Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tulot nousevat n. 40 000 euroa vuodessa, mutta käteen jää vain 400 euroa kuussa enemmän. Aikamoista.

Vierailija
05.11.2021 |

Olen hyvätuloinen tällä hetkellä, tienaan noin 80 000 euroa vuodessa. Siirryn vuodenvaihteessa toisiin tehtäviin ja ensi vuonna palkkatulot ovat noin 120 000 euroa. Lisäystä tulee siis +50% tuloihin.

Käteen jää tällä hetkellä noin 4300 euroa, mutta ensi vuonna uusilla tuloilla vain reilut 4700 euroa. Eli 400 euroa kuussa.

En nyt varsinaisesti ole siinä asemassa, että voisin tuloistani valittaa, mutta tällainen verotus ei kyllä houkuttele kovan luokan osaajia Suomeen ulkomailta.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjänä ei kannata ikinä ottaa 35 000 vuodessa enempää palkkaa. Sen jälkeen pitää optimoida laillisin keinoin veroja.

Vierailija
42/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan toi kauheeta. Varsinkin kun miettii mitä tolla rahalla saa: laumoittan byrokraatteja tyhjän pantteina valtion virastoissa toimittamassa tyhjää. Olen harkinnut poismuuttoa, kun näin itse mitä touhua valtiolla on. En olisi maksanut senttiäkään kenellekään oman virastoni sadoista työntekijöistä. ELY, Trafi, Te-toimistot jne jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muutin tuossa kohtaa ulkomaille. Maksan siellä veroja 15% tuloistani ja Suomen ryöstöverottaja ei saa sentin senttiä. Mukanani vein samalla 140 työpaikkaa, kun siirsin myös firman ulos eli ei tule tuloja sitten enää niistäkään. Ahneella on paskanen loppu.

Muttei tietenkään koske sinua itseäsi? 🤣😂

Vierailija
44/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja puhuu nyt muunneltua totuutta. Suomessa marginaalivero ei nouse missään tuloluokassa yli 60 prosentin joten lisätuloista jää käteen aina vähintään 40%. Ja näin korkea marginaalivero siis koskaa ihan vain kaikken ylimpiä eli yli 100.000 ansaitsevia.

Vierailija
45/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verolaskurilla

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/ver…

kun pikaisesti kokeilee niin 120000 tuloista veroja pitää maksaa n. 40000 ja 80000 eron tuloista n. 21000. Eli eroa nettotuloissa n. 19000 joka tekee reilu 1500 kuukaudessa. Näissä kokeiluissa oli kuntana Helsinki ja ei seurakuntantaa eikä mitään vähennyksiä. Eri kunta ja kirkkovero muuttaa  tilannetta tietysti jonkin verran mutta suuruusluokka pysyy samana.

Ehkä ap:n piti kirjoittaa "vain 1400 euroa kuussa enemmän" mutta ykkönen jäi pois...

Itse laskin ap:n luvuilla, mitä veroprosenttilaskuri sanoo ja samoihin lukuihin pääsin sinun kanssa.

Vierailija
46/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verolaskurilla

kun pikaisesti kokeilee niin 120000 tuloista veroja pitää maksaa n. 40000 ja 80000 eron tuloista n. 21000. Eli eroa nettotuloissa n. 19000 joka tekee reilu 1500 kuukaudessa. Näissä kokeiluissa oli kuntana Helsinki ja ei seurakuntantaa eikä mitään vähennyksiä. Eri kunta ja kirkkovero muuttaa  tilannetta tietysti jonkin verran mutta suuruusluokka pysyy samana.

Ehkä ap:n piti kirjoittaa "vain 1400 euroa kuussa enemmän" mutta ykkönen jäi pois...

Veroprosentit ovat aina henkilökohtaisia ja riippuvat monista asioista, kuten lainoista, pääomatuloista, alaikäisten lasten lukumäärästä, omasta iästä, asuinpaikkakunnasta jne. 

Kahdella samaa kuukausipalkkaa tienaavalla henkilöllä käteen voi jäädä ihan eri summa rahaa. Minulle jää verolaskurin mukaan käteen reilut 400 euroa enemmän kuin tällä hetkellä. Jollain muulla se summa voi olla jotain muuta.

ap

Vierailija
47/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi keksiä tämän kaltaisia täysin valheellisia juttuja ja postailla niitä nettiin? Saako siitä jotain tyydytystä? Vai saako joku oikeasti palkkaa eripuraa aiheuttavan virheellisen tiedon levittämisestä?

Vierailija
48/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä veroprovoilijathan luottavat siihen ettei kukaan viitsi tarkistaa miten asia oikeasti on ja sitten saadaan satoja vastauksia pitkä kauhisteluketju aikaiseksi.

Joo näköjään. Oon yksi noista etusivun kommentoijista ja kävin itsekin tarkastamassa verolaskurilla. Ei pidä aloituksen luvut paikkansa.

Vierailija
49/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin veroprosenttilaskurilla ja ap kyllä valehtelee nyt!

80 000e vuositulot antoivat veroprosentiksi 31% ja 120 000e tuloilla 37%.

