan välttämättä ole edes tajunnut lapsen häviämistä kotipihalta tai ei pidä sitä minään. 

Joten tehkää ihmiset lapsia vain sen verran kuin voitte itse hoitaa, että jokaisella lapsella on perheessä lapsuus, eikä se lopu siihen kun jalat sen verran kantaa että voi alkaa äidin apulaiseksi joka asiassa.

Vierailija
55/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa. Miehen vanhemmat on isoista perheistä. Sen enempää heitteillä ja turvattomampaa ei olisi voinut olla. Kenellekään lapselle ei ole ollut kunnolla aikaa eikä rahaa. Ja sisarukset on niin kateellisia toisilleen, että oksat pois!

Vierailija
56/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset arvostaa eri asioita. Useimmat haluavat huolehtia lapsistaan mahdollisimman hyvin resurssiensa mukaan ja harvan resurssit riittää suurperheeseen. Siis edes henkiset voimavarat, kun perheet hajoavat nykyään kovin helposti.

Vierailija
57/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin ihmisiä on jo aivan liikaa, ja lisää tulee koko ajan. Valitettavasti juuri ne, joiden ei tulisi lisääntyä, lisääntyvät eniten. Sitten on vielä sekin asia, että kun äiti on kotona 15 vuotta hoitelemassa lapsia (jotka sattumalta syntyvät aina kolmen vuoden välein), me muut, työssäkäyvät, elätämme tämän äidin. Samalla kun itse pitäydymme 2 lapsessa.

Vierailija
58/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikakansoitus on pahasta, se itsekäs rikkaus on tulevien sukupolvien rasite.

Vierailija
59/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että levität haarasi, ei ole mikään saavutus. Et voi itse vaikuttaa geeneihisi, saatko niitä lapsia. Esim. akateeminen ura on saavutus ihan silläkin perusteella, että se on omista perselihaksistasi kiinni.

Vierailija
60/88 |
19.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:42"]

[/quote]

Kun ei ole sellaiseen varaa. Molemmat käymme töissä, olemme kseki-ikäisiä silti nettotulomme ovat vähän alle 3000€/kk. Ei sillä elätetä kuin tuo meidän yksi lapsemme.

[/quote]

Meillä tulot n. 2500€/kk ja elätetään kolme ihan helposti, joka toinen vuosi vielä käydään reissussa joko Suomen sisällä tai ulkomailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän