Ihmiset muuttaa pois Helsingistä
Miksiköhän tämä on kääntynyt päälaelleen, ennen moni halusi muuttaa Helsinkiin mutta nyt monet haluaa sieltä pois.
Mikä on muuttunut?
Kommentit (372)
Kyllä se alkaa mietityttämään, kun helsinki hoitaa koronaa huonosti. Rokotukset tökkii, salaillaan koulutartunnat, joukkoliikenteessä ja kaupoissa ei kaikki käytä madkeja, lapsilla turvatonta kouluissa ja päiväkodeissa. Ja nyt kaiken kukkuraksi koronan jäljitys lopetetaan ja taudin annetaan levitä vapaasti väestössä.
Kateellinen olen rehellisille maalaiskunnille, jossa on rehellistä toimintaa.
Helsinki on mielestöni mätä.
Jopa rokottamattonia on liki 100 000.
Vierailija kirjoitti:
Kaveripariskunta muutti Helsingistä Kirkkonummelle. Työpaikka pysyi samana, kumpikaan ei voi tehdä etätytyötä, mutta työmatka pysyi ajallisesti samana kuin silloin, kun asuivat Helsingissä.
Olin ennen koronaa duunissa Espoossa kehä III:n kyljessä, lähellä Vantaan rajaa. Meillä oli jostain maalta Helsinkiin muuttanut 20-something assari joka valitti melkein päivittäin siitä miten tolkuttoman kallis sen Kallion luukku on ja miten siltä kuluu julkisilla työmatkaan 50 minuuttia suuntaansa (lumipyryn aikaan enemmän) eikä aikaa jää viikolla enää muuhun kuin nukkumiseen ja työssäkäyntiin.
Yksi aamu töihin tullessani se istui kahvipöydässä sen näköisenä kuin joku olisi kuollut. Erehdyin kysymään ja tuloksena oli vartin taukoamaton vuodatus siitä miten sillä meni jo aiemmin kaikki rahat siihen Kallion persläven vuokraan eikä sillä ole enää varaa käydä illalla radalla tai käydä kuin kerran vuodessa ulkomailla vaikka matkailu oli aiemmin sen elämän sisältö ... blaa blaa blaa ... ja nyt vuokraisäntä oli antanut määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä sellaisen ukaasin että vuokra nousee pikälti toista sataa tai pihalle. Nyt ei palkasta jää enää rahaa mihinkään eikä sillä ole enää edes varaa siihen yhteen ulkomaanmatkaan ja nyyh.
Ihmettelin ääneen miksi arvon neiti ei muuta tähän lähistölle kun kävelymatkan päässä duunista se saisi paljon parempikuntoisen kämpän vähintään 300€, ehkä jopa 400€ halvemmalla vuokralla.(sillä oli aivan törkeä vuokra mut kun junttilasta tulleiden on ihan pakko asua trendikkäässä Kalliossa ja hehkuttaa sitä joka päivä somessa pöndelle jääneille).
Muistutin että sillä olisi joka päivä puolitoista tuntia enemmän vapaa-aikaa ja lisäksi käteen jäisi vuodessa 4000€ (12*300 = 3600€ puhtaana) ylimääräistä rahaa jolla se voisi käydä monta kertaa vuodessa melkoisella unelmalomalla vaikka vähän kauempanakin ja rahaa riittäisi jopa Helsingissä bilettämiseen.
Se tuijotti minua kuin olisin tullut hulluksi. Does not compute. Divide by Zero. Se avasi suunsa useita kertoja, ei saanut sanaa suustaan, sulki sen ja avasi uudelleen. Lopulta se sai irti yhden lauseen
"Et ...mä ...muuttaisin STADISTA johonkin ****n vantaalle missä ei oo mitään?"
Keskustelu päättyi tähän. Nauti sitten siitä kallion korsustasi persaukisena jolla ei ole varaa käydä edes tallinnassa, hyvä kun kerran kuussa vetämässä jonkun bissen kivijalan räkälässä. On se stadissa asuminen vaan sellainen nautinto ettei siitä voi luopua vaikka henki menisi.
Kyse
Olen todella tyytyväinen muutosta pois Helsingistä. Kaksion rahalla omakotitalo pienemmästä kaupungista (yli 100k:n kaupunki) ja läheltä keskustaa. Teen työtä etänä nyt ja jatkossa. Mulle riittää pk- seudulta länsiterminaali ja lentokenttä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpiiriini kuului noin parikymmentä nuorta (osa) puolisoineen noin 10 vuotta sitten. Olimme varhaisaikuisia, opinnoista työelämään siirtyneitä. Muutama Otaniemessä ollut, suurinosa amk :n käyneitä.
Pari pariskuntaa siirtyi seutukuntiin, kun perhe ja omistusasunto oli ajankohtaiset. Ei ole keskituloiselle varaa jäädä Helsinkiin perustamaan perhettä. Kaksi pariskuntaa on nyt perheineen Lahdessa. Yhdestä levottomasta kuulin, että hän viimein asettui eronsa jälkeen Tampereelle. Pari lapsetonta pariskuntaa on jäänyt Helsinkiin, hyvä tulosia. Loput siirtyneet pienille paikkakunnille, joista en ole kuullut myöhemmin. Yksi pariskunta lähti ulkomaille.
Ei palkkatulo ole keskituloiselle perheelliselle riittävä ylläpitämään edes keskinkertaista elintasoa PK seudulla. Ei kukaan järkevä veronmaksaja jää sinne, kun esimerkiksi Turku, Tampere tai Oulu ovat kasvukeskuksina edullisempia ja palveluiltaan jopa paremmin saatavilla kuin Helsinki. Ovat myös keskustoja lukuun ottamatta rauhallisempia asua kuin PK seudun taajamat.
Minä opiskelin humanistista alaa lähes 30 vuotta. Ystävät ovat opiskelukavereita. Ei me kaikki oltu Helsingistä kotoisin, itsekin radan varren pikkukaupungista. Nyt olemme keski-ikäisiä ja perheellisiä ihmisiä. Useimmat ovat kasvattaneet perheensä ja lapsensa Helsingissä. Joku halusi omakotitaloa ja meni Kirkkonummelle saakka, muut olemme pysyneet täällä. Meillä on isot perheasunnot omistuksessamme, kunnan virat ja ihan mukava elintaso.
Hyvä homma, toivottavasti ihmisiä jakautuisi vähän tasaisemmin Suomeen.
Vanha ketju. Maalaisten märkä uni.
Tää katiska oli niin tylsää katsottavaa. Luulin, että pääsee näkemään Sofian vaatehuonetta ja meikkejä ja koruja, mutta eih...Toi mies (pää henkilö - en tiedä mikä sen nimi on) kehuskeli vaan koko ajan, että miten paljon oli massii ja kelloja ja autoja. Tylsää. Yksi mies oli vielä. Oliko sen nimi Nakki? Se haukkui Sofiaa kullan kaivajaksi. Ja sitten oli ton pää henkilön sisko joka puhui siitä pää henkilöstä. Sofiaa näytettiin tosi vähän. Tylsä.
Vierailija kirjoitti:
Tilastot kertovat kuitenkin ihan muuta. Helsinki on maan sisäisessä liikenteessä pahasti tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyseessä todellinen ilmiö vai jotain täysin näennäistä, joka on lähinnä virhe tilastoissa? Kirjat siirretään muualle, mutta mihinkään ei oikeasti muuteta tms. Miksi asuntojen hinnat Helsingissä nousevat? Jos kysyntä vähenee, hintojen pitäisi laskea.
Lue uutiset vaikka Hgin Sanomista, älä täältä. Viimeksi tällä kuluneella viikolla ollut uutinen tästä ja useita muita uutisia tänä vuonna miten esim. Espoon väestönkasvu koostuu suurelta osin m. muuttajista ja Hgistä on lyhyessä ajassa muuttanut tuhansia ihmisiä pois muualle Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b140fa0a-6f07-43e6-989b-c4cbae43b…
tuo on mielipide kirjoitus. lisäksi siinä mainitaan "peruskoulun menestystarina". mikä se on? mikä menestys? luoda tehokkaasti luokka eroa?
Peruskoulun menestystarina oli - huom OLI - se, että kaikilla lapsilla oli vanhempiensa varallisuudesta riippumatta mahdollisuus saada samanlainen perusopetus ja tästä syystä olimmekin Pisa-tuloksissa huipulla. Ja tämä menestystarina oli siis 1990-luvulla, nyt sitä ei ole enää. Pisa-tulokset laskevat kuin lehmän häntä ja nk koulushoppailu on yleistynyt.
Joskus joku tutkija sanoi, että peruskoulun huipputulosten yksi tärkeä osasyy oli väestön homogeenisyys. Tämä näkökanta unohdettiinkin sitten todella nopeasti kun innostuimme apinoimaan muiden maiden tekemiä virheitä. Tulokset puhuvat nyt puolestaan. Olemme me kyllä harvinaisen tyhmä kansa.
Yksi tärkeä syy koululaisten erinomaisiin tuloksiin oli se, että ennen melkein kaikki Suomessa osasivat lukea hyvin. Sujuva sisälukutaito auttoi lapsia oppimaan muitakin asioita helposti. Lukeminen oli pitkän aikaa tärkeä vapaa-ajanviettotapa. Sitten tulivat erilaiset pelilaitteet ja nykyään monet iästä riippumatta istuvat alaspäin kumartuneena ja tuijottavat kännykkää ja painelevat näppäimiä. Kouluissa alkaa olla paljon heitä, jotka eivät osaa lukea sujuvasti. Osa ei ymmärrä kunnolla mitä ovat lukeneet.
Kehä kolmosen ghetto sinne sisälle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveripariskunta muutti Helsingistä Kirkkonummelle. Työpaikka pysyi samana, kumpikaan ei voi tehdä etätytyötä, mutta työmatka pysyi ajallisesti samana kuin silloin, kun asuivat Helsingissä.
Olin ennen koronaa duunissa Espoossa kehä III:n kyljessä, lähellä Vantaan rajaa. Meillä oli jostain maalta Helsinkiin muuttanut 20-something assari joka valitti melkein päivittäin siitä miten tolkuttoman kallis sen Kallion luukku on ja miten siltä kuluu julkisilla työmatkaan 50 minuuttia suuntaansa (lumipyryn aikaan enemmän) eikä aikaa jää viikolla enää muuhun kuin nukkumiseen ja työssäkäyntiin.
Yksi aamu töihin tullessani se istui kahvipöydässä sen näköisenä kuin joku olisi kuollut. Erehdyin kysymään ja tuloksena oli vartin taukoamaton vuodatus siitä miten sillä meni jo aiemmin kaikki rahat siihen Kallion persläven vuokraan eikä sillä ole enää varaa käydä illalla radalla tai käydä kuin kerran vuodessa ulkomailla vaikka matkailu oli aiemmin sen elämän sisältö ... blaa blaa blaa ... ja nyt vuokraisäntä oli antanut määräaikaisen vuokrasopimuksen päätyttyä sellaisen ukaasin että vuokra nousee pikälti toista sataa tai pihalle. Nyt ei palkasta jää enää rahaa mihinkään eikä sillä ole enää edes varaa siihen yhteen ulkomaanmatkaan ja nyyh.
Ihmettelin ääneen miksi arvon neiti ei muuta tähän lähistölle kun kävelymatkan päässä duunista se saisi paljon parempikuntoisen kämpän vähintään 300€, ehkä jopa 400€ halvemmalla vuokralla.(sillä oli aivan törkeä vuokra mut kun junttilasta tulleiden on ihan pakko asua trendikkäässä Kalliossa ja hehkuttaa sitä joka päivä somessa pöndelle jääneille).
Muistutin että sillä olisi joka päivä puolitoista tuntia enemmän vapaa-aikaa ja lisäksi käteen jäisi vuodessa 4000€ (12*300 = 3600€ puhtaana) ylimääräistä rahaa jolla se voisi käydä monta kertaa vuodessa melkoisella unelmalomalla vaikka vähän kauempanakin ja rahaa riittäisi jopa Helsingissä bilettämiseen.
Se tuijotti minua kuin olisin tullut hulluksi. Does not compute. Divide by Zero. Se avasi suunsa useita kertoja, ei saanut sanaa suustaan, sulki sen ja avasi uudelleen. Lopulta se sai irti yhden lauseen
Keskustelu päättyi tähän. Nauti sitten siitä kallion korsustasi persaukisena jolla ei ole varaa käydä edes tallinnassa, hyvä kun kerran kuussa vetämässä jonkun bissen kivijalan räkälässä. On se stadissa asuminen vaan sellainen nautinto ettei siitä voi luopua vaikka henki menisi.
Kyse
Se vaan kertoo että oot kalkkis. Itse olisin junnuna tehnyt ihan samoin ja teinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista se vähän on. Maalaiset tietää että Helsignissä on ihan hir-veen rauhatonta ja rikollista ja lähiöasukkaa tietää että juuri heidän lähiönsä on hirveen nousevaa aluetta.
Sillä välin Helsinkiläiset on ihan tyytyväisiä valintaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse
Oikeassahan se oli. Vantaalla ei ole mitään miksi sinne muuttaisi. Järjetön lentomelu ja laumoittain mahmuja. Luontoarvoja ei ole. Katsokaa vaikka Kivistöä. On jo nyt ihan pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä asuessa joutuu aika voimakkaasti pohtimaan käsitettä että mitä tarkoittaa oma koti.
Kun olin nuori ja muutin ekaa kertaa omilleen yksiöön Hkiin opiskelemaan, oma koti oli vähän häilyvä käsite. Se luukkuni oli kyllä asunto ja minulla oli sänky siellä, mutta vietin aikaa yo:lla, töissä kaupassa, kaupungilla ja kavereilla. Ja surffasin nettiä jos olin kotona. Kuljin julkisilla koko ajan, ihan huvikseenkin joka paikkaan ja kuljeskelin kauppakeskuksissa luentojen välillä. Se oma koti oli kuitenkin ehkä vielä enemmän lapsuudenkoti, jonne menin aina kun oli pidempää lomaa, luin kirjoja omassa pihassa ja kuljin luonnossa.
Kun lapsuudenkotia ei enää ollut ja itsekin oli valmistunut ja siirtynyt päivätöihin, kodin merkitys muuttui todella paljon. Siellä alkoi viettää enemmän aikaa ja laittaa ruokaa. Alkoi yhtäkkiä tuntua tärkeältä että ikkunasta näkyy jotain kaunista, ja kadulla ei tapella tai kusta. Lähiympäristöstä alkoi etsiä kauniita paikkoja, jotka voisivat olla rakkaita ja korvata sitä lapsuuden lähiluontoa.
Alkoi vain kaikin tavoin iskeä tosi kovaa palleaan jatkuvasti se, kun tajusi että tämä paikka ei ole MINUN, vaikka asun täällä. Tähän paikkaan muuttaisi heti huomenna seuraava ihminen, jos minä lähden. Kaupunki hakkaa lähimetsikön ja rakentaa siihen jonkun lämpökeskuksen, sillä ei ole mitään merkitystä että minä pidin siitä paikasta. Katua porataan koko kesä vaikka minä en saa nukuttua. Saan kyllä asua tässä, jos en ole haitaksi kellekään ja maksan 2000 e kuussa, silloin minua SIEDETÄÄN tässä, mutta olen silti vieraisilla. Hyvä niille joita tuo ei ahdista, mutta minulla oli loppuvaiheessa koko ajan paha olo.
Sain sen oman kodin lähtemällä väljemmille vesille.
Samanlaisia ajatuksia täällä. En tosin asunut Helsingissä vaan muilla paikkakunnilla. Kerrostaloluukut menettelivät niin kauan kuin olin henkisesti ankkuroitunut kotiseudulleni ja lapsuudenkotiini. Tuli avioliitto ja lapsia, asuimme ulkomaillakin, sitten tuli ero. Koko ajan vuokralla jonkun muun omistamassa paikassa jonka kunnosta olin vastuussa jollekulle muulle. Sain tilaisuuden muuttaa maalle vanhaan lapsuudenkotiini ja täällä elän onnellisena omanlaistani elämää, toivottavasti vielä monta vuosikymmentä. Rahaa on vähemmän mutta täällä se ei haittaa yhtä paljon kuin se haittaisi kaupungissa.
Synnyin Helsingissä ja elin siellä 35 vuotta, paria ulkomaan vuotta lukuunottamatta. Luulin olevani niin helsinkiläinen etten ikinä voisi lähteä pienempään kaupunkiin.
Onneksi tuli mies ja perhe ja paljon parempi elämänlaatu puutalossa maalla. Tilaa olla ja hengittää, lunto alkaa omalta kotiovelta. Kesäyönä avonaisesta ikkunasta kuuluu pöllöjen elämää, aamuyöllä kurkien. Ikinä en enää muuta takaisin mihinkään mainostaulujen ostoskeskus-viidakkoon.
Varmaan hintojen takia koska Helsingissä on kallista asua ja lisäksi joku paksaläjä voi maksaa about 100,000 euroa jos vertaa omakotitaloa jossain maaseudulla eli aika sama hinta niin ei ihme
Vierailija kirjoitti:
Kommenttiani ei jostain syystä julkaista, mutta yritän uudestaan ilman lainausta. Vastaan siis sille, joka kuvaili sitä, kuinka paljon väkeä Helsingissä oli kahviloissa ja taidenäyttelyssä.
Minusta se kuulostaa kamalalta: liikaa ihmisiä, ruuhkaa ja melua. En ymmärrä, mikä niissä muissa, vieraissa ihmisissä on niin ihanaa, että niitä pitää olla ruuhkaksi asti joka puolella.
Olen syntynyt täällä kaupungin vilinässä. Se on minulle koti, samoin kuin jollekin toiselle se maatila. Nautin ihmisvilinän katselusta. Rentoudun siitä, että anonymiteetin turvin saan olla oma villi itseni ja painua unohduksiin muilta seuraavana päivänä ilman pikkukylän juoruja. Nautin palveluista, kaupungin huvituksista, mahdollisuudesta mennä ulos ovesta ja tutustua kymmeniin uusiin ihmisiin. Vaikka en ole erityisen sosiaalinen, nautin siitä optiona, jonka voin toteuttaa vaikka heti. Ottaa todella päähän, että stadiamme näivetetään hitaasti, mutta varmasti. Enkä ole ainoa. Rakastan tätä kaupunkia enkä halua muuttaa pienempään kylään. Helsinki on minulle ihan minimi.
Järkevältä kuulostaa varsinkin lapsiperheen poismuutto helsingistä.
Asumisen hinta on korkea, halvemmalla yleensä selviää muualla.
Esim varhaiskasvatus, ymmärtääkseni siellä on liikaa tungosta päiväkodeissa. Ei kaikissa varmastikaan.
Olet käynyt kerran Linnanmäellä, 5-vuotiaana vuonna 2001?