Uskallanko ostaa koiran?
Tilanne on tämä: olemme juuri aloittaneet lapsettomuushoidot miehen kanssa. Perheessä on jo 3-vuotias tytär. Teen lyhennettyä työviikkoa, olen paljon kotona ja usein yksinäinen. En haluaisi, että elämäni pyörii vain lapsettomuushoitojen, työn ja perheen ympärillä, vaan koira olisi minun "oma kaveri". Mies ei halua koiraa, mutta on suostunut pitkin hampain.
Uskallanko ostaa koiran? Eniten epäilyttää miehen nihkeä asenne ja se että jos hoidoissa tärppääkin pian, että millaista elämä olisi vauvan + koiran kanssa. Haluaisin koiran kyllä kovasti ja luotettavalta kasvattajalta on pentukin jo katsottuna, ei vielä varattuna kuitenkaan.
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:14"]Mieti ap onko mukavaa kun kerrot miehelle "Musti oppi tänään tokossa sitä tätä ja tuota. Ihanaa kun nyt sujuu!" Ja miestä ei kiinnosta yhtään? Ihan eri asia jos sua ei kiinnosta vaikka miehen harrastus koska se harrastus ei pyöri jaloissa 24/7 niinkuin koira.
[/quote]
No tämä oli kyllä ehkä huonoin perustelu olla ottamatta koiraa. Miksi sen miehen pitäisi olla innoissaan niistä Mustin oppimista tempuista? En vaan tajua. Muutenkin tämä keskustelu on ihan outo, ihan niinkuin vaimon tulisi aina pyytää lupa harrastuksiinsa mieheltään ja jos mies ei oikein tykkää niin nainen saa unohtaa haaveensa. Toki ap:n tilanteessa on monia haasteita, mutta jos varmasti olet punninnut tarkkaan kaikki plussat ja miinukset ja suunnitellut ratkaisuvaihtoehdot ongelmatilanteiden varalle niin sanoisin että go for it.
[/quote]
Onko sulla koiraa itselläsi?
[/quote]
On ja meillä oli sama tilanne että mies ei halunnut koiraa, mutta suostui kuitenkin kun minä halusin. Hyvin on mennyt, meillä tosin ei pieniä lapsia. Mieskin haluaa toisinaan lenkittää koiraa, mutta yksinomaan minä harrastan sen kanssa.
[/quote]
Eli ihan eri tilanne kun ei ole pieniä lapsia.
Eikö ap saanutkaan toivomiansa vastauksia?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:14"]Mieti ap onko mukavaa kun kerrot miehelle "Musti oppi tänään tokossa sitä tätä ja tuota. Ihanaa kun nyt sujuu!" Ja miestä ei kiinnosta yhtään? Ihan eri asia jos sua ei kiinnosta vaikka miehen harrastus koska se harrastus ei pyöri jaloissa 24/7 niinkuin koira.
[/quote]
No tämä oli kyllä ehkä huonoin perustelu olla ottamatta koiraa. Miksi sen miehen pitäisi olla innoissaan niistä Mustin oppimista tempuista? En vaan tajua. Muutenkin tämä keskustelu on ihan outo, ihan niinkuin vaimon tulisi aina pyytää lupa harrastuksiinsa mieheltään ja jos mies ei oikein tykkää niin nainen saa unohtaa haaveensa. Toki ap:n tilanteessa on monia haasteita, mutta jos varmasti olet punninnut tarkkaan kaikki plussat ja miinukset ja suunnitellut ratkaisuvaihtoehdot ongelmatilanteiden varalle niin sanoisin että go for it.
[/quote]
Koira ei ole harrastus samalla tavalla kuin vaikka maalaaminen tai auton rassailu. Koira on tai ainakin sen pitäisi olla rakastettu perheenjäsen, josta on huolehdittava yli 10 vuotta. Ap:n koti on miehenkin koti, ja olisi aika epäreilua tuoda sinne haiseva, haukkuva, kuolaava ja karvaava elukka jota toinen ei halua.
Se miehen vastahankaisuuden aste on myös ihan oleellinen asia. Juuri tuolla oli ketju, jossa mies kutsuu perheen koiria haukkumanimillä, nipistelee, astuu hännälle ja muuta täysin asiatonta. Sitten on ne eläinrakkaat ihmiset, jotka eivät haluaisi sitoutua koiraan tai ottaa sitä omaan kotiinsa, mutta sulavat hetkessä ja kohtelevat eläintä alkuvastarinnasta huolimatta hyvin.
Vauva voi olla koiralle allerginen, liian moni koira joutuu lapsen allergian takia kiertoon tai piikille!
Minä en sinun tilanteessa hankkisi kun kerran mies ei halua koiraa. Jos mies ei osallistu ollenkaan koiran ulkoiluttamiseen, kyllä se sinulle raskaaksi käy vauvan ja koiran kanssa.
Meillä on kaksi alle 2 vuotiasta ja vauva tulossa kesällä. Ja koiran haluaisin. Omalta kohalta ainaki voisin sanoa että ottaisin teijän tilanteeseen koiran. Varsinkin jos jo kokemusta on ja tiedät mitä arki koiranpennun ja "teini-ikäisen" koiran kanssa on.
Eli jos koet itse jaksavasi koiran ja lapsien kanssa niin ota ihmeessä :) Onhan siinä kuitenkin 9kk ennen kuin vauva syntyy niin saa koiran kouloutuksen jo todella hyvälle mallille.
Jos mies ei halua... Niin se jo syy olla hankkimatta. Ellei miehen mieli sitten muutu.
En missään nimessä ottaisi koiraa tuohon tilanteeseen. Tärkein syy on se, että mies ei ole asiasta innostunut. Tuli teille lisää lapsia tai ei, se koira on siinä 10-15 vuotta ja yhtä lailla miehen vastuulla kuin sinunkin. Jos koiran seurasta ei nauti, se on vaan yksi kotityö lisää, ja sillä lailla kettumainen, että se on tehtävä ensimmäisenä aamulla ja viimeisenä illalla sekä heti kun tulee kotiin töistä. Tulee sekin aika ettet ole koko ajan kotona, ja asiat täytyy miettiä siitä näkökulmasta, ei tästä hetkestä.
Oletko ajatellut, että yksinäisyyteen voisi tulla helpotusta ihmissuhteista tai harrastuksista? Se, että sulla on runsaasti vapaa-aikaa juuri nyt, on luksusta, jonka voit käyttää miten haluat. Jos hankit tähän nyt runsaasti sitoutumista vaativan lemmikin, tavallaan pakenet tilannetta johon voisi olla muitakin ratkaisuvaihtoehtoja.
En ottaisi koiraa. Jos teille vauva tulee, niin kivasta koirasta tulee äkkiä rasite. Mieti uudestaan sitten, kun lapset on isompia.
Höh! En halua mitään harrastusta ja ihmissuhteista en saa tarpeeksi irti, eikä niitä minulla paljoa edes ole. Ihmiset tuovat vaan stressiä yms., koira sen sijaan on aina hyvä tyyppi.
-ap
joo, ihan oikeasti ei nyt koiraa. ensinnäkin koska mies ei sitä halua ja kuten joku jo totesi, sun elämäntilanne tulee muuttumaan vauvan myötä ja aikanaan töihin menon vuoksi.
Lemmikkipalstoilla jo liikaa aikuisia koiria myytävänä muuttuneen elämäntilanteen ym. vuoksi.
Mites jos sulle tulee raskas raskausaika, etkä voi hoitaa koiraa? Mieskö sen pennun sitten huolehtii, töiden ja lapsen ja kotitöiden lisäksi? Eikö se oli liikaa vaadittu?
Koiralla on oikeus olla pidetty perheenjäsen. Jos on oletettavaa, että yksi perheestä on koiraa kohtaan kylmäkiskoinen, se heijastuu koiran hyvinvointiin ja luonteeseen.
Mikset ottais, ihan hyvin voit ottaa! Kyllä se mieskin lämpenee ihanan pennun edessä! Meillä ainakin kaikki meni/menee hyvin..vaikka vaikea raskauskin sattui olemaan.
Et ota. Koira jää kakkoseksi jos tulee vauva. Monesti nähnyt tämän ja sit koira a)myydään b)laitetaan liekaan ulos 247.
Eikö sinusta tunnu itsekkäältä? Ajattele asiaa sen koiran kannalta. Haluaisitko mieluummin itse leluksi yhden ihmisen tylsyyteen, vai koko perheen odotetuksi ja rakastetuksi lemmikiksi?
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 09:59"]Koiralla on oikeus olla pidetty perheenjäsen. Jos on oletettavaa, että yksi perheestä on koiraa kohtaan kylmäkiskoinen, se heijastuu koiran hyvinvointiin ja luonteeseen.
[/quote]
Tämä. Lemmikin ottaminen pelkästään omaksi viihdykkeeksi on todella surullista. Koiralla on myös omat tarpeet - ei se voi ymmärtää miksi miehesi ei pidä siitä vaan luulee itse toimivansa väärin. Jos sinun aikasi menee vauvalle ja mies ei halua helliä koiraa, niin onpa huippua koiran elämää...olen muutenkin sitä mieltä, että jos koiran kanssa ei ole lasta leikkimässä niin sen kanssa pitäisi ehdottomasti harrastaa jotain. Muuten sen elämä on suoraan sanottuna tylsää ja surkeaa. Älä ajattele vain sitä, miten riemuissaan koira on nähdessään sinut: ajattele sitä, miten yksinäinen ja hylätty se on joka hetki kun et ole kotona, koska sinä olet sen ainoa ihminen
Kiva kuulla että joillain on onnistunut. :) Koira olisi perheenjäsen ja minun harrastekaveri, eikä mikään leikkikalu! Pitäisikö minun luovuttaa kaikki omat kiinnostuksenkohteeni ja intohimoni vain koska perhe+työ+lapsettomuushoidot? Minä tunnen oloni jo nyt alakuloiseksi, kun pidempään on tuntunut siltä, että elän vain perheelleni enkä saa "mitään omaa juttua".
-ap
[quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="19.01.2015 klo 11:14"]Mieti ap onko mukavaa kun kerrot miehelle "Musti oppi tänään tokossa sitä tätä ja tuota. Ihanaa kun nyt sujuu!" Ja miestä ei kiinnosta yhtään? Ihan eri asia jos sua ei kiinnosta vaikka miehen harrastus koska se harrastus ei pyöri jaloissa 24/7 niinkuin koira.
[/quote]
[/quote]
Onko sulla koiraa itselläsi?
[/quote]
On ja meillä oli sama tilanne että mies ei halunnut koiraa, mutta suostui kuitenkin kun minä halusin. Hyvin on mennyt, meillä tosin ei pieniä lapsia. Mieskin haluaa toisinaan lenkittää koiraa, mutta yksinomaan minä harrastan sen kanssa.