Tulot nousevat n. 40 000 euroa vuodessa, mutta käteen jää vain 400 euroa kuussa enemmän. Aikamoista.
Olen hyvätuloinen tällä hetkellä, tienaan noin 80 000 euroa vuodessa. Siirryn vuodenvaihteessa toisiin tehtäviin ja ensi vuonna palkkatulot ovat noin 120 000 euroa. Lisäystä tulee siis +50% tuloihin.
Käteen jää tällä hetkellä noin 4300 euroa, mutta ensi vuonna uusilla tuloilla vain reilut 4700 euroa. Eli 400 euroa kuussa.
En nyt varsinaisesti ole siinä asemassa, että voisin tuloistani valittaa, mutta tällainen verotus ei kyllä houkuttele kovan luokan osaajia Suomeen ulkomailta.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Lol, ei pidä paikkaansa. Plus tietyn kynnyksen jälkeen palkollisenkin yleissivistykseen kuuluu laillinen optimointi.
Fuk off, ap.
Valitettavasti pitää paikkansa. Verokikkailua en ajatellut harrastaa, koska tuloni ovat jatkossa julkista tietoa kaikkien iltapäivälehtien verokoneissa ja työn puolesta tulen olemaan oman alan "tunnettu" henkilö.
ap
Taitaa pitää paikkansa. Hyvä palkka mutta verottaja sen vie.
nyt kaiki rikaita verot tulee ulos
Verolaskurilla
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinnosta/yhteystiedot-ja-asiointi/ver…
kun pikaisesti kokeilee niin 120000 tuloista veroja pitää maksaa n. 40000 ja 80000 eron tuloista n. 21000. Eli eroa nettotuloissa n. 19000 joka tekee reilu 1500 kuukaudessa. Näissä kokeiluissa oli kuntana Helsinki ja ei seurakuntantaa eikä mitään vähennyksiä. Eri kunta ja kirkkovero muuttaa tilannetta tietysti jonkin verran mutta suuruusluokka pysyy samana.
Ehkä ap:n piti kirjoittaa "vain 1400 euroa kuussa enemmän" mutta ykkönen jäi pois...
En kyllä pääse ollenkaan samaan tulokseen kun laitoin tiedot verolaskuriin. Mutta koska en tiedä ap:n kotikuntaa tai sitä onko hän kirkollisverovelvollinen, laitoin oman kotikuntani ja vastasin seurakuntaa koskevaan kysymykseen ei.
No, Ruotsi laski joskus Astrid Lindgrenin veroprosentiksi yli 100%. Hän uhkasi muuttaa maasta ja prosenttia korjattiin jonkun verran alaspäin. Lohduttaudu sillä, että eläkkeet lasketaan brutto- eikä nettotuloista.
naapuri ei veroja ota kaiki itselle
Naapurini on työtön ja hän juo joka päivä olutta.
Minusta tuo on vain hyvä. Itse olen yrittäjä, ja olen huomannut, että ei todella kannata tienata yli 40 000 euroa vuodessa. Tulee vaan burn out eikä käteen jää juuri yhtään enempää. Verotus kannustaa tällä tavalla ihmisiä elämään terveellisemmin eli vähemmän stressaantuneina. Ihan hyvä näin.
Eri asia tietenkin palkollisilla, joiden on pakko hengata jossain toimistolla joka tapauksessa kaikki valveillaoloaikansa. Mutta ihmisillä, joiden tulot riippuvat suoraan työn tekoon käytetystä ajasta, progressiivinen verotus on hyvä tapa parantaa työterveyttä.
Vierailija kirjoitti:
jääkä kaiki työmarituela
No niin, nyt sun mukahauska trollaus käy jo tylsäksi, lopeta.
Kokeilin veroprosenttilaskurilla ja ap kyllä valehtelee nyt!
80 000e vuositulot antoivat veroprosentiksi 31% ja 120 000e tuloilla 37%.
miski ette usko verolasku valehteli
kaiki totta
Vierailija kirjoitti:
Naapurini on työtön ja hän juo joka päivä olutta.
Good for him/her.
Mikä tätä palstaa vaivaa, kun ei saa enää lainata sen tekstiä, jolle kommentoi vaan menee tarkistukseen?! Piti kommentoida tuolle työttömälle, että hommaa verokortin etuutta varten niin ei mene 20% veroa.
Pois minusta että epäilisin sinua, mutta... Verolaskurin mukaan 120k€ bruttotuloilla käteen jää 64920€/vuosi = 5410€/kk. Kertomasi mukaan sinulle jää käteen 4700€. Mihin katoaa 710€?
Nämä veroprovoilijathan luottavat siihen ettei kukaan viitsi tarkistaa miten asia oikeasti on ja sitten saadaan satoja vastauksia pitkä kauhisteluketju aikaiseksi.
Ymmärrän, vaikka painin aivan eri tuloluokassa kuin ap. Olen siis yksityinen perhepäivähoitaja. Hoidossa saa olla 4lasta + eskarilainen.
Olisin saanut ryhmän täyteen siis sen 4,5 lasta, mutta tuloni nousivat tietyn rajan yli ja ennakkoverot nousivat sen verran, että olisin käytännössä hoitanut eskarilaisen ilmaiseksi.
Kyseessä ei ollut kuin muutama satanen (mulle iso raha), mutta jätin sen eskarilaisen ottamatta hoitoon. Kulujahan yhdestä lapsesta olisi tullut kuitenkin lisää vaikka puolikas olikin.
Ei mitään järkeä.
Minä muutin tuossa kohtaa ulkomaille. Maksan siellä veroja 15% tuloistani ja Suomen ryöstöverottaja ei saa sentin senttiä. Mukanani vein samalla 140 työpaikkaa, kun siirsin myös firman ulos eli ei tule tuloja sitten enää niistäkään. Ahneella on paskanen loppu.