Mistä te ei-niin-rikkaat keräätte rahaa esim. matkusteluun?
Haluaisin vinkkejä!
http://liikkujaniloa.vuodatus.net/lue/2015/01/mista-rahaa-matkabudjettiin
Kommentit (63)
Teen halpoja matkoja, kyttään tarjouksia. Olen hiljalleen tyhjentänyt asuntoani kaikesta ylimääräisestä tavarasta ja kaikki kirpputorilta ja tavaroiden muuten myymisestä tuleva raha menee matkakassaan. Joka tilistä laitan myös sivuun pienen osuuden säästöön. Mietin hyvin tarkkaan jokaisen ostokseni, tarvitsenko välttämättä, koska halvoistakin turhista tarjousostoksista kertyy vuodessa aika suuri summa ja lisäksi en enää halua kämppääni turhaa tavaraa. Olen hyvin pienituloinen, mutta näin toimimalla minulla on aina rahaa säästössä ja pääsen välillä reissaamaan.
No sieltä mistä ne rikkaatkin, säästämällä. Veronpalautukset, lomarahat, S-bonukset talteen, meille noista tulee vuodessa n. 3000€. Me ei oteta pakettimatkoja, halpa tapa matkustaa on lentää halpalennoilla ja vaikka vuokrata talo kohteesta. Mukavampaakin niin, ei tarvi huutavia kersalaumoja kestää hotellissa. Ja me siis matkustetaan lapsen kanssa, ei ole este edullisuudelle.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 10:54"]Teen vain halpamatkoja, jotta ei tarvitse säästellä suuria summia. Esim. Norwegianilla edestakaisin Budapestiin, Prahaan tai Lontooseen alkaen noin 40 euroa, kun varaa ajoissa ja hintakalenteria tutkien. Majoitus opiskelijahotellissa tai hostellissa muutaman kympin yö, eli harrastamillani 4-6 yön reissuilla reilun satasen. Ruoka pikaruokapaikoista tai kaupoista ostettuna ei maksa sen enempää kuin kotimaassakaan. Liikkuminen paikan päällä vain julkisilla. [/quote] Lapsettomans tuo onkin ok, mutta lasten kanssa ei oikein toimi
[/quote]
Miksi ei toimisi lasten kanssa? Me (1-4 lasta mukana) olemme matkustaneet yli 20v esim autolomilla, majoittuneet hosteleissa ja B&B, perhehotelleissa ja leirintäalueen mökeissä (ihan toista laatua kuin Suomessa). Tosin aina syömme kunnon ravintoloissa, ollaan kaikkien vuosien aikana syöty vain 2x mäkkärissä:)
Jos olemme lentäneet kohteisiin julkiset toimii oikein hyvin, ihan pienillä on ollut sateenvarjorattaat mukana - helppo nostaa bussiin tai junaan.
6
Juuri nyt esimerkiksi on matkamessutarjouksia. Ja niistä saa todella edullisesti matkoja. Itse ostin niistä kaksi lomamatkaa. Viikon matkat kahdelle aikuiselle perussetti 590€ yhteensä. Ei kallista. Alle 1200€ 2 matkaa ei ole paha hinta. Matkatoimiston valmis paketti. Aamiainen kuuluu hintaan.
Säästöjä saan valinnoilla. Nettikirppareilla olen myynyt kaikkea turhaa ja niistä saadut rahat menee matkakassaan. Emme tilaa lehtiä. Seuraamme ja hyödynnämme ruokatarjoukset. Vaatteita ostan lähinnä alesta.
Emme ole hankkineet lapsia. Siinä säästää heti monta sataa euroa kuussa reissukassaan.
Emme ole hankkineet lapsia. Siinä säästää heti monta sataa euroa kuussa reissukassaan.
Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan:
Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen.
