Epävakaa persoonallisuus anopilla -Muita joilla sama?
Onko muilla kokemusta vastaavasta tilanteesta ja miten olette pitäneet oman jaksamisenne kunnossa?
Anopillani on diagnosoitu epävakaa persoonallisuushäiriö, ja diagnoosi on ollut tiedossa jo vuosia. Hän ei kuitenkaan halua hakeutua hoitoon. Välejä ei oikein voi katkaista muun perheen vuoksi, joten yhteyttä on pakko pitää ainakin jonkin verran.
Ongelma on se, että lähes joka toinen päivä joku läheisistä joutuu kiukun kohteeksi. Tuntuu, että riippumatta siitä mitä tekee, lopputulos on sama. Jos ei vastaa viestiin, hän suuttuu. Jos vastaa, hän voi myös suuttua ja tulkita viestin loukkaavaksi tai pilkkaavaksi.
Esimerkiksi hän kertoi lukeneensa lehdestä väkivaltaisesta tapahtumasta lähellä olevaa kauppaa. Vastasin, että onpa ikävä juttu ja onneksi hän yleensä asioi muualla. Tästä hän suuttui, koska koki minun tekevän hänestä pilkkaa, ja ilmoitti ettei halua olla yhteydessä.
Toisella kerralla hän suuttui, kun en tiennyt erään kirkollisen pyhäpäivän merkitystä. Kysyin asiasta kiinnostuneena ja pyysin kertomaan lisää, mutta hän loukkaantui siitä, etten tiennyt asiaa valmiiksi ja piti minua sivistymättömänä.
Kerran kutsuin hänet ravintolaan syömään. Hän suuttui, koska en tullut hakemaan häntä autolla, vaikka hän ei ollut missään vaiheessa pyytänyt kyytiä.
Tällaisia tilanteita tulee jatkuvasti, ja olo on usein kuin kävelisi miinakentällä. Miten te muut olette pärjänneet vastaavissa tilanteissa? Miten pidätte huolta omista rajoistanne ja mielenterveydestänne, kun yhteyttä ei voi kokonaan katkaista?
Kommentit (3)
Hän pärjää kyllä, ei ota äitinsä kiukutteluja itseensä. Jos on paha tilanne niin antaa äitinsä olla muutaman päivän omillaan mutta sanoo kyllä tiukastikin äidilleen tarvittaessa. Minä olen se, jolle enimmäkseen tulee paha mieli ja jään miettimään/vatvomaan kun en haluaisi, että on riitoja. Olen arka riidoille ja varsinkin turhille. Olisi kiva löytää konsti jolla antaisin vain asioiden olla mutta en pysty.
Miten puolisosi on selvinnyt? Kyseessä hänen äitinsä. Omalla äidilläni epäilty jonkinlaista epävakautta ja lapselle se on vaikeaa. Olen jo aikuinen mutta yhä.