Miksi isoa perhettä ei pidetä rikkautena?
Miksi isoja, väh. 4 lapsen perheitä ei arvosteta eikä tavoitella? Iso perhe on rikkaus monelta kantilta. Suvut pienenee, perheet pienenee. Materiaa on enemmän, mutta ei korvaa tukea ja turvaa mitä isosta perheestä saa. Miksi ihmiset ei halua isoa perhettä?
Kommentit (88)
Elämänkoululaiset lisääntyvät holtittomasti. Kuka vaan pässi, jolla on pippeli, voi tehdä lapsen, mutta tosimies kasvattaa ja huolehtii lapsistaan.
Täälläpäin on muutama suurperhe ja niiden lapset ovat kyllä niin holtittomia ja käyttäytyvät rumasti. Vanhemmat eivät kerkeä valvomaan ja tuskin edes jaksavat valvoa, kun niitä lapsia on niin paljon.
Koska ei ymmärretä Ison perheen Arvoa.
Myöskään ei Uskota ,että Lapsissa on Siunaus sekä Taivaan Isän Rakkaus!
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:32"]
Koska ei ymmärretä Ison perheen Arvoa. Myöskään ei Uskota ,että Lapsissa on Siunaus sekä Taivaan Isän Rakkaus!
[/quote]
Jos te saakelin himouskovaiset osaisitte kasvattaa niitä lapsianne, niin ei olisi ongelmaa. Täälläkin uskovaisten tenavat ovat kaikista pahimpia. Notkuvat lähikaupan pihalla ja huutelevat ihmisille. Yksi näistä sankareista huusi ihmisille, että "IMEKÄÄ ÄIJÄN ISOA KYRPÄÄ!". Kuulostaa pienen lapsen suusta todella hirveältä. Vanhemmilla ei tietysti taida olla koulutusta muualta, kuin elämänkoulusta.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:27"]
Noh, olen kuusilapsisen perheen esikoinen. Korostan, etten missään nimessä ole äidilleni katkera tai pystyisi kuvittelemaan että jotakuta meistä sisaruksista ei olisi... Mutta. Onhan meillä aina ollut rahasta tiukkaa ja koko sen ajan kun kotona asuin, oli myös vauva talossa joka vei kaiken huomion ja elämä meni pikkulasten ehdoilla. Meistä kolmella vanhimmalla on pahoja rahaongelmia, ulosottovelkoja eikä koulutusta. No, itsekukin näistä loppupeleissä on vastuussa. Onneksi kolmen pienimmän sisarukseni tulevaisuus näyttää paljon valoisemmalta. Elämässä ei ole mukana narsistinen isäpuoli, tulot on hyvät ja kotona asuvien lapsiluku maltillinen.
[/quote]
Meitä on 16, joista 10 on jo "omillaan", kaikilla talous hallussa, kolmea lukuun ottamatta kaikilla ammatti (kaksi opiskelee) ja työpaikka (myös toisella opiskelevista ja alaikäisillä kotona asuvilla). Yhdellä yritys, kolme kuljetusalalla, yksi opettaja, pari kokkia... Ei aikuinen ihminen voi syyttää yksin vanhempiaan siitä, että talous ei ole hallinnassa, tosin voihan kotona oppia sen, ettei tukien eteen tarvitse tehdä mitään. Itsekin siis olen vakituisessa työsuhteessa, samoin mieheni. Saamme lapsistamme lapsilisät ja vanhempainrahat (=äitiysloma ja isäkk), muuta tukea yhteiskunta ei meille maksa. Toimeentulotukea esim. emme ole tarvinneet ikinä. Näissä asioissa vaikuttaa aina monet tekijät, ei pelkkä perhekoko.
Ja perheen ainoakin lapsi voi olla heitteillä tai "tyhjiössä", jossa vain aineellinen tarjotaan, ettei kukaan pääse sanomaan, ettei jotain olis.
Mutta mä en kyllä jaksa piitata siitä, mitä meistä ajatellaan tai ketä häiritsee meidän lapsilukumäärä. Kaikkea muuta tässä maassa pitää suvaita paitsi niitä a. joilla on enemmän kuin "standardimäärä" lapsia b. joilla on jokin uskonnollinen vakaumus c. joilla on ylipainoa..
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:27"]
Noh, olen kuusilapsisen perheen esikoinen. Korostan, etten missään nimessä ole äidilleni katkera tai pystyisi kuvittelemaan että jotakuta meistä sisaruksista ei olisi... Mutta. Onhan meillä aina ollut rahasta tiukkaa ja koko sen ajan kun kotona asuin, oli myös vauva talossa joka vei kaiken huomion ja elämä meni pikkulasten ehdoilla. Meistä kolmella vanhimmalla on pahoja rahaongelmia, ulosottovelkoja eikä koulutusta. No, itsekukin näistä loppupeleissä on vastuussa. Onneksi kolmen pienimmän sisarukseni tulevaisuus näyttää paljon valoisemmalta. Elämässä ei ole mukana narsistinen isäpuoli, tulot on hyvät ja kotona asuvien lapsiluku maltillinen.
[/quote]
Meitä on 16, joista 10 on jo "omillaan", kaikilla talous hallussa, kolmea lukuun ottamatta kaikilla ammatti (kaksi opiskelee) ja työpaikka (myös toisella opiskelevista ja alaikäisillä kotona asuvilla). Yhdellä yritys, kolme kuljetusalalla, yksi opettaja, pari kokkia... Ei aikuinen ihminen voi syyttää yksin vanhempiaan siitä, että talous ei ole hallinnassa, tosin voihan kotona oppia sen, ettei tukien eteen tarvitse tehdä mitään. Itsekin siis olen vakituisessa työsuhteessa, samoin mieheni. Saamme lapsistamme lapsilisät ja vanhempainrahat (=äitiysloma ja isäkk), muuta tukea yhteiskunta ei meille maksa. Toimeentulotukea esim. emme ole tarvinneet ikinä. Näissä asioissa vaikuttaa aina monet tekijät, ei pelkkä perhekoko.
Ja perheen ainoakin lapsi voi olla heitteillä tai "tyhjiössä", jossa vain aineellinen tarjotaan, ettei kukaan pääse sanomaan, ettei jotain olis.
Mutta mä en kyllä jaksa piitata siitä, mitä meistä ajatellaan tai ketä häiritsee meidän lapsilukumäärä. Kaikkea muuta tässä maassa pitää suvaita paitsi niitä a. joilla on enemmän kuin "standardimäärä" lapsia b. joilla on jokin uskonnollinen vakaumus c. joilla on ylipainoa..
[/quote]
Hei vaan sisäsiittoinen Suomi. Hyi helvetti, 16! Ihan oikeasti, ymmärrättekö te suurpeheet, että ei ole hyväksi kenellekkään tälläinen. Miten luulette, että teidän lapset tulee maailman näkemään? Onko enään hienoa elää maailmassa, jossa on vain pulaa kaikesta ja ihmisiä liikaa. Se on tulevaisuus, kiitos tälläistän onnellisten perheiden! Mä haluisin taata mun lapsille ja ehkä heidänkin jälkeläisilleen vielä onnellisen maailman elää, te pilaatte sen mahdollisuuden!
Rikkautena? Aikalailla menoja tuollaisessa perheessä, menot ei ole varallisuutta eikä rikkautta. Yksinkertaista
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:27"]Mulla ei tuu tollasista perheistä mieleen mitään muuta kuin saatanan läski ja rummä ämmä rääkyvine äpärineen kiertämässä verkkareissa pitkin lidliä. Kärryt täynnä tarjouscolaa, nakkeja ja pinaattilettuja.
[/quote]
Vähän niin kuin Angelina Jolie? :)
Liikakansoitus on hyvin paikallinen ongelma, joka koskee lähinnä Afrikkaa ja Aasiaa. Länsimaissa syntyvyys sen sijaan ei riitä ylläpitämään väestön määrää nykyisellä tasolla. Suomen väestönkasvusta 74% tulee maahanmuutosta, joten se siitä.
Minä olen parikymppinen vela, mutta tiedän jos haluaisin lapsia, haluaisin niitä paljon, en osaa edes sanoa, miksi. Olen hyvin äidillinen, minulla on synnyttäjän lantio ja kärsivällisyyttä "sietää" useampaakin lasta, ja jotenkin sellainen läheisyys, värikkyys, isot perhejuhlat, rakkaus ja tapahtumarikkaus kuulostavat ihanilta asioilta. Ikävä kyllä se ei oikeasti mene näin ja suurperheet monesti joutuvat tappelemaan rahan, mielenterveyden, tilan, fyysisen terveyden, paineiden ja levottomuuden kanssa. Joka hetki tapahtuu jotakin, ikinä ei saa rauhassa omaa aikaa, aina on rahat loppu ja teini tarvitsee rahaa farkkuihin, kuusivuotiaalle pitää ostaa sukset, kuopus paskoi lattialle ja koira myös, anoppi antaa kasvatusohjeita, leikkausarpi mahassa kutittaa, seitsemänvuotiaalla on uhma ja 11-vuotiaalla myös, mies vain pelaa pleikkaa jne. jne.