28 jatkaa:
Yleensä olen laskenut että 100-150€/ vrk on sellainen budjetti mistä riittää shoppailuunkin. Esim. Nykissä syön edullisissa dinereissa ja sushimestoissa, juon illalla pari lasia viiniä jne.. Ja aina olen pärjännyt mukavasti:)
- en matkusta kauas, esim. Uuteen-Seelantiin, jonne pelkät lennot maksavat mansikoita
- en matkusta kalliisiin kohteisiin, kuten Osloon tai Monacoon
- en matkusta sesonkiaikana, esim. Kanarialla on ollut erittäin ihanaa myös "kylmänä" vuodenaikana (+15) vaikkei rannalle pääsekään
- en shoppaile reissussa vaan käyn läpi ilmaiset nähtävyydet ja edulliset museot yms nautin ympäristöstä ja hengailen :)
- Matkustan yleensä edullisiin kohteisiin, esimerkiksi Itä-Eurooppaan. Praha esimerkiksi on aivan ihana kulttuurikaupunki :)
Rahaa ajattelen "säästäväni" Suomessa sillä, ettei minulla ole autoa, en käytä alkoholia enkä maksa ylimääräisistä neliöistä. Ostan vaatteet ja kengät harkiten, mieluummin ostan 150€ maksavan talvitakin kerran kymmenessä vuodessa kuin joka vuosi 40€ takin.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan:
Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen.
[/quote]
Vau! Täytyy kyllä nostaa hattua, itsestäni ei olisi moiseen suunnitelmallisuuteen
Minä koitan laittaa suoraan palkasta säästöön 300e/kk, mutta aika usein joudun säästöön kyllä kajoamaan ennen seuraavaa tilipäivää satasen max kahden verran. Yritän säästää jättämällä lehdet ostamatta, en käy kahviloissa tai ostele kahveja mukaan, en polta, alkoholia menee vain muutama viinipullo vuodessa (max ehkä 10), ostan paljon vaatteita alennusmyynneistä tai netistä tai nettikirppareilta (silti ostan vain laatuvaatteita) jne. Myyn myös meitä ylimääräiset ja kartutan siten kassaa ja samoin s-bonukset laitan matkasäästöihin ja niistäkin kertyy n. 50-70e/kk. Matkat varaan aina itse ja ovat omatoimimatkoja eli esim. 4 hengen 10 päivän usanreissu maksoi n. 5000e kaikkineensa.
Valintojen maailma. Muutamalla satasella saa mukavan ulkomaanmatkan, tai sitten sen voi helposti ripotella pitkin vuotta kahvitteluun, kynsilakkoihin, vaatteisiin ja ulkona syömiseen
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan: Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen. [/quote] Vau! Täytyy kyllä nostaa hattua, itsestäni ei olisi moiseen suunnitelmallisuuteen
[/quote]
Noh, minusta taas on hämmentävää, että joku pystyy myymään 500:n edestä vaatteita puolivuosittain... minun koko vaatekaappini sisällöstä tuskin saisi sen vertaa, ja siellä on sentään monen vuoden ostokset. Ja nuo käyttörahojen määrät, huh huh!
t. Säästeliäs matkaileva työssäkäyvä
Minulla menee tilipäivänä automaattisesti tietty summa erilliselle säästötilille (esim 100€/kk, ja silloin kun oli isompi palkka, meni 300€/kk). Lisäksi säästän s-bonukset. Ja myyn huuutonetissä pieneksi käyneitä lastenvaatteita. Nämä huutonet tulot pyrin siirtämään suoraan säästötilille.
Jostain on luovuttava jotain saadakseen. Asumme pienessä asunnossa edullisesti, emme shoppaile mitään muuta kuin pakolliset, autoa ei ole, ei lehtitilauksia. 2 lasta. Harrastuksiin kuitenkin panostamme. Halvat lennot, omat eväät, pelkkä käsimatkatavara (on jopa kuukauden reissu tehty näin, kohde oli tietysti lämmin). Ruuat tarjouksista, järkevää perusruokaa itse tehden, leikkeleitä emme juurikaan käytä. Vaatteet kirpparilta (paitsi talvi- ja sadevaatteet pääosin uutena sekä tietysti alusvaatteet ja kengät)
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 11:25"]
Olen opiskelija, käyn kerran kaksi vuodessa ulkomailla. Toimin aina saman kaavan mukaan: Ostan lennot 6-3 kk ennen matkaa. Säästän parin kuukauden tuista jonkun 600€ + otan vikasta tuesta mukaan noin 600€. Myyn vaatteita huutiksessa just ennen lähtöä, viimeksi tuli 500€. Yövyn halvalla tai menen tuttujen luokse. Tällä metodilla helmikuussa New Yorkiin 10 päiväksi. Hotelli 400€ ja noin 1300€ elämiseen.
[/quote]
Näin opiskelijana täytyy todeta, että aika hyvä saavutus jos vikasta tuesta ottaa mukaan noin 600 euroa, kun korkeakouluopiskelija maksimissaan saa tukea vajaat viisi sataa euroa. Opintolaina on tietysti eri asia, ja saa sen matkustamiseen käyttää jos haluaa. Mutta pelkillä tuilla, joita ei takaisin täydy maksaa, on tuo jo ihan täysi mahdottomuus.
Omassa ystäväpiirissä ei kyllä ole ollut ketään, jolla vanhemmat kustantaisi koko elämisen. Ne, joilla on ollut varaa matkustaa, on ollut niitä, jotka tekee opintojen ohella vähintään 30 tuntia viikossa töitä. Kaikkien elintaso on valmistumisen jälkeen kohonnut. Kun on tottunut opiskelijabudjettiin, tuntuu matalapalkka-alankin tulot ihan hirvittävän isolta summalta kuukaudessa käyttöön - tosin tietenkään ei tässä opiskeluiden aikana ole ollut lainoja tai lapsia maksettavana.
Opiskelijana on ollut mahdollisuus säästää silloin, kun on ollut töissä. Suuri osa niistä säästöistä on kuitenkin kulunut ihan elämiseen sinä aikana, kun töitä ei ole. Mutta valmistumisen lähestyessä töitä on pystynyt tekemään enemmän ja rahaa on saanut säästettyä, niin on sillä rahalla myös reissussa käyty. Kuten moni on jo sanonut, paljon on kiinni siitäkin, miten ja minne haluaa matkustaa. Lähelle pääsee halvalla, ja itseä kiinnostaa nähtävyydet ja yleinen elämänmenon katselu, ei shoppailu, ryyppääminen tai ihan kauheasti syöminenkään.
Asia sinällään oikein ja järkevää mutta matematiikassa 8:lla on vähän vielä harjoiteltavaa. 1,5 pakettia *2 € *12 kk tekee 36 € vuodessa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:18"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:11"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 12:05"]
Näin se tuntuu meillä toimivan, ei säästetä mitenkään erikseen. Pihistellään muuten vaan, ja rahaa on usein tilillä silloin, kun reissuun haluaa lähteä.
[/quote]
Me emme pihistele mistään. Pihistely tappaa ilon arjesta. Kyllä rahaa pitää voida kuluttaa hyvällä omallatunnolla. Saidat ihmiset ovat huonoa seuraakin. -26
[/quote]
Mä olenkin siitä villi, että saan kiksejä oikein tehokkaasta pihistelystä :D joten ei tapa mitään mun arjestani...
[/quote]
Tunnen ihmistyypin. En arvosta. -26
Varaamalla lennot 6-8 viikkoa ennen matkaa, jolloin ovat todella halpoja ja hoitamalla kaikki itse. Matkatoimistot ottavat välistä, tottakai. Ja matkaa varten säästämme laittamalla heti palkan tultua siivun säästötilille, jolloin sitä ei tule käytettyä.