Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairauslomalla toisessa duunissa - mitä tekisit?

Vierailija
03.11.2021 |

Ystäväni sai tietää, että hänen työkaverinsa on ollut saikulla työstään tämän tästä, joka kuukausi, mutta tehnyt toista työtä sairauslomapäivien aikana. Oli kehunut, että hyvin tulee rahaa, kun saa sairauslomalta täyden palkan ja toisesta duunista vielä sen lisäksi palkan.
Ne lukuisat lavastetut sairaudet ja poissaolot rasittavat työyhteisöä, kun sijaisia pitää koko ajan palkata. Esimies ei epäile mitään, ilmeisesti, vaikka tämä henkilö on joka kuukausi 3-5 pv poissa.
Mitä tekisit, jos saisit tietää tällaisesta? Mihin tuosta voisi ilmoittaa?
En ole ennen törmännyt tällaiseen röyhkeyteen, mutta olisi kiinnostavaa tietää, miten vakava teko tuo on, onko petos?

Kommentit (42)

1/42 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuollaisesta jää kiinni Kelalle?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
2/42 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petoshan tuo on. Välitön työsopimuksen purku, jos työnantaja saa tietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimies on kuulemma melko veltto, eikä hänelle ole kannattanut valittaa asioista. On hyväksynyt aika sinisilmäisesti nämä poissaolot sairauksina. 

Nyt oli kuitenkin ollut tosi räikeä tapaus, kun tämä tyyppi, joka siis on nuori aikuinen, oli koko viikon toisessa duunissa ja hänellä oli "selkäkivun" vuoksi sairausloma todistuksineen. 

Minä ehdotin, että ystäväni puhuisi asiasta esimiehelle, mutta hän pelkää, että koko juttu kääntyy häntä vastaan. Kyseessä siis ei ole mikään juoru, vaan huijari on ihan nähty toisessa duunissa sairauslomallaan. Työ on sellaista, ettei siinä voi olla piilossa. 

Vierailija
4/42 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimetön vinkki pomolle, että työntekijä nähty töissä paikassa X.

5/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käräyttäisin kelaan. Kela voi selvittää minä päivinä henkilö on ollut siinä toisessa työssä ja sairaspäiväetuudet peritään takaisin.

Tulorekisteristä ne päivät näkee joten tuo ei edes ole vaikea selvittää.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nyt ihan varmasti noin? Jos kerran toinen työ on sellaista ettei siinä voi olla piilossa. Ja mistä siellä toisessa duunissa noin tarkkaan tiedetään sairausloman syyt ja todistukset?

Vierailija
7/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Minä käräyttäisin kelaan. Kela voi selvittää minä päivinä henkilö on ollut siinä toisessa työssä ja sairaspäiväetuudet peritään takaisin.

Mitkä ihmeen sairauspäiväetuudet? Kela maksaa työnantajalle vasta 1+9 päivän sairausloman jälkeen, ei tuosta Kela mitään ilmoitusta edes saa.

Vierailija
8/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä huoli omista asioistasi, KYYLÄ! Jos et, niin karma kyllä kostaa.

Vierailija
9/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee kotoa käsin tietokoneella töitä sairaana niin ihan hyvin voi, se on työnantajan omaa syytä jos ei pysty tarjoamaan etätyötä. Hyvin harvan pitää nukkua sairaana ollessaan. Koneella oleminen ei pulssia juuri nosta eikä rasita kehoa.

Vierailija
10/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä huoli omista asioistasi,

KYYLÄ! Jos et, niin karma kyllä kostaa.

No omia asioitahan ne onkin jos muut joutuu tekemään tämän saikuttajan hommat hänen tehdessä tuplatyötä, että erittäin vahvasti asia kuuluu myös niille työyhteisössä jotka hänen hommia joutuvat paikkaamaan.

Vierailija
11/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on fyysisestä työstä sairauslomalla vaikka hartian tai selän takia niin kyllä pystyy tekemään esimerkiksi toimistotyötä tai jotain muuta ei fyysistä ja saa ymmärtääkseni käydä sellaisessa työssä. Saako samalla nostaa täydet sairauslomakorvaukset, sitä en tiedä.

Vierailija
12/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja tai sen palkanmaksaja voisi olla kiinnostunut siitä, että maksaa palkkaa valheellisin perustein.

Vierailija
13/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidä huoli omista asioistasi, KYYLÄ! Jos et, niin karma kyllä kostaa.

Paljonko olet ansainnut vastaavalla petoksella?

Vierailija
14/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No omia asioitahan ne onkin jos muut joutuu tekemään tämän saikuttajan hommat hänen tehdessä tuplatyötä, että erittäin vahvasti asia kuuluu myös niille työyhteisössä jotka hänen hommia joutuvat paikkaamaan.

Ei voi olla totta! Ei sinun tarvitse tehdä tuplatyötä. Työnantaja voi käskeä sinun tekemään saikuttajan työt, mutta sinun ei todellakaan tarvitse tällöin tehdä omia normaaleja töitäsi. En tiennyt, että täällä tarvitsee kertoa asioista joiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä.

Vierailija
15/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hyvä esimerkki siitä mihin meidän työmarkkinat menevät kun hommat vedetään liian tiukoiksi ja veemäisiksi niin kyllä niitä kikkoja ja porsaanreikiä löytyy ja tullaan hakemaan ja tekemään.

Vierailija
16/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

huhujen mukaan inexin ja keskon logistiikkakeskuksissa (muutama vuosi sitten) espoossa ja vantaalla joku teki töitä vuoroviikoin molemmissa, olemalla myös vuoroviikoin sairauslomalla

...siellähän liikkui niitä "entisiä lääkäreitä", jotka kirjotti esim 20e per viikko, tämä on varma tieto, mutta tuo ensiksi mainittu "vuorotyö" vain  huhu

Vierailija
17/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain pitkän sairasloman. Se oli liian pitkä siihen nähden, että halusin palata töihin jo 4 päivää sairastettuani. Työnantajani ei antanut alkuun. Menin kuitenkin toiseen työhön ja selvitin miten pääsisin tuohon toiseenkin takaisin. Työnantajani teki virheen, koska olisin voinut sinne palata heti kun tahdoin js koin olevani työkykyinen.

Eli olin toisessa työssä, vaikka toisessa olin saikulla. Selvitin Kelalle ja asia oli ok.

Lisäksi muistakaa, että töitä on erilaisia. Sairaana voi pystyä tekemään rajoitetusti asioita.

Tietokonetyöskentely on kevyttä ja muuraaminen raskasta... Toista noista voi tehdä vaikka olisi rytmihäiriö toista ei.

18/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Mitkä ihmeen sairauspäiväetuudet? Kela maksaa työnantajalle vasta 1+9 päivän sairausloman jälkeen, ei tuosta Kela mitään ilmoitusta edes saa.

Okei, mä käsitin että ne saikkujaksot olisivat olleet pidempiä kuin muutama päivä.

Jos näin ei ole, niin sittenhän tuo on työnantajan ongelma ja jos hänelle tilanne on ok, niin eihän siinä sitten mitään.

Ehkä tuo on palkassa huomioitu.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
19/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta! Ei sinun tarvitse tehdä tuplatyötä. Työnantaja voi käskeä sinun tekemään saikuttajan työt, mutta sinun ei todellakaan tarvitse tällöin tehdä omia normaaleja töitäsi. En tiennyt, että täällä tarvitsee kertoa asioista joiden pitäisi olla itsestäänselvyyksiä.

No kuka ne mun normaalit työni tekee?

Vierailija
20/42 |
04.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu. Työnantaja etsii sijaisen tai sitten hommat tehdään minimiteholla mutta et sinä joudu saikulla olevan töitä tekemään. Tyhmää se on myös yrittää hoitaa kahden ihmisen työt, työnantaja kun huomaa että kahden ihmisen työt hoituu yhdeltäkin niin kohta vähennetään väkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän