Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolesterolin viitearvot maailmalla?

Vierailija
05.11.2021 |

Onko kellään tietoa millaisia viitearvoja kolesterolille on ulkomailla? Yritin googletella, mutta en oikein löytänyt.
Olisi kiva vähän vertailla, kun sain tietää uudet arvoni ihan vast'ikään, ja meinasi vähän säikäyttää.
Kokonaiskolesteroli mulla 7, HDL 2.4, LDL 4.4 ja triglyt 0.51. Kolme vuotta sitten arvot oli kol 6.5, HDL 2.15, LDL 3.6 ja trigly 1.53. Eli kohollahan ne oli jo tuolloin, mutta nyt varsinkin tuo LDL vähän kauhistuttaa. Rasvaiset maitotuotteet on paheeni, mutta pitää nyt näköjään niistä luopua...
Millaisia arvoja teillä muilla on ollut?
N37

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidas kuolema edessä noilla arvoilla. Laihduta nyt aluks sellaset 20kg ja mittaa sit uudelleen.

Vierailija
2/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hidas kuolema edessä noilla arvoilla. Laihduta nyt aluks sellaset 20kg ja mittaa sit uudelleen.

Sitten vasta olisikin kuolema edessä. Olen normaalipainoinen, 166/60 ja rasvaprosentti 18. Mistä mun pitäis laihduttaa?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos HDL on korkea niin se jo vaikuttaa kokonaiskolesteroliin nostavasti. Tärkeintä arvoissa on seurata triglyjen ja hdl:n suhdetta sekä kok.kol. ja hdl:n.

Vierailija
4/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun Googlessani on sivukaupalla kolesteroli infoa. Voi olla etta Suomessa ilmoitetaan maarat eri tavalla.

https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/levels-by-age

Vierailija
5/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun Googlessani on sivukaupalla kolesteroli infoa. Voi olla etta Suomessa ilmoitetaan maarat eri tavalla.

https://www.healthline.com/health/high-cholesterol/levels-by-age

joo

6/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa viitearvo kolesterolille on alle 7.

Vierailija
7/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten vasta olisikin kuolema edessä. Olen normaalipainoinen, 166/60 ja rasvaprosentti 18. Mistä mun pitäis laihduttaa?

Ap

60 kg on ihan liikaa. Minä olen sentin lyhyempi ja painan 49kg. Kolesterolit myöskin hiukan koholla. Lääkäri suositteli ruokavaliomuutosta ja painonhallintaa.

Vierailija
8/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Norjassa viitearvo kolesterolille on alle 7.

Oho, miksi suomessa laskettiin vitoseen?

Vierailija
9/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesterolin viitearvot ovat kaikkialla maailmassa liian yläkanttiin säädetyt. Vain vegaaneilla on normaalit kokesteroliarvot.

Vierailija
10/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuijotetaan ihan liikaa kokonaiskolesterolia ja unohdetaan kokonaiskuva. Uusimmat tutkimukset puhuvat kaikki meillä opetettua vanhan mallin kolesterolikäsitystä vastaan. Varsinkin perustklääkärit on ihan kujalla näissä asioissa, kun menevät vaan sen vanhentuneen tiedon mukaan, mitä koulussa päntätty.

Vierailija
11/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolin viitearvot ovat kaikkialla maailmassa liian yläkanttiin säädetyt. Vain vegaaneilla on normaalit kokesteroliarvot.

Vegaanius taas ei ole normaali "olotila".

Vierailija
12/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen lievästi ylipainoinen, ja kokonaiskolesteroli 4,2. Eli nämä mene käsi kädessä.

Vierailija
13/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos HDL on korkea niin se jo vaikuttaa kokonaiskolesteroliin nostavasti. Tärkeintä arvoissa on seurata triglyjen ja hdl:n suhdetta sekä kok.kol. ja hdl:n.

Juuri näin. Kun HDL on yli 2 ja triglyt alle 1, LDL on todennäköisemmin suuripartikkelista muotoa, joka ei takerru verisuoniin. Jos triglyt on noin hyvät, elimistössä tuskin on hiljaista tulehdusta, joka tuhoaisi verisuonien seinämiä.

Vierailija
14/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kun HDL on yli 2 ja triglyt alle 1, LDL on todennäköisemmin suuripartikkelista muotoa, joka ei takerru verisuoniin. Jos triglyt on noin hyvät, elimistössä tuskin on hiljaista tulehdusta, joka tuhoaisi verisuonien seinämiä.

Ainakin tulehdusarvot oli hyvät, crp 0.22.

Ja kolme vuotta sitten lääkäri ainakaan ei ollut mitenkään huolissaan noista arvoista. Tein silloin joitain muutoksia ruokavalioon: vähensin kananmunia, juustoa ja katkarapuja, lisäsin liikuntaa ja vaihdoin levitteen benecoliin. Näillä ei ollut mitään vaikutuksia tuloksiin, kun 3kk päästä kontrolloitiin. Sen jälkeen niitä ei olekaan katsottu kuin vasta nyt.

Ap

Vierailija
15/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on korkeammat arvot kuin Suomessa.

Ikä nostaa kaikilla korkeammalle ja vuodenaika vaikuttaa tulokseen.

Vierailija
16/28 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa on korkeammat arvot kuin Suomessa.

Ikä nostaa kaikilla korkeammalle ja vuodenaika vaikuttaa tulokseen.

Onko sulla tarkempaa tietoa, mitkä arvot Ruotsissa on? Ja miten tuo vuodenaika vaikuttaa? Tää oli ihan uutta tietoa mulle, mutta ihan mielenkiintoista.

Ap

Vierailija
17/28 |
25.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho olet luunlaiha kyllö koletroolia ihminen tarvitsee voi paremmin ..geenissä ne arvot on vaikka olisi lihava voi olla normaali arvot Norjassa kokois kolestrooli on 7 ...lääkkeistä enemmän haittaa kun hyötyä yli 65 vuotiaille. Äitini eli 88 vuotiaaksi oli korkea kolestroooli yli 8 ei voinut syödä lääkkeitä tuli kovat nivelkivut päätä särki ....ihmetten tunnen monta jolla tehty sydän leikkaus on alhainen kolestrooli silti tuli sydän kohtaus oli normaali hyvä kuntoinen ihminen ..

Vierailija
18/28 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010 julkaistu tuokin juttu ja yhä ihmisille syötetään statiineja ja ihmiset tottelee..

Kolesterolipommi

"Kolesterolin syyllisyys sydänkohtauksiin ja -kuolemiin ei ole niin itsestään selvää, kuin meille on pitkään opetettu. MOT tutustui tuoreimpaan kolesterolitutkimukseen ja havaitsi, että tutkimuksista voi vetää virallisesta linjasta täysin poikkeavat johtopäätökset."

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/12/15/kolesterolipommi#media=51052

Vierailija
19/28 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja ei ne viitearvot niin erilaiset ole täälläkään. Sun kolestroli on korkea. Vaadi CT/TT-kuva, että näät onko valtimoissa jo tukkeumia. Ja aloita statiinit. Tämä ei ole vitsi.

Vierailija
20/28 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös Suomessa oli aikoinaan suositus alle 7. Yritin etsiä vuotta milloin muuttui nykyiseen alle 5, mutta en löytänyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi