Kuinka väsynyt voi viikon ikäisen vauvan äiti olla?
Juuri luin Facebookista, että kaverini lähtee muualle yöksi, jotta saa nukkua koko yön. Isä jää kotiin viikon ikäisen vauvan kanssa.
Kommentit (51)
Voihan sitä olla todellakin väsynyt jos synnytyksessä on mennyt vaikka useampikin vuorokausi (=ei unta ollenkaan tai hyvin vähän ja katkonaisesti) ja sitten vauva on vielä ollut kova valvottamaan. Jos viikon elät max.2h yhtenäisillä unilla niin kyllä sitä kuka vaan on aika väsynyt. Loppuraskaudestakaan nukkuminen ei ole välttämättä ollut kovin helppoa joten univajetta voi olla jo kuukausien takaa.
Toisten ihmisten väsymys ei oikeastaan kuulu sinulle.
No hei haloo, se univelka on varmasti pidemmältä ajalta, kuin viikko..
Joo, ei tule onpa huono äiti kommenttia täältä. Olen päättänyt, etten enää ikinä moiti muiden äitien tekemiä ratkaisuja. Kukin tekee omalle perheelleen parhaiten.
Voi tosiaankin olla väsynyt. Esikoisesta lapsivesi meni kasin aikaan illalla. Vauva syntyi pari vuorokautta myöhemmin. En oikein siellä synnytyssalissa osannut nukkua, torkuin vain pikku pätkiä. Sairaalassa ylipäätään en osannut nukkua kunnolla. Muistan kun kotona pidin vauvaa sylissä ja tuntui että nukahdan aivan väkisin siihen istualleen. En uskaltanut edes nousta ylös kun tuntui että vauva tippuu. Olin erittäin, erittäin väsynyt ja vauva oli alle viikon vanha. Sain onneksi pikkuhiljaa nukuttua univelkoja pois vaikka vauva oli tosi huono nukkumaan.
Kuopusksen synnytys taas kesti vain 19h ja vauva oli hyvä uninen. Nukkui jopa 5h putkeen. Ei tuolloin väsyttänyt yhtään, kun ei sitä univelkaa päässyt missään vaiheessa kertymään.
Ja jos olet esim valvonut 24h tai 48h muutamalla tunnin torkulla siellä täällä, on tilanne aika paha. Vuorokausi levossa on ihan välttämätön oman ja perheesi terveyden kannalta.
Kuka antaisi vastasyntyneen tällaisesta väsymyksestä kärsivän hoitoon?
Univelka ei niinkään kasaannu jos välissä saa edes säädyllisesti unta. Mutta jos on akuutisti valvonut muutaman vuorokauden, ollaan romahduspisteessä fyysisesti(kin). Silloin on pakko järjestää lepoa, hyvä, jos asia järjestyy perheessä eikä kärsijää tarvitse kuskata sairaalaan.
Heh, tuossa vaiheessa elämä niin helppoa. 2kk iässä se vaikeus astuu ehkä esiin
Voi olla. Voi olla, ettei ole nukkunut ennen synnytystä kunnolla. Synnyttäessä voi mennä parikin vuorokautta nukkumatta ja fyysinen rasitus päälle. Sairaalassa huonekaveri jolla ravaa jatkuvasti vieraita, itkevät vauvat ja henkilökunta rajaamassa huoneessa, jos on jotain normaalista poikkeavaa itsellä tai huonekaverilla. Omalla vauvalla, ehkä pitää tehdä syöttöpunnituksia ja labran tädit ravaavat herättämässä aina juuri kun on nukahtanut. Siihen hormonit ja ylikierroksilla käyminen lisäksi, niin voi olla, ettei saa nukuttua kuin pieniä pätkiä. Tässä vaiheessa on jo voinut mennä viikko yhteensä 10 tunnin unilla, joista viimeisen neljän vuorokauden aikana muutama tunti. Sitten jos vauva on itkuinen, eikä saa vieläkään nukuttua, voi äiti olla aika tillin tallin ja sekaisin väsymyksestä. Aika ääriesimerkki, mutta omassakin kaveripiirissä pari tätä vastaavaa osunut.
Itsellä ei ollut mitenkään ylettömän raskas reissu ekatä, mutta silloinkin olin sen verran väsynyt, että mulla oli vaikeuksia ymmärtää mitä muille puhuttiin tai muistaa sitä. Mulla oli sängyn vieressä lappu, johon kirjoitin aina, jos lääkäri tai hoitsu kävi kertomassa jotain. Muuten en olisi minuutin päästä muistanut yhtään mitä mulle oli sanottu. Välillä piti pyytää toistamaan, kun ei leikannut ymmärtää tavallista puhetta.
Kuinka väsynyt voi olla kuka vain, jos ei ole nukkunut viikkoon kuin parin tunnin pätkissä ja jatkuvassa hälytys- ja valmiustilassa? Jos on vaikea ymmärtää, kuvittele lähteväsi töihin (olkoon työsi vaikka joku hoitoalan työ, johon kuuluu kaikki se mitä äiti tekee). Lähde töihin maanantaiaamuna klo 7 ja normaalin 8 tunnin työpäivän sijaan työpäiväsi jatkuu 24/7 viikon ajan. Vastaat hoidettavan vauvan tarpeisiin milloin tahansa käsky käy. Pidät taukoa, kun se sopii tälle pikkupomollesi. Tauko on milloin sattuu ja kestää minkä kestää. Ole jatkuvassa valmiustilassa viikon ajan. Ole yksin työvuorossa tai työparisi (mies) on paikalla kun on... kuinka väsynyt voi olla? Kuinka monta päivää putkeen itse jaksaisit olla omalla työpaikallasi työvuorossa? Kun et tee varsinaisesti töitä niin päivystät, josko niitä töitä tulisi taas kohta?
Miten mitataan. Asteikolla 1-10 viikon ikäisen vauvan äiti voi olla kaikkea 1 ja 10 väliltä eli voi olla hyvin väsynyt tai tuntea ettei ole väsynyt juuri ollenkaan tai jotakin siltä ja väliltä.
Lisäksi vielä mahdollinen anemia synnytyksen jäljiltä väsyttää varmasti.
Jos jollekin, niin tuoreelle äidille soisin parhaan mahdollisen tuen ja avun arjessa jaksamiseen.
Eli todellakin vauva yöksi hoitoon, eiköhän tämä äiti tunne omat sietokyvyn rajansa ja on varmaan venyttänyt niitä äärimmilleen, ennen kuin on tehnyt tämän varmasti vaikean päätöksen, jota ap:n kaltaiset kusipäät sitten taivastelevat selän takana!!!
Osoittaisit edes tukea ystävällesi, perhana.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:37"]Heh, tuossa vaiheessa elämä niin helppoa. 2kk iässä se vaikeus astuu ehkä esiin
[/quote] Yhta lohdullista kuin sanoa, etta todelliset ongelmat odottaa, ku lapsi on teini. Valitettavasti jokaisen on elettava elamaansa tassa ja nyt.
No hyvinkin väsynyt voi olla, mitä sitten?
Hyvä, että saa nukkua yönsä. Tuo keino olisi varmasti jo yksistään hyvä keino monille masennuksen ja vauva surmien ehkäisyyn.
Haha, varmaan niitä mammoja, jotka viimeisillään raskaana huokailevat "syntyispä se jo, niin sais edes nukuttua" :D:D:D
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:27"]
Juuri luin Facebookista, että kaverini lähtee muualle yöksi, jotta saa nukkua koko yön. Isä jää kotiin viikon ikäisen vauvan kanssa.
[/quote] Jos on esim. menettänyt paljon verta niin voi olla todellakin ihan "kuolemanväsynyt". Itse en väsymystäni kerran tunnustanut ääneen ja se lopulta johti shokkiin eli ambulanssilla mentiin sairaalaan asiaa korjaamaan.
Jos itselläni olisi ollut tuollainen mahdollisuus, niin olisin heti lähtenyt nukkumaan. Eli vastaus on KYLLÄ; niin väsynyt voi olla rankan synnytyksen jälkeen varsinkin jos vauva on rauhaton ja syö huonosti.
Mun vauva oli hyvä nukkumaan ja silti olin superväsynyt. Raskauden viimeisellä kuulla nukuin hyvin katkonaisesti selkäkivun takia. Siis ihan parin tunnin pätkiä. Synnytys kesti 26 tuntia, jona aikana nukuin noin 2,5h epiduraalin voimalla. Sain pahoja repeämiä ja niiden kivuliaisuuskin lisäsi väsymystä osaltaan. Vaikka vauva nukkui hyvin, minä en osannut nukkua ja univelkaa oli tosiaan jo pidemmältä ajalta. Olin lisäksi yksin vauvan kanssa ja vanhempieni apu oli tässä ihan loistavaa. Ilman heitä olisin minäkin ollut viikon jälkeen loman tarpeessa. Äitini hoiti meillä oikeestaan kaiken muun, sillä aikaa kun minä hoisin vauvaa. Äitini siivosi, teki ruokaa, pesi pyykkiä. Mulla jo repeämät ja tikit vaikeutti noiden tekemistä kun istuminen/käveleminen oli tosi kivuliasta.
Olisipa kaikilla pienten vauvojen aideilla tuo mahdollisuus...