Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmiset muuttaa pois Helsingistä

Vierailija
06.11.2021 |

Miksiköhän tämä on kääntynyt päälaelleen, ennen moni halusi muuttaa Helsinkiin mutta nyt monet haluaa sieltä pois.
Mikä on muuttunut?

Kommentit (372)

Vierailija
261/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hintojen takia koska Helsingissä on kallista asua ja lisäksi joku paksaläjä voi maksaa about 100,000 euroa jos vertaa omakotitaloa jossain maaseudulla eli aika sama hinta niin ei ihme

Ei sadalla tonnilla Helsingistä taida nykyään saada mitään. Ehkä yksiön jostain Kontulasta.

Mutta ero Helsingin asunnon ja maaseudun talolla on se, että Helsingin asunnon arvo kasvaa vuosien mittaan, mutta sen maaseudun talon arvo luultavasti laskee vuosien varrella.

Siihen vielä kaikki remontit ja korjaukset päälle.

Kyllä sitä kaupunkien ulkopuolellakin rahaa asumiseen menee pitkällä aikavälillä, juuri tuon arvon laskemisen ja remonttien takia.

Useamman asunnon myyneenä merkittävä ero oli siinä, että maakunnan asuntoa saattoi joutua myymään pari vuotta kun vastaavasti pk-seudun asunto menee jopa parissa päivässä. Ensimmäisestä joutuu usein luopumaan huonoon hintaan ja jälkimmäisestä voi saada yli hintapyynnön.

Mutta silloin sen ensimmäisen saa myös vastaavasti ostettua "hyvään" hintaan, tosin kuin sen toisen,

Vierailija
262/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua kun en koskaan törmää noihin katujengeihin joita toispaikkakuntalaliset tietää täällä kovasti olevan. Johtuneeko siitä että ne pyörii siellä lähiöissä ja tulevat välillä Rautatiesasemalle ja kaisaniemeen tappelemaan? Ei ole koskaan tullut näköhavaintoa noista katujengiläisistä.

Naapurikaupunginosassa on sellainen pikkuporukka tummanpuhuvia jotka siellä usein hengailee, mutta ei ne ole kai kenenkään kimppuun käynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa, kuinka moni teistä nyt muuttavista/sitä harkitsevista tukehdutti ja poustatti nämä syy-keskustelut vielä joitakin vuosia sitten? Ja oli siellä "ihaveadream" -mielenosoituksessa? Tästä muuttamisen syystähän on yritetty varoitella jo ties kuinka kauan mutta keskustelua ei yksinkertaisesti ole sallittu

Vierailija
264/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää että kuinka moni näistä "SuOmI RuOtSiN TiElLä JeNgEjÄ kAdUiLlA!!111" öyhöttäjistä on ikinä edes käynyt vaikka siellä kuuluisassa Itä-Helsingissä saatikka asunut siellä, vai kirjoittelevatko ne näitä juttuja jostain maaseudulta käsin?

Itse ikäni asunut Itä-Helsingissä, ja on täällä ongelmia, mutta niin on nykyään joka paikassa. Ikinä en ole kokenut väkivallan uhkaa, en ole nähnyt jengejä eikä mua ole ryöstetty. Naapureina lähinnä lapsiperheitä ja mummoja. Silloin tällöin naapurin suomalainen juoppo örisee, siinäpä se.

Ulkomaalaiset naapurit mukavia, normaaleja ihmisiä.

Vierailija
265/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa, kuinka moni teistä nyt muuttavista/sitä harkitsevista tukehdutti ja poustatti nämä syy-keskustelut vielä joitakin vuosia sitten? Ja oli siellä "ihaveadream" -mielenosoituksessa? Tästä muuttamisen syystähän on yritetty varoitella jo ties kuinka kauan mutta keskustelua ei yksinkertaisesti ole sallittu

Ei sitä sallita nytkään. Kumma juttu miksi asiasta keskustelu halutaan tukahduttaa vaikka sen seuraukset on nähtävissä joka päivä. 

Vierailija
266/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedostasi! He mutavat joilla mahdolisuus ja taloudeliset edelytykset. He asuvat Helsinki joilla niitä ei ole. Maasetu kaupungit ,maakunnat halvempaa asua. Vertaapa esim. Asuntojen hintoja Helsinki eli koko pääkaupunki sutu ja keski- Suomi. Jo Lohja saa halvemmalla osakehuoneiston kuin Helsingistä.

hesassa on paremmat palkat.

Ja kalliimmat asunnot sekä vuokrat.. kuka maksaa 2500000 koirankopista..

