Apua, sain vaalean lapsen, enkä ole pettänyt!
Eli mieheni on ulkomaalainen ja minäkin puoliksi. Minä ja mieheni olemme molemmat tummia, siis mustahiuksisia ja keskimääräistä tummemmalla iholla varustettuja. Silmämmekin ovat todella tummanruskeat, melkein mustat.
No, synnytin n. viikko sitten. Lapsemme on todella vaaleaihoinen, siniset silmät (tosin sehän on vauvoille tyypillistä, eikö?) ja hänen vähäiset hiuksensa ovat vaaleat, siis ihan platinablondit! Ja minusta tuntuu, että ihmiset jotka ovat nähneet vauvan, luulevat minun pettäneen miestäni. Yksi jopa kommentoi asiaa. Vannon, en todellakaan ole pettänyt!! Mies ei itse ole sanonut mitään vauvan ulkonäöstä. Mutta minua pelottaa, että hänkin epäilee minua!
Mutta siis, mistä vauvamme vaaleus johtuu? Ja miten saisin vakuutettua ihmiset siitä, etten ole pettänyt?
Kommentit (43)
Googlaa Neymar Jr ja hänen poikansa Davi Lucca. Heilläkin on aikamoinen väriero ja ovat varmasti sukua toisillensa. Ihan normaalia on ja lapset tummuvat yleensä vanhetessaan ja silmien väri muuttuu kanssa. Mun pojan silmät muuttuivat vasta vuoden iässä sinisestä ruskeaksi. Blondit hiukset on muuttunut vaaleanruskeaksi vasta ekalla luokalla ja tummanruskeaksi vasta yläkoulussa. Itse olen vaalea ja sinisilmäinen. Mies on tumma ja ruskeasilmäinen.
Ne sun blondigeenit:) on siinä suvulla ihmettelemistä:)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 16:04"]
Vaaleus on resessiivinen ominaisuus, helpommin noin voi käydä kuin niin, että kaksi vaaleavristä saa tumman lapsen.
[/quote]
Resessiivinen = ominaisuus pitää tulla molemmilta.
Ystäväni sekä hänen aviomiehensä ovat juuriltaan puoliksi suomalaisia. Molemmilla on huomattavan tumma toinen vanhempi. Nyt ystävälläni ja miehellään on kolme kaunista lasta, jotka poikkeavat ulkonäöltään toisistaan huomattavasti. Yksi lapsista on blondi ja sinisilmäinen. En ole tullut kysyneeksi ovatko koskaan saaneet uskottomuuskyselyitä, oon kuvitellut että yleisivistykseen kuuluu ymmärtää sen verran periytyvyydestä, että tuollainen variaatio on mahdollista.
Olisikohan laitoksella vaihtunut? Joku toinen ihmettelee jossakin toisaalla, että tuli odotuksiin nähden tummempi silmäinen ja koko lailla ruskettunut lapsi..
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:58"]no sä oot puoliksi suomalainen eli sieltä puolelta sukua se tulee. täysin normaalia. [/quote] Äitini on kuitenkin tumma suomalaiseksi. Mustahiuksinen luonnostaan. Siniset silmät ja melko vaalea iho hänellä kuitenkin on. Ap
[/quote]
Sellaista sattuu. Meillä myös molemmat ovat suomalaisiksi tummia. Ensimmäinen lapsemme oli tumma kuten mekin. Toinen on aivan blondi. Tiedän varmuudella, että vanhemmat ovat samat eli en ole pettänyt miestäni.
Kyllä se vaan on mahdollista, jos teistä jommalla kummalla tai molemmilla on vaaleita geenejä. Eiköhän kasvonpiirteistä löydy isän kanssa kuitenkin yhteistä vaikka lapsi olisikin eri värinen.
Meidän (minä olen tummapiirteinen suomalainen, mies osittain tummaihoinen) neljästä lapsesta kolme on vaaleita (menisi suomalaisesta) ja yksi tumma, niin iholtaan kuin hiuksistaan. Naapurissa asuu perhe joista äiti on vaalea (osittain ulkomaalainen) ja isä tumma intialainen, toinen lapsi vitivalkoinen blondi ja toinen tumma. Geenit ei aina mene ihan oppikirjan mukaan :)
No ei mikään kummajainen. Katoppa Pete Parkkosta ja sen velipoikaa.
Lapsi kyllä luultavasti tummuu ajan kanssa. Oma mieheni on pohjois afrikasta ja lapsi oli syntyessään aika vaalea, tummat silmät ja kulmat kyllä, mutta hiuksia ei ollenkaan ja ihokin vaalea. Nykyisin on tummanruskea tukka. Oli kyllä jo vastasyntyneenä ihan isänsä näköinen, mutta kyllä mieskin kommentoi kun näki vauvan ekan kerran että onpa vaalea
Tuota Neymarin poikaa en ollutkaan aiemmin nähnyt, on tosiaan aikamoinen "väriero" isällä ja pojalla :) oma mieheni on Neymarin värinen ja vähän näköinenkin, lapset ovat iholtaan vaaleita mutta hiukset eivät ole noin vaaleat.
Ihan tummaihoisillekkin voi syntyä albiinolapsia.
Eri asia olla vaalea kuin albiino .
Porvoossa esiintyy dominanttia blondigeeniä.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 14:50"]Eli mieheni on ulkomaalainen ja minäkin puoliksi. Minä ja mieheni olemme molemmat tummia, siis mustahiuksisia ja keskimääräistä tummemmalla iholla varustettuja. Silmämmekin ovat todella tummanruskeat, melkein mustat.
No, synnytin n. viikko sitten. Lapsemme on todella vaaleaihoinen, siniset silmät (tosin sehän on vauvoille tyypillistä, eikö?) ja hänen vähäiset hiuksensa ovat vaaleat, siis ihan platinablondit! Ja minusta tuntuu, että ihmiset jotka ovat nähneet vauvan, luulevat minun pettäneen miestäni. Yksi jopa kommentoi asiaa. Vannon, en todellakaan ole pettänyt!! Mies ei itse ole sanonut mitään vauvan ulkonäöstä. Mutta minua pelottaa, että hänkin epäilee minua!
Mutta siis, mistä vauvamme vaaleus johtuu? Ja miten saisin vakuutettua ihmiset siitä, etten ole pettänyt?
[/quote]
Tee isyystesti
[/quote]
Ok, tämä on hyvä idea, koska mieheni on pakko olla lapsemme isä. Mutta mistä vaaleus ylipäänsä johtuu, sillä 2:n teoriaan en taida uskoa. Ap
[/quote] taisit sanoa olevasi puoliksi suomalainen? Geenit tulee siltä suomipuolelta :)
No onko sun suvussa hyvin vaaleita ihmisiä muualla, esim. onko sun vanhemmat tummia, tai enot, sedät ja tädit?