Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuulkaas, kyllä yläkoululainen tarvitsee välipalarahaa!

Vierailija
15.01.2015 |

Ihmettelen tuota teinin kuukausiraha keskustelua. Oletteko ajatelleet, että koulupäivä kestää yleensä 8-15 tai jopa 16 ja lounas syödään yleensä klo 11, jopa aiemmin. Teineillä on kouluss iltapäivällä KILJUvA nälkä ja kouöujen välipalakiskat ovat tietty maksullisia....

Olen antanut yläkoululaiselle 50 e / kk "välipalarahaa". Sillä hän ostaa välipalat, 1-2 e päivässä ja loput on sitten sitä taskurahaa. En voisi lähetttää lasta koko päiväksi koulutielle ilman latin latia! Ei nykynuori pärjää rahattomana.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse annan silloin tällöin pojalle rahaa juurikin sitä varten että voi käydä ostamassa smpylän tms koulun kanttiinista. Koulu alkaa norm klo 8 aamulla ja kotona hän on yleensä klo 16 mennessä ellei ole musikki tai näytelmäharkkoja jolloin voi mennä klo 19 astikkin. Nälkäänhän tuo kuolisi sillä surkealla annoksella mitä koulusra nykyisin saa. Peruna on tosi ravintoköyhää ja esim lihapullissa lukee, "enintään 5kpl". Miten sillä aikuisen miehen kokoinen , paljon kuluttava nuorimies elää? Eihän me aikuisetkaan pärjätä töissä ilman "kaffe pausseja". Niin ja eväät menisi repussa tosi huonoksi ja lokeroita ei koulussa kaikille riitä joten näillä mennään. Mielestäni KAIKKIIN kouluihin pitäisi saada mahdollisuus edullisiin välipaloihin, sämpylät, hedelmät, maito, yms.

Itse olin peruskoulussa 73-76 välillä ja meillä oli välipala. Esim jugurtti, banaani, suklaavanukas tms ja lisäksi koulussamme oli jo silloin kanttiini josta sai ostaa lisää purtavaa. Ja lisäksi käytiin kaupassakin välitunnilla, vaikka se kiellettyä olikin.

Vierailija
42/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä välttelin kouluruokailua yläasteella, koska mielestäni oli ahdistavaa syödä yksin siinä mölyssä ja ihmispaljoudessa. Tämä tuli esille joskus terkkarilla, ja hän sanoi, että sinne ruokalaan saa mennä ruokailuajan jälkeenkin ja vinkata keittäjälle, niin saa jotain lämmintä syötävää ilmaiseksi vaikka silloin neljältä ennen kotiinlähtöä.

Siellä oli usein muitakin syömässä kauan ruokkiksen jälkeen, eikä monella ollut muuta perustetta kuin nälkä.

Voisitte selvittää, onko moinen mahdollista teininne koulussa. Jos ei, niin kai sitä voi eväät kotoakin ottaa. Tulee nimittäin kalliiksi vetää se patukka tai euron juusto joka päivä koko yläasteen ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 01:14"]

Minä välttelin kouluruokailua yläasteella, koska mielestäni oli ahdistavaa syödä yksin siinä mölyssä ja ihmispaljoudessa. Tämä tuli esille joskus terkkarilla, ja hän sanoi, että sinne ruokalaan saa mennä ruokailuajan jälkeenkin ja vinkata keittäjälle, niin saa jotain lämmintä syötävää ilmaiseksi vaikka silloin neljältä ennen kotiinlähtöä.

Siellä oli usein muitakin syömässä kauan ruokkiksen jälkeen, eikä monella ollut muuta perustetta kuin nälkä.

Voisitte selvittää, onko moinen mahdollista teininne koulussa. Jos ei, niin kai sitä voi eväät kotoakin ottaa. Tulee nimittäin kalliiksi vetää se patukka tai euron juusto joka päivä koko yläasteen ajan.

[/quote]   Ei ainakaan poikani lukiossa Treella koska nytkin on välillä päiviä että viimeiset syöjät eivät saa juuri mitään lautaselleen ja juomaksikin vaan vettä :(    (53)

Vierailija
44/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:26"]Miten numero 16 käsitti, että tässä olisi kukaan puhunut mistään karkkipussien ostamisesta...? Tai suklaapatukoista..   Ja sitten numero 17 kirjoittaa, että kunnon koululounas ja varuiksi omena mukaan.. Huh-huh. Pätee varmasti normaali janipetteriin, joka ei juuri liiku ja koulupäivä on lyhyt, mutta kyllä urheilevan nuoren on pakko syödä enemmän pitkän koulupäivän aikana, jos aikoo menestyä. Omat lapseni tuntuvat syövän "koko ajan" mutta silti on jatkuva alipainoisuuden vaara. Kulutus on vaan niin kovaa. [/quote] Ap puhui välipalarahan antamisesta kouluun ja joka viikko, välillä päivittäin, näen miten ne rahat uppoo karkkiin, suklaapatukoihin ja limsaan kunnon välipalan sijaan. t. 16v

[/quote]

Toihan on vaan sun oma näkemyksesi. Ehkä kaveripiirissäsi on tällaisia henkilöitä...?

Omat lapseni eivät osta karkkia tms vaikka minusta se olisi ihan ok silloin tällöin. Kaikki eivät vain pidä makeasta ja joillakin on vaan kova tarve terveelliselle ruoalle.

Vierailija
45/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 18:45"]

Ettekö te nihilistivanhemmat käy itse kahvitauolla koko päivänä?

[/quote]

No en minä ainakaan, en syö edes aamupalaa enkä lounasta, enkä kahvin kanssa syö koskaan mitään.

Vierailija
46/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ne mukulat voi teille kertoa, että pillimehun ja sämpylän ostin evääksi kaupasta. En nyt väitä, että kaikki huijaavat, mutta aika ankealta näyttää ainakin täällä pk-seudulla, olen itse kaupassa töissä, ja vierestä löytyy sekä ylä- että ala-aste. Joka välkällä ne tenavat käy kaupassa, ja ehkä 1/5 ostaa jotain oikeasti terveellistä. Esim, banaania. Suurin osa ostaa kuitenkin muutaman energiajuoman, pullaa, karkkia, limua... Ja tämä 45min välein.

Vierailija
47/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 01:39"]

Kyllähän ne mukulat voi teille kertoa, että pillimehun ja sämpylän ostin evääksi kaupasta. En nyt väitä, että kaikki huijaavat, mutta aika ankealta näyttää ainakin täällä pk-seudulla, olen itse kaupassa töissä, ja vierestä löytyy sekä ylä- että ala-aste. Joka välkällä ne tenavat käy kaupassa, ja ehkä 1/5 ostaa jotain oikeasti terveellistä. Esim, banaania. Suurin osa ostaa kuitenkin muutaman energiajuoman, pullaa, karkkia, limua... Ja tämä 45min välein.

[/quote]

Niinpä! Tätäpä juuri itsekin meinasin tuolla, etten irtorahaa anna viikkistä ja bussikorttia enempää, mutta kotoa aina voi ottaa hedelmiä, pilttejä yms. matkaan mukaan.

Meidänkin urheileva teini mielellään eläis kermamunkilla ja suklaalla, kun saa itse päättää. Valmentaja ja jojo on usein tästä pelireissujen jälkeen huomauttanut, että poika ei nyt niin fiksusti syö, mutta pelas loistavasti. NIINPÄ! Vaikka kotona tehdään paljon oikein ruokailun ja liikunnan suhteen, mutta lapsella on myös se omakin mieli.

Vierailija
48/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 01:23"]

Ei ainakaan poikani lukiossa Treella koska nytkin on välillä päiviä että viimeiset syöjät eivät saa juuri mitään lautaselleen ja juomaksikin vaan vettä :(    (53)

[/quote]

Aika pahalta kuulostaa, kai koulun pitäisi voida tehdä jotain tuolle tilanteelle?

Vierailija
49/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh mikä keskustelu. Absurdia.

En ole enää teini, mutta tuoreessa muistissa kuitenkin vielä yläasteikä. Vähän turhaan niitä paapotte. Jos annatte niille 40€ könttäsummana per kk, ei se niihin ruokiin mene.

Jos teette niille himassa ruokaa, niin tehkää sitten kunnon ruokaa. Ei mitään vähärasvaisia tuotteita ja kunnolla niitä kaloreita. Teinin "nälkä" on usein jotain ihan muuta kuin nälkää, uskokaa mua. Totta kai saattaa tuntua että teidän 195cm poika syö ihan hirveästi ja koko ajan, se ei ole se sama nirso pikkulapsi enää. Mutta kyllä se pärjää sillä kolmella aterialla päivässä, jos syö kunnolla silloin. Teinit usein tuppaa syömään koululounaalla huonosti, koska on tiedossa että myöhemmin pääsee ostamaan jotain hyvää.

T: omillaan asuva tyttö 21v, joka on todennut, että silloin kun ei ole mahdollisuutta käydä hakemassa kaupasta jotain nopeaa p*skaa syötäväksi, arvostaa kunnon ruuan tärkeyttä, ja syö kunnolla eikä napostele koko ajan jotain shittii.

Vierailija
50/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teillä siellä etelässä (?) on paljon tunteja yläkoululaisella/viikko. Meillä maalla 9.lk koulua joka päivä 9-15, eli 30h viikossa. Hyvin pärjää ilman välipaloja, kun ruokailu noin klo 11.15-12.00. Nuoremmat syövät aikaisemmassa vuorossa.

Vierailija
51/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:03"]No huhhuh mikä keskustelu. Absurdia.

En ole enää teini, mutta tuoreessa muistissa kuitenkin vielä yläasteikä. Vähän turhaan niitä paapotte. Jos annatte niille 40€ könttäsummana per kk, ei se niihin ruokiin mene.

Jos teette niille himassa ruokaa, niin tehkää sitten kunnon ruokaa. Ei mitään vähärasvaisia tuotteita ja kunnolla niitä kaloreita. Teinin "nälkä" on usein jotain ihan muuta kuin nälkää, uskokaa mua. Totta kai saattaa tuntua että teidän 195cm poika syö ihan hirveästi ja koko ajan, se ei ole se sama nirso pikkulapsi enää. Mutta kyllä se pärjää sillä kolmella aterialla päivässä, jos syö kunnolla silloin. Teinit usein tuppaa syömään koululounaalla huonosti, koska on tiedossa että myöhemmin pääsee ostamaan jotain hyvää.

T: omillaan asuva tyttö 21v, joka on todennut, että silloin kun ei ole mahdollisuutta käydä hakemassa kaupasta jotain nopeaa p*skaa syötäväksi, arvostaa kunnon ruuan tärkeyttä, ja syö kunnolla eikä napostele koko ajan jotain shittii.
[/quote]

Oikeita pointteja sulla on, mutta jostain syystä pojat nyt vaan syövät tyttöjä enemmän.

Vierailija
52/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 01:46"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 01:39"]

[/quote]

Niinpä! Tätäpä juuri itsekin meinasin tuolla, etten irtorahaa anna viikkistä ja bussikorttia enempää, mutta kotoa aina voi ottaa hedelmiä, pilttejä yms. matkaan mukaan.

Meidänkin urheileva teini mielellään eläis kermamunkilla ja suklaalla, kun saa itse päättää. Valmentaja ja jojo on usein tästä pelireissujen jälkeen huomauttanut, että poika ei nyt niin fiksusti syö, mutta pelas loistavasti. NIINPÄ! Vaikka kotona tehdään paljon oikein ruokailun ja liikunnan suhteen, mutta lapsella on myös se omakin mieli.
[/quote]

Toi on ihan oikein. Sääliksi käy kun katselee jo valmiiksi ylipainoisia lapsia, ja sitten ne ostaa 3 energiajuomaa, kaakon, karkkipussin ja sipsiä. Siinä onkin näppärästi koko päivän eväät. Osa lapsista nousee niin aikaisin että saavat ostettua ensimmäisen energiajuoman jo ennen koulun alkua.

Minusta on tosi hienoa, että löytyy vielä kaltaisiasi vanhempia, jotka pysyvät kovana ja antavat rahaa vaan tarpeeseen. Kyllä nyt suurimmasta osasta talouksia löytyy edes jotain evästä mukaan.

Vierailija
53/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:05"]

Kylläpä teillä siellä etelässä (?) on paljon tunteja yläkoululaisella/viikko. Meillä maalla 9.lk koulua joka päivä 9-15, eli 30h viikossa. Hyvin pärjää ilman välipaloja, kun ruokailu noin klo 11.15-12.00. Nuoremmat syövät aikaisemmassa vuorossa.

[/quote]

Valinnaisia ja koulun bändikerhoa esim. Kyllä se päivä venyy alakoululaisellakin. Välkkäriä toimintaa, on koulun kirjastossa mukana ja bändikerhoa, myös nyt sitten koulun kymmenvuotisen takia juhlakurssin otti.

Mietin, että lapsi on koulussa 38. Vitosluokkalainen, suomalainen tyttö.

Lisäksi vielä voimisteluharrastus viikossa ottaa 15 tuntia.

Enkä anna rahaa, kun sillä koulussa mitään tee. Mutta välipaloina ottaa hedelmiä.

Kasiluokkalainen taas pärjää sillä 28 tunnilla per viikko, tässä jaksossa. Harrastaa korista kahdesti viikossa pari tuntia. Automaatteja ei ole enää tälläkään yläasteella, että hedelmiä mukaan tai hemmetin nälkäsenä kotiin... pari euroa saatan antaa toisinaan, hän ostaa jätskin tai kola pullon koulun automaatista.

Vantaalta. ;)

Vierailija
54/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:09"][quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:03"]No huhhuh mikä keskustelu. Absurdia.

[/quote]

Oikeita pointteja sulla on, mutta jostain syystä pojat nyt vaan syövät tyttöjä enemmän.
[/quote]

Joo, niin syö, en sitä kyseenalaista.
Ehkä mä olen muutenkin vähän liian _opiskelija_ kommentoimaan tähän ketjuun ylipäätään. Mulle normaalituloisten ihmisten ruokailutottumukset tuntuu joskus hyvin kummallisilta.

Ei ne teinit nälkään kuole siellä. Ymmärrän, jos teini itse ilmaisee aidosti että 8-16 päivä on liian pitkä yhdellä (tai kahdella, jos aamiainen lasketaan) aterialla, ja tarvitsee jotain ravintoa iltapäivästä. Silloinkaan ei välipalaa ole järkeä antaa rahana. Pistäkää ne itse valmistamaan seuraavan päivän välipalat, eikä niin että käyvät alepassa. Ei sieltä edes saa mitään muuta fiksua syötävää kuin hedelmän, eikä se auta kiljuvaan nälkään.

Teinit on kuitenkin niin fyysisesti kuin henkisestikin ihan kykeneviä tunnistamaan nälkänsä ja tarpeensa, mutta kovia heittäytymään avuttomiksi, jos sillä tienaa karkkipussin ja eeässän per päivä. Yläasteen käytävillä sokeripitoset herkut on kovaa valuuttaa poistumiskiellon takia. Ja jotkuthan käyttää ne välipalamassit sit röökiin tai säästää viikonlopulle. Tietäisittepä vaan.

Vierailija
55/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jaksanu lukea, mutta kuka luulee, että se raha menee johonki syömisen arvoseen?

Vierailija
56/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.01.2015 klo 02:28"]Ei jaksanu lukea, mutta kuka luulee, että se raha menee johonki syömisen arvoseen?
[/quote]

Oisit nyt vaa lukenut.

Vierailija
57/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vielä tuli mieleen.

Joku puhui että "ei niitä omilla rahoilla makseta" (koulupäivän jälkeen, ennen harrastusta syötäviä susheja ja meksikolaisia ruokia).

Mitä on teinin "oma raha"? Käykö teidän teinit töissä? Vähän epäilen. Ei rahan syytäminen opeta yhtään mitään järkevästä rahankäytöstä, päin vastoin. Jos ette antaisi niille sitä rahaa hirveitä määriä joka tilanteessa, teinit ymmärtäisivät ruuankin merkityksen. Selvittäkää, kuinka paljon se sämpylä siellä koulun kahviossa oikeasti maksaa, jos teini ei kykene itse tekemään kotona eväitä kouluun. Se 5€ jonka annatte joka päivä välipalaa, ei todellakaan mene siihen välipalaan.

Olin aivan toista mieltä muutama vuosi sitten, mutta nyt on pakko kyllä todeta että mitään "omaa rahaa" teini ei tarvitse yhtään mihinkään. olen muutenkin huomannut että keski- ja hyvätuloisilla on ihan kummallinen käsitys siitä, mikä on kohtuullista ja mikä ei. Vitosella syö helposti koko päivän, se on älytön summa pelkkään välipalaan. Tää sit kostautuu kun ne muuttavat omilleen, ellette sit aio kustantaa heidän menojaan aikuisenakin.

Kympillä saa kymmenen irtokaljaa. Ja joo, olin se hirveä teini joka kyllä keksi kaikki keinot, vaikkei mulle silloin mitään rahaa yleensä kovin usein annetukaan. Ne kiltimmät koulun nuoret oli sit niitä jotka osti "välipalarahoilla" joka päivä keksiä, karkkia ja sipsejä.

T: just toi aiempi 21v ärsyttävä omillaan asuva opiskelija

Vierailija
58/67 |
16.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne teinit menee joka päivä mäkkiin syömään koulun jälkeen ainniiin ja lounas aikanakin näkyy käyvän, että se siitä "terveellisestä" välipalasta. Ihan kiva kun käyttävät rahansa ES ään, mäkkäriin ja karkkiin. Pitäiskö antaa sitä rahaa vaan kun on jotain tärkeää mitä haluaa ostaa tai kun menossa elokuviin yms.

Ei me ainakaan arkisin saatu mitään rahaa välipalaan, koulussa oli ruoka ja koulun jälkeen kotiin syömään. Hedelmiä tai välipalapatukoita reppuun jos pitempi päivä. Ihan hyvin pärjätty ja kävelin koulumatkat jotka 8km edestakas. Nykyään teinit menee mopoautoilla paikasta toiseen eikä edes kuluteta niin paljoa. Huhuh mitä pullamössöä..

Vierailija
59/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:46"][quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 19:26"]Miten numero 16 käsitti, että tässä olisi kukaan puhunut mistään karkkipussien ostamisesta...? Tai suklaapatukoista..   Ja sitten numero 17 kirjoittaa, että kunnon koululounas ja varuiksi omena mukaan.. Huh-huh. Pätee varmasti normaali janipetteriin, joka ei juuri liiku ja koulupäivä on lyhyt, mutta kyllä urheilevan nuoren on pakko syödä enemmän pitkän koulupäivän aikana, jos aikoo menestyä. Omat lapseni tuntuvat syövän "koko ajan" mutta silti on jatkuva alipainoisuuden vaara. Kulutus on vaan niin kovaa. [/quote] Ap puhui välipalarahan antamisesta kouluun ja joka viikko, välillä päivittäin, näen miten ne rahat uppoo karkkiin, suklaapatukoihin ja limsaan kunnon välipalan sijaan. t. 16v

[/quote]

Toihan on vaan sun oma näkemyksesi. Ehkä kaveripiirissäsi on tällaisia henkilöitä...?

Omat lapseni eivät osta karkkia tms vaikka minusta se olisi ihan ok silloin tällöin. Kaikki eivät vain pidä makeasta ja joillakin on vaan kova tarve terveelliselle ruoalle.
[/quote]

Olen aina välissä kouluni kioskissa vuorossa, etten nyt puhuisi vain omasta kaveripiiristäni. Ja käytävilläkin ihan muut oppilaat vetää energiajuomaa, karkkeja ja donitseja (kyllä, donitseja, saa halvalla ikeasta) välituntisin omaan masuunsa.

Ja ot, nytkin ainakin minulla pyörii tässä ketjussa k-kaupan mainos, jossa ois mandariinit 0,70e/kg. Ei oo kallis, jos vertaa karkkiin yms.

t. 16v

Vierailija
60/67 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kyllä 20 vuotta sitten välipala yläasteella. Ja taisi olla lukiossakin. Näkkäriä ja rasvaa, ehkä joku hedelmä- tai juurespala lisäksi.

Tarpeeseen tuli vaikka lounaalla söinkin kunnolla!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme