Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka väsynyt voi viikon ikäisen vauvan äiti olla?

Vierailija
16.01.2015 |

Juuri luin Facebookista, että kaverini lähtee muualle yöksi, jotta saa nukkua koko yön. Isä jää kotiin viikon ikäisen vauvan kanssa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei voi sanoa muita kuin, että kaikkien kokemukset ovat erilaisia. Kaikki synnytykset, kaikki vauvat ja kaikki äidit ovat erilaisia. Joillain on helppoa ja joillain vaikeaa. Kokemuksia ei voi verrata.

Vierailija
42/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:37"]Heh, tuossa vaiheessa elämä niin helppoa. 2kk iässä se vaikeus astuu ehkä esiin
[/quote]

Mutta jos unen tarve on nyt ja mahdollisuus tehdä asialle jotakin, niin ehdottomasti tekee niin. Ja mä ainakin olin ekat viikot kotona aivan tokkurassa haahuilin vauva sylissä. 2kk oli jo helpompaa, kun oli tottunut vauvan kanssa elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin ekan viikon niin väsynyt että en osannut kertoo nimeäni kun sitä kysyttiin. Mies sitten pakotti mut viikonlopun ajaksi nukkumaan ja lepäämään ja on siitä lähtien hoitanut vauvaa kanssani yöllä.

Vierailija
44/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
45/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin laitoksella viikon, enkä nukkunut edes yhtä 2 h pätkää koko aikana. Oma lapsi vaati erityishoitoa ja huonekavari kuorsasi kaikki yöt, sen mitä lapsensa ei itkenyt. Eli ei oman lapsen heräily uuvuttanut, mutta tuo kaikki muu kylläkin.

Vierailija
46/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin että jokainen äiti pääsisi säännöllisesti nukkumaan vauva-aikana. Omassa kaveripiirissäni tilanne, että kenelläkään ei ollut sukulaisia eikä lastenhoitoapuja, joten äiti ja isä ovat pärjäilleet keskenään. Näin jälkeenpäin ajatellen meillä monilla oli se väsymys jo niin pitkällä varsinkin toisen ja kolmannen lapsen synnyttyä, että se alkoi olla jo vaarallista. Sitä vaan ei tunnista, kun ei tiedä paremmasta ja ajattelee vaan että itse on lapset haluttu ja itse ne hoidetaan ja täytyy sinnitellä vaikka olisi jo fyysisesti sairastunut pelkästä uupumuksesta ja ylirasituksesta. Jälkeenpäin ajatellen on ollut onni että ihmiset ovat selvinneet niistä ajoista niinkin vähäisillä vaurioilla kun stressin vuoksi puhjenneilla autoimmuunisairauksilla, masennuksella ja parilla avioerolla. Väkisin sitä miettii että oisko ne voitu edes osaksi välttää, jos edes joskus olisi saanut nukkua.

Vierailija
47/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 23:38"]Nuoret ihmiset valittaa väsymystä. Itse sain yli 40 v vauvan ja en nyt kauheen väsynyt ollut. Yritin nukkua vauvan tahdissa. En imettänyt tosin koska ei sitä maitoa juuri herunut. Joka päivä tunti pari ulkona vaunujen kanssa ja kävelin. 
[/quote]

Heh, siellä mummoäiti puhuu. Tiesitkö että niitä lapsia voi olla enemmänkin ja lapsentahtinen lepo ei äidiltä onnistu? ;) vai jättäisitkö 2-vuotiaan tai muutoin tarkkailua vaativan esim autistisen lapsen ilman valvontaa ja menisit nukkumaan uuden vauvan kanssa? Niinpä.

Vierailija
48/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen valvotti ekat 4kk öisin silleen et nukkui 15-20min, heräsi, itki, söi, oksensi..nukahti ja taas sama. Joskus nukkui tunnin ja se oli luksusta :) joku sanoi ettei univelka kerry mutta kyllä mulla ei auttanu mitenkää vaikka nukuin päikkäreitä ja vein joskus vauvan hoitoon ja nukuin. Väsy oli silti ja päässä humisi ja kaikki oli sumuista. Vasta kun vauva oli 1v3kk huomasin että alkaa tuntua päivisinkin siltä ettei väsytä kun vauva heräs enää kaksi kertaa yössä. Tokan kanssa ei ollu ongelmia. Esikoinen oli niin iso että nukuin päiväunet vauvan kanssa eikä väsyä juuri ollut vaikka vauva heräsi jo 5-6 aikaa.n ekan vuoden. Nyt jo 3v ja uutta odotetaan!

Vierailija
49/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin väsynyt, kuin ihminen on silloin, kun ei ole nukkunut viikon aikana kuin esim. alle 10 tuntia. Kyllä se siitä ap, kyllä sinäkin ehkä opit vielä jonain päivänä :)

Vierailija
50/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun on mahdollisuus levätä hetki niin levätkää. Se kun äiti lepää on kuin pankkiin rahaa laittaisi. Arvostelijoita riittää mutta voi tulla itse kokeilemaan arkea toisen saappaissa. Toki joillakin on tarve kokea ylemmyyttä. Pää petiin vaan ja apua vastaan niin kaikki voi paremmin!

Vierailija
51/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 23:38"]Nuoret ihmiset valittaa väsymystä. Itse sain yli 40 v vauvan ja en nyt kauheen väsynyt ollut. Yritin nukkua vauvan tahdissa. En imettänyt tosin koska ei sitä maitoa juuri herunut. Joka päivä tunti pari ulkona vaunujen kanssa ja kävelin. 
[/quote]

Vaikka sinä et ollutkaan kauhean väsynyt ei se tarkoita, että muita väsyneitä ei olisi. Ikä eikä imetys liity millään tavalla siihen. Kuinka tampio voi olla tehdäkseen tuollaisia yliolkaisia yleistyksiä. Et selvästi tiedä unettomuudesta ennen synnytystä ja sen jälkeen, komplikaatioista tai äidin sekä vauvan kivuista, synnytyksen tai sektion aiheuttamista seikoista ettei yhtäjaksoista unta saa. Kaikki vauvat eivät ole samanlaisia eikä ulos lähteminen 3 promillen humalaa vastaavassa väsymyksessä piristä hevon helkutin vertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä