Avomies peri omakotitalon.
Emme ole virallisesti asuneet samassa taloudessa ja mietinkin voinko muuttaa kahden lapseni kanssa vuokralle taloon ilman, että se vaikuttaa saamiini tukiin? Lapset ovat edellisestä liitosta.
Kommentit (79)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:47"]
Lain mukaan olen oikeutettu noihin tukiin ja en haluaisi luopua niistä, ettei lasten elintaso kärsi. Saan tukia vain 1800 euroa ja siinä ei kyllä ole yhtään ylimääräistä.
ap
[/quote]
Taitaa olla provo :)
Mikä itseisarvo tuilla elämisessä on, ei sulla hirveesti jää rahaa kun maksat asumisen sun muut.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:52"]
Lain mukaan olen oikeutettu noihin tukiin ja en haluaisi luopua niistä, ettei lasten elintaso kärsi. Saan tukia vain 1800 euroa ja siinä ei kyllä ole yhtään ylimääräistä.
ap
[/quote]
Saat tukia siis saman verran kuin minä palkkaa :)
Jokatapauksessa menetät tuet. Sossu ei maksa asumistukea omakotitaloon kun katsovat ettei sun tarvitse sellaisessa asua.
[/quote]
Ota huomioon että tuosta summasta on lapsille aina n. 300€ per lärvi. Eli ne lapsilisä ja elatusmaksu tulee sunkin lapsille ihan samalla tavalla jos olet eronnut eikä uusi miehesi ole adoptoinut sun lapsia. Ja jos sun tulot olisi yhtä pienet kuin ap:n, niin saisit sitä asumistukeakin.
Joudut maksamaan aika pitkältä ajalta takaisin jos jäät kiinni. SITTEN vasta kusessa olet. Ei toi salassa pysy, koska aikavarmasti lasten isä tuossa tilanteessa ottaa yhteyttä sossuun muuttuneen taloustilanteesi vuoksi. Omat asumiskustannuksesi katsotaan pienemmiksi, jolloin elatuskykysi nousee. Tuskin lasten isä haluaa ylimääräistä maksaa.
Saanko vuokrata nykyisen asuntoni edelleen. Espoossa 2h+k+s 52m2, paljonko voisi pyytää pimeänä vuokraa?
ap
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:03"]
Saanko vuokrata nykyisen asuntoni edelleen. Espoossa 2h+k+s 52m2, paljonko voisi pyytää pimeänä vuokraa?
ap
[/quote]Konstit on monet sano mummo ku kissalla pöytää pyyhki.
ap
[/quote]
No ethän ole! Jos olisit, ei tarvitsisi miettiä moista kikkailua. Yrität siis petoksella vääristää saamiasi tukia. Toivon, että nalli napsahtaa ja sen päälle sakkotuomio. Voi tulla ehdollisena, jos on jatkunut jo pitkään. Jääpähän ainakin merkintä rekisteriin.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:48"]
KELA katsoo samassa osoitteessa asuvan miehen ja naisen avopariksi, elleivät he nimenomaan pysty osoittamaan, että he eivät ole pari.
[/quote]
Miten voi todistaa ettei olla pari?
ap
[/quote]
Sillä että olette niin läheistä sukua ettette voisi mennä naimisiin tai niin että jompikumpi on naimisissa jonkun muun kanssa. Muuten ei onnistu. Serkutkin katsotaan pariksi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:24"]
- kotihoidontuki
- kotihoidontuenlisä
- kuntalisä
- asumistuki
- lapsilisä+yh-lisä
- elatustuki+elatusmaksu
ap
[/quote]
Siis sun ex maksaa osan elatusmaksua ja kela osan elatustukena? Täällä kannattaa olla todella tarkka näiden laskelmien kanssa, tai tulee kuraa niskaan. Laita vielä euromäärät tuohon perään. Kuntalisäkin vaihtelee paikkakunnittain, missä sitä nyt maksetaan edes.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:03"]
ap
[/quote]
Siskoni tarvisi asunnon ja töissä käyvänä voisi maksaa pimeänä. En tietenkään vuokraisi kenellekään tuntemattomalle koska nykyään on niin monenlaista hiihtäjää.
ap
Aika läpinäkyvä yritys kyllä jos yh muuttaa lapsineen jonkun miehen omakotitaloon alivuokralaiseksi. Ymmärrän kyllä tilanteesi, muuttamalla virallisesti yhteen miehen kanssa, menetät suurimman osan tuloistasi ja olet tavallaan lapsinesi miehen armoilla taloudellisesti. Naisen ei kannata hankkiutua koskaan tilanteeseen jossa menettää taloudellisen itsenäisyytensä, vaikkakin tulosi ovat tulonsiirtoja yhteiskunnalta. Suosittelen että muutat vasta kun et ole enää yhteiskunnan tuista riippuvainen jolloin miehen tulot eivät enää vaikuta sinun tuloihisi. Onko sulla työpaikka odottamassa?
Onnea valitsemallesi tielle. Et ole ensimmäinen asiasta tuomittu. Etkä varmasti viimeinenkään.
https://www.finlex.fi/fi/oikeus/ho/2010/rho20100740
Syyttäjä vaati A:lle rangaistusta törkeästä petoksesta 1.6.2006-31.10.2008, koska A oli hankkiakseen itselle tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä erehdyttänyt Kansaneläkelaitoksen henkilökuntaa asumistukiasiassa.
...
Hovioikeus tuomitsi A:n petoksesta käräjäoikeuden tuomitseman 4 kuukauden 15 päivän asemesta 3 kuukauden pituiseen vankeusrangaistukseen. Vankeusrangaistus määrättiin käräjäoikeuden tavoin ehdolliseksi.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:47"]Lain mukaan olen oikeutettu noihin tukiin ja en haluaisi luopua niistä, ettei lasten elintaso kärsi. Saan tukia vain 1800 euroa ja siinä ei kyllä ole yhtään ylimääräistä.
ap
[/quote]
Ja saman lain mukaan et ole jos muutatte yhteen.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:47"]Lain mukaan olen oikeutettu noihin tukiin ja en haluaisi luopua niistä, ettei lasten elintaso kärsi. Saan tukia vain 1800 euroa ja siinä ei kyllä ole yhtään ylimääräistä.
ap
[/quote]
Mun palkka on kuussa 1200€...