Yksinhuoltajuus esti työpaikan saannin
en ole saanut vakituista työpaikkaa koska yksinhuoltajana en voi joustaa yhtään työvuoroissa, enhän voi jättää lasta hakematta. Kaikki lapsen sairastumiset olen itse pois ja niitä on tullut myös kesken päivän ja varsinkin kouluiässä usein.
Joskus olen katkera, kun toisilla isovanhemmat hoitavat lapsia, mikä apu siitä olisi ollutkaan mutta itselläni on ollut niin kiireiset vanhemmat, että avustuskerrat on laskettavissa yhden käden sormilla. Joten aina hyvä työpesti on kaatunut siihen, että lapsi sairas ja sitten menoa hammaslääkäriin ja toimintaterapiaan ja kaikennäköistä muuta. Eihän sellainen pätkätöissä vetele, työaika joustaa vain johtoportaalle.
Kommentit (83)
Mäkin suosittelen uudelleenkouluttautumista. Omat työt sellaisia, että pitää päivän parin sisällä saada hoidetuksi, mutta teen sitten iltaisin kotoa, mitä en töissä ehtinyt tehdä.
Oli 15 työpaikkaa auki paikkakunnallani, joista puolet ns itsenäisiä yrittäjiä, pari toimitusjohtajaa, opettajaa ja loppuihin pitää olla tietty koulutus ja henkilökohtainen avustaja työ ei käy.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:27"]
Mäkin suosittelen uudelleenkouluttautumista. Omat työt sellaisia, että pitää päivän parin sisällä saada hoidetuksi, mutta teen sitten iltaisin kotoa, mitä en töissä ehtinyt tehdä.
[/quote]
eli, se ala?
Miksi lapsesi ei ole vuoropäiväkodissa jolloin voit viedä ja hakea heidät juuri silloin kun se on tarpeen?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:30"]
Miksi lapsesi ei ole vuoropäiväkodissa jolloin voit viedä ja hakea heidät juuri silloin kun se on tarpeen?
[/quote]
Koska on koulussa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:27"]
[/quote]
Mutta olisi kiva saada ehdotuksia, vähän ammatinvalinnanohjausta.
No en minä sitten tiedä mille alalle kouluttautuisin, kun ei kukaan kerro millä alalla niitä vakipaikkoja on.
Ja eletäänkö me sitten opintotuella vai miten?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:18"]
Miksi teit lapsia, kun tiesit, että hankalaahan se on? Lapset kun tuppaavat olemaan sairaita ja heitä ei voi jättää yksin kotiin, kunnes ovat tarpeeksi vanhoja. Nyt voit enää valita olla työtön tai yrittää vaan löytää se työ, jossa jatkuvat poissaolot hyväksytään.
[/quote]
No mutta vittu, en huomannut ehkäistä, kun sinäkin olit vielä yläkoululainen pissis silloin, etkä ollut neuvomassa minua.
[/quote]
No jos tuollaista kielenkäyttöä käytät, niin en yhtään ihmettele, miksi olet tässä tilanteessa nyt. Toivottavasti omat lapsesi eivät ole tyttöjä. Muuten varmaan haukut heitäkin pissiksiksi, kun ovat herkässä teini-iässä. Noilla tavoilla en kyllä ihmettele, ettet töitäkään ole saanut.
Mistä se lapsi pitää hakea, jos on koulussa?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:33"][quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 12:27"]
[/quote]
Mutta olisi kiva saada ehdotuksia, vähän ammatinvalinnanohjausta.
[/quote]no mitä jos kysyisit työkkäristä? Ei kai vauvapalstalaisten kuulu sulle ammatinvalinnanohjausta antaa?
Ei se ammatinvaihto ja uudelleen kouluttautuminen muuta ihmisen asennetta työssä käyntiin. Sulla tulee aina olemaan joku syy mikset halua tai 'voi' käydä töissä, syyt vaan muuttuu matkalla kun lapset kasvaa.
Hmm, palkkaisitko itse itsesi? Minä en ainakaan oli reilua tai ei, eihän kyse kuitenkaan ole hyväntekeväisyydestä. Jotkut meistä tekevät huonoja valintoja elämässään, typerimmät vielä marisevat ja syyttävät muita peiliin katsomisen sijaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:04"]
Ei se ammatinvaihto ja uudelleen kouluttautuminen muuta ihmisen asennetta työssä käyntiin. Sulla tulee aina olemaan joku syy mikset halua tai 'voi' käydä töissä, syyt vaan muuttuu matkalla kun lapset kasvaa.
[/quote]
Meinaatko, ettei raha kelpaisi? Kyllä minä olen töitä tehnyt varmaan ennen kuin sinä olet edes potalle oppinut.
Nyt pakko kysyä, miksi lapsesi on niin usein kipeänä?? Itse olen 3 lapsen yksinhuoltaja, kouluikäisen, ja yhden päiväkoti-ikäisen, johon yhteishuoltajuus. Ainakaan itse en ole joutunut lasten takia olemaan poissa montaakaan kertaa syksyn aikana. Ehkä pari päivää, jos sitäkään. Kouluikäiset pärjänneet yksinkin jos mm.perusflunssaa.
Hammaslääkärit jne pyrkinyt järjestelemään iltapäivän viimeisille ajoille. Niitäkään ei yleensä hirvittävän usein(hammastarkastuksiakaan ei niin usein, harvemmin kuin kerta vuodessa ellei oikomista tai huono suuhygienia).
Lapsesi on toimintaterapiassa, onko joku erityisyys jolloin olisit oikeutettu koulukuljetuksiin? Vai miksi sinun täytyy hakea itse lapsesi koulusta,miksei voi kävellä? Eikö pärjää yksin kotona?
Meillä on töissä kaksi yksinhuotajaa, molemmat vakituisessa työssä. Minä olen sopinut pomon kanssa että teen vain aamuvuoroa ja ilta- ja viikonloppuvuorot sovitaan erikseen, niin että kerron pomolle millon mulla on lapsenvahti ja sen mukaan hän laittaa mulle ilta- ja vkl-vuoroja. Mulla on siitä helppo tilanne, ettei juuri tarvitse missään käydä, hammaslääkäreissä ym käyntejä tulee alle 10 vuodessa, joten ne on pomon kanssa sovittavissa helpostikin. Työpaikan toisella yksinhuoltajalla on vähän enemmän menoja, koska hänen toinen lapsi on kehitysvammainen. Mitä nyt ollaan juteltu, niin saa hyvin hoidettua sekä työn että lapsen terapiakäynnit ym. koska pomo on joustava. Joutuu toki toivomaan paljon vuoroja. Eli mun kokemuksen mukaan kaikki riippuu pomosta, ei yksinhuoltajuudesta.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:11"]
[/quote]
Meinaatko, ettei raha kelpaisi? Kyllä minä olen töitä tehnyt varmaan ennen kuin sinä olet edes potalle oppinut.
[/quote]
Tottakai se raha kelpaa, se on vaan hassu juttu että työnantaja odottaa että pitäisi tehdä töitä palkan eteen, siis tulla ihan työpaikalla, hui!
Palkkaisitko itse lapsellesi avustajan joka jättää joka toisen kerran ilmestymättä paikalle, mutta siitä huolimatta maksat myös siitä avustuksesta jota ei koskaan tapahdu.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:15"]
Nyt pakko kysyä, miksi lapsesi on niin usein kipeänä?? Itse olen 3 lapsen yksinhuoltaja, kouluikäisen, ja yhden päiväkoti-ikäisen, johon yhteishuoltajuus. Ainakaan itse en ole joutunut lasten takia olemaan poissa montaakaan kertaa syksyn aikana. Ehkä pari päivää, jos sitäkään. Kouluikäiset pärjänneet yksinkin jos mm.perusflunssaa. Hammaslääkärit jne pyrkinyt järjestelemään iltapäivän viimeisille ajoille. Niitäkään ei yleensä hirvittävän usein(hammastarkastuksiakaan ei niin usein, harvemmin kuin kerta vuodessa ellei oikomista tai huono suuhygienia). Lapsesi on toimintaterapiassa, onko joku erityisyys jolloin olisit oikeutettu koulukuljetuksiin? Vai miksi sinun täytyy hakea itse lapsesi koulusta,miksei voi kävellä? Eikö pärjää yksin kotona?
[/quote]
Kyllä, olet oikeassa, noissa mietteissäsi. Se sairastelu oli ehkä alkujännitystä koulussa, sitä ei enää ole. Kotona pärjääminen voisi ehkä olla lapselle hankalaa, sanotaan että erityisvaikeudet eivät reippautta ainakaan lisää siinäkään asiassa.
Jokunen vuosi kun tässä menee, niin ainoa este työllistymiselle voisi olla enää työpaikan puute ja ehkä ikärasismi.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 13:11"]
[/quote]
[/quote]
Tottakai se raha kelpaa, se on vaan hassu juttu että työnantaja odottaa että pitäisi tehdä töitä palkan eteen, siis tulla ihan työpaikalla, hui!
Palkkaisitko itse lapsellesi avustajan joka jättää joka toisen kerran ilmestymättä paikalle, mutta siitä huolimatta maksat myös siitä avustuksesta jota ei koskaan tapahdu.
[/quote]
Kyllä ihan näkyvät maksavan palkkaa noille vanhemman puoleisille alati sairaille, joita olen sijaistanut. Että ei sekään ole mikään kriteeri. Toki jos lapsen sairauden takia poissaolo on niin suuri rikos ja jopa lasten hankkiminenkin, niin kyllä nyt menen sanattomaksi näitä pointteja vastaan. Mutta koettakaa äidit pärjätä siellä työelämässä, vaikka ette olisi näitä tehoyksilöitä joiden lapset eivät sairastu koskaan työaikana. ap
Mitä ammattia suosittelet, olen yo mutta voihan se olla ihan ammattikoulukin?