Juu ei sittenkään. Kauniilta ajatukselta se kuulostaa, mutta kun tarkemmin miettii niin kylmät väreet menevät selkää pitkin. Sitä paitsi maailma on super ylikansoittunut joten tuntisin aina syyllisyyttä siitä jos hankkisin enemmän lapsia kuin kolme.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 13:03"]joka sanoo niin että maapallolla on jo liika ihmisiä eikä sen takia hyväksy lapsia. niin on varmaankin valmis vähentämään ihmistaakkaa maan päällä. aloittakoon ittestään
[/quote] Aina tämä sama vanha kortti, _aina_. Voi hyvä Luoja. Siinä on sellainen ero, että minä satun jo olemaan olemassa, syntymättömät lapset jotka eivät vielä edes pilke silmäkulmassa, eivät ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:45"]Liikakansoitus on hyvin paikallinen ongelma, joka koskee lähinnä Afrikkaa ja Aasiaa. Länsimaissa syntyvyys sen sijaan ei riitä ylläpitämään väestön määrää nykyisellä tasolla. Suomen väestönkasvusta 74% tulee maahanmuutosta, joten se siitä.
[/quote] Tässä ei nyt mietitä mitään rahaa, veroja ja tukia, vaan sellaisia pikkuasioita kuin vesi, ruoka ja energia.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:51"]
Minä olen parikymppinen vela, mutta tiedän jos haluaisin lapsia, haluaisin niitä paljon, en osaa edes sanoa, miksi. Olen hyvin äidillinen, minulla on synnyttäjän lantio ja kärsivällisyyttä "sietää" useampaakin lasta, ja jotenkin sellainen läheisyys, värikkyys, isot perhejuhlat, rakkaus ja tapahtumarikkaus kuulostavat ihanilta asioilta. Ikävä kyllä se ei oikeasti mene näin ja suurperheet monesti joutuvat tappelemaan rahan, mielenterveyden, tilan, fyysisen terveyden, paineiden ja levottomuuden kanssa. Joka hetki tapahtuu jotakin, ikinä ei saa rauhassa omaa aikaa, aina on rahat loppu ja teini tarvitsee rahaa farkkuihin, kuusivuotiaalle pitää ostaa sukset, kuopus paskoi lattialle ja koira myös, anoppi antaa kasvatusohjeita, leikkausarpi mahassa kutittaa, seitsemänvuotiaalla on uhma ja 11-vuotiaalla myös, mies vain pelaa pleikkaa jne. jne. Juu ei sittenkään. Kauniilta ajatukselta se kuulostaa, mutta kun tarkemmin miettii niin kylmät väreet menevät selkää pitkin. Sitä paitsi maailma on super ylikansoittunut joten tuntisin aina syyllisyyttä siitä jos hankkisin enemmän lapsia kuin kolme.
[/quote]Miksi kolme? Itse tuntisin aina syyllisyyttä jos hankkisin enemmän kuin yhden lapsen, todennäköisesti jo siitä yhdestäkin kun kerran kulutusyhteiskunnassa eläisimme.
Suomalainen lapsi on rasite yhteiskunnalle, joten ei ole hyvä, että suomalaiset hankkivat. Maahanmuuttajat ovat paljon tuottoisampia yhteiskunnan kannalta, joten heidän suurperheet ovat hyvä asia.
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:45"]Liikakansoitus on hyvin paikallinen ongelma, joka koskee lähinnä Afrikkaa ja Aasiaa. Länsimaissa syntyvyys sen sijaan ei riitä ylläpitämään väestön määrää nykyisellä tasolla. Suomen väestönkasvusta 74% tulee maahanmuutosta, joten se siitä. [/quote] Tässä ei nyt mietitä mitään rahaa, veroja ja tukia, vaan sellaisia pikkuasioita kuin vesi, ruoka ja energia.
[/quote]
En tiedä missäpäin Suomea asut, jos teillä on siellä pulaa vedestä, ruuasta ja energiasta.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 00:51"]Minä olen parikymppinen vela, mutta tiedän jos haluaisin lapsia, haluaisin niitä paljon, en osaa edes sanoa, miksi. Olen hyvin äidillinen, minulla on synnyttäjän lantio ja kärsivällisyyttä "sietää" useampaakin lasta, ja jotenkin sellainen läheisyys, värikkyys, isot perhejuhlat, rakkaus ja tapahtumarikkaus kuulostavat ihanilta asioilta. Ikävä kyllä se ei oikeasti mene näin ja suurperheet monesti joutuvat tappelemaan rahan, mielenterveyden, tilan, fyysisen terveyden, paineiden ja levottomuuden kanssa. Joka hetki tapahtuu jotakin, ikinä ei saa rauhassa omaa aikaa, aina on rahat loppu ja teini tarvitsee rahaa farkkuihin, kuusivuotiaalle pitää ostaa sukset, kuopus paskoi lattialle ja koira myös, anoppi antaa kasvatusohjeita, leikkausarpi mahassa kutittaa, seitsemänvuotiaalla on uhma ja 11-vuotiaalla myös, mies vain pelaa pleikkaa jne. jne.
Juu ei sittenkään. Kauniilta ajatukselta se kuulostaa, mutta kun tarkemmin miettii niin kylmät väreet menevät selkää pitkin. Sitä paitsi maailma on super ylikansoittunut joten tuntisin aina syyllisyyttä siitä jos hankkisin enemmän lapsia kuin kolme.
[/quote]
Vai että synnyttäjän lantio.....
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:30"]
Entäs perhe missä on vain 1 lapsi ja senkin vanhemmat unohtavat tämän tästä perhepäivähoitajalle? Vanhemmat ovat ihan hyvissä ammateissa ja kouluja käyneitä.
[/quote]
Sellaistenhan ei olisi pitänyt tehdä sitä yhtäkään. Esim. jos lasta yritetään dumpata milloin mihinkin ja kellekin hoitoon oman uran ja harrastusten tieltä. Kohtuutta hoidon aloituksiin ja hoitoaikoihin, ja kumpikin vanhempi on velvollinen suojelemaan lasta jos toinen vanhempi on vaativa ja julma. Ei voi vain ajatella omaa nahkaansa ja todeta, että mun puoliso nyt vain on tuollainen kuumakalle.
Ei mitään perhettä rikkautena tarvitse pitää, mutta jos lapsia - yhden tai useamman - tänne tekee, omillaan pitää pärjätä myös ajallisesti, ja jotain muuta on aina uhrattava. Muuten lapsi kärsii.
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:25"]Itseä oksettaa suurpeheiden itsekkyys. Teidän takia meidän ja myös teidän lapsien elämä tulee olemaan vielä helvettiä täällä ylikansoittuneessa maailmassa. Meitä on ihan vain "muutamia" miljardeja liikaa. Suurperheiltä pitäisi tuet ainakin ottaa pois jo siinä 4 lapsen kohdalla, eikä tukea moista millään muotoa. Väkiluku pitäisi kiireesti saada laskemaan, ei enään yhtään nousemaan mitä se koko ajan tekee. Ei ole mikään rikkaus, että me nytkin ollaan jo ennen vuoden puolta väliä käytetty luonnnonvarat aina loppuun....
[/quote]
Suomessa ei ole liikaa väkeä.
Ja me ei paljoa voida afrikalle tehdä.
Hirveä rasite noin iso perhe. En myöskään haluaisi olla 4 kertaa raskaana tai vähintään 4 vuotta pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="03.02.2015 klo 06:30"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 14:25"]Itseä oksettaa suurpeheiden itsekkyys. Teidän takia meidän ja myös teidän lapsien elämä tulee olemaan vielä helvettiä täällä ylikansoittuneessa maailmassa. Meitä on ihan vain "muutamia" miljardeja liikaa. Suurperheiltä pitäisi tuet ainakin ottaa pois jo siinä 4 lapsen kohdalla, eikä tukea moista millään muotoa. Väkiluku pitäisi kiireesti saada laskemaan, ei enään yhtään nousemaan mitä se koko ajan tekee. Ei ole mikään rikkaus, että me nytkin ollaan jo ennen vuoden puolta väliä käytetty luonnnonvarat aina loppuun....
[/quote]
Suomessa ei ole liikaa väkeä.
Ja me ei paljoa voida afrikalle tehdä.
[/quote] Mutta kun sitä nälänhätää, tilan ja luonnonvarojen loppumista ei kauheasti kiinnosta, onko Suomessa yhteiskunnan näkökulmasta liikaa väkeä, samalla maapallolla eletään ja jos etelästä loppuvat nuo edellämainitut, minne luulet etelän liikakansoituksen silloin vyöryvän? Itään? Ei, silloin meidänkin pienet kansamme saavat "vähän" tasoitusta.
Noh, olen kuusilapsisen perheen esikoinen. Korostan, etten missään nimessä ole äidilleni katkera tai pystyisi kuvittelemaan että jotakuta meistä sisaruksista ei olisi...
Mutta.
Onhan meillä aina ollut rahasta tiukkaa ja koko sen ajan kun kotona asuin, oli myös vauva talossa joka vei kaiken huomion ja elämä meni pikkulasten ehdoilla.
Meistä kolmella vanhimmalla on pahoja rahaongelmia, ulosottovelkoja eikä koulutusta. No, itsekukin näistä loppupeleissä on vastuussa.
Onneksi kolmen pienimmän sisarukseni tulevaisuus näyttää paljon valoisemmalta. Elämässä ei ole mukana narsistinen isäpuoli, tulot on hyvät ja kotona asuvien lapsiluku maltillinen.