Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 4-vuotias tekee rattaissa?

Vierailija
17.01.2015 |

Kommentit (131)

Vierailija
61/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:18"]

Ne ihmiset, jotka ajaa autolla 200 m matkan, kuljettaa tietty sitä lastaankin autolla ja ihmettelevät sitten rattaissa kulkevia lapsia. Eskarissa ja viimeistään koulussa sitten kostautuu, jos lasta ei ole opetettu kävelemään, saati hiihtämään, luistelemaan ja pyöräilemään. Kyllä se lapsen motorinen kehitys kävelystä lähtee (ja ensin vauvana ryömimisestä ym), poikkeuksena ehkä ne, jotka raijataan autolla jäähallille jo 3-vuotiaina pelaamaan lätkää. 

[/quote]

Tärkeämpää lapsen fyysisen kehityksen kannalta olisi päivittäinen kävely kuin pikkulapsen kerran viikossa tapahtuva harrastaminen. Lapset olisi tärkeää totuttaa käyttämään jalkojaan kävelyyn. Lapsi jaksaa ihan hyvin kävellä ikävuosiaan vastaavan määrän kilometrejä päivässä, jos hänet siihen vähitellen totutetaan. Nelivuotiaalle kahden kilometrin edestakainen matka on oikein sopiva.

Selvää on, että aikaa siihen menee, ja vaatii viitseliäisyyttä vanhemmilta totuttaa lapsi siihen, että kävely on ihmisen luontainen tapa liikkua paikasta toiseen. Vanhempien on pakko päästä töihin ajoissa, ja lapsi on saatava tarhaan, kauppaostokset kotiin, ja rattaat ovat siksi usein välttämättömät.

Mutta se että terve neljä-viisivuotias ei jaksaisi kävellä paria kilometriä, ei johdu muusta kuin siitä että hänellä on huono kunto. Ja sen on vanhempien syytä.

Vierailija
62/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 11:40"]

On kyllä vähän kaksinaismoralista joiltakin ihmetellä lasten rattaissa istumista, kun sitten itse käydään parin kilometrin, jopa muutaman sadan metrin, matkoja autolla. Mitä aikuinen tekee autolla lyhyellä matkalla? 

[/quote]

Niin. Kun lapsi kulkee autossa, on tuntemattomien ihmisten mahdotonta tietää, kuinka pitkän matkan hän siinä yhtäjaksoisesti kulkee. Onko ajettu 200 m tai 20 km. Samoin on rattaiden kanssa. Mistä tiedät rattaita työntävästä, onko heidän kuljettava matkansa 100 m tai 5 km. Voi toki arvella, mutta varmasti ei voi sanoa, ellei seuraa heitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:34"]

Me käydään välillä Lidlissä 4 kilometrin päässä, joten kuljetan just 4 vuotta täyttäneen sinne rattailla. Kävellen matkassa menisi ikuisuus ja ostokset saa helposti rattaiden tavarakoriin. Meillä ei ole autoa millä kulkea. Kumma että autolla saa raahata kakaroita jotka ei jaksa kävellä, mutta ei rattailla. Aion ensi kesänä pyöräillä muksu pyöränistuimessa kauppaan onkohan sekin jonkun mielestä laiskuutta... 

[/quote]

Rattaat on mahdollista korvata joissain tapauksissa muillakin välineillä. Esim. pyöränistuin, lumitalvena pulkka tai potkuri. Joku opettaa oman muksunsa pienenä jo pyöräilemään itse, niin matkat taittuu joutuisasti. Mä ajattelen niin, että jos tavan ja tottumuksen vuoksi istuttaa lastaan rattaissa mahdollisimman isoksi tai päästäkseen ilmaiseksi bussiin raahaa isolla lapsella rattaita mukana, se on laiskuutta. Jos taas on joku oikea syy käyttää rattaita, se on ok. Ja niitä kunnollisia syitä on tässä ketjussa lueteltu vaikka kuinka. 
[/quote]
Selvä. Entä sitten ne, jotka istuttavat lapsiaan autossa tuon neljän kilometrin matkan? Mitä se on?

Vierailija
64/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:18"]

Ne ihmiset, jotka ajaa autolla 200 m matkan, kuljettaa tietty sitä lastaankin autolla ja ihmettelevät sitten rattaissa kulkevia lapsia. Eskarissa ja viimeistään koulussa sitten kostautuu, jos lasta ei ole opetettu kävelemään, saati hiihtämään, luistelemaan ja pyöräilemään. Kyllä se lapsen motorinen kehitys kävelystä lähtee (ja ensin vauvana ryömimisestä ym), poikkeuksena ehkä ne, jotka raijataan autolla jäähallille jo 3-vuotiaina pelaamaan lätkää. 

[/quote]

Tärkeämpää lapsen fyysisen kehityksen kannalta olisi päivittäinen kävely kuin pikkulapsen kerran viikossa tapahtuva harrastaminen. Lapset olisi tärkeää totuttaa käyttämään jalkojaan kävelyyn. Lapsi jaksaa ihan hyvin kävellä ikävuosiaan vastaavan määrän kilometrejä päivässä, jos hänet siihen vähitellen totutetaan. Nelivuotiaalle kahden kilometrin edestakainen matka on oikein sopiva.

Selvää on, että aikaa siihen menee, ja vaatii viitseliäisyyttä vanhemmilta totuttaa lapsi siihen, että kävely on ihmisen luontainen tapa liikkua paikasta toiseen. Vanhempien on pakko päästä töihin ajoissa, ja lapsi on saatava tarhaan, kauppaostokset kotiin, ja rattaat ovat siksi usein välttämättömät.

Mutta se että terve neljä-viisivuotias ei jaksaisi kävellä paria kilometriä, ei johdu muusta kuin siitä että hänellä on huono kunto. Ja sen on vanhempien syytä.
[/quote]
Entä sitten kuuden-kymmenen kilometrin matkat? Saako silloin istuttaa rattaissa vai onko silloinkin huono kunto? Kenen vika on jos nelivuotias ei jaksa kävellä kuutta kilometria yhteen suuntaan ja takaisin?
Uskokaa nyt ihmiset ettei kannata tuomita muita! Kuka sinustakin teki tässä asiassa tuomarin?!

Vierailija
65/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:45"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:18"]

[/quote]

[/quote]
Entä sitten kuuden-kymmenen kilometrin matkat? Saako silloin istuttaa rattaissa vai onko silloinkin huono kunto? Kenen vika on jos nelivuotias ei jaksa kävellä kuutta kilometria yhteen suuntaan ja takaisin?
Uskokaa nyt ihmiset ettei kannata tuomita muita! Kuka sinustakin teki tässä asiassa tuomarin?!
[/quote]
Olin tulossa kirjoittamaan samaa. Mulla ei ole ajokorttia eikä täällä kulje julkiset. Minä jaksan hyvin kävellä 7km töihin tytön päobäkodin viereen ja kaupan kautta 8km takaisin kotiin, mutta ihanko oikeasti mun 4-vuotiaan tyttärenkin pitäisi jaksaa kävellä 15km päivässä ja vielä päiväkodin ulkoilut ja jumpat päälle? Kesäaikaanhan sen kulkee pyörällä helposti, mutta talvella siihen menee tuhottomasti aikaa, lapsi väsyy, kumpaakin palelee ja vituttaa ja päivä on pilalla molemmilta jo heti aamulla.

Vierailija
66/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nelivuotias ja rattaat. Molemmat mukana, kun kotoa lähdetään. Päiväkotiin mennään puolijuoksua tenava rattaissa, kotimatkalla sitten käydään kaupassa kahdesti viikossa ja rattailla kärrätään puolen viikon ostokset, lapsi kävelee 5km.

Vapaapäivinä lähdetään aamulla liikenteeseen, lapsi ja rattaat edelleen mukana. Kävellään rannalle (talvella uimahalliin tms.) ja ollaan siellä useampi tunti ja tullaan sitten takaisin. Näyttäkää mulle nelivuotias, joka jaksaa kävellä ensin 7km, uiskennella useamman tunnin ja kävellä vielä vinkumatta 7km takaisin kotiin.

LÄhdetään koiraa ulkoiluttamaan, asutaan täällä böndellä, jossa ei ole juurikaan tuota turvallista kevyenliikenteenväylää vaan reitti kulkee maantienlaitaa (80km/h rajoitus). Lapsi rattaisiin ja koira hihnaan muutaman km, että päästään omalle turvelliselle peltotienpätkälle. Siellä lapsi pois rattaista ja koira vapaaksi. Kuka oikeasti uskaltaisi antaa nelivuotiaan kävellä edes kädestä pitämällä pientareetonta maantienlaitaa???

Eli kyllä on tilanteita, kun nelivuotiaskin tarvitsee vielä rattaita! Ei sen lapsen tarvitse niissä rattaissa kokoaika olla, sieltä yleensä voi lapsen vapauttaa tilanteen niin salliessa.

Vierailija
67/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:34"]

Me käydään välillä Lidlissä 4 kilometrin päässä, joten kuljetan just 4 vuotta täyttäneen sinne rattailla. Kävellen matkassa menisi ikuisuus ja ostokset saa helposti rattaiden tavarakoriin. Meillä ei ole autoa millä kulkea. Kumma että autolla saa raahata kakaroita jotka ei jaksa kävellä, mutta ei rattailla. Aion ensi kesänä pyöräillä muksu pyöränistuimessa kauppaan onkohan sekin jonkun mielestä laiskuutta... 

[/quote]

Rattaat on mahdollista korvata joissain tapauksissa muillakin välineillä. Esim. pyöränistuin, lumitalvena pulkka tai potkuri. Joku opettaa oman muksunsa pienenä jo pyöräilemään itse, niin matkat taittuu joutuisasti. Mä ajattelen niin, että jos tavan ja tottumuksen vuoksi istuttaa lastaan rattaissa mahdollisimman isoksi tai päästäkseen ilmaiseksi bussiin raahaa isolla lapsella rattaita mukana, se on laiskuutta. Jos taas on joku oikea syy käyttää rattaita, se on ok. Ja niitä kunnollisia syitä on tässä ketjussa lueteltu vaikka kuinka. 
[/quote] Voisiko joku selittää mulle miksi rattaissa istuminen on pahempi asia kuin pulkassa tai pyörän istuimessa I-S-T-U-M-I-N-E-N?!

Vierailija
68/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisempaa istua rattaissa kun seisoa. 

Vierailija
69/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kertyy kävelymatkaa päivittäin 6-15 km, joten tämän vuoksi 4-vuotias istuu ajoittain rattaissa.

Vierailija
70/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meidän lähinnä istuu - harvoin, mutta esim. tässä tilanteessa. Olen yh ja piti heti töiden jälkene lähteä hakemaan isoveljeä synttäreitä noin 1.5 kilometrin päästä. Aikaa noin vartti. Tarvitsen itse sekä liikuntaa että raitista ilmaa, joten halusin kävellä. Ei vain oltais ikinä ehitty, jos 4-vuotias olisi liukastellut tuon matkan. Eli heitin rattaisiin ja reippailin itse. Paluumatkan sitten käveli myös 4-vuotias. 

Joskus myös - jos on kiire - vien lapsen rattailla päiväkotiin ajansäästön takia. En viitsi aina kulkea autolla kiireessä, kun liikuntaakin pitää munkin saada. 

Vierailija
71/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaissa istuvat 4 vuotiast ihmetyttää minuakin. Olen päiväkodissa töissä ja päivittäin näen vanhempia jotka tuovat isoja lapsia päiväkotiin rattaissa! Tiedän myös että kenelläkään ei ole kilometriä pidempi matka. Osa asuu muutaman sadan metrin päässä. Ollaan keskusteluissa sanottu asiasta vanhemmille ja vasta silloin tajuavat itse. Retkillä lapset ei jaksa kävellä. Retkillä huomaa heti lapset kenen kanssa vanhemmat ei jaksa tehdä kävelyretkiä. Tarkoitan tällä terveitä lapsia, en sellaisia kenellä liikunta rajoite. Ymmärrän jos on yli kilometrin matka ja ollaan jostakin myöhässä. 

Vierailija
72/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 09:39"]

Keskiovelle maksupäätteet ja kaikki maksaa matkansa niin sit ei oo välii minkä ikäistä kuljettaa rattaissa.

[/quote]

Tässä kaupungissa kaikki maksaa linkassa, oli rattaat mukana tai ei. Taitaa olla harvassa kaupungissa ilmaista uo rattaiden kanssa kulkeminen.

Meillä tyttö täyttää 5v. kesällä ja välillä on ollut rattaat mukana kun mennään kaupungille. On kätevä laittaa väsähtänyt lapsi niihin plus ostokset kulkevat myös rattaissa. 

Oli myös viime kesänä rattaat mukana kun lähdettiin Turkuun koko päiväksi. Käveltiin todella paljon joten ihan hyödylliset olivat. Lapsi itse pyysi päästä niihin, istui hetken aikaa ja sitten taas kävelemään.

Ei meilläkään nuo ole päivittäisessä käytössä, ei edes viikottaisessa joten lapsi tuskin taantuu vauvan tasolle niissä.

Vierailija
73/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 09:56"]En ole ikinä ymmärtänyt kommenttia "lapseni ei ole suostunut rattaisiin täytettyään 2v". Siis miten ihmeessä lapsi voi muka tuollaisesta asiasta päättää? Ettekö saa lapsianne istumaan turvaistuimissakaan kun "se ei suostu"?
[/quote]

Kyllä, minun lapseni 2 täytettyään ei missään tapauksessa suostunut rattaisiin. Ei sitten millään, huusi ja raivosi ja rimpuili ja vähän vielä lisäksi huusi raivosi. Kaikin keinoin yritti (ja pääsikin) rattaista pois (ne valjaat ei muuten ketään pitele). Oisko mun pitäny sit huudattaa sitä dösässä/kaupassa/lenkillä väkisin niissä rattaissa? Vai mitä sä ehdotat? Siitä lähtien hän on kävelly joka paikkaan (meil ei oo edes autoa, et siitä nyt on turha huudella et mennään 500m lähikauppaan autolla) tahi sit on menty julkisilla. Ja kyllä, jos ei oo mitään vammaa/muuta estettä, ni on outoo kärrätä 4 vuotiasta rattaissa.

Vierailija
74/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 02:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 02:08"]Siksi kun rattaissa pääsee ilmaiseksi? Olivat pysäkiltä tulossa? Ainakin meillä Turussa näkee liki murkkuikäisiä rattaissa istumassa bussissa. Eräs tietty kansanryhmä myös matkustaa ilmaiseksi tyhjien lastenvaunujen kanssa. [/quote] Riihimäellä ei pääse rattaiden kanssa ilmaiseksi. Mutta joo, se olikin järkyttävin osuus tässä uutisessa... Not.

[/quote]

Käytinkin kysymysmerkkiä sen takia, kun en tiedä Riihimäen käytäntöä. Ja ap tätä rattaissa istumista ihmetteli, vastasin vain kysymykseen...

Vierailija
75/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:25"]

Meillä on nelivuotias ja rattaat. Molemmat mukana, kun kotoa lähdetään. Päiväkotiin mennään puolijuoksua tenava rattaissa, kotimatkalla sitten käydään kaupassa kahdesti viikossa ja rattailla kärrätään puolen viikon ostokset, lapsi kävelee 5km.

Vapaapäivinä lähdetään aamulla liikenteeseen, lapsi ja rattaat edelleen mukana. Kävellään rannalle (talvella uimahalliin tms.) ja ollaan siellä useampi tunti ja tullaan sitten takaisin. Näyttäkää mulle nelivuotias, joka jaksaa kävellä ensin 7km, uiskennella useamman tunnin ja kävellä vielä vinkumatta 7km takaisin kotiin.

LÄhdetään koiraa ulkoiluttamaan, asutaan täällä böndellä, jossa ei ole juurikaan tuota turvallista kevyenliikenteenväylää vaan reitti kulkee maantienlaitaa (80km/h rajoitus). Lapsi rattaisiin ja koira hihnaan muutaman km, että päästään omalle turvelliselle peltotienpätkälle. Siellä lapsi pois rattaista ja koira vapaaksi. Kuka oikeasti uskaltaisi antaa nelivuotiaan kävellä edes kädestä pitämällä pientareetonta maantienlaitaa???

Eli kyllä on tilanteita, kun nelivuotiaskin tarvitsee vielä rattaita! Ei sen lapsen tarvitse niissä rattaissa kokoaika olla, sieltä yleensä voi lapsen vapauttaa tilanteen niin salliessa.

[/quote]

Tää on nyt ihan ohis, mutta kuka uskaltaa työntää lasta rattaissa pientareettomalla autotiellä, jolla ei uskaltaisi antaa lapsen kävellä edes kädestä kiinni pitäen? 

Ja sitten itse aiheeseen. On varmasti paljon hyviä syitä kuljettaa 4-vuotiasta rattaissa. Mutta on myös huonoja syitä. Tässäkin keskustelussa muutama on maininnut että lapsi pitää pistää rattaisiin että pääsee itse hikilenkille rattaita työntämään. WTF? Keksin tuhat ja yksi tapaa, joilla sekä aikuinen että lapsi voivat liikkua.

Vierailija
76/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 09:56"]En ole ikinä ymmärtänyt kommenttia "lapseni ei ole suostunut rattaisiin täytettyään 2v". Siis miten ihmeessä lapsi voi muka tuollaisesta asiasta päättää? Ettekö saa lapsianne istumaan turvaistuimissakaan kun "se ei suostu"? [/quote] Kyllä, minun lapseni 2 täytettyään ei missään tapauksessa suostunut rattaisiin. Ei sitten millään, huusi ja raivosi ja rimpuili ja vähän vielä lisäksi huusi raivosi. Kaikin keinoin yritti (ja pääsikin) rattaista pois (ne valjaat ei muuten ketään pitele). Oisko mun pitäny sit huudattaa sitä dösässä/kaupassa/lenkillä väkisin niissä rattaissa? Vai mitä sä ehdotat? Siitä lähtien hän on kävelly joka paikkaan (meil ei oo edes autoa, et siitä nyt on turha huudella et mennään 500m lähikauppaan autolla) tahi sit on menty julkisilla. Ja kyllä, jos ei oo mitään vammaa/muuta estettä, ni on outoo kärrätä 4 vuotiasta rattaissa.

[/quote]

Mä ihan maalaisjärjellä ja parin reippaan lapsen äitinä sanoisin, että siinä vaiheessa kun lapsi alkaa väkisin pyrkiä rattaista pois, kannattaa antaa sen tulla pois. Silloin on menossa semmoinen herkkyyskausi, joka kannattaa hyödyntää, vaikka se ehkä vähän vaivalloista onkin.

Vierailija
77/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:09"]

[/quote]

Tää on nyt ihan ohis, mutta kuka uskaltaa työntää lasta rattaissa pientareettomalla autotiellä, jolla ei uskaltaisi antaa lapsen kävellä edes kädestä kiinni pitäen? 

Ja sitten itse aiheeseen. On varmasti paljon hyviä syitä kuljettaa 4-vuotiasta rattaissa. Mutta on myös huonoja syitä. Tässäkin keskustelussa muutama on maininnut että lapsi pitää pistää rattaisiin että pääsee itse hikilenkille rattaita työntämään. WTF? Keksin tuhat ja yksi tapaa, joilla sekä aikuinen että lapsi voivat liikkua.

[/quote]

Mitä huonoa tuossa on? Mä olen vielä huomattavasti laiskempi äiti ja lähdemmekö sinne hikilenkille silloin kun mies tai äitini jää kotiin lapsen kanssa. Kamalaa, mun lapsi ei liiku eikä edes pääse ulos koska äiti käy noin jokatoinen päivä omalla hikilenkillä. 

Mies käy vielä kolme kertaa viikossa salilla eikä ota sinnekään lasta mukaan. 

Vierailija
78/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:09"]

[/quote]

[/quote]

Mitä huonoa tuossa on? Mä olen vielä huomattavasti laiskempi äiti ja lähdemmekö sinne hikilenkille silloin kun mies tai äitini jää kotiin lapsen kanssa. Kamalaa, mun lapsi ei liiku eikä edes pääse ulos koska äiti käy noin jokatoinen päivä omalla hikilenkillä. 

Mies käy vielä kolme kertaa viikossa salilla eikä ota sinnekään lasta mukaan. 

[/quote]

No just näin mäkin teen, käyn juoksemassa kun lapsi nukkuu. Kun ulkoilen lapsen kanssa, potkitaan palloa tai leikitään hippaa tai lenkkeillään yhdessä. 

Vierailija
79/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 05:08"]

Ainakin Turussa rattaiden kanssa pääsee ilmaiseksi bussiin ja mamut änkeää jopa kouluikäisiä lapsia rattaisiin päästäkseen pummilla

[/quote]

Helsingissä busseissa pääsee ilmaiseksi alle 7 vuotiaan kanssa. En tiedä mikä ikäraja Turussa on. Itse käyn juoksulenkillä 4 vuotias rattaissa. Ehkä tuo vuoden päästä voisi vaikka pyöräillä mukana, mutta nyt menee mukavasti molemmilla. Lapsi tykkää ja minun ei tarvitse paimentaa tai etsiä lapsen vahtia. Harrastan tätä niin kauna kuin lapsi suostuu rattaissa istumaan tai mahtuu niihin.

Vierailija
80/131 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viedään 4v lapsi päiväkotiin rattailla. Matkaa n. kilometri. Jaksaa kyllä kevyestikävellä tuon matkan, mutta se matkan teko kävellen paljon hitaampaa kuin että aikuinen työntää.. Päiväkodissa pitää olla viimeistään n. klo 6.40. että mä ehdin siitä vielä bussiin ja töihin ajallaan.. Aika aikaisin pitäis lähteä, että lapsen kanssa ehtisi varmasti kävellä päiväkotiin myös huonoina aamuina :D

Muuten rattaita ei käytetä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme