Mitä 4-vuotias tekee rattaissa?
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015011719035218_uu.shtml
4-vuotias istuu rattaissa? Miksi?
Kommentit (131)
Alle viisivuotias on liikenteessä arvaamaton. Vilkkaat tapaukset on turvalllisinta pitää vilkkailla liikennepaikoilla rattaissa. Kädestä pitäminen ei riitä, lapsi pystyy tempautumaan helposti irti. Lasten ja aikuisten kunnon romahtamiseen on syynä AUTOILU, ei lastenrattaat.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 07:26"]Kaikkien mielestä on siis ok, että 4-vuotias istuu rattaissa? Mikä on niin pitkä matka, että rattaat tarvitaan? 500m? 1 km? 2km? 4 km? 6 km?
[/quote]
Itse olen kuskannut lapsia rattaissa 4 vuotiaana. Matka on ollut jotain 6km suuntaansa eli 12km. Itse ihmettelen miksi jotkut istuvat tuon matkan autossa eikä kävele tai istu rattaiden kyydissä.
Meillä on rattaat jätetty 2v 9kk- 10kk iässä. Lapset ovat nyt 15v, 17v ja 19v. Minusta rattaat olivat bussissa niin hankalat ja niistä oli enemmän haittaa kuin hyötyä. Asumme lapsirikkaalla alueella ja monesti bussiin ei mahtunut rattaiden kanssa, koska siellä oli jo kahdet rattaat.
Muutoin kuljemme autolla lyhyetkin matkat.
Niin, jollei olisi istunut rattaissa olisi onnettomuus jäänyt tapahtumatta.
Ihmiset jolla auto ei aina ymmärrä mitä autottomana joutuu tekemään. Omat lapset ei yli kolmivuotiaina ole enää istunut rattaissa, mutta miten käyt esim. kolmen kilometrin päässä ruokakaupassa kun pitäisi ostaa viikon tarvikkeet?
Saanko kysyä ap:lta ja muilta ihmettelijöiltä vastakysymyksen?
Asutteko maalla vai kaupungissa? Onko teillä auto?
Minä asun pikkukaupungissa eikä meillä ole autoa. Liikumme pitkiä matkoja kävellen (2-10km) ja linja-autolla. Esikoinen on vasta 1,5-vuotias, mutta aion kyllä kuljettaa häntä rattaissa pitemmillä asiointireissuilla niin pitkään kun suinkin suostuu rattaissa istumaan. Ei lasta voi vaatia kävelemään kilometrikaupalla.
Toki on eri asia jos pakolliset pitkän matkan asiat hoidetaan autolla ja lapsi ulkoilee vain lyhyempiä parin kilometrin matkoja. Ja maallahan etäisyydet on sellaisia ettei ilman autoa selviä.
Mutta meille tämä rattailla kulkeminen sopii mainiosti ja todellakin aion hyödyntää rattaita niin pitkään kuin mahdollista.
Mun kaverin eskari-ikäinenkin istuu vielä rattaissa, sitä olen pitänyt vähän erikoisena, mutta kukin tavallaan. :D
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 07:43"]Niinpä.
Mun lapsi ei suostunut edes 2 vuotiaana enää lenkillä rattaisiin. Vaan juoksi itse.
[/quote]
Ihan totta?Juoksiko esim. kympin lenkin?
Meidän tyttö ei, siksi istuu pikkuveljen kanssa tuplarattaissa kun olen lenkillä.
Mun tyttö täyttää viisi keväällä ja silti istuu välillä rattaissa. Liikutaan paljon ja matkat ei ole mitään 200m. On reipas myös kävelemään ja jaksaa kyllä pitkiäkin matkoja, mutta aina ei. Ei kuulu muille.
Oman kokemuksen mukaan moni ei pidä rattaissa tuon ikäistä, koska suhaa autolla joka paikkaan tai vastaavasti ei ota lapsia mihinkään mukaan. Mulla on lapset aina ja joka paikassa.
Usein nämä rattaista valittavat ihmiset on niitä jotka kuskaa lapsensa puolen kilometrin päähän harrastuspaikalle autolla. Paheksuvat sitten kovaan ääneen naapuria joka laittaa lapsensa rattaisiin kun menevät ruokakauppaan 3 km päähän. Innoissaan selittävät että kyllä meidän lapsi osaa kävellä tuommoiset matkat.
Miksi on ok kuskata lapsia autolla mutta ei rattaissa?
Siis ihan aikuisten oikeesti. Rattijuoppo ajaa lastenrattaiden päälle ja täällä mammat ruotii sitä, että lapsi oli liian vanha rattaisiin?!
Laiska lapsi ja laiskat vanhemmat. Tämän päättelen aina isosta rattaissa istujasta.
Miksi aikuiset istuu autossa?
Mekin siis pidetää rattaat kauppareissulla mukana. Ostokset mahtuu kyytiin ja jos 3-vuotiaani väsähtää kesken matkan niin rattaisiin vaan.
Rattaitten käyttö ei kyllä ole syy lasten vähäiseen liikkumiseen vaan aikuisten kiire.
T. Liikunta- ja urheilualalla työskentelevä
Autoilevat ihraperseet ne vaan ihmettelee... eivät ole koskaan lenkkeileet 4 vuotiaan kanssa :)
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:39"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:34"] Me käydään välillä Lidlissä 4 kilometrin päässä, joten kuljetan just 4 vuotta täyttäneen sinne rattailla. Kävellen matkassa menisi ikuisuus ja ostokset saa helposti rattaiden tavarakoriin. Meillä ei ole autoa millä kulkea. Kumma että autolla saa raahata kakaroita jotka ei jaksa kävellä, mutta ei rattailla. Aion ensi kesänä pyöräillä muksu pyöränistuimessa kauppaan onkohan sekin jonkun mielestä laiskuutta... [/quote] Rattaat on mahdollista korvata joissain tapauksissa muillakin välineillä. Esim. pyöränistuin, lumitalvena pulkka tai potkuri. Joku opettaa oman muksunsa pienenä jo pyöräilemään itse, niin matkat taittuu joutuisasti. Mä ajattelen niin, että jos tavan ja tottumuksen vuoksi istuttaa lastaan rattaissa mahdollisimman isoksi tai päästäkseen ilmaiseksi bussiin raahaa isolla lapsella rattaita mukana, se on laiskuutta. Jos taas on joku oikea syy käyttää rattaita, se on ok. Ja niitä kunnollisia syitä on tässä ketjussa lueteltu vaikka kuinka. [/quote] Voisiko joku selittää mulle miksi rattaissa istuminen on pahempi asia kuin pulkassa tai pyörän istuimessa I-S-T-U-M-I-N-E-N?!
[/quote]
Kyllähän niissäkin istutaan ja istuminen on aina passiivista toimintaa. Rattaiden kanssa liikkeelle lähteminen on ajatuksena sellainen, että lapsi kulkee niissä koko ajan, muutenhan ne ovat vähän turhat. Vaikka tietty lapsi voi kävellä ja rattaat on vain varuiksi. Niissä on kyllä työntämistä tyhjänäkin, varsinkin lumisohjossa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:25"]
Meillä on nelivuotias ja rattaat. Molemmat mukana, kun kotoa lähdetään. Päiväkotiin mennään puolijuoksua tenava rattaissa, kotimatkalla sitten käydään kaupassa kahdesti viikossa ja rattailla kärrätään puolen viikon ostokset, lapsi kävelee 5km.
Vapaapäivinä lähdetään aamulla liikenteeseen, lapsi ja rattaat edelleen mukana. Kävellään rannalle (talvella uimahalliin tms.) ja ollaan siellä useampi tunti ja tullaan sitten takaisin. Näyttäkää mulle nelivuotias, joka jaksaa kävellä ensin 7km, uiskennella useamman tunnin ja kävellä vielä vinkumatta 7km takaisin kotiin.
LÄhdetään koiraa ulkoiluttamaan, asutaan täällä böndellä, jossa ei ole juurikaan tuota turvallista kevyenliikenteenväylää vaan reitti kulkee maantienlaitaa (80km/h rajoitus). Lapsi rattaisiin ja koira hihnaan muutaman km, että päästään omalle turvelliselle peltotienpätkälle. Siellä lapsi pois rattaista ja koira vapaaksi. Kuka oikeasti uskaltaisi antaa nelivuotiaan kävellä edes kädestä pitämällä pientareetonta maantienlaitaa???
Eli kyllä on tilanteita, kun nelivuotiaskin tarvitsee vielä rattaita! Ei sen lapsen tarvitse niissä rattaissa kokoaika olla, sieltä yleensä voi lapsen vapauttaa tilanteen niin salliessa.
[/quote]
Tää on nyt ihan ohis, mutta kuka uskaltaa työntää lasta rattaissa pientareettomalla autotiellä, jolla ei uskaltaisi antaa lapsen kävellä edes kädestä kiinni pitäen?
Ja sitten itse aiheeseen. On varmasti paljon hyviä syitä kuljettaa 4-vuotiasta rattaissa. Mutta on myös huonoja syitä. Tässäkin keskustelussa muutama on maininnut että lapsi pitää pistää rattaisiin että pääsee itse hikilenkille rattaita työntämään. WTF? Keksin tuhat ja yksi tapaa, joilla sekä aikuinen että lapsi voivat liikkua.
[/quote]
Mitä huonoa tuossa on? Mä olen vielä huomattavasti laiskempi äiti ja lähdemmekö sinne hikilenkille silloin kun mies tai äitini jää kotiin lapsen kanssa. Kamalaa, mun lapsi ei liiku eikä edes pääse ulos koska äiti käy noin jokatoinen päivä omalla hikilenkillä.
Mies käy vielä kolme kertaa viikossa salilla eikä ota sinnekään lasta mukaan.
[/quote]
No just näin mäkin teen, käyn juoksemassa kun lapsi nukkuu. Kun ulkoilen lapsen kanssa, potkitaan palloa tai leikitään hippaa tai lenkkeillään yhdessä.
[/quote]
Mä teen sen lapsen hereillä ollessa. Samoin mies.
Mä en vaan tajua mitä eroa siinä on jääkö lapsi kotiin toisen aikuisen kanssa vai istuuko mukana rattaissa. Tai no, ero on varmaan se että se vanhempi joka viitsii ottaa sen lapsen mukaan rattaissa on varmaan sellainen vanhempi jolla ei ole mahdollisuutta jättää sitä lasta kotiin toisen aikuisen kanssa.
Eli ongema on sitten vissiin sinä että yh:lla tai muuten lapsen kanssa kaksin olevalla vanhemmalla ei ole oikeutta lenkkeillä tai käydä salilla, kun se aika on aina pakko käyttää lapsen kanssa liikkumiseen?
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 09:56"]En ole ikinä ymmärtänyt kommenttia "lapseni ei ole suostunut rattaisiin täytettyään 2v". Siis miten ihmeessä lapsi voi muka tuollaisesta asiasta päättää? Ettekö saa lapsianne istumaan turvaistuimissakaan kun "se ei suostu"? [/quote] Kyllä, minun lapseni 2 täytettyään ei missään tapauksessa suostunut rattaisiin. Ei sitten millään, huusi ja raivosi ja rimpuili ja vähän vielä lisäksi huusi raivosi. Kaikin keinoin yritti (ja pääsikin) rattaista pois (ne valjaat ei muuten ketään pitele). Oisko mun pitäny sit huudattaa sitä dösässä/kaupassa/lenkillä väkisin niissä rattaissa? Vai mitä sä ehdotat? Siitä lähtien hän on kävelly joka paikkaan (meil ei oo edes autoa, et siitä nyt on turha huudella et mennään 500m lähikauppaan autolla) tahi sit on menty julkisilla. Ja kyllä, jos ei oo mitään vammaa/muuta estettä, ni on outoo kärrätä 4 vuotiasta rattaissa.
[/quote]
Ihan sama täällä. Ilmeisesti joillakin on niin rauhalliset lapset että ongelmaa ei ole. Itse koin järkevämmäksi antaa lapsen kävellä kuin istuttaa pakosti rattaissa. Tietysti tarpeen tullen määräsin lapsen istumaan. En silti puutu toisenlaisiin tapoihin. Jos lapsi oli esim. puolikuntoinen, niin silloihan hän istui rattaissa ihan mielelläänkin. Mutta kuka amuisin kävelee lapsen kanssa 2 kilometriä päiväkotiin? Kyllä meillä oli aamulla rattaat, pulkka, pyörä narun perässä. Aamulla kuitenkin oli aikataulu jossa piti pysyä. Kotimatkalla lapsi sai itse kulkea kuin halusi. Mutta kotimatka kesti aina pitkään.
Kyllä minä laitan nelivuotiaan rattaisiin, kun lähden koiraa ulkoiluttamaan lapsen kanssa. Koira haluaa kulkea sen verran reipasta tahtia, ettei lapsi pysyisi vauhdissa mukana. Lapsen ulkoiluttaminen sitten toki jalan :)
miksi minkään ikäinen ihminen istuu autossa, nih!
tämä keskustelunaihe saa mut aina näkemään punaista. Että toisten Nikot ja Jennat saa kulkea saastuttavien peltipurkkien turvaistuimilla, mutta rattaissa ei voi istua, se kertoo alhaisesta perheestä... kyllä autottoman pitää lähteä ma-aamulla liukastelemaan jäiselle pyörätielle kello 6, että ehtii ajoissa parin km:n päähän tarhaan. Auton omistaja sitten suhaa 7:45 siinä päiväkodin kulman suojatiellä pikku ylinopeudella melkein päälle, kun kiirettä pitää viedä nuppunen hoitoon.
Ja autolliset voi nukuttaa 4-veen päiväunille kätevästi pikku autoajelulla, mutta autottoman 4-veellä ei ole oikeutta päiväuniin jne... aina tätä paskaa! mikä ihmisiä vaivaa? Oma huonommuus jota pitää purkaa toisiin ihmisiin yrittäen leimata toisia huonommiksi mitä erilaisin syin? Välillä ihmisten järjettömät ajatukset vituttaa niin paljon, #¤%###"Kele
Mun lapset on kyllä murkkuikäisiä ja silloin 2000-luvun alussa kyllä rattaat olivat mukana istuivat niissä tai ei. Ei kukaan katsonut silloinkaan kieroon tai sitten en vaan huomannut. Ja vaikka oisin huomannut, niin päätökset teen kuitenkin sen mukaan mikä oli kätevintä meille, arvostelu ei siihen vaikuta. Huomaan kyllä eron niihin perheisiin, joissa käytettiin autoa parinkin kilsan matkoihin. Minulla ei ollut autoa, joten kauppaan, leikkipuistoon, perhekerhoon mentiin kävellen rattaat mukana. Lapsi sai istua jos halusi. Nyt lapsilleni on luonnollista mennä kaikkialle lihasvoimallaan, eivät vaadi kyyditystä harrastuksiin tai kavereille. Ja urheilullisia teinejä ovat, ei ole kunnossa vikaa.