Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko työnantajallani oikeus tähän?

Vierailija
13.08.2008 |

Olin puoli vuotta määräaikaisessa työsuhteessa. Minulle kertyi tältä ajalta 12 lomapäivää. Luulin saavani nämä päivät rahana, ts. 12 päivän palkan. 9 päivää ennen työsuhteen päättymistä tj. kertoo, ettei yrityksessä makseta kertyneitä lomia rahana, vaan ne pitää käyttää, ts. lomailla. Hän kertoi asiasta aamulla, ja iltapäiväillä olin viimeisiä hetkiä talossa. Tämä tapahtui 4.8. ja työsuhteeni päättyy 15.8.

Kettumaista, eikö? Onko edes oikeutta tähän?!

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja saa määrätä miten ja milloin loma pidetään. Hyvän tavan mukaista tosin olisi ollut kertoa käytännöstä sinulle aikaisemmin.

Vierailija
2/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ellet ole ehtinyt käyttää kaikkia 12 lomapäivää, vaan ainoastaan 9 (jos oikein ymmärsin), loput sinun kuuluu saada rahana. Niitä työnantaja ei voi jättää maksamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, ne pitää joko maksaa tai pitää vapaana, ja tässä tilanteessa kun vapaana

ei ole enää mahdollista pitää, on firman pakko maksaa ne.

Varmista asia vielä paikkakuntasi työsuojelupiiristä.

Vierailija
4/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ellet ehtinyt pitää kaikkia lomapäiviä, loput on maksettava rahana.

Vierailija
5/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei voi ilmoittaa kenellekkään aamulla, että lomasi alkaa tänään.

Kyllä siitäkin on pykälänsä, milloin työnantajan on lomasta viimeistään ilmoitettava.

Vierailija
6/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katos vielä tessis.

Vierailija
7/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se ei ole laitaa, että työsuhteesi päättyy 15.8. ja lomasi jatkuu sen yli (mitä siitä nyt tulee, kaksi viikkoa 5.8.alkaen, eli 18.8. asti. Et voi olla lomalla, jos et ole työsuhteessa.

Eli sopimus olisi pitänyt jatkaa sinne loman loppuun ja tietysi maksaa palkka siltä ajalta. ja lisäksi sinulle kuuluu lomarahat tuolta kahdelta viikolta, eli n. puolet ko. ajan palkasta.

Lisäksi, työehdoissa voi olla pykälä siitä, milloin loman alkukohdasta on kerrottava. Arkijärjellä edellinen päivä on ihan liian myöhään...

Vierailija
8/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(4 päivää) työnantaja voi määrätä pidettäväksi. Sen sijaan lomat, jotka ovat kertyneet 1.4.-15.8. välisenä aikana tulisi maksaa sinulle lomakorvauksena, koska ne tulisi lain mukaan pitää ensi kesänä. Niitä työnantaja ei voi määrätä pidettäväksi tänä kesänä.

Vierailija
9/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi alkuun: en kuulu liittoon...blääh! TES:iä ei ole...blääh...

Mutta tosiaan saatiin sumplittua ns. ylimenevät lomapäivät erääseen etäviikkoon, jonka tein heinäkuussa, ja jolloin oli hyvin hiljaista.

Iso kysymysmerkki: kuuluisiko minulle vielä jotain lomarahoja, kertyneiden lomapäivien lisäksi? Meneekö määräaikaisuuksisskin niin?

Ap

Vierailija
10/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
11/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.ja lisäksi raha niiltä lomapäiviltä jotka jäivät pitämättä.

Vierailija
12/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin silloin kun työsuhde päättyy, voidaan myös seuraavlle lomakaudelle kertyneet lomapäivät määrätä pidettäväksi lomana ennen työsuhteen päättymistä. Työnantaja saa päättää tämän. Tietenkään EI OLE kohtuullista ettei käytännöstä ole kerrotty sinulle ajoissa.

Lomarahoja EI tarvitse maksaa siinä tapauksessa, kun työsuhde päättyy - ellei TESissä ole siitä erikseen mainintaa. Yleensä jopa niitä EI makseta. (Entinen nimi lomarahalle olikin juuri "lomaltapaluuraha" ja se maksettiin ainoastaan siinä tilanteessa, että lomalta tosiaan palattiin töihin.)

Ainakin omalla kohdallani näin olisi ollut, kun irtisanoutumista tuossa keväällä mietin. Firmana yksi Suomen suurimmista ja TESinä eräs AKAVAlainen sopimus.

Vierailija
13/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten olen aina saanut kaiken kertyneen rahana kun työ on päättynyt. Kyllä sun nyt vaan on katsottava asia omasta työehtosopimuksestasi tai soitettava kyseisen alan liittoon jossa osaavat neuvoa.

Vierailija
14/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienellä varoitusajalla. Lomat voi laittaa pitämään, mutta ei noin nopealla aikataululla. Tai en tiedä, mutta se voisi olla väärin...

Vierailija
15/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOMIA, JOTKA OVAT KERTYNEET NYT KULUVALTA LOMANMÄÄRÄYTYMISVUODELTA.

T. 12

ensinnäkin silloin kun työsuhde päättyy, voidaan myös seuraavlle lomakaudelle kertyneet lomapäivät määrätä pidettäväksi lomana ennen työsuhteen päättymistä. Työnantaja saa päättää tämän. Tietenkään EI OLE kohtuullista ettei käytännöstä ole kerrotty sinulle ajoissa.

Vierailija
16/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomarahat perustuu tessiin eli jos teidän alalla ei ole tessiä, ei lomarahojakaan makseta. Tosin, jos yrityksen omana käytäntönä on maksaa lomarahat, tulee ne maksaa kaikille. Pelkästään määräaikaisuuden perusteella lomarahaa ei voi jättää maksamatta.

Vierailija
17/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tulos ole rahallisesti ihan sama jos olet ko. päivät palkallisella lomalla (ja voi tietty olla silloin muualla töissä, periaatteessa pitäisi kai olla nyk. työnantajan lupa sivutöihin) TAI saat ko. päivistä rahakorvauksen?

Eikö nämä nyt mene aika yksyhteen rahallisesti t.tekijän näkökulmasta?

Näin minä olen ainakin joskus aikoja sitten tehnyt.

Vierailija
18/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tulos ole rahallisesti ihan sama jos olet ko. päivät palkallisella lomalla (ja voi tietty olla silloin muualla töissä, periaatteessa pitäisi kai olla nyk. työnantajan lupa sivutöihin) TAI saat ko. päivistä rahakorvauksen?

En ole palkallisella lomalla! Joudun pitämään kertyneet lomapäivät LOMANA, jolloin niistä ei tule rahaa. Olisin halunnut ne kyllä rahana.

Eikö nämä nyt mene aika yksyhteen rahallisesti t.tekijän näkökulmasta?

Näin minä olen ainakin joskus aikoja sitten tehnyt.

Ap

Vierailija
19/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen vuosiloma tämä sitten on? Sehän on lomautus!

Kyllä ihan varmana saat palkkaa vuosilomaltasi tai sitten viet asian oikeuteen. Katsopas palkkakuittiasi ko. ajalta.

Vierailija
20/41 |
13.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa loma-ajalta palkkaa. En kuulu liittoon. Ei ole TES:iä. Nämä olen kertonut jo aiemmin ketjussa...

Pointti siis on, että kertyneet lomapäivät odotin saavani rahana, mutta jouduinkin pitämään ne yllättäen lomana.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi