Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka väsynyt voi viikon ikäisen vauvan äiti olla?

Vierailija
16.01.2015 |

Juuri luin Facebookista, että kaverini lähtee muualle yöksi, jotta saa nukkua koko yön. Isä jää kotiin viikon ikäisen vauvan kanssa.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuin hirvittävän huonosti raskauden loppuajat ja olin jo päivä synnytyksen jälkeen niin väsynyt, että "kuulin ääniä" ainoan kerran elämässäni. Mielenkiintoinen kokemus, sillä ne olivat oikeita sanoja ja lauseita ja katkelmia menneisyydestä: kaikki kerran puhuttuja tai kuultuja, mutta nyt ne tulivat sattumanvaraisina katkelmina kuin sumusta ja katosivat taas sumuun. Uskon, että eletty elämämme ja menneet puheet yms. ovat kaikki kuin "nauhoitettu" aivoihimme, mutta emme pysty palauttamaan niitä mieleen tahdonalaisesti. Nyt ylenpalttinen väsymys päästi aivot "vuotamaan". En koskaan ennen, enkä sen jälkeen, ole sellaista kokenut. Muistan kerran nähneeni sarjakuvapiirroksen, joka kuvasi hyvin tilannetta. Siinä oli Carl Barksin piirtämä epätoivoinen Aku Ankka, joka oli jotenkin mokannut ja jonka silmissä pyöri ja pään ympärillä oli isompana ja pienempänä tekstinä tulossa ja menossa kaikkia ohjeita ja varoituksia joita hän oli kuullut.

Vierailija
22/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootas vaan kun pääset synnyttämään esikoises... Kyllä sitä väsyttää syystä tai toisesta. Sillon se elämä vasta ihmeellistä on, sit ei kerkee muiden mammojen unia miettimään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ihmiset valittaa väsymystä. Itse sain yli 40 v vauvan ja en nyt kauheen väsynyt ollut. Yritin nukkua vauvan tahdissa. En imettänyt tosin koska ei sitä maitoa juuri herunut. Joka päivä tunti pari ulkona vaunujen kanssa ja kävelin. 

Vierailija
24/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollaanpas tänään hyvällä päällä. yleensä palstalla huudetaan, ettei äiti voi missään nimessä jättää pientä vauvaa kuin korkeintaan hetkeksi. ei edes vauvan isän kanssa.

Vierailija
25/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä naurattaa, että jos ihan kaks viikkoo on vaikka nukkunu kahden tunnin pätkissä, niin voi olla kuolemanväsynyt. V***u en nukkunu yli kahden tunnin pätkää ekaa kahdeksaan kuukauteen ja se kaks tuntiakin oli luksusta kun pahimmillaan herättiin tunnin välein. Voin kertoo, että minä olen ollut oikeasti kuoleman väsynyt. Mutta en silti sano, etteikö parikin viikkoa tunnu pahalle, enkä toivoisi sellaista kellekään. Unen riisto on pahimmanlaatuista kidutusta.

Vierailija
26/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:31"]Joo, ei tule onpa huono äiti kommenttia täältä. Olen päättänyt, etten enää ikinä moiti muiden äitien tekemiä ratkaisuja. Kukin tekee omalle perheelleen parhaiten.
[/quote]

Tämä oli hyvä kommentti. Jokainen tosiaan tekee juuri niin kuin parhaakseen näkee ja tapoja on yhtä paljon kuin äitejä maailmassa.

Vierailija
27/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 23:38"]Nuoret ihmiset valittaa väsymystä. Itse sain yli 40 v vauvan ja en nyt kauheen väsynyt ollut. Yritin nukkua vauvan tahdissa. En imettänyt tosin koska ei sitä maitoa juuri herunut. Joka päivä tunti pari ulkona vaunujen kanssa ja kävelin. 
[/quote]

Höpö höpö sun kanssasi. Riippuu ihan siitä miten on saanut kuluttua ennen synnytystä, kuinka pitkä ja millainen synnytys on, onko anemiaa, miten saa laitoksella levättyä ja millainen vauva on. Nuorempana olin viikko synnytyksestä todella väsynyt. Tokasta, lähempänä neljää kymppiä, olin taas aivan virkeä. Ei sillä mitään ikäni kanssa ollut tekemistä, vaan toinen synnytys oli nopea ja helppo, osui vielä aamuun, jolloin olin nukkunut hyvin yön ennen sitä. Laitoksella olin yksin huoneessa, sain levätä paljon ja vauva oli rauhallinen. Tottakai tuollaisen jälkeen on virkeä, mutta eipä ollut tullut mieleen sitä omana ansiona pitää.

Vierailija
28/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
29/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 23:38"]Nuoret ihmiset valittaa väsymystä. Itse sain yli 40 v vauvan ja en nyt kauheen väsynyt ollut. Yritin nukkua vauvan tahdissa. En imettänyt tosin koska ei sitä maitoa juuri herunut. Joka päivä tunti pari ulkona vaunujen kanssa ja kävelin. 
[/quote]

No voi että kun olit reipas!

Vierailija
30/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin pitäisi imettää vauvaansa eikä lähteä karkuteille. Sitä kontaktia ei synny.

Vierailija
31/51 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaantui sitten tähänkin ketjuun näitä muiden kokemuksien vähättelijöitä. Opetelkaa äidit tukemaan toisianne ainaisen arvostelun sijaan.

Vierailija
32/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva syntyi yöllä , edellisenä yönä alkoivat supistukset. Olin niin endorfiineissani synnytyksen jälkeen etten todellakaan pystynyt nukkumaan sinä yönä, enkä velä seuraavana päivänäkään. Kun en perhehuonetta saanut niin päivät meni valvoessa kaiken hälinän keskellä ja yölläkään en voinut nukkua kun vauva oli kokoajan tissillä vaikkei maitoakaan kunnolla herunut. Kun pääsin kotiin, olin 4 vrk:n aikana nukkunut ehkä 4h tunnin pätkissä. Olin ihan sekaisin unen puutteesta ja nukahdinkin heti omaan sänkyyn päästessäni kolmeksi tunniksi. Sitten olikin jo pakko herätä imettämään pienenä syntynyttä vauvaa, ja tätä kolmen tunnin välein imetystä jatkuikin useamp viikko. Ei ihan hirveästi tullut kyllä nukuttua, mutta tuntui niin ihmeelliseltä ja ihanalta se oma vauva ja koko juttu että jotenkin sitä jaksoi. Mutta sitten kun mies meni töihin isyysloman loputtua ja olin valvoin yksin yöt ja päivät vauvan kanssa niin tuntui että hulluksi tulee, kun en pystynyt nukkumaan edes silloin kun vauva nukkui, kun olin jatkuvasti hälytysvalmiudessa kun ei koskaan tiennyt nukkuuko beibi sen 3 tuntia vai 3 minuuttia. Ja se jatkuva vauvan pitämä ääntely esti myös tehokkaasti unen silloinkin kun olisi voinut nukkua...onneksi helpotti kahden kuukauden jälkeen. Voin vain kuvitella kuinka raskasta olisi ollut joku koliikki vielä siihen päälle :(

Vierailija
33/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 22:38"]

Kuinka väsynyt voi olla kuka vain, jos ei ole nukkunut viikkoon kuin parin tunnin pätkissä ja jatkuvassa hälytys- ja valmiustilassa?

[/quote]

Viikkoon? Kokeilepa 4-5 kuukautta putkeen tuota ja palaa sitten asiaan. Viikon jälkeen on vielä suhteellisen selväpäinen ja muistikin toimii edes jotenkin. Nimimerkillä kokemusta on.

Vierailija
34/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jes. Riidellään nyt siitä, kuka on nukkunut vähiten ja huonoiten.

Vierailija
35/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Propsit tolle äidille että on tehnyt noin rohkean ratkaisun oman jaksamisen kannalta. Ja onneksi hänellä on mies joka pystyy noin auttamaan. Kaikkien kannalta on parempi se hyvin levännyt äiti.

Itse en jotenkin edes osannut antaa muiden auttaa ennen kuin vauva oli 5kk. Sairastin silloin todella pahan flunssan ja en saanut kunnolla levättyä kun vauvakin tuli kipeäksi. Silloin nukuin ensimmäisen kerran yhden yön eri huoneessa kuin vauva, annoin isän hoitaa yöheräilyt. 

Vierailija
36/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
37/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Se ei ole iasta kiinni, vaan yksilollisista eroista. Hyva aiti ei ole se, joka hampaat irvessa vaan "jaksaa", kun kuuluu jaksaa. Hyva aiti tunnistaa vasymyksensa ennen kuin tulee vahinkoja. Voi olla niinkin, etta kaikki on menny raskaudessa ja synnytyksessa kuin unelma ja silti vasyy.. Voi olla, etta yhden vauvan jalkeen vasyy, seuraavan jalkeen kaikki onkin ok. Ole kiitollinen siita, etta jaksoit, mutta ole myos armollinen niita kohtaan, joiden kokemus on erilainen.

Vierailija
38/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
39/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
40/51 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettäminen väsyttää myös yllättävän paljon, vaikka siinä vain paikallaan ollaankin. Me äidit kun ollaan kaikki erilaisia. Yhteistä meissä kuitenkin on se, että parhaamme yritetään ja parasta lapsillemme ollaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan