Ihmiset muuttaa pois Helsingistä
Miksiköhän tämä on kääntynyt päälaelleen, ennen moni halusi muuttaa Helsinkiin mutta nyt monet haluaa sieltä pois.
Mikä on muuttunut?
Kommentit (372)
Joo, mitään jengiytymisongelmaa tai ympäri pk-seutua ryöstöpahoinpiteleviä ”löyhiä kaveriporukoita” ei edes ole olemassa, koska naapurin somalirouva on herttainen. 🤦🏼
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kitinää ma muista ja muusta "kauheudesta". Todellinen syy poismuuttoon on MAHDOLLISUUS saada enemmän neliöitä samalla hinnalla kuin mitä Stadissa sekä luonnonläheisempi rauhallisempi asuinalue.
Itse juuri juttelin naapurin somalirouvan kanssa pitkään, aivan hurmaava hyvin suloinen perheenäiti ja lapset ihania mussukoita. Mies tekee töitä niska limassa palvelualalla vuorotyössä. En ymmärrä miksi on niin vaikeaa suomalaisille olla ystävällisiä muista kulttuurista tulleita kohtaan.
Ole asunut Stadissa syntymästäni saakka, ja kaikenlaista hörhöä nähnyt elämäni aikana. Ne vaan on ne ennakkoluulot on ihmisten korvien välissä. Minä juttelen juopoille ja vieramaalaisille ja kun tilanne sallii. Koiraa ulkoiluttaessa moni tulee juttusille ja ihailemaan kaunista hurttaani.
Koittakaa nyt lopettaa se ihmisten lokeroiminen. Muutatte pois tai ette.
Lopeta itse lokeroiminen, äläkä syytä muita omista tavoistasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä todellinen ilmiö vai jotain täysin näennäistä, joka on lähinnä virhe tilastoissa? Kirjat siirretään muualle, mutta mihinkään ei oikeasti muuteta tms. Miksi asuntojen hinnat Helsingissä nousevat? Jos kysyntä vähenee, hintojen pitäisi laskea.
Lue uutiset vaikka Hgin Sanomista, älä täältä. Viimeksi tällä kuluneella viikolla ollut uutinen tästä ja useita muita uutisia tänä vuonna miten esim. Espoon väestönkasvu koostuu suurelta osin m. muuttajista ja Hgistä on lyhyessä ajassa muuttanut tuhansia ihmisiä pois muualle Suomeen.
Mutta ovatko he muuttaneet oikeasti, vai vain paperilla? Miksi asuntojen hinnat nousevat, jopa luksusasuntojen, joissa ei taatusti asuta asumistuella? Mikä muu voi aiheuttaa hintojen nousua kuin kysynnän lisääntyminen? Ei kai tarjonta ole supistunut?
Ei kun yksityiset ihmisetkin sijoittavat asununtoihin sijoitusrahastojen kautta, eläkekassojen ja muiden suursijoittajien lisäksi. Asuntoja siis ostetaan ja iso osa niistä on tyhjiä arvohuoneistoja. Hinnat vaan nousee, vaikka ihmiset muuttaa pois. Kupla vaan kasvaa. Tämä kun joskus poksahtaa, niin tulee kaikkien aikojen lama. Ei ole asunnonhankinta välttämättä onnistu omalla työllään elämäänsä rakentavalta näillä hinnoilla. Kohta ei saa pankkilainaakaan ilman suurempia takuuosuuksia, koska ne asunnot eivät ylihintaisina enää riitä takuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle tietenkin.
Hah, ei tod. Ojasta allikkoon.
Muuttavat ympäryskuntiin, koska työpaikat edelleen Helsingissä.
Monet voivat nykyään työskennellä etänä. Tämä on todennäköisesti yksi suurimmista syistä muuttoaallolle.
100% etätyömahdollisuus ei liene aivan niin yleistä kuin moni tuntuu kuvittelevan.
Vierailija kirjoitti:
Heinola on kaikkein paras kaupunki. Joka puolella vettä ja kauneutta. Kaikki on lähellä, ihmiset ovat ihania.
Jep. Ja liivijengiläisiä ja huumekauppaa. Ihana paikka! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä todellinen ilmiö vai jotain täysin näennäistä, joka on lähinnä virhe tilastoissa? Kirjat siirretään muualle, mutta mihinkään ei oikeasti muuteta tms. Miksi asuntojen hinnat Helsingissä nousevat? Jos kysyntä vähenee, hintojen pitäisi laskea.
Lue uutiset vaikka Hgin Sanomista, älä täältä. Viimeksi tällä kuluneella viikolla ollut uutinen tästä ja useita muita uutisia tänä vuonna miten esim. Espoon väestönkasvu koostuu suurelta osin m. muuttajista ja Hgistä on lyhyessä ajassa muuttanut tuhansia ihmisiä pois muualle Suomeen.
Mutta ovatko he muuttaneet oikeasti, vai vain paperilla? Miksi asuntojen hinnat nousevat, jopa luksusasuntojen, joissa ei taatusti asuta asumistuella? Mikä muu voi aiheuttaa hintojen nousua kuin kysynnän lisääntyminen? Ei kai tarjonta ole supistunut?
Asuntosijoittajat todennäköisesti ostavat asuntoja. Sehän on hyvä bisnes. Siinä samalla hinnatkin tuppaavat nousemaan, sillä sijoittajat pystyvät maksamaan enemmän kuin omaa kotia ostava.
Helsingissä helvetin kallista asua, melko rauhatonta ja loppujen lopuksi hyvin vähän mitään etuja tarjottavana esimerkiksi Vantaalla tai Espoossa asumiseen. Ympäryskunnissa on huomattavasti halvempaa, väljempää ja rauhallisempaa, mutta julkisillä pääsee tarvittaessa nopeasti pääkaupungin rientoihin.
Edelleen monet muuttavat Helsinkiin mm. kulttuurin, meren ja palveluiden äärelle.
Vähävaraisille moni muu pakkakunta on huomattavasti edullisempi asuinpaikka.
Suomalaisena haluan asua suomalaisessa ympäristössä. Siksi suomalaiset muuttavat pois pk-seudulta. Itse asun Vantaalla ja käyn ostoksilla ja ulkoilemassa suomalaisessa ympäristössä eli ajan muutaman kymmenen kilometrin päähän Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa kitinää ma muista ja muusta "kauheudesta". Todellinen syy poismuuttoon on MAHDOLLISUUS saada enemmän neliöitä samalla hinnalla kuin mitä Stadissa sekä luonnonläheisempi rauhallisempi asuinalue.
Itse juuri juttelin naapurin somalirouvan kanssa pitkään, aivan hurmaava hyvin suloinen perheenäiti ja lapset ihania mussukoita. Mies tekee töitä niska limassa palvelualalla vuorotyössä. En ymmärrä miksi on niin vaikeaa suomalaisille olla ystävällisiä muista kulttuurista tulleita kohtaan.
Ole asunut Stadissa syntymästäni saakka, ja kaikenlaista hörhöä nähnyt elämäni aikana. Ne vaan on ne ennakkoluulot on ihmisten korvien välissä. Minä juttelen juopoille ja vieramaalaisille ja kun tilanne sallii. Koiraa ulkoiluttaessa moni tulee juttusille ja ihailemaan kaunista hurttaani.
Koittakaa nyt lopettaa se ihmisten lokeroiminen. Muutatte pois tai ette.
Me muutettiin pois ja ainoa syy oli että ei haluttu maksaa Helsingin hintoja isommasta asunnosta. Vaikka kuinka hinnat vain nousisivat ja nousisivat, en halunnut niin paljon velkaa, mielestäni velka on ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Edelleen monet muuttavat Helsinkiin mm. kulttuurin, meren ja palveluiden äärelle.
Siis moni muu paikkakunta on ihan kaikille edullisempi. Jos asuu Helsingissä, pitää vain hyväksyä se että asuminen maksaa järjettömästi ja luottaa siihen että hinnat eivät ainakaan laske tulevaisuudessa.