Vierailija
267/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiani ei jostain syystä julkaista, mutta yritän uudestaan ilman lainausta. Vastaan siis sille, joka kuvaili sitä, kuinka paljon väkeä Helsingissä oli kahviloissa ja taidenäyttelyssä.

Minusta se kuulostaa kamalalta: liikaa ihmisiä, ruuhkaa ja melua. En ymmärrä, mikä niissä muissa, vieraissa ihmisissä on niin ihanaa, että niitä pitää olla ruuhkaksi asti joka puolella.

Olen syntynyt täällä kaupungin vilinässä. Se on minulle koti, samoin kuin jollekin toiselle se maatila. Nautin ihmisvilinän katselusta. Rentoudun siitä, että anonymiteetin turvin saan olla oma villi itseni ja painua unohduksiin muilta seuraavana päivänä ilman pikkukylän juoruja. Nautin palveluista, kaupungin huvituksista, mahdollisuudesta mennä ulos ovesta ja tutustua kymmeniin uusiin ihmisiin. Vaikka en ole erityisen sosiaalinen, nautin siitä optiona, jonka voin toteuttaa vaikka heti. Ottaa todella päähän, että stadiamme näivetetään hitaasti, mutta varmasti. Enkä ole ainoa. Rakastan tätä kaupunkia enkä halua muuttaa pienempään kylään. Helsinki on minulle ihan minimi.

Kummallista. Helsingissä syntyneet ystäväni tuntevat paljon ihmisiä eri puolilta kaupunkia ja kun heidän kanssaan olen joskus kaupungilla liikkunut, pysähtelevät he vähän väliä juttelemaan tuttavien kanssa tai heilauttavat kättä ohiajavalle autolle yms. Miten voit olla niin anonyymi, vaikka olet koko ikäsi Helsingissä asunut? Kuulostat enemmän joltain ex-maalaiselta, jota nykyisellä asuinpaikallasi ei kukaan tunne.

Vierailija
268/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää että kuinka moni näistä "SuOmI RuOtSiN TiElLä JeNgEjÄ kAdUiLlA!!111" öyhöttäjistä on ikinä edes käynyt vaikka siellä kuuluisassa Itä-Helsingissä saatikka asunut siellä, vai kirjoittelevatko ne näitä juttuja jostain maaseudulta käsin?

Itse ikäni asunut Itä-Helsingissä, ja on täällä ongelmia, mutta niin on nykyään joka paikassa. Ikinä en ole kokenut väkivallan uhkaa, en ole nähnyt jengejä eikä mua ole ryöstetty. Naapureina lähinnä lapsiperheitä ja mummoja. Silloin tällöin naapurin suomalainen juoppo örisee, siinäpä se.

Itäkeskus on siistiytynyt huomattavasti sitten 80-luvun, jolloin vietin siellä lapsuuteni ja nuoruuteni. Vähemmän väkivaltaisia juopporemmejä ahdistelemassa ohikulkijoita.

Vierailija
269/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommenttiani ei jostain syystä julkaista, mutta yritän uudestaan ilman lainausta. Vastaan siis sille, joka kuvaili sitä, kuinka paljon väkeä Helsingissä oli kahviloissa ja taidenäyttelyssä.

Minusta se kuulostaa kamalalta: liikaa ihmisiä, ruuhkaa ja melua. En ymmärrä, mikä niissä muissa, vieraissa ihmisissä on niin ihanaa, että niitä pitää olla ruuhkaksi asti joka puolella.

Olen syntynyt täällä kaupungin vilinässä. Se on minulle koti, samoin kuin jollekin toiselle se maatila. Nautin ihmisvilinän katselusta. Rentoudun siitä, että anonymiteetin turvin saan olla oma villi itseni ja painua unohduksiin muilta seuraavana päivänä ilman pikkukylän juoruja. Nautin palveluista, kaupungin huvituksista, mahdollisuudesta mennä ulos ovesta ja tutustua kymmeniin uusiin ihmisiin. Vaikka en ole erityisen sosiaalinen, nautin siitä optiona, jonka voin toteuttaa vaikka heti. Ottaa todella päähän, että stadiamme näivetetään hitaasti, mutta varmasti. Enkä ole ainoa. Rakastan tätä kaupunkia enkä halua muuttaa pienempään kylään. Helsinki on minulle ihan minimi.

Kummallista. Helsingissä syntyneet ystäväni tuntevat paljon ihmisiä eri puolilta kaupunkia ja kun heidän kanssaan olen joskus kaupungilla liikkunut, pysähtelevät he vähän väliä juttelemaan tuttavien kanssa tai heilauttavat kättä ohiajavalle autolle yms. Miten voit olla niin anonyymi, vaikka olet koko ikäsi Helsingissä asunut? Kuulostat enemmän joltain ex-maalaiselta, jota nykyisellä asuinpaikallasi ei kukaan tunne.

Nyt elä pahoita mieltäsi, jos hän on valinnut toisenlaisen elämäntyylin.

Vierailija
270/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän Helsingissä ole pakko asua.  Aina voi muuttaa jos siltä tuntuu

Vierailija
271/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tossa se ehkä tulikin, että olet tottunut niihin ongelmiin. Sulla ei ole vertailupohjaa muualla asumisesta.

Vierailija
272/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua kun en koskaan törmää noihin katujengeihin joita toispaikkakuntalaliset tietää täällä kovasti olevan. Johtuneeko siitä että ne pyörii siellä lähiöissä ja tulevat välillä Rautatiesasemalle ja kaisaniemeen tappelemaan? Ei ole koskaan tullut näköhavaintoa noista katujengiläisistä.

Naapurikaupunginosassa on sellainen pikkuporukka tummanpuhuvia jotka siellä usein hengailee, mutta ei ne ole kai kenenkään kimppuun käynyt.

Niska-perse-otteella rajalla ja onnen potku perseeseen jos ei lain mukainen eläminen kiinnosta.

Tarkoitan siis Helsingin rajaa. Sinne vaan kehyskuntiin rähjäämään

Vierailija
273/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin Helsinkiin vuonna 1994 opiskelujen takia ja kotiuduin tänne.  Olen asunut pääasiassa Kalliossa, nyt Vallilassa.  Mulla on paha luottotietohäiriö, joten olen jumissa kaupungin vuokra-asunnossa.  

Asuin 80-luvun Tampereella ja viihdyin todella hyvin.  Muuttaisin takaisin, jos se olisi mahdollista.  

Helsinkihän oli 90-luvulla todella viihtyisä.  Mä en kokenut minkäänlaisia häiriöitä tai epäviihtyvyystekijöitä Kalliossa, päinvastoin.  Se oli kotoisa ja eloisa mesta.  Nythän siellä päivystävät narkit ja huumekauppiaat, joista suuri osa on xxxxxxxxxxxxxxx.  M***********jathan ne ovat ylivoimaisesti suurin epäviihtyvyystekijä koko pääkaupunkiseudulla.  Olen iloinen ettei minulla ole lapsia, jotta he eivät joutuisi menemään **************** sekaan taistelemaan oikeudestaan opiskella ja oppia.  Kävin hiljattain Itäkeskuksessa, olin viimeksi käynyt 90-luvun puolella.  Olipahan paikka muuttunut!   En uskaltaisi lähteä liikkumaan niillä lähiseutujen metsäpoluilla, joilla ulkoilin ja fillaroin asuttuani hetken Itiksessä yhden naisen luona.  Vallilassakin alkaa näkymään aika paljon ***************.  Onneksi omassa kerrostalossani on todella hiljaista ja rauhallista eikä ainuttakaan ***************.  Tämä on suuri etu nykyaikana!

Vierailija
274/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan hintojen takia koska Helsingissä on kallista asua ja lisäksi joku paksaläjä voi maksaa about 100,000 euroa jos vertaa omakotitaloa jossain maaseudulla eli aika sama hinta niin ei ihme

Ei sadalla tonnilla Helsingistä taida nykyään saada mitään. Ehkä yksiön jostain Kontulasta.

Mutta ero Helsingin asunnon ja maaseudun talolla on se, että Helsingin asunnon arvo kasvaa vuosien mittaan, mutta sen maaseudun talon arvo luultavasti laskee vuosien varrella.

Siihen vielä kaikki remontit ja korjaukset päälle.

Kyllä sitä kaupunkien ulkopuolellakin rahaa asumiseen menee pitkällä aikavälillä, juuri tuon arvon laskemisen ja remonttien takia.

Useamman asunnon myyneenä merkittävä ero oli siinä, että maakunnan asuntoa saattoi joutua myymään pari vuotta kun vastaavasti pk-seudun asunto menee jopa parissa päivässä. Ensimmäisestä joutuu usein luopumaan huonoon hintaan ja jälkimmäisestä voi saada yli hintapyynnön.

