Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö pyytää SEKTIO, koska... :(

Vierailija
15.01.2015 |

Olen raskaana. Mutta iloinen kuitenkin. :) Ei suunniteltu. Mutta miksi en pitäisi? Olen terve ja 20-vuotias ja parisuhteessa. Tuollaiset perusjutut kunnossa mutta... Olen aika pienenkokoinen nainen, 149,8 cm pitkä vain ja painan 45kg... Repeänkö pahasti, mitä jos lapseni vammautuu? Tai mitä jos mä kuolen... Aloin miettimään tätä nyt. :( Voinko muka synnyttää alakautta? :( En halua, enkä aio kuitenkaan tehdä aborttia!

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:15"]

Ei sitä sektiota niin vaan pyydetä.

[/quote]

Eikö? Miten se sitten tapahtuu? Jos äiti ilmoittaa haluavansa sektion, niin sektio kyllä tehdään.

[/quote]

AAHHAHHAHHAHHAAAAAAA ;D

Et taida olla Porista.

Vierailija
2/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:02"]Pienemmätkin naiset on 'suunniteltu' synnyttämään:) Lääkärit kyllä kertoo, jos alatiesynnytys saattaa olla riski ja sektiota voidaan harkita. Jokaiselle naiselle tehdään tarkastus, että vauva mahtuu syntymään, oli pituus mikä tahansa. Kerrottu kauhutarina kuullosti aika radikaalilta eikä ole varmasti yleistä, ja on kyllä todella harvinaista, että synnytyksestä palautumiseen menisi kolme vuotta. Turha siis pelätä pahinta, nauti raskaudestasi ja luota lääkärien ammattitaitoon. Kyllä se vauva sieltä ulos saadaan:)
[/quote]

Mitähän mun kohalla sit tapahtu, kun ei se laps mahtunukaa tulee en ollu ees kuullu synnytystapa-arviosta koskaan.. lopputulema hätäsektio ja elottomana syntynyt vauva. Elvytettiin ja nyt nukkuu omassa sängyssään. Ei, en suostu yrittämään enää alatiesynnytystä, sen verta painajaisia siitä vielä näen..

aika ot, koska olen 170 cm ja ennen raskautta 63 kg. Muttei siis aina linkkaudu äidin kokoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:02"]

Pienemmätkin naiset on 'suunniteltu' synnyttämään:) Lääkärit kyllä kertoo, jos alatiesynnytys saattaa olla riski ja sektiota voidaan harkita. Jokaiselle naiselle tehdään tarkastus, että vauva mahtuu syntymään, oli pituus mikä tahansa. Kerrottu kauhutarina kuullosti aika radikaalilta eikä ole varmasti yleistä, ja on kyllä todella harvinaista, että synnytyksestä palautumiseen menisi kolme vuotta. Turha siis pelätä pahinta, nauti raskaudestasi ja luota lääkärien ammattitaitoon. Kyllä se vauva sieltä ulos saadaan:)

[/quote]

Jokaiselle naiselle tehtävä tarkastus ei sisällä röntgeniä, vaan pelkän käsin tehtävän arvion, joka ihan varmasti joskus pitkien naisten tapauksessa jää tekemättä kokonaan. Onneksi olen itsekin niin lyhyt, että lantiooni kiinnitetään huomiota ihan sen vuoksi. Ja todellakin avaan suuni asian tiimoilta loppuraskaudessa, ellei tule muuten puheeksi.

Vierailija
4/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytystapa-arvio on ihan vitsi. Minunkin muhkeaa lantiota vaan silmäiltiin päällisin puolin. Suunnitellun sektion riskit on lähes nolla kun vertaa alatiesynnytykseen jossa voi sattua mitä vaan, sekä äidille että vauvalle. Teki pahaa nähdä millainen veripahka vauvani päähän tuli, kun häntä revittiin viidellä vedolla sisältäni. Imukupissa on niin kauhea voima ettei sitä kestä aikuinenkaan mies (sai kokeilla kun tutustuttiin synnytysosastoon). Tunnoton alakerta ei ole oikeastaan mitään siihen verrattuna, että mun lantio murtui. Sitä ei voi korjata ja se sattuu edelleen.

Vierailija
5/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:25"]

Synnytystapa-arvio on ihan vitsi. Minunkin muhkeaa lantiota vaan silmäiltiin päällisin puolin. Suunnitellun sektion riskit on lähes nolla kun vertaa alatiesynnytykseen jossa voi sattua mitä vaan, sekä äidille että vauvalle. Teki pahaa nähdä millainen veripahka vauvani päähän tuli, kun häntä revittiin viidellä vedolla sisältäni. Imukupissa on niin kauhea voima ettei sitä kestä aikuinenkaan mies (sai kokeilla kun tutustuttiin synnytysosastoon). Tunnoton alakerta ei ole oikeastaan mitään siihen verrattuna, että mun lantio murtui. Sitä ei voi korjata ja se sattuu edelleen.

[/quote]

Jep, lantion muhkeudesta ei päällisin puolin voi päätellä mitään. Sisätutkimuksessa voi sisäkautta tunnustella ja arvioida (vaikeaa, tulos riippuu ihna tunnustelijasta) ja epäselvissä tapauksissa tulee varmistaa kyllä ihan röntgenillä.

Juuri eräs alle 160 senttinen työkaverini pakersi yli vuorokauden vauvaansa hyvillä supistuksilla, mutta eipä vaan mahtunut tulemaan, ei päässyt ponnistusvaiheeseen koskaan, oli pakko tehdä sektio synnytyksen "pysähtyneen" tilanteen takia. En tiedä minkätasoinen arvio tässä tapauksessa tehtiin etukäteen.

Vierailija
6/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:28"]

Ei nyt lohduta sua yhtään, mutta äidin koosta repeäminen ei ole kiinni. Mulla on lääkärien ihannelantioksi nimeämä alakerta, olen 171 cm pitkä ja painoin loppuraskaudessa 78 kg. Mutta eipä vaan mahtunut vauva tulemaan vaan juuttui 1,5 tunniksi synnytyskanavaan, hänet revittiin sieltä sitten kolmen kätilön avustuksella, imukuppikin irtosi vauvan päästä kaksi kertaa. Mun alakerta repesi sisältä ja ulkoa, toipuminen kesti kolme vuotta, siihen loppui mun alatiesynnytykset ja seksielämä.

[/quote]

Miten ihmeesä noita eri mittoja ei vieläkään pystytä arvioimaan kunnolla? Sitten tapahtuu tällaista.

[/quote]

Lekuri varmaan katsonut vaan, että siinäpäs pitkä nainen eikä yhtään miettinyt tuota synnytyskanavan luiden tilannetta sisätutkimuksen yhteydessä lainkaan. Synnytystapa-arviossahan lantio röntgenkuvataankin, joten arvio ei perustu pelkkään sormikopeloon. On tosi pelottavaa kuulla tämänlaisista kömmähdyksistä, toivottavasti lainaamani äidin elämänlaatu vielä tulevaisuudessa paranee!
[/quote]

No kyllä ne sen ovat varmasti tutkineet, pituus kun ei kerro lantiosta mitään. Käsin ei voi määrittää synnytyskanavan yläosan kokoa, joka selviää vain magneettikuvassa tai synnytyksessä.

Imukuppia muuten käyttää lääkäri, ei kätilö. Tuossa tilanteessa olisi varmasti jo leikattu muualla kuin porvoossa.

Vierailija
7/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ap todellakin olla kovana ja vaatia kunnon arvio mahtuuko vauva. Itse yritin mutta minua ei otettu todesta. Minulla on todella kapea lantio (poikamainen vartalo) pituus 164cm ja paino 50kg ennen raskautta. Äitini on samanmallinen eikä vauvat mahtuneet.

No minulle vaan sanottiin höpö höpö,kyllä se mahtuu. No ponnistus vaihe kesti 2h kun todettiin no ei se mahdu!! Imukuppi (irtosi kerran vauvan päästä ja minulle jäi siitäkin traumat :( ) epiostomia, repeämät..vittu. alapää on aivan pilalla. Huonosti tikattu,KAMALA. Että silleen täällä. Onneksi lapsi oli terve ♡ hitaasti on kehittynyt motorisesti ja kielellisesti ja epäilen hapenpuutetta :(

Vierailija
8/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei synnytystapa-arvio ole kaikkialla automaatio.

Vierailija
9/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvio tehdään rutiinina, eikä siitä mainita eikä ole erillinen tutkimus. Lääkäri tutkii siis lantion raskauden alkuvaiheessa tunnustelemalla ja mikäli lapsen koko pysyy normaalin rajoissa, alatiesynnytys koetaan mahdolliseksi. Toki synnytyksen sujuvuuteen vaikuttaa myös miten vauva laskeutuu ja kääntyy kohdussa. Valitettavasti synnytyskomplikaatioiden riski on aina olemassa, eikä kaikkea voida ennustaa. Onneksi lapsesi kohdalla kuitenkin onnellinen loppu! Ymmärrän, että kokemuksesta jää synnytyspelko ja näissä tilanteissa varmasti tarjotaan sektiomahdollisuutta. Tarkoitin viestilläni kuitenkin sitä, että pahinta on turha stressata, lääkäreiltä saa lisätietoa ja jos kovasti asia ahdistaa ja mietityttää, kannattaa sektiosta ja aiheesta tietenkin keskustella. Automaattisesti sitä ei kuitenkaan voi pyytää.

Vierailija
10/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantio tutkitaan viimeisellä lääkärin käynnillä kaikilla. Sitten on näitä, joiden mielestä neuvolassa käynti on turhaa, tuskin käyvät neuvolalääkärilläkään.

Vierailija
11/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:32"] [quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:28"] Ei nyt lohduta sua yhtään, mutta äidin koosta repeäminen ei ole kiinni. Mulla on lääkärien ihannelantioksi nimeämä alakerta, olen 171 cm pitkä ja painoin loppuraskaudessa 78 kg. Mutta eipä vaan mahtunut vauva tulemaan vaan juuttui 1,5 tunniksi synnytyskanavaan, hänet revittiin sieltä sitten kolmen kätilön avustuksella, imukuppikin irtosi vauvan päästä kaksi kertaa. Mun alakerta repesi sisältä ja ulkoa, toipuminen kesti kolme vuotta, siihen loppui mun alatiesynnytykset ja seksielämä. [/quote] Miten ihmeesä noita eri mittoja ei vieläkään pystytä arvioimaan kunnolla? Sitten tapahtuu tällaista. [/quote] Lekuri varmaan katsonut vaan, että siinäpäs pitkä nainen eikä yhtään miettinyt tuota synnytyskanavan luiden tilannetta sisätutkimuksen yhteydessä lainkaan. Synnytystapa-arviossahan lantio röntgenkuvataankin, joten arvio ei perustu pelkkään sormikopeloon. On tosi pelottavaa kuulla tämänlaisista kömmähdyksistä, toivottavasti lainaamani äidin elämänlaatu vielä tulevaisuudessa paranee! [/quote] No kyllä ne sen ovat varmasti tutkineet, pituus kun ei kerro lantiosta mitään. Käsin ei voi määrittää synnytyskanavan yläosan kokoa, joka selviää vain magneettikuvassa tai synnytyksessä. Imukuppia muuten käyttää lääkäri, ei kätilö. Tuossa tilanteessa olisi varmasti jo leikattu muualla kuin porvoossa.

[/quote]

Röntgenkuviin joutuu/pääsee jos on hyvin lyhyt. 170 senttisiä naisia ei kuvata rutiinisti missään päin maailmaa, ellei lääkäri ole huomannut sisätutkimuksen aikana jotakin erikoista, jotakin sellaista mitä hän ei ehkä huomaa edes tunnustella 170 senttiseltä naiselta. Tuliko tämä nyt selväksi?

Kirjoittaja ei missään kohtaa maininnut, etteikö lääkäriä olisi paikalla, kolme kätilöä oli varmaan lääkärin lisäksi. Vauvaa ei voi leikata enää sektiolla siitä kohtaa missä päälaki jo näkyy imukupille, mutta vauva ei tule emättimestä ulos. Ei Porvoossa, ei Helsingissä, ei missään päin maailmaa. Meinasitko että ne vetää mahan auki ja lapsen pään "väärään" suuntaan siitä luisesta synnytyskanavasta? Jep jep, ehkä voisi toimiakin, muttei niin etteikö lapselta lähtisi hyvällä todennäköisyydellä henki samalla.

Periaatteessa on myös mahdollista että ihan ok tilanne romahti niin yhtäkkisesti, että synnytyslekuri oli samalla muissa puuhissa ja imukuppisynnytyksessä oli todellakin pelkästään kätilöt paikalla.

En voi käsittää tätä palstalla rehottavaa vähättelyn määrää. Kyllä kaikenlaista tapahtuu. Se ei kuitenkaan ole peruste jonkun toisen ensisynnyttäjän sektiolle, sille henkilölle kyllä jonka aiempi synnytys epäonnistui tuolla tavalla.

Vierailija
12/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
13/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
14/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan koko ei riipu äidin koosta. Pienet naiset eivät saa sen pienempiä vauvoja. Eivätkä isot naiset saa sen isompia kuin pienetkään.

Mutta joo, pääset synnytystapa arvioon kokosi puolesta. Mä en muista mikä se pituusraja on, ehkä joku 155cm. Jotain riskejä lyhyyteen voi liittyä synnytyksessä.

Vierailija
15/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:44"]

Lantio tutkitaan viimeisellä lääkärin käynnillä kaikilla. Sitten on näitä, joiden mielestä neuvolassa käynti on turhaa, tuskin käyvät neuvolalääkärilläkään.

[/quote]

Ei ole mikään pakko käydä neuvolassa ja neuvolalääkärissä, voi käydä myös privaattipuolella. Itse en enää luota neuvolan arvailuihin vaan jatkossa vaadin vastauksia. Itse ja lapseni oltaisiin voitu kuolla synnytyksessä molemmat, kiitos puolivillaisesti tehdyn synnytystapa-arvion. Myös perätila jäi huomaamatta.

Vierailija
16/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lantion mitat ulkoisesti ei kerro mitään kyvystä synnyttää. Mulla on poikalantio ja hyvin ovat vauvat tulleet. Kaverilla on lantiota vaikka kuinka ulospäin, mutta arvioitiin ettei vauva mahdu, joten sektioon.

Älkää sanoko että synnytys on luonnollinen, sujuva tapahtuma ja että jokainen saa kokoonsa nähden sopivan vauvan. Näin ei todellakaan ole. Synnytyksessä moni asia voi mennä pahasti pieleen . Lääketiede pelastaa. Asian huomaa kehitysmaiden äitikuolleisuudesta.

Vierailija
17/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
18/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:25"]

Sektiota ei tehdä mukavuussyistä ja sitäpaitsi maksaa yhteiskunnalle maltaita. Itse sain kiireellisen sektion. Minun henki ei ollut v

[/quote] jatkan.... oma henkeni ei ollut vaarassa vaan vauvan. Sanoin että haluaisin sektion niin lääkäri sanoi naistenklinikalla että alakautta yritetään. Vauvan henki oli vaarassa ja siksi sektio. Oli helppo, senkus makaat jonkinlaisessa tokkurassa, sain vauvan syliin joksikin aikaa ja lähdettiin mua viemään johonkin toimistohuoneeseen(paikat oli täynnä) ihan ok, sain yksin olla ja mies tuli käymään, Seuraavana aamuna vietiin normipaikalle osasto oliko se nyt osasto 54. Ei tullut komplikaatioita, meni ok.

Vierailija
19/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
20/53 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan