kuulkaas, kyllä yläkoululainen tarvitsee välipalarahaa!
Ihmettelen tuota teinin kuukausiraha keskustelua. Oletteko ajatelleet, että koulupäivä kestää yleensä 8-15 tai jopa 16 ja lounas syödään yleensä klo 11, jopa aiemmin. Teineillä on kouluss iltapäivällä KILJUvA nälkä ja kouöujen välipalakiskat ovat tietty maksullisia....
Olen antanut yläkoululaiselle 50 e / kk "välipalarahaa". Sillä hän ostaa välipalat, 1-2 e päivässä ja loput on sitten sitä taskurahaa. En voisi lähetttää lasta koko päiväksi koulutielle ilman latin latia! Ei nykynuori pärjää rahattomana.
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:15"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:32"]No huhhuh, opettakaa lapset käymään syömässä koulussa, ja eikä mitään näkkäriä ja lautasella kärpäsen paskan kokoinen lämminruoka.
Ei ollut 20 vuotta takaperin mitään välipala mahdollisuuksia, ellei sitten ottanut kotoa jotain. Surullista nähdä jannut ostamassa välitunnilla vaan energiajuomia ja karkkia, sekö on hyvä välipala?
[/quote]Sinä et tainnut treenata mitään 20 vuotta sitten? Koulupäivä kestää neljään ja siihen parin tunnin treenit.
[/quote]
Treenasin, kävin ringetteharkoissa kahtena päivänä viikossa (plus viikonlopput) ja vielä kävin karatessa kerran viikossa. MUTTA minulla oli äiti, joka teki välipalaa näinä päivinä, eikä sysännyt rahaa kouraan, että "osta jotain", usein miten nälkä tuli vasta reenien jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:45"]
No, ainakin Helsingissä ja Espoossa yläkouluiss myydään iltapäivällä välipalaa, esim. jogurttia, vanukkaita, karjalanpiirakoita, hedelmiä, sämpylöitä, patonkia ja ihan sitä pullaa /munkkia. Karkkia ei ole myynnissä, mutta limuautomaatti monessa koulussa on. Hinnat on halpoja, jo 50 sentillä saa vaikka jogurtin tai karjalanpiirakan. Teinit on iltapäivällä väsyneitä ja välipala antaa energiaa. Ja jono siellä välipalakiskalla on pitkä!
t. ope -ja syön itsekin välipalaa, tosin eväitä, sillä minulla on opehuoneen jääkaappi ja kahvinkeitin käytössä. Ettekö te nihilistivanhemmat käy itse kahvitauolla koko päivänä?
[/quote]
Muuten tykkäisin. Ei kai tätä ääliöpalstaa tarvi lukea kuin "totuutta". Saati itse käyttäytyä huonosti. Eikö asiallinen käytös olisi aina ok?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:58"]
Ainakaan montaa euroa ei tarvitse antaa välipaloihin/vk. Jatkuvaan näkee mainoksia, että saa eurolla kilon omenoita/mandariinejä/päärynöitä. Vesipullon voi ottaa kotoa. Karkkipussi maksaa sen vajaa 3e/300g ja sisältö pelkkää moskaa, tyhjiä hiilareita - ja sokeria. Sokeria, sokeria, sokeria. Energiajuomat sisältävät tyhjiä kaloreita ja limsa tuhoaa pikkuhiljaa hampaat. Suklaapatukka nostaa verensokerin hetkellisesti ylös, mutta myös romauttaa sen alas. Ymmärrän, ettei teinit ehkä hihku ilosta, jos eväät on jotain pupunruokaa, mutta ei sillä suklaapatukalla pitkälle pääse. t. 16v
[/quote]
16v sinulle ei ole hyväksi pyöriä tällä palstalla. Se kyynistaa ja anta väärän kuvan maailmasta. Täällä kirjoitettu on kaukana totuudesta. Eikä siunkaan kirjoituksesi ollut sitä. Välipala on ok ja tarpeen kasvaville lapsille. Ei tietenkään karkki tms.
Sinä olet liian kiinnostunut eri ruokien kaloreista.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:36"]Koulua muutamana päivänä viikossa klo.8-16 (loput 8-15, 9-15 tms) koulumatkat on päälle tunti, ruokkis alkaa useimmiten klo.10:30-10:45 ja kotona olen klo.17-18 välillä ja hengissä olen pysynyt. Kolmesti viikkoon rankemmat treenit vieläpä.
Saan kuukaudessa 40e ja siitä maksan ruuat muualla, kuin kotona (kouluruoka tietty ilmainen), vaatteet ja meikit. Hyvin olen pärjännyt. Jos on isompaa hankintaa, esim talvitakki, niin porukat maksaa sen kokonaan, tai edes osan siitä. Leffamässyt maksan itse, mutta joskus porukat antaa leffalippuja.
Asun yhdessä isoimmissa kaupungeista Suomessa, joten ei voi heittää "maalla erillaista"-korttia. Nuorenkin pitää tajuta, ettei rahaa tuosta vain ilmesty sun tilille. Rahan sijaan suosittelen pakkaamaan evät mukaan, muuten rahat menee todennäköisesti mässyyn ja limsaan. Ei meidän kioskista muuta oikeastaan saa edes ostettua.
t. 16v
[/quote]
En oikein usko 15minuutin ruokailuun koulussa. Sen pituus on 30min... Oletko edes koululainen?
T. Lukiolaine jolla on ollut ruokkis 30min 12 vuotta...
Karkkia ne murkut ostaa, älkää nyt hyvänen aika rahaa antako välipaloihin! Hedelmä reppuun, jos ei koulupäivän loppuun asti muuten pärjää. Yleensä lounas on klo 11-12 ja koulupv loppuu viim klo 15. Vaikka menisi tunti matkaan niin pitäisi pärjätä, jos on lounas syöty! 3-4h on aivan normaali ateriaväli!! Vaan kun etenkin tytöt muodikkaasti jättää kouluruuan väliin nykyään ja sitten haetaan suklaata, kun on niin nälkä.
Nähty on, niin koululaisena kuin nyt yläkoulun henkilökuntana.