Mistä te ei-niin-rikkaat keräätte rahaa esim. matkusteluun?
Haluaisin vinkkejä!
http://liikkujaniloa.vuodatus.net/lue/2015/01/mista-rahaa-matkabudjettiin
Kommentit (63)
Ei ole autoa ja siihen liittyviä kuluja, en polta tupakkaa, alkoholia käytän vähän, en harrasta mitään eikä lapsikaan vielä harrasta, en tilaa lehtiä, ei ole lemmikkejä, en shoppaile huvikseni koska mieluummin shoppailen siellä matkalla sitten.
Hyvä keino huonolle säästäjälle on nostaa veroprosenttia. Saa hyvät matkarahat. Tiedän, että moni törsäisi ne jouluun, mutta se onkin valintakysymys.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:51"]Elokuusta jouluun laitan palkasta sivuun satasen kuussa. Tammikuussa varaan ja maksan näistä säästöistä lennot, hotellin ja vuokra-auton. Tammikuusta kesäkuuhun laitan palkasta sivuun 200 euroa kuussa käyttörahaa matkalle. Syksyllä säästän siis vähemmän matkaa varten, koska rahaa täytyy löytyä myös joululahjoihin. Jos on käynyt niin, että matkalla on täytynyt vinguttaa visaa, makselen sen laskun pois heinäkuun tilistä, jossa on myös lomaraha. Tällä tavalla olen pyörittänyt perheemme lomamatkakustannuksia jo vuosia.
[/quote]
Elokuusta jouluun keräät 500 € ja tuolla pystyt maksamasn PERHEEN lennot, hotellin ja autovuokran? Missä te oikein matkustatte ja kuinka monya henkilöä perheeseenne kuuluu?
Matkamessutarjouksia ja muita käyttäville, pariskuntana saakin ne halvimmat matkat. Perhehuoneidrn hinta on per hlö aina paljon enemmän, jos niitä tarjouksissa koulujen loma-aikoina edes on.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan: Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen. [/quote] Vau! Täytyy kyllä nostaa hattua, itsestäni ei olisi moiseen suunnitelmallisuuteen
[/quote]
Noh, minusta taas on hämmentävää, että joku pystyy myymään 500:n edestä vaatteita puolivuosittain... minun koko vaatekaappini sisällöstä tuskin saisi sen vertaa, ja siellä on sentään monen vuoden ostokset. Ja nuo käyttörahojen määrät, huh huh!
t. Säästeliäs matkaileva työssäkäyvä
[/quote]
Ihan samaa mietin. Ei tulisi vaatekaapista kokonaisuudessaan ehkä kuin 200€. Ehkä en osta tarpeeksi laadukasta vaatetta. Mutta jos ostaisin niin vaatteisiin menisi vielä enemmän rahaa. Me ei saada säästettyä matkoihin, kuin laivamatkaan silloin tällöin. Asutaan kalliisti ja menee työmatkoihin rahaa ihan julmetusti. Toisaalta työn vastapainoksi haluan välillä ostaa jotain vaatetta, kynsilakkaa, erikoiskahvia jne.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:44"]
Jostain on luovuttava jotain saadakseen. Asumme pienessä asunnossa edullisesti, emme shoppaile mitään muuta kuin pakolliset, autoa ei ole, ei lehtitilauksia. 2 lasta. Harrastuksiin kuitenkin panostamme. Halvat lennot, omat eväät, pelkkä käsimatkatavara (on jopa kuukauden reissu tehty näin, kohde oli tietysti lämmin). Ruuat tarjouksista, järkevää perusruokaa itse tehden, leikkeleitä emme juurikaan käytä. Vaatteet kirpparilta (paitsi talvi- ja sadevaatteet pääosin uutena sekä tietysti alusvaatteet ja kengät)
[/quote]ja lisään: rahaa ei mene tupakkaan eikä juuri alkoholiinkaan. Iso säästö!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:37"]
Minulla menee tilipäivänä automaattisesti tietty summa erilliselle säästötilille (esim 100€/kk, ja silloin kun oli isompi palkka, meni 300€/kk). Lisäksi säästän s-bonukset. Ja myyn huuutonetissä pieneksi käyneitä lastenvaatteita. Nämä huutonet tulot pyrin siirtämään suoraan säästötilille.
[/quote]
35 jatkaa. Ja tämän säästämisen lisäksi pyrin elämään säästeliäästi. Mietin tavitsenko jotain tavaraa oikeasti. Vai onko kyseessä vain halu. Silloin kun ostan , pyrin ostamaan laatua joka kestää. Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Stokkan Mastercard on köyhän ystävä. En säästä yhtään, vaan koko puoli vuotta maksan niitä kortilta. Korot on tottakai, mutta elämme vain kerran. Ja syy siihen miksi on pakko päästä ulkomaille löytyy tälläkin hetkellä ikkunasta katsoessa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]
Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan: Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen.
[/quote]asutko vanhempiesi luona? Meidän opiskelijapoikamme on hyvin tarkka rahankäyttäjä mutta raha menee kyllä vuokraan, opiskelumateriaaleihin, nettiin, puhelimeen, matkakorttiin, sähköön, veteen ja muihin perushankintoihin, joskus harrastuksiinkin jos jotain jää. Ei polta, ei juo. Puhumattakaan että olis varaa ostaa niin paljon ja niin kalliita vaatteita että niistä viittäsataa sais.
Elokuusta jouluun laitan palkasta sivuun satasen kuussa. Tammikuussa varaan ja maksan näistä säästöistä lennot, hotellin ja vuokra-auton. Tammikuusta kesäkuuhun laitan palkasta sivuun 200 euroa kuussa käyttörahaa matkalle. Syksyllä säästän siis vähemmän matkaa varten, koska rahaa täytyy löytyä myös joululahjoihin. Jos on käynyt niin, että matkalla on täytynyt vinguttaa visaa, makselen sen laskun pois heinäkuun tilistä, jossa on myös lomaraha. Tällä tavalla olen pyörittänyt perheemme lomamatkakustannuksia jo vuosia.
Matkasäästämisen edellytys on, että matkarahat laitetaan sivuun toiselle tilille. Meillä ne menevät automaattisena tilisiirtona heti palkkapäivänä. Sitten kun tekee mieli varata lentoja, katsotaan matkasäästötilin saldosta, mihin on varaa mennä. Ei meillä ole mielenkiintoa tämän monimutkaisempiin järjestelyihin. -26
1. Edullinen asunto+Asuntolaina+vastike tulee edullisemmaksi kuin vuokra/kk
2. Ei autolainaa, auto maksoi 5000€ ja korjauksiin 3v aikana mennyt 600€
3. Lasten harrastuksiin kimppakyydit kavereiden kanssa
4. Ruokaa tehdään paljon kerralla ja pakastetaan
5. Ei osamaksuja, säästetään
2aikuista, 3etälasta ja 1 yhteinen lapsi. 2x vuodessa matkataan koko porukalla.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:00"]
Ei ne matkustelurahat eroa mitenkään muista rahoista. Rahaa jää säästöön jos kuluttaa vähemmän kuin tienaa. Säästyneillä rahoilla voi sitten vaikka matkustella.
Kannattaa tehdä kuukausi/vuosibudjetti, johon listaa tulot ja kaikki menot, niin siitä näkee helposti paljonko on varaa mihinkin käyttää niin että jää myös matkarahat.
[/quote]
Näin se tuntuu meillä toimivan, ei säästetä mitenkään erikseen. Pihistellään muuten vaan, ja rahaa on usein tilillä silloin, kun reissuun haluaa lähteä.
Pitää muistaa että opiskelijalla lähes aina pappa maksaa aika paljon elämistä, joten usealla on enemmän rahaa käytössään kuin kalliisti elävällä keskituloisella. Monella opiskelijalla alkavatkin tiukat ajat vasta valmistuttua!
Silti, 500 euro vaatteista huutonetissä, EN USKO
Jokaisella veronpalautuksella yhdistettynä puolen kuun tiliin olen joka vuosi ostanut lennot kevään reissua varten. Eli veroprosentti sen verran korkealle että tulee ainakin muutama satanen. Sitten kun lennot on varattu, on pakko pihistellä sen verran että saa kerättyä matkarahaa. Säästän yleensä ruoasta ja biletyksestä enkä käy kaupoilla ettei tule heräteostoksia.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:04"]
1. Edullinen asunto+Asuntolaina+vastike tulee edullisemmaksi kuin vuokra/kk 2. Ei autolainaa, auto maksoi 5000€ ja korjauksiin 3v aikana mennyt 600€ 3. Lasten harrastuksiin kimppakyydit kavereiden kanssa 4. Ruokaa tehdään paljon kerralla ja pakastetaan 5. Ei osamaksuja, säästetään 2aikuista, 3etälasta ja 1 yhteinen lapsi. 2x vuodessa matkataan koko porukalla.
[/quote]
Kai tiedät, että ruoan pakastaminen ja uudelleen lämmittäminen tuhoaa aika paljon se ravintoaineita. Ei hyvä juttu lapsille!
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:05"]
Näin se tuntuu meillä toimivan, ei säästetä mitenkään erikseen. Pihistellään muuten vaan, ja rahaa on usein tilillä silloin, kun reissuun haluaa lähteä.