Noihin lasketaan päälle se 8,55% kaikenlaisia muita maksuja, jos et huomannut. 

Mulla on kokonaisveroprosentti (siis mukaan lukien tuon 8,55%) 32%, vaikka tulot ovat vain noin 40 000 euroa vuodessa.

Vierailija
50/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin alle keskituloisena duunarina en voi kuin ihmetellä tätä systeemiä. Noiden tulojen eteen on jo tehty jotain, vaan eipä kannata tässä maassa.

Vierailija
51/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tosiaan pitää paikkansa?

Siis 40 000e ja käteen jää vain 4800e enemmän vuodessa 😳

No ei tietenkään, höpsö. Korkein marginaaliveroprosentti on noin 60, eikä tuossa tuloluokassa vielä lähelläkään sitä.

Vierailija
52/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIksi keksiä tämän kaltaisia täysin valheellisia juttuja ja postailla niitä nettiin? Saako siitä jotain tyydytystä? Vai saako joku oikeasti palkkaa eripuraa aiheuttavan virheellisen tiedon levittämisestä?

Veroprosentit määräytyvät sadasta eri asiasta ja ovat aina henkilökohtaisia. Enpä sille mitään voi, että minulle ne näyttävät tuolta. Naapurin miljonääriukko tienaa yli miljoonan vuodessa ja veroprosentti on paljon pienempi kuin mulla. Suurin osa tuloista pääomatuloja.

ap

Vierailija
53/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeilin veroprosenttilaskurilla ja ap kyllä valehtelee nyt!

80 000e vuositulot antoivat veroprosentiksi 31% ja 120 000e tuloilla 37%.

Noihin lasketaan päälle se 8,55% kaikenlaisia muita maksuja, jos et huomannut. 

Mulla on kokonaisveroprosentti (siis mukaan lukien tuon 8,55%) 32%, vaikka tulot ovat vain noin 40 000 euroa vuodessa.

Niinpä se lasketaan siihen alkuperäiseenkin palkkaan. Eikä se prosentti nouse.

Vierailija
54/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun duunari pyytää pientä palkankorotusta niin työnantaja vetoaa hirveisiin työnantajamaksuihin ja korkeisiin kustannuksiin ja ties mihin, mutta sitten on erikseen nämä ap:n kaltaiset joita koskevat nähtävästi ihan eri säännöt..

Vierailija
55/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Verolaskurilla

Veroprosentit ovat aina henkilökohtaisia ja riippuvat monista asioista, kuten lainoista, pääomatuloista, alaikäisten lasten lukumäärästä, omasta iästä, asuinpaikkakunnasta jne. 

Kahdella samaa kuukausipalkkaa tienaavalla henkilöllä käteen voi jäädä ihan eri summa rahaa. Minulle jää verolaskurin mukaan käteen reilut 400 euroa enemmän kuin tällä hetkellä. Jollain muulla se summa voi olla jotain muuta.

ap

Noilla ei ole merkitystä, kun laskee veroprosentin saman ihmisen tiedoilla, mutta eri vuosiansioilla. Vai käykö sinulle niin, että sinulla on nyt täydet työmatkavähennykset, iso asuntolaina, alijäämähyvitys ja eri ikä mitä uudessa työssäsi?

Vierailija
56/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroprosentit määräytyvät sadasta eri asiasta ja ovat aina henkilökohtaisia. Enpä sille mitään voi, että minulle ne näyttävät tuolta. Naapurin miljonääriukko tienaa yli miljoonan vuodessa ja veroprosentti on paljon pienempi kuin mulla. Suurin osa tuloista pääomatuloja.

ap

Haista trolli halivilivoo.  

Vierailija
57/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaa vähemmän niin on pieni verotus...

Vierailija
58/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niinkuin vitutuksen saa tulille kun noin hyvätuloinen repäisee jonkun 50% palkankorotuksen tuosta vain, ja työnantaja vielä suostuu maksamaan törkeät kulut valtiolle asian myötä..

Vierailija
59/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. En kannata progressiivista verotusta, sillä se ei kannusta ketään.

Kannustaa se ainakin minua pienituloista, kin verot niin pienet. Tyel-maksu tosin on holtiton, lähes sama kuin vero.

Vierailija
60/73 |
05.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko laskelmiisi täysin, mutta kyllähän se siihen suuntaan menee, että ei koko palkankororus tietenkään tule käteen.

Ymmärrän, että se harmittaa, mutta itse ajattelen, että saan rahaa ihan riittävästi enkä hyvää elämää elääkseni tarvitse sitä tämän enempää. Työtehtävistä saatavat palkat eivät myöskään ole ihan reiluja suhteessa toisiinsa. Joskus on vähän vaikeaa ymmärtää, miksi jostakin tehtävästä maksetaan niin tolkuttomasti.

Suhtaudun veroihin niin, että niillä toteutetaan paljon hyvää, esimerkiksi ystäväni lapsen hengen pelastaneet syöpähoidot. Tämä yhteiskunta toimii näin ja olen mielelläni sen jäsen. Olen itse keskituloinen.