Oliko työnantajallani oikeus tähän?
Olin puoli vuotta määräaikaisessa työsuhteessa. Minulle kertyi tältä ajalta 12 lomapäivää. Luulin saavani nämä päivät rahana, ts. 12 päivän palkan. 9 päivää ennen työsuhteen päättymistä tj. kertoo, ettei yrityksessä makseta kertyneitä lomia rahana, vaan ne pitää käyttää, ts. lomailla. Hän kertoi asiasta aamulla, ja iltapäiväillä olin viimeisiä hetkiä talossa. Tämä tapahtui 4.8. ja työsuhteeni päättyy 15.8.
Kettumaista, eikö? Onko edes oikeutta tähän?!
Kommentit (41)
Vuosiloma määräytyy ansaitsemisperiaatteen mukaan. Siten työsuhteen aikana työntekijä ansaitsee tietyn lomaedun jokaiselta kalenterikuukaudelta. Jos työsuhde on kestänyt alle vuoden työntekijä ansaitsee lomaa kaksi arkipäivää normaalia työskentelykuukautta kohden.
Vuosilomalain mukaan vuosiloma annetaan pääsääntöisesti lomakautena työnantajan määräämänä aikana. Lomakausi on toukokuun 2. päivän ja syyskuun 30. päivän välinen aika. Työntekijän suostumuksella - siis sovittaessa - voidaan loma siirtää annettavaksi myös lomakauden ulkopuolella. Lomasta on ilmoitettava työntekijälle, mikäli mahdollista, kuukautta ennen loman alkamista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkamista.
Loma voi alkaa kuitenkin aikaisintaan kahden viikon kuluttua työnantajan nimenomaisesta lomamääräyksestä. Jos työsuhde päättyy "talvilomakautena" voi työnantaja määrätä pidettäväksi vain edelliseltä lomanmääräytymisvuodelta eli edellisen maaliskuun loppuun mennessä kertyneet ja pitämättä olevat lomat. Vasta 2.5. jälkeen voidaan määrätä pitämään ns. uusia lomia. Työnantaja ei voi työsuhteen aikana "ostaa" lomia pois rahalla eikä lomakorvaus voi sisältyä kuukausipalkkaan.
Työsuhteen päättyessä työntekijällä on oikeus saada vuosiloman sijasta vuosilomapalkkaa vastaava lomakorvaus rahana niiltä kuukausilta, joilta hän ei ole siihen mennessä saanut lomaa. Lomakorvauksen määrä lasketaan samalla tavalla kuin lomapalkka. Lomakorvausta maksetaan yhtä monelta arkipäivältä kuin henkilö olisi saanut lomaa, jos työsuhde olisi jatkunut.
ne voi antaa neuvoja, vaikket olisikaan jäsen. sua on kusetettu ja rankasti.
uutinen tuli ilmi pikkasen nöyrä ja kiltti.
Olen luonteeltani sellainen etten isommalleni paljon uhittele ja otan kaiken vastaan sellaisenaan. Arhhhgg!!
Mitä mä nyt enää voin tehdä? Työsuhde päättyy ylihuomenna ja olen ollut viime viikon tiistaista lomalla, josta ei siis makseta palkkaa, vaan joka on kertynyt työsuhteeni aikana?
Ap
maksetaan se sama palkka, mitä saisit töissä ollessasi. Et varmaan ole sopinut palkattomasta lomasta!
oletko ikinä ollut aikasemmin muualla töissä ja sieltä lomalla? Kyllä loma-ajaltakin saa palkkaa. HALOOO.
vuosilomalta palkka! Ei riipu mitenkään siitä kuulutko jkn liittoon! Olisko nyt niin, että ilmoitit irtisanoutuvansa niin ei enää ehtinyt sen kuun palkan maksutukseen? Soitapa vaikka nyt palkanlaskijalle, että paljonko sinulle on tulossa rahaa.
Ajattele nyt: oletko oikeasti sitä mieltä, että ihmiset pitää 4 viikon kesälomia eikä saa siltä ajalta palkkaa. Sitähän se palkallinen vuosiloma just tarkoittaa. Erikseen on sitten ns. palkattomat vapaat, joista ei siis saa palkkaa.
Itsekin olen ollut äitiyslomalla ja hoitovapaalla, kunnes pidin viime kuussa 4 viikkoa vuosilomaa, ja kyllä sieltä tuli ihan tavallinen kuukausipalkkani tilille.
Lomasta on ilmoitettava työntekijälle, mikäli mahdollista, kuukautta ennen loman alkamista, kuitenkin viimeistään kaksi viikkoa ennen loman alkamista.
Loma voi alkaa kuitenkin aikaisintaan kahden viikon kuluttua työnantajan nimenomaisesta lomamääräyksestä.
Ja ilmoita, että vaadit palkat maksettavaksi!
Tai sen kunnan oikeusaputoimistoon, jossa yritys sijaitsee. Lisäksi pyydä pomoltasi KIRJALLINEN teksti tästä lomajärjestelystä.
Et sinä ole lomalla, sinut on lomautettu!
meillä ei ole tapana maksaa kertyneitä lomapäiviä rahana. (ilmeisesti tarkoitti määra-aikaisuuksia ja ns. harkkkareita, joka minä olin)
Ap
Olet siis ollut kotona yli viikon ja palkkaa maksettiin 15.8. asti eli puolen kuun palkka. Se mikä sinulta on saamatta on jokusen päivän palkka, ellet ehdi kaikkea lomaa pitää ennen työsuhteen päättymistä. Mutta muistathan että yksityisella sektorilla myös lauantai on lomapäivä, eli ansaitsemasi 12 lomapäivää on oikeasti vain 10 työpäivää jos ollaan töissä ma-pe.
Lomaltarahaa eli entista lomaltapaluurahaa ei makseta kaikilla aloilla, mutta tarkista palkkakonttoristasi kuuluisiko sekin sulle. Lopputili kuuluu saada viimeisenä työpäivänä, joten perjantaina pitäisi maksaa sitten loput.
Olen kuukausipalkalla, joten saan 15.8. asti palkkaa. Odotin tämän lisäksi saavani kertyneiltä 12:lta päivältä palkan, mutta joudunkin pitämään ne lomana, jolloin en saa kuin peruskuukausipalkan. Eli en saa lomarahaa.
Ei työsuhteesi loppuminen vaikuta mitään työnantajasi lakisääteisiin velvoitteisiin. Sinulle kuuluu ansaittuja lomapäiviä vastaava määrä palkkaa. Lomarahat (siis se, jota ennen kutsuttiin lomaltapaluurahaksi) maksetaan vain niistä lomista, jotka ovat kertyneet jo päättyneeltä lomanansaitsemiskaudelta eli ennen huhtikuun alkua.
Ehdotan, että otat esiin kaikki palkkakuittisi, työsopimuksen ja kalenterin. Katsot itse tai vaikka jonkun kokeneemman (äiti, isä, isosisko, kaveri, joku johon luotat) kanssa mitä sinun olisi pitänyt saada ja mitä olet saanut. Sitten yhteenveto paperille. Sen jälkeen marssit pomon tai palkanlaskijan puheille, jos summa ei täsmää tai on mitään epäselvää. Ei sinun tarvitse riidellä asiasta vaan pyydät asiallisesti selittämään miksi palkasta puuttuu osa ja kysyt koska maksavat. Ansaitusta lomasta tulee maksa palkka joko loman ajalta tai työsuhteen päättyessä. Sopimuksella ei voi luopua lakisääteisistä eduista.
Tsemppiä!
eli ei mikään lakisääteinen maksu. Meidänkin puljusta ne leikattiin työntekijöiltä pois, kun tulos laski.
mutta jos työnantaja maksaa lomat rahana niin päivärahan hakeminen siirtyy sen verran. "Lomaa" ja työttömyyspäivärahaa ei makseta päälekkäin.
Ja miksi kannattaisi ottaa selvää työelämän lainsäädännöstä...
et ehdi pitää 12 päivää lomaa ennen 15.8. Lomaan lasketaan ma-la, eli 12 päivää = 2 viikkoa, jos ei ole yleisiä vapaapäiviä sinä aikana.
Lisäksi lomaa ei (ylemmän kirj. perusteella) voi määrätä alkavaksi "huomenna", vaan aikaisintaan 2 viikon päästä.
Ja kertyneeltä lomalta maksetaan palkka ihan samalla tavalla kuin jos olisit töissä, palkaton loma on jotain muuta.
Eli sinun kuuluisi saada olle töissä 15. päivään asti ja sitten loman palkka rahana (2 viikon tulot) ja lomaraha (n. viikon tulot).
Ja jos unohdetaan tuo liian myöhään ilmoitettu loman alku, olet lomalla 10 päivää (ti 5.8. alkaen pe 15.8. ), ja sinulle jää kaksi pitämätöntä lomapäivää, jotka saat rahana. Ja päälle 12 päivän lomarahat (edelleen n. viikon palkka)
En saa loma-ajalta palkkaa. En kuulu liittoon. Ei ole TES:iä. Nämä olen kertonut jo aiemmin ketjussa...
Pointti siis on, että kertyneet lomapäivät odotin saavani rahana, mutta jouduinkin pitämään ne yllättäen lomana.
Ap
Jos sinulla on kertynyt työssäoloaikana lomaa, olet oikeutettu palkkaan loman aikana. Nyt taitaa työnantaja vedättää aikalailla.. (ylipäätänsä tuo lomaan pakottaminen ja tämän vuoden huhtikuussa alkaen kertyneet lomat kuuluu pitää vasta ensi vuonna ->korvaus niistä silti maksetaan jos työt loppuu ennekuin ehdit niitä pitämään. Olen itsekin ollut kesätöissä vaikka millä alalla ja viimeisen palkan mukana on aina tullut raha pitämättömistä lomista.)
Ole ystävällinen ja ota alueesi Työsuojelupiiriin yhteyttä. Tee niin NYT.
http://www.tyosuojelu.fi/fi/
kertakorvauksen?
Mutta paska tilanne silti, en ole tarkoitus jälkiviisastella, mutta tällaisten ongelmien takia kannattaa kuulua liittoon!
En saa loma-ajalta palkkaa. En kuulu liittoon. Ei ole TES:iä. Nämä olen kertonut jo aiemmin ketjussa...
Pointti siis on, että kertyneet lomapäivät odotin saavani rahana, mutta jouduinkin pitämään ne yllättäen lomana.
Ap
Odotin tämän lisäksi saavani kertyneiltä 12:lta päivältä palkan, mutta joudunkin pitämään ne lomana, jolloin en saa kuin peruskuukausipalkan. Eli en saa lomarahaa.
Eli onko siis ongelmasi se, ettet saa lomarahaa lomapalkan lisäksi vai se, ettet saa edes loma-ajan palkkaa? Täällä alkaa olla jo monenlaista tulkintaa.
Ottakaa hei selvää oikeuksistanne! Ja heti soitto oman alan liittoon, ne siellä usein antavat neuvoja, vaikkei liittoon (vielä) kuuluisikaan.
Loma on palkallista aikaa, eli jos lomasi jatkuu työsuhteesi loppumisen jälkeen, saat ko. ajalta täyden palkan. lisäksi lomarajaa puolet palkasta siihen päälle. Mutta kyseessähän on siis ensi vuodeksi kertynyt loma, joten voit saada kaiken rahana. iso potti siis. Nyt tiukkana sinne pomon pakeille!!!
Ja ei mitään sumplimisia että hiljaiset etäviikot olikin se loma. Jotain itsekunnioituksen ripettä nyt edes sieltä esiin kaivamaan!