Pitäisikö pyytää SEKTIO, koska... :(
Olen raskaana. Mutta iloinen kuitenkin. :) Ei suunniteltu. Mutta miksi en pitäisi? Olen terve ja 20-vuotias ja parisuhteessa. Tuollaiset perusjutut kunnossa mutta... Olen aika pienenkokoinen nainen, 149,8 cm pitkä vain ja painan 45kg... Repeänkö pahasti, mitä jos lapseni vammautuu? Tai mitä jos mä kuolen... Aloin miettimään tätä nyt. :( Voinko muka synnyttää alakautta? :( En halua, enkä aio kuitenkaan tehdä aborttia!
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:28"]
Ei nyt lohduta sua yhtään, mutta äidin koosta repeäminen ei ole kiinni. Mulla on lääkärien ihannelantioksi nimeämä alakerta, olen 171 cm pitkä ja painoin loppuraskaudessa 78 kg. Mutta eipä vaan mahtunut vauva tulemaan vaan juuttui 1,5 tunniksi synnytyskanavaan, hänet revittiin sieltä sitten kolmen kätilön avustuksella, imukuppikin irtosi vauvan päästä kaksi kertaa. Mun alakerta repesi sisältä ja ulkoa, toipuminen kesti kolme vuotta, siihen loppui mun alatiesynnytykset ja seksielämä.
[/quote]
Miten ihmeesä noita eri mittoja ei vieläkään pystytä arvioimaan kunnolla? Sitten tapahtuu tällaista.
Aasialaiset ovat hyviä synnyttäjiä, naisen pieni koko ei kerro mitään synnytyksen sujuvuudesta.
Mutta ota sektio, kyllä sen saa Porissa tai Oulussa ihan samalla lailla kun missä vaan, toki jos on heti kääntymässä ovelta kun vähän kovistellaan voi olla vaikeampaa. Itse tilasin sektion toiseen synnytykseen, ekan repeämistä kärsin vieläkin.
Tsemppiä! Mene neuvolan kautta pelkopolille ja sieltä sitten saat sektioluvan lääkäriltä. On me muutkin saatu. Onnellista vauvanodotusta ILMAN pelkoa!
Itse olen 158cm ja lantio on leveä.. Tekivät synnytystapa-arvion (eivät lantiota tutkineet) ja sanoivat, että helposti mahtuu tulemaan alakautta ja yli 4kg lapsi tulossa...
Noh, synnytys kesti 35h ja olin auki 10cm, mutta päädyttiin kiireelliseen sektioon.. Vauva oli lopulta 3-kiloinen ja selvisi, että lantio on sen muotoinen, ettei vaan mahtunut syntymään alakautta.
Olen 155 cm pitkä ja synnytyksestä ei tullut repeytymiä elikkä ei yhtään tikkiä ole minuun ommeltu.
Et sä välttämättä repeä ollenkaan :) mä olen sua pari senttiä pidempi ja muutenkin tosi siro. Mä en revennyt ollenkaan ja ponnistusvaihekin oli vain 10 minuuttia
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:28"]
Ei nyt lohduta sua yhtään, mutta äidin koosta repeäminen ei ole kiinni. Mulla on lääkärien ihannelantioksi nimeämä alakerta, olen 171 cm pitkä ja painoin loppuraskaudessa 78 kg. Mutta eipä vaan mahtunut vauva tulemaan vaan juuttui 1,5 tunniksi synnytyskanavaan, hänet revittiin sieltä sitten kolmen kätilön avustuksella, imukuppikin irtosi vauvan päästä kaksi kertaa. Mun alakerta repesi sisältä ja ulkoa, toipuminen kesti kolme vuotta, siihen loppui mun alatiesynnytykset ja seksielämä.
[/quote]
Miten ihmeesä noita eri mittoja ei vieläkään pystytä arvioimaan kunnolla? Sitten tapahtuu tällaista.
[/quote]
Lekuri varmaan katsonut vaan, että siinäpäs pitkä nainen eikä yhtään miettinyt tuota synnytyskanavan luiden tilannetta sisätutkimuksen yhteydessä lainkaan. Synnytystapa-arviossahan lantio röntgenkuvataankin, joten arvio ei perustu pelkkään sormikopeloon. On tosi pelottavaa kuulla tämänlaisista kömmähdyksistä, toivottavasti lainaamani äidin elämänlaatu vielä tulevaisuudessa paranee!
Itse 158cm ja ensimmäinen vauva oli 2,5kg, episiotomia jouduttiin tekemään mutta nopsaan tuli ulos. Lantion liitokset löystyivät toden teolla etenkin synnytyksessä (raskausaikana ei ollut kipuja yhtään, pientä lonksumista vain) ja kärsin kovista liitoskivuista vielä 7kk synnytyksen jälkeenkin (lihaksilla ollaan fysioterapeutin kanssa hankittu tukea löysille liitoksille sittemmin). Toinen lapsi 3,7kg eikä tullut mitään, olin elämäni kunnossa heti synnytyksen jälkeen :)
Eräs tuttavani on 160cm pitkä ja synnyttänyt kummemmitta ongelmitta 3kpl reilu 4kg vauvoja. Toki on yli 10cm pitempi kuin sinä, mutta siro tyyppi kuitenkin.
Äidin ja vauvan koko ovat vain osa tarinaa :) synnytystapa-arviota voi toki varmasti pyytää jos huolettaa.
Pienemmätkin naiset on 'suunniteltu' synnyttämään:) Lääkärit kyllä kertoo, jos alatiesynnytys saattaa olla riski ja sektiota voidaan harkita. Jokaiselle naiselle tehdään tarkastus, että vauva mahtuu syntymään, oli pituus mikä tahansa. Kerrottu kauhutarina kuullosti aika radikaalilta eikä ole varmasti yleistä, ja on kyllä todella harvinaista, että synnytyksestä palautumiseen menisi kolme vuotta. Turha siis pelätä pahinta, nauti raskaudestasi ja luota lääkärien ammattitaitoon. Kyllä se vauva sieltä ulos saadaan:)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:15"]
Ei sitä sektiota niin vaan pyydetä.
[/quote]
Eikö? Miten se sitten tapahtuu? Jos äiti ilmoittaa haluavansa sektion, niin sektio kyllä tehdään.
2