Mutta silloin sen ensimmäisen saa myös vastaavasti ostettua "hyvään" hintaan, tosin kuin sen toisen,

Ei välttämättä. Moni kun ostaa ”unelmiensa asunnon” ja maksaa siitä sen mukaisesti, mutta myytyä sitä ei parinkymmenen vuoden päästä enää saakaan kuin pilkkahintaan. Tarkoitin, että joutuu myymään halvemmalla kuin haluaisi, eli jopa selvällä tappiolla.

Vierailija
275/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tossa se ehkä tulikin, että olet tottunut niihin ongelmiin. Sulla ei ole vertailupohjaa muualla asumisesta.

Kyllä mulla on ystäviä ja sukulaisia jotka asuvat ympäri PK-seutua, ja heidän kauttaan nähnyt ja kuullut millaista se arki on Kalliossa, Krunikassa, Hertsikassa, Espoossa, Vantaalla yms. Aika pitkälti se on samanlaista joka puolella.

Toki on parempia alueita ja huonompia alueita. Ei jossain  Ullanlinnassa ole samanlaista kuin vaikka Kontulan ostarilla. Mutta ihan samaan tapaan ne juopot, narkkarit tai (hui!) ulkomaalaiset voivat liikkua ihan missä vain, koska vielä ainakaan ei Helsingissä ole mitään isoja aidattuja alueita.

Sanottakoon, että en ikinä ole nähnyt itä-Helsingissä samanlaista maailmanlopun menoa mitä Kalliossa näkee joka ikinen päivä.

Vierailija
276/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tiedostasi! He mutavat joilla mahdolisuus ja taloudeliset edelytykset. He asuvat Helsinki joilla niitä ei ole. Maasetu kaupungit ,maakunnat halvempaa asua. Vertaapa esim. Asuntojen hintoja Helsinki eli koko pääkaupunki sutu ja keski- Suomi. Jo Lohja saa halvemmalla osakehuoneiston kuin Helsingistä.

hesassa on paremmat palkat.

Ja kalliimmat asunnot sekä vuokrat.. kuka maksaa 2500000 koirankopista..

Ei kukaan. Asunnoista sen sijaan monikin, ja niistä saa pk-seudulla lähes aina myös omansa takaisin korkojen kera, toisin kuin hevonperseessä.

Vierailija
277/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki menettää yhä enemmän perheitä mm. kehyskuntiin. Eikä se mm ole ainut tekijä. Helsinki tekee, etenkin kantakaupungissa, auton omistamisen täysin mahdottomaksi. Ei mene kauaa kun katupaikastakin saa maksaa maltaita (ns. markkinahinta) eikä sähköautoille löydy edes lautausmahdollisuutta. 

Kaupunki saa mitä tilaa. Ehkä jossain vaiheessa havahdutaan siihen mitä tulikaan tehtyä tavoitellessa vihervasemmiston ihanne kaupunkia, mutta siinä vaiheessa se on jo liian myöhäistä.

Vierailija
278/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän Helsingissä ole pakko asua.  Aina voi muuttaa jos siltä tuntuu

Juuri näin. Jos haluaa maalle, niin sen kun muuttaa ja ostaa sieltä talon 1/5:lla sen Helsingin asunnon hinnasta. Rahaa jää vielä kivasti muuhunkin. En ole silti muuttamassa.

Vierailija
279/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulla on ystäviä ja sukulaisia jotka asuvat ympäri PK-seutua, ja heidän kauttaan nähnyt ja kuullut millaista se arki on Kalliossa, Krunikassa, Hertsikassa, Espoossa, Vantaalla yms. Aika pitkälti se on samanlaista joka puolella.

Toki on parempia alueita ja huonompia alueita. Ei jossain  Ullanlinnassa ole samanlaista kuin vaikka Kontulan ostarilla. Mutta ihan samaan tapaan ne juopot, narkkarit tai (hui!) ulkomaalaiset voivat liikkua ihan missä vain, koska vielä ainakaan ei Helsingissä ole mitään isoja aidattuja alueita.

Sanottakoon, että en ikinä ole nähnyt itä-Helsingissä samanlaista maailmanlopun menoa mitä Kalliossa näkee joka ikinen päivä.

No kerros minkälainen se arki on noissa mainitsemissasi paikoissa?

Vierailija
280/372 |
14.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule koskaan laittamaan merkittäviä summia rahaa kiinni mihinkään muuttotappiokunnan kiinteistöön, joka jää pahimmassa tapauksessa riesaksi kun sitä ei saa myytyä edes puoli-ilmaiseksi. Jos joskus ”maalle” muutan, asunto ei saa maksaa juuri mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi