Pitäisikö pyytää SEKTIO, koska... :(
Olen raskaana. Mutta iloinen kuitenkin. :) Ei suunniteltu. Mutta miksi en pitäisi? Olen terve ja 20-vuotias ja parisuhteessa. Tuollaiset perusjutut kunnossa mutta... Olen aika pienenkokoinen nainen, 149,8 cm pitkä vain ja painan 45kg... Repeänkö pahasti, mitä jos lapseni vammautuu? Tai mitä jos mä kuolen... Aloin miettimään tätä nyt. :( Voinko muka synnyttää alakautta? :( En halua, enkä aio kuitenkaan tehdä aborttia!
Kommentit (53)
Sitähän lantion tilaa ei pysty päältä arvioimaan! Lääkäri sen arvioi synnytystapa arviossa. Isollakin ihmisellä voi olla ahdas lantio joka estää alatiesynnytyksen ja pienellä ihmisellä voi olla tilava lantio.
Ei sitä sektiota niin vaan pyydetä.
Pyydä pelkopolille lähete. Saat hyvää tietoa asiasta ja kun olet noin lyhyt niin loppuraskaudessa jokatapauksessa arvioidaan tarkkaan lapsen kokoa suhteessa sun lantioon. Jos näyttää ettei mahdu tulemaan niin sitten se sektio.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:15"]
Ei sitä sektiota niin vaan pyydetä.
[/quote]
No ei varmaan pyydetäkään... mutta kun pelottaa vähän... :( AP
Tuskin sun lapsesi mikään iso voi olla. Mun mummi on 150cm pitkä ja hyvin on 10 lasta mahtunut tulemaan.
Koska olet noin lyhyt, sinut automaattisesti laitetaan tarkempaan synnytystapa-arvioon. Jos lapsi on kookas, voi käydä niin että lääkäri määrää sinulle synnytystavaksi sektion vaikka haluaisit synnyttää alateitse.
Minä olen 152cm ja vauvan painoarvio oli 3800g. Sovittiin , että jos vauva lähtee itsekseen syntymään , saan yrittää synnyttää alakautta. Käynnistämään ei lähdetä. Ei käynnistynyt itsekseen ja sektio tehtiin h. 39+6. Varmaan hyvä niin , koska lapsi painoikin 4080g,
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:16"]
Pyydä pelkopolille lähete. Saat hyvää tietoa asiasta ja kun olet noin lyhyt niin loppuraskaudessa jokatapauksessa arvioidaan tarkkaan lapsen kokoa suhteessa sun lantioon. Jos näyttää ettei mahdu tulemaan niin sitten se sektio.
[/quote]
Okei... kiitos. :) Toivottavasti lääkärit ovat luotettavia ja osaavat asiansa sitten. T. AP
Repeäminen ei ole mitenkään äidin koosta kiinni. Saat todennäköisesti sinulle sopivan kokoisen lapsen. Itse olen 155cm pitkä ja melko sirokokoinen ja kaikki kolme lastani ovat olleet syntyessään alle kolmekiloisia. Synnytykset ovat olleet helppoja ja vain pari kauneustikkiä tullut. Ja sikiön kasvua kyllä seurataan. Turha sitä näin aikaisessa vaiheessa on murehtia.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:20"]
Koska olet noin lyhyt, sinut automaattisesti laitetaan tarkempaan synnytystapa-arvioon. Jos lapsi on kookas, voi käydä niin että lääkäri määrää sinulle synnytystavaksi sektion vaikka haluaisit synnyttää alateitse.
Minä olen 152cm ja vauvan painoarvio oli 3800g. Sovittiin , että jos vauva lähtee itsekseen syntymään , saan yrittää synnyttää alakautta. Käynnistämään ei lähdetä. Ei käynnistynyt itsekseen ja sektio tehtiin h. 39+6. Varmaan hyvä niin , koska lapsi painoikin 4080g,
[/quote]
No kiva... :D Kiitos! Niin en voi tietää minkä kokoinen vauveli täältä tulee vielä. :( Voihan se olla pieni, mutta kumppanini on paljon mua pitempi ja isompi. :/ T. AP
Eikö suurin osa repeä ja se on kudostyypistä kiinni. Vaikka olisi pienikin lapsi. Ja eikö lantion sekä synnytyskanavan koko vaikuta enemmän kuin pituus?
Mä oon 147cm ja 43kg ja synnyttänyt alakautta nelikiloisia vauvoja. En ole revennyt kertaakaan. Episiotomia piti tehdä.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:23"]
Eikö suurin osa repeä ja se on kudostyypistä kiinni. Vaikka olisi pienikin lapsi. Ja eikö lantion sekä synnytyskanavan koko vaikuta enemmän kuin pituus?
[/quote]
Juu, kyllä varmaan monikin repeää muttaa, ajattelin sellasta kunnon repeämistä mitä ei sais ikinä korjattua. :( T. AP
Sektiota ei tehdä mukavuussyistä ja sitäpaitsi maksaa yhteiskunnalle maltaita. Itse sain kiireellisen sektion. Minun henki ei ollut v
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:23"]
Mä oon 147cm ja 43kg ja synnyttänyt alakautta nelikiloisia vauvoja. En ole revennyt kertaakaan. Episiotomia piti tehdä.
[/quote]
Ai oikeasti ?! T. AP No, vähä helpotti kuulla tämmönenki tarina. :) Vaikka ei sitä koskaan tiedäkkään mitä voi tapahtuu. :( :) Mutta joo yritän ola murehtimatta!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 21:20"]
[/quote] sama kun mulla ja vauva ei painanut kun vähän yli 3 kg. Sanoinkin että ei oo noin paljoa.
Ei nyt lohduta sua yhtään, mutta äidin koosta repeäminen ei ole kiinni. Mulla on lääkärien ihannelantioksi nimeämä alakerta, olen 171 cm pitkä ja painoin loppuraskaudessa 78 kg. Mutta eipä vaan mahtunut vauva tulemaan vaan juuttui 1,5 tunniksi synnytyskanavaan, hänet revittiin sieltä sitten kolmen kätilön avustuksella, imukuppikin irtosi vauvan päästä kaksi kertaa. Mun alakerta repesi sisältä ja ulkoa, toipuminen kesti kolme vuotta, siihen loppui mun alatiesynnytykset ja seksielämä.
Liian aikaista hätäillä, katsot nyt miten se vauva lähtee kasvamaan ja murehdit sitten vasta, jos vaikuttaa siltä että on (kokoosi nähden) jättivauva tulossa. Joku sanoi, että vauva kasvaa sen kokoiseksi, että äiti sen pystyy synnyttämään. Ainakin mulla piti paikkansa, olen 152/42 ja vauvat 3,3kg ja 3 kg syntyivät ongelmitta.
Kiitos kaikille vastanneille. :) t. Ap