[/quote]
Me emme pihistele mistään. Pihistely tappaa ilon arjesta. Kyllä rahaa pitää voida kuluttaa hyvällä omallatunnolla. Saidat ihmiset ovat huonoa seuraakin. -26
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:46"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan: Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen. [/quote] Vau! Täytyy kyllä nostaa hattua, itsestäni ei olisi moiseen suunnitelmallisuuteen
[/quote]
Noh, minusta taas on hämmentävää, että joku pystyy myymään 500:n edestä vaatteita puolivuosittain... minun koko vaatekaappini sisällöstä tuskin saisi sen vertaa, ja siellä on sentään monen vuoden ostokset. Ja nuo käyttörahojen määrät, huh huh!
t. Säästeliäs matkaileva työssäkäyvä
[/quote]
Ihan samaa mietin. Ei tulisi vaatekaapista kokonaisuudessaan ehkä kuin 200€. Ehkä en osta tarpeeksi laadukasta vaatetta. Mutta jos ostaisin niin vaatteisiin menisi vielä enemmän rahaa. Me ei saada säästettyä matkoihin, kuin laivamatkaan silloin tällöin. Asutaan kalliisti ja menee työmatkoihin rahaa ihan julmetusti. Toisaalta työn vastapainoksi haluan välillä ostaa jotain vaatetta, kynsilakkaa, erikoiskahvia jne.
[/quote]
Tuon "laivamatka silloin tällöin" hinnalla tekisi jo pidempiäkin matkoja. Itse en käy laivoilla juuri sen takia, että parin laivamatkan hinnalla menen jo vaikka mihin!
Säästämällä. On oltu köyhiä opiskelijoita ja välillä työttöminäkin. Aina on kuitenkin voitu matkustaa edes jossain määrin, täytyy vaan sitten sopeuttaa matkabudjetti tulojen mukaan. Tänä vuonna olisi tarkoitus olla ainakin viikko Italiassa, matkaa ei vielä varattu, aiempina vuosina on tehty yksi koko perheen etelänmatka (2 aik+2 lasta) ja aikuisten tai minun ja vanhemman lapsen kaupunkiloma per vuosi. Haaveissa olisi kunnon parin viikon talviloma all inclusive jossain Thaimaassa tai sitten Karibialla/jenkeissä mutta nämä ovat sen verran isompia menoeriä että joudumme vielä säästämään. Mutta ehkäpä jo ensi talvena.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:51"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]
Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan: Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen.
[/quote]asutko vanhempiesi luona? Meidän opiskelijapoikamme on hyvin tarkka rahankäyttäjä mutta raha menee kyllä vuokraan, opiskelumateriaaleihin, nettiin, puhelimeen, matkakorttiin, sähköön, veteen ja muihin perushankintoihin, joskus harrastuksiinkin jos jotain jää. Ei polta, ei juo. Puhumattakaan että olis varaa ostaa niin paljon ja niin kalliita vaatteita että niistä viittäsataa sais.
[/quote]
Mun opiskelijatyttöni asuu omillaan ja maksaa kaikki kulunsa itse. Silti oli juuri Lontoossa ja Kanadassa yht lähes 3 vkoa. On varaa vaikka Vuittonin laukkuun ja pukeutuu hyvin. Tosin käy töissä opiskelun ohessa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:04"]
1. Edullinen asunto+Asuntolaina+vastike tulee edullisemmaksi kuin vuokra/kk 2. Ei autolainaa, auto maksoi 5000€ ja korjauksiin 3v aikana mennyt 600€ 3. Lasten harrastuksiin kimppakyydit kavereiden kanssa 4. Ruokaa tehdään paljon kerralla ja pakastetaan 5. Ei osamaksuja, säästetään 2aikuista, 3etälasta ja 1 yhteinen lapsi. 2x vuodessa matkataan koko porukalla.
[/quote]
Kai tiedät, että ruoan pakastaminen ja uudelleen lämmittäminen tuhoaa aika paljon se ravintoaineita. Ei hyvä juttu lapsille!
[/quote]
En ole edellinen mutta sanoisin että terveellisempää itsetehty on pakastettunakin kuin kaupasta einekset ikinä! Meillä syödään ruokaa ensin 2 pv ja loput laitetaan pakkaseen. Eli viikossa ehkä 2 x syödään pakastimesta.
Heip nr. 58,
Kiitos että korjasit, meni nähtävästi ihan honkia päin tällä kertaa. Nähtävästi ajatus katkesi sopivasti siinä kuukausien kohdalla ja ei pääsyt takasin raiteille.
Äsken muuten kävin tarkastamassa että kun lopetin työpaikka lounalassa käymisen ja otan eväät niin kuussa jää noin. 120€ välirahaa. (Työpaikkalounas noin 8€, omat eväät noin 2€/pv).
Toinen keino mitä olen välillä käyttänyt (olen entinen tupakoitsija) on että "tupakoin" eli pistän sen rahan mitä aikoinaan lensi taivaan tuuliin purkkiin. Nykyisin se on se 5,10€/pv kun aikoinaan poltin askin päivässä. Se on jo päälle 150€kk ja aikoinaan se rahanmeno ei tuntunut missään... eli minulle maailman nopein tapa säästää 1800€/Vuodessa.
T.8