Puoliso ei mene lääkäriin vaikka liuta oireita..
Kerran jääräpää, aina jääräpää! Hänellä on mm. Ollut verta ulosteessa, vatsakipuja, väsymys, laihtunutkin on, vaihteleva suolentoiminta (vaihtelevasti ripulista ummetukseen), suoli ei tunnu kuulema tyhjenevän kunnolla sekä peräsuolesta tulee paljon ilmaa ja limaa.. Miten ihmeessä aikuisen ihmisen sais lekuriin patistettua?? Pelottaa et hällä on syöpä.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla syöpä, tai sitten jotain ihan vaaratonta, kuten IBS. Lääkäriin!
Ibs ei kyllä aiheuta laihtumista tai verenvuotoa suolistosta.
Kyllä muuten voi aiheuttaa veriripulia tuo ibs. Fakta.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei myöskään mennyt millään lääkäriin lukuisten ja koko ajan pahenevien vatsaoireiden takia. Kun lopulta oli pakko mennä lääkäriin, niin ensi käynnistä kului vain reilu kuukausi, kun oltiin jo hautajaisissa. 😢
Mikä sairaus oli? Kauanko oirehti?
Voi olla myös peräpukamia. Nekin voivat vuotaa verta. Valitkaa joku mukava mieslääkäri.
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös peräpukamia. Nekin voivat vuotaa verta. Valitkaa joku mukava mieslääkäri.
Peräpukamat aiheuttaa väsymystä, laihtumista ja vatsakipuja? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei myöskään mennyt millään lääkäriin lukuisten ja koko ajan pahenevien vatsaoireiden takia. Kun lopulta oli pakko mennä lääkäriin, niin ensi käynnistä kului vain reilu kuukausi, kun oltiin jo hautajaisissa. 😢
Vatsasyöpä. Oirehti noin vuoden, ennenkuin meni niin huonoksi, että lääkäriin oli lähdettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vatsasyöpä. Oirehti noin vuoden, ennenkuin meni niin huonoksi, että lääkäriin oli lähdettävä.
Ja oireet olivat ap:n kuvaileman kaltaisia?
Osanotot.
------ kirjoitti:
Syöpä kunnes toisin osoitettu. Lääkäriin.
Pyh ei se ole syöpä ennenkuin se on niin osoitettu.
Mies on vakavasti sairas ja hänellä on kipuja. Pelkää mennä lääkäriin, koska pelkää kuulla vastauksen.
Et voi tehdä muuta kuin suojautua itse. Älä kuuntele miehen valittamista vaan elä omaa elämääsi. Tylyä, mutta olet jo tehnyt kaiken vallassasi olevan. Aikuinen ihminen päättää itse asioistaan.
Puhukaa asiat selviksi, sopikaa mahdolliset vanhat vihat ja kaunat. Mies tehköön testamenttinsa ja esittäkön toivomuksensa omista hautajaisistaan.
Onko veri kirkasta punaista ns tuoretta verta vaiko vanhempaa rusehtavaa? Jos ensimmäinen syy todennäköisesti vaarattomampi, jos jälkimmäinen niin äkkiä kolonoskopiaan!
Itsellä oli juurikin samat oireet kun miehelläsi, epäiltiin crohn koska olen nuori sairas nainen muutenkin, mutta olikin "vain" ibs. Ei välttämättä ole syöpää, mutta jos ei tuoretta verta ja miehellä jonkin verran ikää niin syöpä se hyvinkin voi olla myös, niin eikun lääkäriin nyt ukko!
Vierailija kirjoitti:
MIKSI aikuiset järkevät ihmiset eivät mene lääkäriin?
Mun anoppi kaatui kivikossa jossain ultrajuoksukisassa. Polvi rikki, naama ruvella, kylki kipeä mut ehei, ei tarvii ensiapua kun pitää juosta kisa loppuun. Sitten tulee kotiin eikä pääse sängystä ylös. Mut ei lääkäriin, ei ei tarvii, kyllä tää tästä! Menee sitten kun loma loppuu ja pääsee työterveyteen, ei kehtaa lähteä koronapotilaitten sekaan.
Voi hyvää päivää! Tämä keissi päättyi niin että anopille tuli hengenahdistusta, alkoi yskiä ihan sikana, ei pysynyt tolpillaan. Oli silkkaa sattumaa että mentiin käymään hänen luonaan ja löydettiin hänet keittiön lattialta. Yritti vielä silloinkin virottuaan vänistä, että ei ambulanssia, ei tässä nyt sairaalaan lähdetä, ei tarvii ja sitä rataa.
Sairaalassa tutkimusten jälkeen löytyi kaksi katkennutta kylkiluuta, joista toinen painoi jo keuhkoa jonne oli joku ihme ödeema kehittymässä. Polvesta nivelkierukka tohjona ja käden toisessa haavassa tulehdus, se olis kuulemma alunperinkin pitäny ommella. Nyt on sit kuus viikkoa saikulla näin alkuun.
Kyseessä rationaalisen maailmankuvan omistava, yliopistotutkinnon ja yhden amk-tutkinnonkin suorittanut täysjärkinen, tieteeseen uskova ja asiantuntijatyötä tekevä reilu viiskymppinen ihminen. Ei mene järkeen.
Vaihdevuosihuurujen sekoittamat mummelit eivät koskaan ole täysjärkisiä, vaan yleensä pahasti sekaisin.
Miksi ensimmäisenä epäilette syöpää? Vastaaviin oireisiin on paljon muitakin syitä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ensimmäisenä epäilette syöpää? Vastaaviin oireisiin on paljon muitakin syitä.
Kerropa, mikä syy noihin oireisiin täsmää paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei myöskään mennyt millään lääkäriin lukuisten ja koko ajan pahenevien vatsaoireiden takia. Kun lopulta oli pakko mennä lääkäriin, niin ensi käynnistä kului vain reilu kuukausi,p kun oltiin jo hautajaisissa. 😢
Ja oireet olivat ap:n kuvaileman kaltaisia?
Osanotot.
Kiitos🖤
Oireisto aika sama kuin ap:n kuvailema.
Äitini ei ollut nuorena mennyt ajoissa veri ripulin vuoksi lääkäriin ja oli haavainen paksusuolen tulehdus edennyt jo niin pitkälle että kun lopulta lääkäriin meni, oli ainoa vaihtoehto pysyvä avanne eli suoli jouduttiin leikkaamaan.
Ainoa mitä voit tehdä, on yrittää vakuuttaa että mitä aikaisemmin menee, sitä helpommalla hoidolla yleensä selviää, oli syy mikä tahansa ja että olet tukena.
Minä olen menettänyt ja läheiseni on menettänyt jääräpäisyyden vuoksi niin monta läheistä että minä en oikein osaa olla näissä asioissa enää kovin hellä ja ymmärtäväinen. Oman mieheni sain masennuksen ja unettomuuden vuoksi lopulta lääkäriin vain romahtamalla totaalisesti itse, itkin ja huusin ja raivosin etten jaksa tätä huolta enää hänestä kantaa ja katsoa vierestä kuinka pahoin hän voi että minä sekoan kohta itsekin. Joskus siitäkin muistuttaminen (toki mielellään vähän nätimmin kuin minä tein) ettei hänen vointinsa vaikuta vain pelkästään häneen itseensä vaan myös sinuun. Älä pelottele kuitenkaan syövällä, se ei yleensä auta mitään välttämättä.
No eipä nuo julkisella puolella tunnu tutkivan, vaikka menisikin oireista valittamaan. Itsekin harkitsen yksityiselle menemistä, kun pas*on toistuvasti pelkkää vettä tai vaihtoehtoisesti keltaista velliä. Tai sit ei toimi viikkoon millään....
Vierailija kirjoitti:
Voi miten surullista. Lämmin halaus minulta Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi miten surullista. Lämmin halaus minulta Sinulle!
Kiitos 🖤
Onko turvotusta... Mites vatsahaava tms.
Yksinkertaisella ulosteesta tehtävällä kokeella saa tutkittua, onko IBD, eli Crohnin tauti tai Haavainen paksusuolentulehdus vai sittenkin vaan toiminnallinen vaiva kuten IBS. Toki lääkärin tapaaminen kyllä aina sitten jossain kohtaa tarvitaan. Voi olla hankalaa puhua näistä vaivoista hoitohenkilökunnalle, toisille on kiusallista puhua vieraille peräaukostaan tai ulosteen koostumuksesta. Lääkäreille tietty ihan normaalia, itse ovat erikoistumisalansa valinneet :).
Lääkitys kun saadaan kuntoon, miehesi voi palata normaaliin elämään ilman oireita. Toki jos on jotain tosi vakavaa, kuten syöpä johon tarvitaan leikkaus tms. Sitten on eri meininki, mutta se onkin sitten jo elämän ja kuoleman kysymys, eikä mikään pikkuinen elämää hankaloittava vatsanväänne.
Sano että ei sitten valita mistään jos ei mene lääkäriinkään