Uskon, että liika rakentaminen on yksi iso syy. Tuo on minulla syy ja monilla muilla joiden kanssa olen aiheesta keskustellut. Ihan liikaa rakennetaan joka paikkaan, ei ole kiva enää ollenkaan. Voisin kuvitella, että tuo Malmin kentän tilannekin on yksi syy muuttohaluun. Kentästä on taisteltu vuosikausia ja tehty isoja aloitteita eikä kaupunki välitä mitään. Sama meininki varmaan muissakin kohteissa, kaikki halutaan rakentaa täyteen. Kuka haluaa asua kaupungissa jossa ei ole enää mitään muuta kuin taloja?
- korkeat hinnat
- liian innokas rakentaminen
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että liika rakentaminen on yksi iso syy. Tuo on minulla syy ja monilla muilla joiden kanssa olen aiheesta keskustellut. Ihan liikaa rakennetaan joka paikkaan, ei ole kiva enää ollenkaan. Voisin kuvitella, että tuo Malmin kentän tilannekin on yksi syy muuttohaluun. Kentästä on taisteltu vuosikausia ja tehty isoja aloitteita eikä kaupunki välitä mitään. Sama meininki varmaan muissakin kohteissa, kaikki halutaan rakentaa täyteen. Kuka haluaa asua kaupungissa jossa ei ole enää mitään muuta kuin taloja?
Tuo mainitsemasi kunnallisdemokratian halveksiminen on se syy, jonka vuoksi muutan pois Helsingistä, jos niin joskus teen.
Toistaiseksi vielä asun hyvällä alueella ilman suurempia häiriöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampereelle tietenkin.
Hah, ei tod. Ojasta allikkoon.
Muuttavat ympäryskuntiin, koska työpaikat edelleen Helsingissä.
Monet voivat nykyään työskennellä etänä. Tämä on todennäköisesti yksi suurimmista syistä muuttoaallolle.
100% etätyömahdollisuus ei liene aivan niin yleistä kuin moni tuntuu kuvittelevan.
Jos toimistolla käy kerran kahdessa viikossa, sen matkan voi tehdä vaikka Tampereelta junalla. Vaikka tekisi kuuden tunnin päivän sinä päivänä, on helppo ottaa tunnit takaisin muina päivinä, kun ei ole pitkää työmatkaa
Tampereen seudulta saa 10 vuotta vanhan siistin omakotitalon sillä hinnalla, millä perheasunnon itä-Helsingistä. Tai parvekkeettoman pikkuruisen kaksion Kalliosta.
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin, enemmän työssäkäyvää väestöä muuttaa pois Helsingistä kuin toiseen suuntaan.
Pasilan kovan rahan asunnoissa on 6 vuodessa kaksion arvo noussut 100 tonnia.
Täällä on jo liian ahdasta, vaikka Keskuspuisto on lähellä. Ja pää märkänä rakennetaan lisää.
Odotan, että tuo raitiovaunu alkaa kulkemaan (ensi kesänä) sitten myyn ja muutan pois liian ahtaasta Helsingistä.
Varmaan moni asia vaikuttaa. Varmasti kaavoittaminen joka jo mainittiin. Lisäksi ympäryskuntien rauha, luonto ja edullisempi hintataso varmasti houkuttelevat ihmisiä muuttamaan. Jos on oma auto, ei mitään ongelmaa hurauttaa hetkessä Helsinkiin jos nyt edes on mitään tarvetta. Julkisetkin kulkee hyvin.
Näitä veikkaan itse ja varmaan on muitakin syitä. Olen itse myös muuttamassa pois Helsingistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tiedostasi! He mutavat joilla mahdolisuus ja taloudeliset edelytykset. He asuvat Helsinki joilla niitä ei ole. Maasetu kaupungit ,maakunnat halvempaa asua. Vertaapa esim. Asuntojen hintoja Helsinki eli koko pääkaupunki sutu ja keski- Suomi. Jo Lohja saa halvemmalla osakehuoneiston kuin Helsingistä.
hesassa on paremmat palkat.
Paljonko paremmat jos ottaa asunto ym. kulut jotka muuta maata kalliimmat. Työmatkat huomattavasti kalliimmat ainakin jos omalla autolla. 100m, stop, kiihdytys, jarrutus, kiihdytys...kytkin ja hermot savuaa.
No en ihmettele
Äklö paikka