Miniäni ei anna minun tavata vanhempiaan, missä syy?
Ongelmani on nyt tällainen. Miniäni ja poikani alkoivat seurustelemaan muistaakseni lukion viimeisenä vuonna, kun olivat samalla luokalla. Nykyään heillä molemmilla on ikää kertynyt 27 vuotta enkä vieläkään ole tavannut hänen perhettään!
Seurusteluvuosina eivät ikinä viettäneet aikaa hänen luonaan, vaan olivat aina meidän luona. Poikani tapasi hänen vanhempansa ensimmäistä kertaa vasta kun seurustelua oli kestänyt yli vuoden!
Ajattelin että viimeistään kihloihin mennessä joisimme kakkukahvit molempien vanhempien kanssa samassa pöydässä, mutta ei. Kysyin miniältä että josko nähtäisiin, mutta hän jotenkin sivuutti koko aiheen.
Häissä näin vilauksen hänen isästään, emme kerenneet edes tervehtiä, äitiä en nähnyt enkä koskaan ole nähnytkään. Ja tiedän, että hänellä on molemmat vanhemmat elossa ja velikin.
Lapsikin on heille siunaantunut eikä miniän vanhempia edes näkynyt mailla halmeilla ristiäisissä. Ikinä eivät käy vanhempiensa luona edes moikkaamassa. Heidän nimensäkin olen joutunut utelemaan pojaltani.
Mistä tässä voi olla kyse?! Muutenkin tuntuu, etten ole koskaan saanut miniään "yhteyttä". Hän on kyllä todella fiksu ja mukava nainen, ja pidänkin hänestä, mutta tuntuu että hän pitää minua jotenkin käsivarren päässä hänestä. Ei ikinä jakanut mitään kokemuksia eikä koskaan ole puhunut eikä puhu perheestään. Ei puhu ikinä asioistaan, ei työasioista eikä mistään. Korkeintaan pientä rupattelua kun tulevat käymään. En oikein saa selvää tästä naisesta.
Pakko oli tulla tänne purkamaan, kun en saa unta. Asia vaivaa minua. Tänään juttelin poikani kanssa ja hän taas hermostui, kun kyselin miniän vanhemmista. Jopa poikani hermostuu jos kyselen heistä jotain. Olen vuosien mittaan huomannut että tämä on tulenarka asia, josta ei uskalla enää puhua. Miniä vaivaantuu selvästi jos on puhe hänen vanhemmistaan ja poikani hermostuu minulle jos kysyn jotain asiasta.
On siis sanomattakin selvää, ettei heistä saa puhua, jotenka kysyn teiltä, miten voisin saada selville mikä tämä juttu nyt on? Haluaisin kovasti tietää keitä miniäni vanhemmat ovat mutta se tuntuu olevan jotenkin vaarallinen puheenaihe. Minusta on outoa kun ollaan yhdessä vuosia ja naimisiin menty ja lapsikin tehty enkä ole tavannut hänen vanhempiaan. Onko tämä yleinenkin ilmiö? Minun ystävättäreni puhuvat aina kuinka taas vietettiin sukujuhlaa ja ties mitä kissanristiäisiä jossa kaikki olivat paikalla, kun minä hädin tuskin tiedän miniäni vanhempien nimiäkään....
Kommentit (80)
Jos saat jotain selville, älä tuo asiaa esiin miniälle!
Todennäköisesti ovat agentteja valtion leivissä ja tytär tietää sen. Vanhemmat pyytävät tytärtään valehtelemaan muille heidän ammattinsa ja menonsa, mutta tytär ei halua valehdella ja sen takia ei kerro mitään.
Mitä, jos miniän vanhemmat eivät halua olla kanssasi tekemisissä? Miniäsi on vaikea varmasti sitä sinulle kertoa....
Omat vanhempani eivät ole koulutettuja ja ovat ujoja, joten vaikka olen ollut mieheni kanssa 28 vuotta, ovat vanhempamme tavanneet n. 5 kertaa. Anoppini on pyytänyt vanhempiani kyläilemäänkin moneen kertaan, ja minusta on ollut kiusallista keksiä syitä, miksi he eivät tule. Lopulta olen sanonut totuuden, että tuntevat alemmuutta eivätkä tule. Mutta jos et ole läheinen miniäsi kanssa, hän ei halua avautua sinulle.
Antaisin mininän vanhempien olla, tieto heistä ja tutustuminen ei vaikuta elämääsi kaiketi millään lailla. Ja miniäsi ahdistuu, kun kyselet. Kuten moni on jo kirjoittanut, ajat miniääsi vain kauemmaksi luotasi utelulla.
Voi AP. Todennäköisesti miniälläsi on oikein hyvät syyt pitää vanhempansa etäällä sinusta ja perheestään. Taustalla voi olla vaikka kuinka kipeitä asioita. Sinä teet itsellesi hallaa utelemalla. Nyt lopetat tuon kyselyn. Sinulle ehkä joskus kerrotaan jos kerrotaan. Anna asian olla.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:20"]
Ongelmani on nyt tällainen. Minun ystävättäreni puhuvat aina kuinka taas vietettiin sukujuhlaa ja ties mitä kissanristiäisiä jossa kaikki olivat paikalla, kun minä hädin tuskin tiedän miniäni vanhempien nimiäkään....
[/quote]
Tässä kiteytyy pitkän kirjoituksen idea. Mieti vielä, mitä sinä oikeasti saat siitä, että jatkuvasti kyselet ja utelet, kun jo moneen kertaan totesit, että asiasta ei haluta keskustella sinun kanssasi. Ehkä voisit ymmärtää, että ihan kaikki asiat eivät kuitenkaan ole sinun asioitasi, syistä jotka eivät kuulu sinulle tai kenellekään muulle. Anna poikasi olla lojaali vaimolleen, älä yritä pilata uteliaisuudellasi heidän avioliittoaan.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:38"]Niin ja tarkennan vielä, en siis halua todellakaan olla mikään kamala ahdistelija-anoppi. Tai työntää heidän perhettään pois meidän luotamme. Päin vastoin, halusin vain tuoda meidät kaikki yhteen saman pöydän ääreen. Eli aikeeni eivät ole pahoja todellakaan! -Ap
[/quote]
AHDISTAVAA. Todella. Itse pidän omat vanhempani erossa miehen vanhemmista. Tapaavat lasten synttäreillä, mutten mitenkään helpota anopin kyläilykutsuja. Ovat niin eri maailmasta, että helpotan vanhempieni elämää niin ettei heidän tarvitse olla enempää tekemisissä. Minulle riittää kun hymyilevät 2 x vuodessa samassa tilassa.
Tuon tason uteliaisuus on todella ahdistavaa ja paistaa kilsan päähän. Yhdellä ystävällä alkoholistivanhemmat. Ei todellakaan aihe, johon hänen tarvitsee enää uhrata ajatustakaan. Mutta anoppi pitää huolen kyselemällä.
Ota tämä neuvona: jos perhe on sinulle tärkeä, ota miniä perheeseesi ja ole onnellinen hänestä. Näytä kunnioituksesi ja arvostuksesi. Unohda ne vanhemmat.
No, kestäisikö anoppi kuunnella ja lohduttaa miniää kun puhe menisi siihen miten isän juoppokaverit raiskasivat miniän tämän ollessa kouluikäinen. Tai siitä miten miniä laittoi ruokaa veljelleen kun isä uhkasi tappaa äidin ja äiti ei voinut muuta kuin itkeä. Kestäisitkö kuulla totuuden ja käyttäytyä silti asiallisesti?
Jos et niin miksi utelet?
Uteliaisuus on paha tauti, siihen voi jopa kuolla.
Siis tuohonhan voi olla noin miljoona syytä. Pahimpia tietysti lapsuuden aikaiset seksuaali- tai väkivaltatapaukset, joko miniään tai muihin lapsiin tms. Onahan senkin mahdollista että minä häpeää anoppiaan, eikä halua tutustuttaa häntä vanhempiinsa. Tai vanhemmat pitävät anoppia "alempiarvoisena", joten parasta pitää erossa toisistaan. Lievempiä syitä voi olla ihan pelkkä riitaantuminen vähemmän tärkeästä asiasta tms.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 09:21"]
Jospa onkin niin etteivät hyvinkoulutetut hyväksyneet tyttärensä liittoa. Oletko alempaa kastia? Näin he eivät halua tutustua sinuun.
[/quote]
Ei kai ap ole WT? SE on tässä ydinkysymys!
Aika oudot häät, jos et muka ehtinyt edes tervehtimään miniän vanhempia. Kaikissa häissä, joissa olen ollut, on aika lailla aikaa rupatella muiden kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:38"]
jos siellä on jotain perheväkivaltaa tai insestiä tms taustalla ja miniä ei halua pitää mitään yhteyksiä?
tai miniä on narsisti, joka manipuloi poikaasi ja vanhempiaan ja on katkaissut välit ja uhkaa katkaisulla jos asiasta puhutaan. ehkä vanhemmat voisivat paljastaa narsistin juonet.
[/quote]
Tai ap on narsisti joka ei nyt saa lonkeroitaan riittävän syvälle.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:35"]Mitä olen pojaltani kuullut, miniän vanhemmat ovat kyllä korkeasti koulutettuja. Ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen alkoholismi, mutta tarkemmin kun ajattelee, niin miksei?
[/quote]
Koulutus ja alkoholismi ei liity sitten millään tavalla toisiinsa :-D et kai oikeasti ole noin uuno?
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 00:35"]Mitä olen pojaltani kuullut, miniän vanhemmat ovat kyllä korkeasti koulutettuja. Ei ihan ensimmäisenä tullut mieleen alkoholismi, mutta tarkemmin kun ajattelee, niin miksei? [/quote] Koulutus ja alkoholismi ei liity sitten millään tavalla toisiinsa :-D et kai oikeasti ole noin uuno?
[/quote]
No harvemmin kunnon juopot menestyy elämässä.
Itse olen pyrkinyt pitämän omat ja puolison vanhemmat hieman erossa toisistaan ja syy on se että puolison vanhemat kuivittelevat itse olevansa ns. parempaa väkeä, vaikka ulkoisesti heillä ei ole siihen mitään syytä. Koulutustasoa, varallisuus tms. ei todellakaan nosta heitä vanhempieni yläpuolelle, vaan kyse on ehkäs siitä että takahikijiltä kotoisin olevina appivanehmmilla on suhteessa korkeampi status kotipaikkakunnallaan ja kuvittelevat itsestään vähän liikoja.
Tiedätkö edes, onko miniä itse tekemisissä perheensä kanssa? Tarkoitat varmasti hyvää, mutta valitettavasti käytöksesi on tosi tungettelevaa, kun olet itsekin huomannut, että aihe on arka. Ei ihme, että miniäsi on varautunut. Mitäs jos antaisit asian hienotunteisesti olla ja keskittyisit ottamaan miniän avosylin osaksi teidän perhettänne. Ehkä hän sitten joskus avautuu tästäkin asiasta, jos teille tulee hyvät ja luottamukselliset välit. Kyselemällä vain pahennat siaa.
Luulen, että kaikki kiteytyi tuossa "häissäkään ei ehditty tervehtimään" eli ap on niin täynnä itseään ja omaa erinomaisuuttaan, että miniä pitää sukunsa ihan tarkoituksella kaukana hirviöanopista. Pelkkä ajatus kissanristiäisistä, joissa ovat mukana oma suku, miniät, vävyt ja näiden vanhemmat tuntuu ahdistavalta - entä jos niitä poikia on 3 kpl ja jokaisen vanhemmat mahdollisine uusine puolisoineen kutsutaan tämän tästä juhliin, koska ap:n ystävättärienkin perheissä näin on.
Minulla on 2 veljeä. Toisen kälyn vanhempien kanssa isäni ja äitini ovat tekemsissä lähes viikottain, nämä kun sattuvat olemaan tuttuja ennestäänkin. Toisen kälyni vanhemmat on tavattu kerran eli häissä. Silti äitini ei ruikuta, että kerro nyt, miksi ei nähdä Heimoa ja Kaisaa, missä ne nyt on, kun ei ne ole täällä. Ne ovat kälyni vanhemmat, ei mikään pikantti lisä äidin kaverilistassa.
2