Puoliso ei mene lääkäriin vaikka liuta oireita..
Kerran jääräpää, aina jääräpää! Hänellä on mm. Ollut verta ulosteessa, vatsakipuja, väsymys, laihtunutkin on, vaihteleva suolentoiminta (vaihtelevasti ripulista ummetukseen), suoli ei tunnu kuulema tyhjenevän kunnolla sekä peräsuolesta tulee paljon ilmaa ja limaa.. Miten ihmeessä aikuisen ihmisen sais lekuriin patistettua?? Pelottaa et hällä on syöpä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Pelkää lääkäreitä.
Ikävää.. Mut tavallaan ymmärrän. Mulla itellä on tosi hankala mennä lääkäriin jos kyse on suolisto tai peräaukon vaivoista.. Pukamiakin olen sietänyt vuosia itsehoitolääkkeiden avulla koska en "kehtaa" mennä lääkäriin joka saisi vaivan hoidetuksi hetkessä. Ihmisluonto on typerä ja minä oon typerä.
Mite tuollasta vyyhtiä lähettäs selvittämään, onko kellään kokemusta? Kiinnostas ku mulla vähän vastaavaa oiretta mitä apllä mutta en oo laihtunu ja ei oo verta ulosteessa. Otetaanko verikoe, röntgenkuva vai mitä mahollisesti??
Kippee kirjoitti:
Mite tuollasta vyyhtiä lähettäs selvittämään, onko kellään kokemusta? Kiinnostas ku mulla vähän vastaavaa oiretta mitä apllä mutta en oo laihtunu ja ei oo verta ulosteessa. Otetaanko verikoe, röntgenkuva vai mitä mahollisesti??
Kolonoskopia. Eli suolen tähystys (?).. En tosin tiedä miten nopeasti tuo toimenpide ja kuuluuko erikoislääkärille. Minulta on otettu ohutsuolesta suun kautta näytettä, keliakia epäilyn takia ja sehän se oli. Joku nukka vioittunut. Mut minulla ei siis ollu tuollaista mitä Ap.n puolisolla. Mulla oli laihtumista, vatsakipuja ja 24/7 ripuli.. Ei muita.
Minulla on ollut vastaavia oireita, osin alkoivat nin 30v iässä. Nyt olen 48v (mies) ja viimeksi kamera oli ahterissa 2kk sitten.
Ainoa löydös on todennäköinen peräaukon haavauma, joka joskus suurenee ja alkaa vuotamaan pahastikin, parantuen sitten aikanaan.
Verenvuodosta voi olla kuukausien, jopa lähes vuoden tauko.
Vatsaoireet johtuvat kai ruokavaliostani yhdistettynä poistettuun sappeen.
Ei tähystys ole paha nakki, etenkään yksityisellä jossa kaasun sijasta suolta laajennetaan vedellä. Ei satu juuri yhtään.
(julkiselta onkin tuskaisia kokemuksia).
Mies lääkäriin jotta syyt selviävät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkää lääkäreitä.
Ikävää.. Mut tavallaan ymmärrän. Mulla itellä on tosi hankala mennä lääkäriin jos kyse on suolisto tai peräaukon vaivoista.. Pukamiakin olen sietänyt vuosia itsehoitolääkkeiden avulla koska en "kehtaa" mennä lääkäriin joka saisi vaivan hoidetuksi hetkessä. Ihmisluonto on typerä ja minä oon typerä.
Lääkäri on nähnyt KAIKEN. Ja useita peräaukkoja sekä niiden tutkimuksia. Varsinkin nämä joiden erikoisalaa se on. Mut yhtälailla terkkakeskuslääköritkin tutkivat näitä, sinnehän sitä ensiks mennään ja sieltä sit lähetettä tarvittaessa. Älä häpeile. Kaikilta ihmisiltä löytyy suolta ja p-aukko ja niihin on täysin mahdollista tulla sairauksia jne.. Joten ne pitää hoidattaa ajoissa. Et oo ainut, et oo yksin. Tsemppiä.
Mulla oli jotain tuosta AP:n oire listalta ja kyseessä oli rectosele. Synnytyksestä mitä luultavammin tullut. Hoitona nyt visiblin kuitua ja säännölliset vessakäynnit. Aina joka aamu mentävä tiettyyn aikaan vessaan. Jos ei tepsi niin leikataan. Kai...
Kuinka pitkään puolisollas ollu noita oireita?
Syövän oireet ja kieltäytyy selvittämästä asiaa.. Miehesi siis haluaa saattohoitoon..?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla syöpä, tai sitten jotain ihan vaaratonta, kuten IBS. Lääkäriin!
Mulla IBS ja sen tyyppioireina ei oo nuo "suoli ei tunnu tyhjenevän kunnolla" sekä verta ulosteessa. Tosin lima ja ilmavaivat todellakin kuuluu asiaan. Ap lääkäriin !!
Kuulostaa huolestuttavalta. Pikimmiten lääkäriin. Sanot kumppanille että nyt on semmonen homma, että aika lääkäriin varataan ja lähdet mukaan.
Voi olla polyyppi. Ei välttämättä syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ensimmäisenä epäilette syöpää? Vastaaviin oireisiin on paljon muitakin syitä.
Kerropa, mikä syy noihin oireisiin täsmää paremmin?
Joo, tästä ois kiva kuulla lisääkin, että mikä muu kun syöpä voi aiheuttaa noin paljon vakaviakin oireita?
Crohn nyt tulee ekana mieleen.
Kippee kirjoitti:
Verikokeita, sormella suolen tunnustelu, suolen tähystys, tarvittaessa varmaan röntgeniä / magneettikuvaus luulisin..
Vierailija kirjoitti:
Kippee kirjoitti:
Verikokeita, sormella suolen tunnustelu, suolen tähystys, tarvittaessa varmaan röntgeniä / magneettikuvaus luulisin..
Ulostenäytekin voi olla tarpeellinen jos selvitetään onko verta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ensimmäisenä epäilette syöpää? Vastaaviin oireisiin on paljon muitakin syitä.
Kerropa, mikä syy noihin oireisiin täsmää paremmin?
Joo, tästä ois kiva kuulla lisääkin, että mikä muu kun syöpä voi aiheuttaa noin paljon vakaviakin oireita?
Crohn nyt tulee ekana mieleen.
Onko crohnissa aina ripulia vai voiko olla kovempaa ulostetta/ummetus?
Ei lääkäri enää tuossa vaiheessa pysty auttamaan kuin kipulääkkeillä. Olen pahoillani.
Vierailija kirjoitti:
Ärtyvän suolen oireyhtymä, IBS.
No ei varmasti ole, se ei aiheuta verenvuotoa. Colitis ulcerosa eli haavainen paksusuolentulehdus voi hyvinkin olla mutta EI ärtyvän suolen oireyhtymä.