Lapsena hyväksikäytetty vastaa hetken
Serkkuni käytti minua hyväkseen useita vuosia, kun olin lapsi. Vastailen asiallisiin kysymyksiin paljastamatta henkilöitä.
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:27"]En mäkään lastani hylkäisi, jos 12-vuotiaana raiskaisi. (Tosin tätisi ei tainnut silloin asiaa tietää) Mutta jos huomaisin, että lapsi ahdistelee muita, puuttuisin asiaan ja hommaisin hoitoon. En usko, että hylkäisin. Mutta tekoja en hyväksyisi ja ehdottomasti pitäisin huolta ettei ole vaaraksi kenellekään lapselle, oli sukua tai ei! Enkä ikinä syyllistäisi uhria. [/quote] Vanhimmillaan tekstin perusteella on ollut 17-v., ei mikään pikkumuksu enää.
[/quote]
Mutta alkanut 12v! Luuletko että tuollainen itsestään paranee? Kyllä lapsi tarvitsee siihen hoitoa, varsinkin kun on omia traumoja taustalla!
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:23"]
Oletko pyytänyt anteeksi serkultasi, että olet eristänyt hänet muusta suvusta? Ehkä koko muusta maailmasta? Jos et laittanut vastaan, ni olet myös itse syyllinen tapahtumiin. Mietippä sitä.
[/quote]
En ole pyytänyt anteeksi. Mietin sitä, mutta en silti pääse samaan lopputulokseen kanssasi. Oletko sitä mieltä, että nukkuvan kanssa saa olla sukupuoliyhteydessä? No, Suomen laki ei ole. Tässä yksi esimerkki.
Kerronpa sinulle myös hieman traumaattiseen tapahtumaan reagoinnista. Sinun, onnekas kun olet, ei ole tarvinnut niihin aiemmin tutustua. Sanonta "kauhusta kankea" tulee ihan oikeasta elämästä. Silloin, kun ihmiselle tapahtuu jotakin järkyttävää, tämä voi reagoida kolmella eri tavalla. Pakenemalla, tappelemalla tai lamaantumalla. Tilanteet olivat sellaisia, että pakeneminen ei ollut mahdollista yleensä, vaikka sitäkin toki tein. Tappeleminen ei ollut fyysisen ylivoiman takia mahdollista.
Olen iloinen siitä, että et ole koskaan kokenut lamaantumista, mutta toisaalta toivoisin, että voisit järjellä ymmärtää sellaisenkin reaktion.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:20"] [quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:06"]Eli olit huora [/quote] Miksi tämä sau alapeukkuja? Fakta. [/quote] Ja millähän perusteella? [/quote] No eikös ap saanut serkultaan viikkorahat kun pakotti koskettelemaan.
[/quote]
Oi olisinpa ollut niin bisnesvainuinen, että olisin tajunnut pyytää siitä rahaa! Sillähän se maailma pyörii ja traumat unohtuu.
Ei vaan, oikeasti. En saanut rahaa ja ihan sama mitä sanotte, syyttelynne valuvat kuin vesi hanhen selästä. Tuollaisella argumentoinnilla ette kykene syyllistämään ketään. Pöh.
ap
Miksi et tullut raskaaksi. Oliko kondomi käytössä vai miksei? (Olisi ollut kauheaa)
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:17"] Serkkusi äiti eli tätisi ei ymmärtänyt tilannetta jos et pyristellyt vastaan etkä huutanut apua etkä sanonut mitään kun hän laittoi sinut eri huoneeseen nukkumaan. Normaalit aikuiset ei ihan heti ajattele jotain pedo/raiskausjuttuja vaan hän luuli että olitte molemmat siinä mukana. Tosin järkevä aikuinen ei olisi pitänyt mykkäkoulua vaan pitänyt puhuttelun ja yökyläilyt ja kaikki kahdestaan olot olisi kyllä loppuneet siihen. [/quote] Vastasinkin tämäntyyppiseen kysymykseen juuri. Olen samaa mieltä siitä, miten olisi pitänyt reagoida. Puhuttelun tosin vaihtaisin keskusteluksi. En haluaisi syyllistää kuulematta mistä on ollut kyse. ap [/quote] Miksi hermostut jokaisesta vastauksesta? Ohis
[/quote]
En mä ole yhtään hermostunut! Ehkä viestien sävyn hienosäädössä on vikaa. Auttaisiko hymiöt? :)
ap
Hirveen fiksulta ja tasapainoiselta ihmiseltä vaikutat ap. Huomaa, että olet todell hedelmällisesti kyennyt työstämään tapahtunutta.
Olisit hyvä esimerkki muillekin samanlaisia kokemuksia käyville. Oletko ajatellut jotain sellaista toimintaa tai oletko jo mukana sellaisessa? Tai kirjoita vaikka kirja. Osaat nimittäin tuoda todella hyvin ajatuksiasi esiin.
t. Se, joka kyseli hk-tilanteista, en muista numeroita :D
Nyt jatkan sunnuntaitani muissa puuhissa. Kiitos asiallisille kyselijöille ja höpsis trolleille. :)
Jos on vielä jotakin kysyttävää, niin voin palata myöhemmin vastaamaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:06"]Eli olit huora
[/quote] juuri tuollaisten takia hyväksikäytön uhrit eivät aina kerro tapahruneesta. HÄPEÄ
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:42"]
Jos on vielä jotakin kysyttävää, niin voin palata myöhemmin vastaamaan. ap
[/quote]
Hyvä ap! Haluan toivoa sinulle kaikkea hyvää elämääsi ja myös sisäistä parantumista kokemastasi jos parantumisen tarvetta vielä on - tämän koskettavan ja rohkaisevan tositarinan kautta: http://vod.tv7.fi/vod/kosketus/kosketus-23591-w.MP4
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:34"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 14:27"]En mäkään lastani hylkäisi, jos 12-vuotiaana raiskaisi. (Tosin tätisi ei tainnut silloin asiaa tietää) Mutta jos huomaisin, että lapsi ahdistelee muita, puuttuisin asiaan ja hommaisin hoitoon. En usko, että hylkäisin. Mutta tekoja en hyväksyisi ja ehdottomasti pitäisin huolta ettei ole vaaraksi kenellekään lapselle, oli sukua tai ei! Enkä ikinä syyllistäisi uhria. [/quote] Vanhimmillaan tekstin perusteella on ollut 17-v., ei mikään pikkumuksu enää.
[/quote]
Mutta alkanut 12v! Luuletko että tuollainen itsestään paranee? Kyllä lapsi tarvitsee siihen hoitoa, varsinkin kun on omia traumoja taustalla!
[/quote]
Ei tässä kukaan oo muuta väittänytkään? Viittasin tuohon, että 12 v todella on lapsi, mutta 17 vuotiaan kohdalla tilanne on jo eri.
Tuolla kun kyseltiin, että mitä voisi vanhempana tehdä. En tiedä onko tämä jo ihan yleistä tietoa - todennäköisesti ja toivottavasti - mutta pitäkää huoli että lapsellanne on AINA päätösvalta omasta kehostaan, ihan joka tilanteessa. Jos lapsi esimerkiksi sanoo ettei halua olla sylissä, tai että lopeta kutittaminen, niin silloin aikuisen tulee kuunnella. Vaikka lapsi kutitettaessa nauraa kikattaa, silti se ei tarkoittaa ei. Lapsen ymmärrys siitä että tämä on minun kehoni ja voin sanoa ei - ja että sillä eillä on painoarvoa - voi auttaa mahdollisessa hyväksikäyttötilanteessa lasta ymmärtämään, että tässä toimitaan nyt väärin. Usein vanhemmat kyllä opettavat lapselle, ettei toisen kehoon saa luvatta koskea, mutta sitten käytännössä tilanne saattaa olla toinen: isä tai äiti kutittaa kielloista huolimatta, mikä aiheuttaa lapselle ristiriitaisia käsityksiä itsemääräämisoikeudesta ja käsitys siitä millainen kosketus nyt olikaan normaalia ja millainen ei, hämärtyy.
T. Hyväksikäytetty
Arvelit, että sinua hyväksikäyttänyt serkkusi on itse traumatisoitunut. Mikä on mahdollisesti aiheuttanut hänelle sen? Onko joku käyttänyt häntä hyväksi vai onko hän muunlaisen väkivallan uhri?
Mitä tunnet serkkuasi kohtaan nyt?
Minkäikäisiä olitte? Oletteko tekemisissä nykyisin?
Jouduitko rakentamaan seksuaalisuutesi uudelleen? Mä jouduin
En oikein mitään. Säälin häntä jollain tasolla, on henkisesti sairas, jonka kulissit varmasti joku päivä romahtavat. Hämmästelen mielessäni, kuinka voi olla pitkässä parisuhteessa ja puoliso kuitenkin tästä tietää. Molemmat ovat korkeakoulutettuja.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:12"]
En oikein mitään. Säälin häntä jollain tasolla, on henkisesti sairas, jonka kulissit varmasti joku päivä romahtavat. Hämmästelen mielessäni, kuinka voi olla pitkässä parisuhteessa ja puoliso kuitenkin tästä tietää. Molemmat ovat korkeakoulutettuja.
ap
[/quote]
Tää oli siis kakkoselle.
ap
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:09"]
Minkäikäisiä olitte? Oletteko tekemisissä nykyisin?
[/quote]
Minä olin 9-14, serkkuni minua kolme vuotta vanhempi.
Emme ole tekemisissä. Kuulen joskus muilta sukulaisilta, mitä hänelle kuuluu.
ap
Ok taitapa keskustelu aika lopetella, ettei menee mässäilyn puolelle. Ap pyysi asiallisia kysymyksia. Voi että ihmiseilla on taipumuksia. Hyvää ja siunattu loppupäivää kaikille ♥!!!